AMD Ryzen 5 1600X och 5 1500X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

NH testar förövrigt alla upplösningar och i allt över full hd så går ryzen jämt med 7700k.

Fast det beror ju på att det är grafikkortet som belastas mest då och inte CPU.

För de som kör 144hz-skärm i 1080P blir det annat.

Permalänk
Medlem

Lite synd att ni kör långsamma minnen när det visats sig att Ryzen skalar väldigt bra med snabbare minnen. Skulle inte rekommendera någon att köra under 3200MHz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Jag hade då inte bytt min 7700k@5.2ghz emot någon Ryzen version alls

Beror på vad man gör, jag har också en 7700K. När den inte ens stöder ECC så räcker ej mitt självförtroende till att överklocka den.
Nå för många saker är 4 core helt ute, inom cad skalar appar ofta upp till 16 core.
Så vad som är bäst beror på vilka laster man lägger på dem, där min lösning är att ha flera olika datorer och lägga just olika laster på dem. Sedan fördelar jag ju belastningen på flera cpuer när jag arbetar som jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite synd att ni kör långsamma minnen när det visats sig att Ryzen skalar väldigt bra med snabbare minnen. Skulle inte rekommendera någon att köra under 3200MHz.

Fast dom kör ännu långsammare minnen på Kaby Lake och dom processorerna skalar också bra upp till 3200 MHz. Så om något är det orättvist mot Intel.

I övrigt var det väntade resultat. Jag skulle vilja se lite fördjupande tester med nya win10-uppdateringen, uppskruvade minneshastigheter samt med lite AMD-grafikkort. Kommer iofs komma en drös sådana tester på andra ställen.

Som en allround arbetshäst så kommer R5 1600 (för överklockare) och 1600x vara riktiga bestar! Gör man något annat än att bara spelar, t.ex. streamar, så är dom givna val över 7600k. Behövs inte ens en funderare över det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

min 4790 får gå i pension Inte för att den är sämmre men roligt med nytt.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Lite synd att ni kör långsamma minnen när det visats sig att Ryzen skalar väldigt bra med snabbare minnen. Skulle inte rekommendera någon att köra under 3200MHz.

Skrivet av heatm:

Fast dom kör ännu långsammare minnen på Kaby Lake och dom processorerna skalar också bra upp till 3200 MHz. Så om något är det orättvist mot Intel.

Precis.

Så länge som likadana minnen (eller långsammare i det här fallet, lite orättvist mot Intel) används så är det inga problem med det.
Det är sant att snabbare minnen hjälper Ryzen, men det stämmer för Intel också idag. Dessutom kostar snabbare minnen mer vilket är värt att tänka på.

Skrivet av Aleshi:

Besviken över att ni inte hade med minnesskalningstest. NHW hade med det och billiga 1500X är inte så långt från 7700K med bra minnen.

Läs ovan.
Priset för snabbare minnen gör ju dessvärre att totalpriset för ett system med 1500X då börjar närma sig ett med 7700K och långsammare minnen. Inte riktigt, men det börjar då närma sig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Besviken över att ni inte hade med minnesskalningstest. NHW hade med det och billiga 1500X är inte så långt från 7700K med bra minnen.Har ju varit ganska uppenbart sedan 1800X skäpptes att tillverkningsprocessen sätter stopp ganska hårt kring 4GHz. Så varför förvänta sig så mycket högre?

Antar att jag inte begriper det där med överklockning så bra. Tänkte att färre kärnor skulle hjälpa men så funkar det ju tydligen inte.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Relik 📜

Jag vill ha Ryzen 5 1600X eller 5 1600 i min HTPC, bara för att. Seså, moderkort för Mini ITX nu. Skynda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag vill ha Ryzen 5 1600X eller 5 1600 i min HTPC, bara för att. Seså, moderkort för Mini ITX nu. Skynda.

