AMD Radeon Polaris 20 XTX, Polaris 20 XL och Lexa Pro hittar ut i drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Stoff3th3m4n: Tack för att du försöker, jag tror tyvärr att det är förgäves.

Uppenbarligen. Man kan ju komma fram till precis vadsomhelst när man blandar eller utelämnar variabler hursomhelst.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Som alla existerande kort på marknaden innan ett kort släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
Som alla existerande kort på marknaden innan ett kort släpps.

Måste vara jobbigt att känna sig lurad vid varje nytt hårdvarusläpp.

Låt oss gå tillbaka on topic nu.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lexapro är ju antidepressiv medicin. Inget vidare lyckat namnval.

Leksa är visst en ö (eller två) i Norge, det var det enda jag kunde hitta som verkade relevant (Pro är ju att de stängt av ett par CU, de sparar väl de kompletta till bärbara som vanligt). Det är väl inte helt uteslutet, det skulle ju vara "Arctic Islands" innan de bytte kodnamn, men det är två små öar de har fått tag på i så fall. Inte speciellt långt norrut heller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag noterar att ▪══∈⇶ är framme.

Vi som ett kollektiv kanske ska ta och sansa oss lite gällande denna nyheten. Att släppa arkitektur på samma nod med förfinad och förbättrad tillverkningsteknik saknar ju knappast motstycke;

8800 GT = 9800 GT
HD 4870 = HD 4890
GTX 480 = GTX 580 (denna är borderline!)
GTX 680 = GTX 770

Nu har ju AMD gjort detta lite väl frekvent och jag kan förstå att detta är irriterande men med tanke på hur dåliga finanser som AMD kämpar med så kanske det är ganska väntat.

Förhoppningsvis så kommer det innebära högre frekvenser och förbättrad prestanda +10% om vi har tur.

Sen tror jag att Nvidias Pascal-arkitektur har gett oss lite snea förväntningar. Att det skiljer ~60% (GTX 980Ti vs GTX 1080Ti) prestandaskillnad mellan generationer är ganska ovanligt sedan tidigare.

GTX 480 -> GTX 580 +24%
GTX 580 -> GTX 680 +23%
GTX 680 -> GTX 780 +24%
GTX 780 -> GTX 980 +38%
GTX 980 -> GTX 1080 +60% (Pascal)

Källa: Techpowerup

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vega är nog försenad...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: hur kan det var försenat när det inte finns når release datum? Eller kanske vi ska drar samma slutsats att Volta är försenad så Nvidia har därför först nu släppt fullstora GP102.;-)

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket strunt från AMD på grafiksidan. Alla väntar på Vega och har gjort det i en 9-10 månader.
480 4GB är det enda kort som slår Nvidia i sin prisklass om än med en hårsmån.
Det senaste ryktena antydde att de kämpade med att komma upp i 1080 prestanda men det verkar inte gå så bra.
Nvidia har fått kränga Pascal till överpris lika länge. Vega måste bli väldigt billigt, under 4000kr om ryktena varit någorlunda sanna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Väldigt mycket strunt från AMD på grafiksidan. Alla väntar på Vega och har gjort det i en 9-10 månader.
480 4GB är det enda kort som slår Nvidia i sin prisklass om än med en hårsmån.
Det senaste ryktena antydde att de kämpade med att komma upp i 1080 prestanda men det verkar inte gå så bra.
Nvidia har fått kränga Pascal till överpris lika länge. Vega måste bli väldigt billigt, under 4000kr om ryktena varit någorlunda sanna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte att VEGA kommer vara sånt monster när det släpps.. hamna någonstans vid 1070 prestanda eller liknande, tyvärr.
är ju länge sen det släpptes "prestanda läckor" och känns som att dom dragit ut på det (finjusteringar, buggar osv).

Och att Nvidia släppt 1070/1080/TI höjer ju bara ribban för AMD och VEGA.

Men tvivlar nu nästan på att VEGA kommer upp i 1080 prestanda. Och väntan varit i onödan för dom som väntade på ett monster till förhoppningsvis billigare peng. Och köper Nvidia för att få dom där %Fpsen.

AMD VEGA kan fortfarande prestera mycket bra, men känns nu som att arkiteturen varit "klar" lite länge för att prestera med dagens topp..