+1! 6c 12t i en miniburk för en billig peng är drömmen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Är ren lotto.
Finns de med 1700 som nått 4Ghz...

Tror om något så bör man kanske vänta tills tillverkningen mognat lite, typ 1-2 mån iaf. För det finns mycket tidiga ex ute och dessa lär ha svårt att nå kullen. 1600/1500 osv är ju defekta 1800/1700, så de har byggts upp i lager ett tag nu, och är också tidig tillverkning.

Lite som 4770k och 4790k. Tidiga versioner av dessa var svårare att överklocka, där de sista 4790k tex utan problem når 4,7-4,8 på alla... många tom 4.9. Tillverkningen måste hinna mogna lite.

AMD själva har sagt att de observerat högre OC förmåga på Ryzen 5 än Ryzen 7, detta i spannet 100-200MHz. Om de stänger av de 2-4 sämst fungerande coresen så talar det för en högre OC. Av alla recensioner jag kollat på hittills så verkar de dock klocka identiskt med Ryzen 7, förutom på minnena där når de högre. Det framgick inte om det berodde på nyare BIOS eller om minneskontrollern i Ryzen 5 på något sätt är förbättrad.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Icte:

+1! 6c 12t i en miniburk för en billig peng är drömmen!

Burken är redan klar, men min Core i5-4590S börjar bli på tok för slö (ehrm..). Måste såklart byta, moar cores och allt det där. Ett mobo bara, sedan är saken biff.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Fast dom kör ännu långsammare minnen på Kaby Lake och dom processorerna skalar också bra upp till 3200 MHz. Så om något är det orättvist mot Intel.

I övrigt var det väntade resultat. Jag skulle vilja se lite fördjupande tester med nya win10-uppdateringen, uppskruvade minneshastigheter samt med lite AMD-grafikkort. Kommer iofs komma en drös sådana tester på andra ställen.

Som en allround arbetshäst så kommer R5 1600 (för överklockare) och 1600x vara riktiga bestar! Gör man något annat än att bara spelar, t.ex. streamar, så är dom givna val över 7600k. Behövs inte ens en funderare över det.

Skrivet av Sisyfos:

Precis.

Så länge som likadana minnen (eller långsammare i det här fallet, lite orättvist mot Intel) används så är det inga problem med det.
Det är sant att snabbare minnen hjälper Ryzen, men det stämmer för Intel också idag. Dessutom kostar snabbare minnen mer vilket är värt att tänka på.

Läs ovan.
Priset för snabbare minnen gör ju dessvärre att totalpriset för ett system med 1500X då börjar närma sig ett med 7700K och långsammare minnen. Inte riktigt, men det börjar då närma sig.

Det är bevisat att Ryzen skalar grymt bra med snabbare minnen och har inte sett Intel skala lika bra alls så att säga att resultaten skulle vara lika tror jag inget på.

Varför inte testa med 3200-3600MHz minnen? Att köra det långsammaste som finns är en större förlust för AMD än Intel.

Skadar ingen att testa snabbare minnen på båda systemen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Burken är redan klar, men min Core i5-4590S börjar bli på tok för slö (ehrm..). Måste såklart byta, moar cores och allt det där. Ett mobo bara, sedan är saken biff.

Men glöm för bövelen inte att utrusta den med en kylare med 2 fläktar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är bevisat att Ryzen skalar grymt bra med snabbare minnen och har inte sett Intel skala lika bra alls så att säga att resultaten skulle vara lika tror jag inget på.

Varför inte testa med 3200-3600MHz minnen? Att köra det långsammaste som finns är en större förlust för AMD än Intel.

Skadar ingen att testa snabbare minnen på båda systemen.

Tror gör man i kyrkan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Känns ganska mjä hur man presenterar testet. Då det är en ny plattform har det släpps rätt mycket mer eller mindre kritiska patchar och ändå nämner man inget om vad man kör?