Men detta kanske är varför VEGA dröjt, alla finjusteringar osv kanske är för att dom verkligen ska ligga i topp och prestera mellan 1080-1080TI. Vem vet? Man kan bara hålla tummarna

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

@Clint Eastwood Jag håller med, AMD har rebrandat samma kort sedan GCN lanserades 2011 (?). Är snudd på bedrägligt beteende.

det enda kortet som var en dirket rebrand i samma segment var Fiji kretsen.

men Failvida har gjort samma sak i varje generation. och glöm inte 4gb vram på 970 som folk inte verkar ha något emot och att lagom till nästa generation släppa en drivrutin som bränner förra generationen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lineri:

Jag tror inte att VEGA kommer vara sånt monster när det släpps.. hamna någonstans vid 1070 prestanda eller liknande, tyvärr.
är ju länge sen det släpptes "prestanda läckor" och känns som att dom dragit ut på det (finjusteringar, buggar osv).

Och att Nvidia släppt 1070/1080/TI höjer ju bara ribban för AMD och VEGA.

Men tvivlar nu nästan på att VEGA kommer upp i 1080 prestanda. Och väntan varit i onödan för dom som väntade på ett monster till förhoppningsvis billigare peng. Och köper Nvidia för att få dom där %Fpsen.

AMD VEGA kan fortfarande prestera mycket bra, men känns nu som att arkiteturen varit "klar" lite länge för att prestera med dagens topp..

Men detta kanske är varför VEGA dröjt, alla finjusteringar osv kanske är för att dom verkligen ska ligga i topp och prestera mellan 1080-1080TI. Vem vet? Man kan bara hålla tummarna

för att vega är ett monster. kanske dags att du börjar kolla upp vad AMD har sagt om kortet och med deras track record sedan polaris introducerades så kan vi anta att det kommer att slå all konkurrens på fingrarna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Men detta kanske är varför VEGA dröjt, alla finjusteringar osv kanske är för att dom verkligen ska ligga i topp och prestera mellan 1080-1080TI. Vem vet? Man kan bara hålla tummarna

Jag vet inte om vega dröjt längre än vad AMD projekterat.
Däremot tror jag att mjukvara (drivrutiner) tagit mycket resurser och tid.
Finjusteringar brukar inte vara på plats vid release utan sker med tiden.
Jag tror vega blir bra.
Det jag funderar på är att om RX580 är lite bättre än RX480 så blir det ett stort steg till vega om det har en rejäl prestanda ökning.
Tomrummet där emellan borde fyllas med något.
Vi får se imorgon om RX5xx presenteras hur de presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det enda kortet som var en dirket rebrand i samma segment var Fiji kretsen.

Direkt rebrand i samma segment? Udda krav, men då har vi:

7790 -> 260X
260->360
270->370
285->380

vad jag kan komma på nu spontant. Lägg till detta 290->390 (där minnesklockan åkte upp en bra bit), 7970 -> 280X (som ju onekligen blev mycket billigare) och ytterligare några rebrands av Pitcairn med lägre pris eller högre minnesklocka. AMD har kört mycket ommärkning nyligen.

Skrivet av _Merc_:

men Failvida har gjort samma sak i varje generation. och glöm inte 4gb vram på 970 som folk inte verkar ha något emot och att lagom till nästa generation släppa en drivrutin som bränner förra generationen.

nVidia verkar faktiskt ha slutat. De har inte märkt om något sen 700-serien.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag föredrar NVIDIA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

för att vega är ett monster. kanske dags att du börjar kolla upp vad AMD har sagt om kortet och med deras track record sedan polaris introducerades så kan vi anta att det kommer att slå all konkurrens på fingrarna.

Nice ser fram emot det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

för att vega är ett monster. kanske dags att du börjar kolla upp vad AMD har sagt om kortet och med deras track record sedan polaris introducerades så kan vi anta att det kommer att slå all konkurrens på fingrarna.

Vad AMD säger om Vega skall man ta med en stor nypa salt. AMD har dessutom inte haft ledning i toppsegmentet på ganska lång tid.
Det har varit mycket Hype och liten verkstad (imo). Jag hoppas verkligen på Vega själv. Är väldigt trött på att Nvidia kunnat hålla den prissättningen de har under en såpass lång tid nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag noterar att ▪══∈⇶ är framme.