Win Update b970 ger dramatiska ökningar i Spel
Lika så är skalningen på Minnena ganska viktigt så att bara kör 2666mhz minnen känns modest. Finns en del spel där det finns gains.
Eftersom de har problem med Balance Power Plan så kan det vara vettigt att som andra understryka att de kör Power Plan eller AMDs nya Balanced Plan.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Det är bevisat att Ryzen skalar grymt bra med snabbare minnen och har inte sett Intel skala lika bra alls så att säga att resultaten skulle vara lika tror jag inget på.

Faktum är att Intels 7700K skalar så bra med snabbare minnen att det kan vara en viktigare faktor än en vanlig hederlig överklockning: https://youtu.be/43g3OTK2AbE?t=4m58s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Burken är redan klar, men min Core i5-4590S börjar bli på tok för slö (ehrm..). Måste såklart byta, moar cores och allt det där. Ett mobo bara, sedan är saken biff.

Vad säger moderkortstillverkarna när/om ni frågar om mITX då? Locket på?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Antar att jag inte begriper det där med överklockning så bra. Tänkte att färre kärnor skulle hjälpa men så funkar det ju tydligen inte.

Finns flera olika saker som kan begränsa överklockning. Här verkar själva tillverkningsprocessen säga stopp. Det syns på att det är en ganska skarp gräns som inte påverkas mycket av spänningar eller lägre temperaturer. Då hjälper inte färre kärnor heller.
Utöver det så är detta samma kretsar som i 1800X. Alltså octacores som stängts ner till quadcores och hexacores. Man brukar inte se samma vinster på effekt och överklockningsbarhet på kretsar med delar avstängda som på kretsar som faktiskt fysiskt är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Känns ganska mjä hur man presenterar testet. Då det är en ny plattform har det släpps rätt mycket mer eller mindre kritiska patchar och ändå nämner man inget om vad man kör?

Win Update b970 ger dramatiska ökningar i Spel
Lika så är skalningen på Minnena ganska viktigt så att bara kör 2666mhz minnen känns modest. Finns en del spel där det finns gains.
Eftersom de har problem med Balance Power Plan så kan det vara vettigt att som andra understryka att de kör Power Plan eller AMDs nya Balanced Plan.

Jo jag håller med. Men det är priset vi får betala för att ha en miljard processorer med i testet. Känns som om ett test med mycket färre processorer men med nyare uppdateringar, lite olika minneshastigheter samt för att överdriva ett AMD-grafikkort hade varit ett bättre val. Det känns som att det kommer finnas massor med sådana tester på andra sidor dock så det är knappast ett problem.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pellen:

Vad säger moderkortstillverkarna när/om ni frågar om mITX då? Locket på?

Det är slutet av april som gäller, har sagts från mer eller mindre dag ett. Så, bara att hålla ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite synd att ni kör långsamma minnen när det visats sig att Ryzen skalar väldigt bra med snabbare minnen. Skulle inte rekommendera någon att köra under 3200MHz.

3200 mhz minnen är ju svindyra och ingenting en budgetorienterade människor som köper ryzen 5 har råd med.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

@Paddanx: Det där har vi hört i åratal, hur länge har inte 4-8 kärnor funnits?

Jag tror det när jag ser det.

Vi alla var överhypade när ps3 hade 8(7) kärnor, och tänkte, nu jädrar kommer spelen äntligen utnyttja mer kärnor och bli optimerade för fler threads. Nope.

Jag håller med dig om din teori blir verklighet dock, kommer spel äntligen börja stödja och utnyttja fler kärnor, så är ryzen 5 ett mycket bättre köp, jag tror dock man kan köpa en i5:a med gott samvete och inte leva på hoppet utan i verkligheten.

PS3 kommer dock aldrig påverka PC, då den var en helt annan CPU. Men samtliga konsoler och deras refresh idag är just 8 st långsammare kärnor, och då är 8 trådar rätt given optimering i dagens spel, då det är mer eller mindre en PC med specifik hårdvara. Och det syns i moderna spel.