Vi som ett kollektiv kanske ska ta och sansa oss lite gällande denna nyheten. Att släppa arkitektur på samma nod med förfinad och förbättrad tillverkningsteknik saknar ju knappast motstycke;

8800 GT = 9800 GT

Även GTX 100 ar baserade på samma arkitektur. GTX 200 med om jag minns rätt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Direkt rebrand i samma segment? Udda krav, men då har vi:

7790 -> 260X
260->360
270->370
285->380

vad jag kan komma på nu spontant. Lägg till detta 290->390 (där minnesklockan åkte upp en bra bit), 7970 -> 280X (som ju onekligen blev mycket billigare) och ytterligare några rebrands av Pitcairn med lägre pris eller högre minnesklocka. AMD har kört mycket ommärkning nyligen.

nVidia verkar faktiskt ha slutat. De har inte märkt om något sen 700-serien.

verkligen ?? Titan X, - titan XP, GTX 1080 Ti, GTX 1080 hur är dessa kort inget annat än rebrands med tweakade frekvenser och lite bättre proc node ? GP 102 i 4 olika varianter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att folk som avskyr Nvidia försvarar AMD med att Nvidia också gör det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Direkt rebrand i samma segment? Udda krav, men då har vi:

7790 -> 260X
260->360
270->370
285->380

vad jag kan komma på nu spontant. Lägg till detta 290->390 (där minnesklockan åkte upp en bra bit), 7970 -> 280X (som ju onekligen blev mycket billigare) och ytterligare några rebrands av Pitcairn med lägre pris eller högre minnesklocka. AMD har kört mycket ommärkning nyligen.

nVidia verkar faktiskt ha slutat. De har inte märkt om något sen 700-serien.

Nu får ni förklara för mig.

AMD byter namn från ex: 480 till 580, det är med samma krets, men förfinad för att få bättre prestanda, det är vad jag förstår en rebrand. Det är inte ok. Eller?

Nvidia kommer att byta minnen i 1080 och 1070 korten, men med samma krets, för att få bättre prestanda, men med samma namn, eller kanske inte hela namnet. Det är också en rebrand. Men det är ok. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kommer det sig att folk som avskyr Nvidia försvarar AMD med att Nvidia också gör det?

Så om man påpekar att nVidia historiskt varit ledande med rebrands och gjort en del saker värre än AMD någonsin gjort i frågan så avskyr man nVidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så om man påpekar att nVidia historiskt varit ledande med rebrands och gjort en del saker värre än AMD någonsin gjort i frågan så avskyr man nVidia?

Nej, jag pratar om vissa användare i den här och förra tråden om AMDs nya kort. Känns som att du ville missförstå mitt inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Nu får ni förklara för mig.

AMD byter namn från ex: 480 till 580, det är med samma krets, men förfinad för att få bättre prestanda, det är vad jag förstår en rebrand. Det är inte ok. Eller?

Nvidia kommer att byta minnen i 1080 och 1070 korten, men med samma krets, för att få bättre prestanda, men med samma namn, eller kanske inte hela namnet. Det är också en rebrand. Men det är ok. Eller?

Nej. En rebrand är när man bara byta själva namn men det är fortfarande samma sak. en sak som är rätt så vanligt idag i bilvärden där olika tillverkare ibland gör samma grundchassi på bilen och sen bara lägga till sin logga på framsidan.

detta här kan man väl snarare jämföra med Intel Skylake -> Kabylake.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Nu får ni förklara för mig.

AMD byter namn från ex: 480 till 580, det är med samma krets, men förfinad för att få bättre prestanda, det är vad jag förstår en rebrand. Det är inte ok. Eller?

Nvidia kommer att byta minnen i 1080 och 1070 korten, men med samma krets, för att få bättre prestanda, men med samma namn, eller kanske inte hela namnet. Det är också en rebrand. Men det är ok. Eller?

Den första siffran (eller första två för nVidia just nu eftersom de nått tionde generationen, hur du nu än kom dit) skall indikera vilken generation korten hör till. Att bara byta från 4 till 5 med samma chip är således klart tveksam marknadsföring.