Du ser det bla i det test jag säger ovan, dvs BF1, som är ett modernt spel, och det kan använda fler trådar bättre än tidigare spel. Det är ett spel som många äldre i5or har svårt att få jämn prestanda. I ett rå test som detta i single player kan du klara det, men i multiplayer tar det tom 7600k på knäna.

Ryzen har dock med 6 core inga problem att leverera 100+ FPS och hålla jämn takt med 6600k, trots att Skylake har högre IPC, i detta väldigt begränsade test, och har huvudrum nog för multiplayer också. Men att i5ors dagar är räknade, ser man rätt bra, om man bara tittar. Tom Intel sa ju att nästa i5a blir inte 4 trådig... utan det är nu i3ans plats.

Ska du dessutom göra mer än bara endast spelet, tex ha någon Voip eller inspelning bakom så kommer du behöva mer. 8 trådar räcker bra idag, du måste inte ha 12, men det är den vägen vi går. När Windows 10 update håller på och gör allt skit medan du spelar så lär du märka det

Så skiftet sker just nu, framför ögonen på dig.

En sak som Sweclockers helt har missat dock är just Ryzen och minnesprestanda. DDR4 prestandan påverkar direkt Ryzens infinity fabrics prestanda. Så genom att köra snabbare RAM, får du också snabbare CPU rent allmänt. Finns en hel tråd om just detta.

Med rätt RAM verkar Ryzen kunna sätta 7700k på plats i betydligt fler situationer. Så poängen är väl att köper man en mer billig CPU som R5 så kanske istället för att gnälla på dålig CPU OC, man bör titta på minnes OC istället.

Permalänk
Medlem

i7 2600K överklockad slår samtliga ryzen-processorer överklockade i de allra flesta spel. Jag hade föredragit om ni presenterar samtliga processorers överklockade resultat i samtliga grafer istället för att ha en separat "prestanda vid överklockning", där ni endast visar ett fåtal processorer. Anledningen är att vissa processorer är så lågt klockade vid stock, och överklockar så pass bra att att resultaten blir mer eller mindre missvisande, inte minst för äldre K-modeller.

Om personer som främst ägnar sig åt spel och sitter på exempelvis 2600K nu skulle välja att uppgradera till ryzen så kommer de snarare uppleva en nedgradering.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Min 4690k@4700MHZ får leva tills den dör..få se om man köper ett GTX1080 när priserna hamnar rätt.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

@jawik: Fast spelar man i 1080p så klarar ju inte 7700k och 1080 inte heller av 144hz så vad spelar det för roll om du har 110 kontra 117 i tex witcher 3? Eller 127 kontra 121 i BF1?

CSGO lär ju båda klara av 300 utan problem.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

3200 mhz minnen är ju svindyra och ingenting en budgetorienterade människor som köper ryzen 5 har råd med.

Jag köpte 16GB 3200MHz CL14 för 2000kr som jag skulle ha till R5. Skickade tillbaka för det har fortfarande inte kommit ett moderkort som jag vill ha. Finns inga mATX X370 att köpa.

Permalänk
Medlem

Spännande, synd bara att dollarkursen och priset på SSD samt minnen gör det mindre intressant att uppgradera just nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Känns ganska mjä hur man presenterar testet. Då det är en ny plattform har det släpps rätt mycket mer eller mindre kritiska patchar och ändå nämner man inget om vad man kör?

Win Update b970 ger dramatiska ökningar i Spel
Lika så är skalningen på Minnena ganska viktigt så att bara kör 2666mhz minnen känns modest. Finns en del spel där det finns gains.
Eftersom de har problem med Balance Power Plan så kan det vara vettigt att som andra understryka att de kör Power Plan eller AMDs nya Balanced Plan.