Personligen är jag ganska förlåtande om det finns rimliga skäl - när AMD gjorde om 7870 till 270X så gjorde man det för att det fanns ett helt nytt kort (290-serien) och man ville markera var det här kortet passade in. Kortet var också en god bit snabbare eftersom minnesklockan var markant högre. Resten av den rebranden var också rätt OK - Bonaire hörde till samma generation som Hawaii, så det var 7790 som var ett dåligt namn, och 280X var rejält mycket billigare så OK då. Det är när det helt saknas ursäkter, eller när man döper om samma kort gång på gång, som det sticker i ögonen. 300-serien var enbart rebrands, till samma nivå, med den enda skillnaden var en högre minnesklocka på 390-serien och att gamla Tahiti slutligen pensionerades. Nya 500-serien ser ut att bli ungefär samma sak. Det hade de kunnat lösa genom att kalla korten 485 eller nåt sånt.

Hela karusellen existerar för att OEMer skall kunna visa att de har nått nytt varje år, och för att pressa fram uppgraderingar lite tidigare - om man som jag sitter med ett 290 så börjar det kortet se väldigt gammalt ut nu, men i själva verket finns det fortfarande inget snabbare till det pris jag betalade (1070 ligger på nästan tusenlappen mer). Enda undantaget är att Fury ibland syns billigt, men det är inget som håller i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det enda kortet som var en dirket rebrand i samma segment var Fiji kretsen.

men Failvida har gjort samma sak i varje generation. och glöm inte 4gb vram på 970 som folk inte verkar ha något emot och att lagom till nästa generation släppa en drivrutin som bränner förra generationen.

Men lägg av med sånt snack som "Failvida". Du måste verkligen ogilla Nvidia, och helt utan anledning. På vilket sätt skulle AMD vara så mycket bättre?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, jag pratar om vissa användare i den här och förra tråden om AMDs nya kort. Känns som att du ville missförstå mitt inlägg.

Nä så länge du menar specifika personer som gett tydlig visat avsky mot nVidia så har jag ingen direkt invändning. Lät mest som att din definition av vilka dessa kunde vara var rätt så bred så ville bara få klarhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waverider:

Men lägg av med sånt snack som "Failvida". Du måste verkligen ogilla Nvidia, och helt utan anledning. På vilket sätt skulle AMD vara så mycket bättre?

jag har börjat kalla dem för failvidia för att alla fanboys regerar så man vet vilka de är. AMD är alltid först med ny teknik därför är AMD bättre de pushar ut nya tekniker fortare än någon annan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Moriquende:

Även GTX 100 ar baserade på samma arkitektur. GTX 200 med om jag minns rätt.

Där finns en hel uppsjö modeller som bygger på G92, men min poäng var snarare när man använder samma krets fast med ett namnschema som implicit talar för att det är nästa generation eller nästa steg i prestandastegen.

T.ex. 8800 GT vs 9800 GT.

Sen fanns G92 med 112 shaders i följande modeller; GTX 260M, GTS 240, 9800M GTX.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Spelar väl ändå inte så stor roll om det är rebrands - det är ju i princip kort ingen bryr sig om.

Vill man ha ett snabbare RX480 så köper man 2st RX480.

AMD kort som matchar 1080 är det som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

verkligen ?? Titan X, - titan XP, GTX 1080 Ti, GTX 1080 hur är dessa kort inget annat än rebrands med tweakade frekvenser och lite bättre proc node ? GP 102 i 4 olika varianter.

Nu trollar du bara, till att börja med så är GTX 1080 baserat på GP104, i de andra tre fallen är det olika versioner av samma krets, troligtvis baserat på yield. Med den logiken så skulle alla Ryzen 5 och 7 bara vara rebrands av 1800X? Och alla Kaby lake i i7 och i5 för desktop rebrands på typ 7700K?

Sen vidhåller jag att rebranddiskussionen ter sig lite löjlig här, är det en ändring i kislet med diverse mindre optimeringar motiverar det en ny generation för AMD. RX 580 är på inget sätt skapad för den som vill uppgradera från sitt RX 480 utan för nya köpare, då man antagligen har en krets som är en bättre och mer optimerad än den på RX 480.