Japp , tyckte att testet såg identiskt ut "förutom warhammer" med dom förra. kollade runt lite och har sweclockers blivit lata med deras tester? Anledningen jag frågar är att förut när dom körde tester "innan nvidia gtx 900 serie" så körde dom alltid senaste drivers och allt för grafikkorten. NU kör dom gamla drivers och allt, så jag lovar att dom kör inget nytt i detta test. Jag lovar att allt förutom warhammer är testet vi fick i mars fast dom la till dom nya cpuerna bara.

Ett annat exempel på detta är kolla på senaste gpu testet av nvidia gtx 1080ti
amd rx 480 kör på drivers ifrån Juli.
Amd r9 200-300 kör på drivers ifrån Maj.
Nvidia gtx 1080 kör på drivers som är äldre än vad jag kan hitta på nvidias hemsida.Dom äldsta jag hittar är från maj 26 2016
och det är 368.25 medans gtx 1080 kör på 368.14.

Förut körde dom jämt med allt nytt, undra varför dom kör så här nu för? Menar jag vill veta hur grafikkorten funkar i dagens läge och inte för 1 år sen. Spel får drivers som ger bättre prestanda etc.

Permalänk
Medlem

@Hymer: Det är för att grafikkortet flaskar och inte processorn. Dvs processorn kan leverera data till de antal frames som gpun klarar av att leverera. Det kan man tex uppnå med en i3:a i tillräckligt hög upplösning eller sämre.

I lägre upplösning så kan det bli tvärtom, dvs gpun spinner på för snabbt för att processorn inte kan leverera data längre.

Optimalt vore att ha 100% load på båda för att utnyttja all kraft som finns, vilket idag kanske ligger runt 720p/1080p där man får så mkt fps som möjligt och där gpu och cpu agerar i harmoni

@Paddanx: Jag ser inte idag, på dagens tester, jag ser inte heller det inom en snar framtid. Du får påstå att ett skifte sker, men jag säger att utveckligen är påväg dit men att det inte lönar sig ännu. Oavsätt så är det bara spekulationer om framtiden, jag kan bara konstatera att om du vill ha spelprestanda så får du bättre sådan för samma peng med intel idag, och det är jädrigt synd då jag hade hoppats på AMD dels pga nostalgi och dels pga konkurrens, vilket gynnar oss konsumenter och utvecklingen.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

i7 2600K överklockad slår samtliga ryzen-processorer överklockade i de allra flesta spel. Jag hade föredragit om ni presenterar samtliga processorers överklockade resultat i samtliga grafer istället för att ha en separat "prestanda vid överklockning", där ni endast visar ett fåtal processorer. Anledningen är att vissa processorer är så lågt klockade vid stock, och överklockar så pass bra att att resultaten blir mer eller mindre missvisande, inte minst för äldre K-modeller.

Om personer som främst ägnar sig åt spel och sitter på ex. 2600K nu skulle välja att uppgradera till ryzen så kommer de snarare uppleva en nedgradering.

Det är lite där test vid samma frekvens kommer in i bilden. Där kan du se hur långt efter 2600k faktiskt är i IPC.
Kan du klämma din 2600k till smältpunkten och bra över 5Ghz, så ja.. du kommer då Ryzen prestanda i stock

Men tittar du på en DDR4 OCad Ryzen, så är du tillbaka på botten nivån igen av vad jag ser... då den piskar Skylake i de nivåerna. Det är dock väldigt kul att folk tittar på sitt eget system som är twekat och överklockat, och sen jämför med stock eller ett enkelt OC test... och tror det är perfekt optimalt för det du jämför.

Med det sagt 2600k är helt okej även idag... jag har skrotat mitt dock, då jag blev tokig på FPS dippsen när CPUn helt enkelt inte kunde hänga med. Och tittar du runt i forumet så ser du en del som hoppat från tex 2600k till Skylake som verkligen märker skillnaden. Allt ligger inte i "snitt FPS".