Krönika: Lugnet efter stormen

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Lugnet efter stormen

I fredags hände det ofattbara Sverige. Här är min historia från den dagen, bilderna som kommer förfölja mig resten av livet och en chans för SweClockers gemenskap att finna stöd hos varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag förstår att känslorna är blandade. Många är säkert ledsna, förbannade, och flera har säkert drabbats på något sätt av det som hänt. Offren är många, inte bara de som drabbats direkt utan även indirekt. Man behöver inte ha befunnit sig på plats eller sett efterspelet från en balkong på "första parkett" för att vara illa berörd.

Att publicera det här var inget lätt beslut. Det finns säkert de som anser att en text som denna inte har något plats här – i normala fall håller jag med. Det här är inte normala fall. Det märks att många känner ett behov av att uttrycka sina känslor på den mötesplats SweClockers är. Jag tycker därför det är viktigt att alla får en chans att ventilera och söka stöd i vår gemenskap.

Med detta ber jag ödmjukt alla att respektera offren och hålla kommentarerna sansade, utan politiska yttringar, hätsk stämning eller utpekande av folkgrupper.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Fin krönika @jacob

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Så jäkla fint skrivet! @jacob

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Avstängd

Fint skrivet! 😥 Det gäller att stå enade mot galenskaperna som orsakat detta! Vi ger inte upp!!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vissa saker berör oss på mer än bara ett plan. Ett sådant här dåd som är en attack på alla i landet som vill leva fredligt och efter demokratiska premisser är något vi alla bär ventilera, diskutera samt se till att hålla värmen uppe. Mitt förtroende för folk gick upp i efterdyningarna av detta dåd. Att se hur folk öppnade sina hem och hjärtan för varandra i Stockholm värmde ända vägen ner till oss i Göteborg!

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att jag har stor förståelse för dig Jacob som behöver ventilera, och även alla andra som kanske behöver någon att prata med efter det som hände. För det är något man behöver efter sådana hemskheter. Vackert skrivet!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Allt detta var hemskt och sedan läste jag här din artikel om detta. Riktigt bra skrivet och förstår dig till fullo och dina blandade känslor, det är klart du ska ventilera. Att hålla något som detta inombords och låta det gro gör ingen nytta, allra helst din son för barn känner mer än man tror även om de inte kan tala om det.
Har själv en dotter på ungefär 3,5år så vet hur du känner.
Om jag själv hade ett jobb så nära som detta var vet jag inte vad jag hade känt eller tänkt, men det hade tagit mig lång tid att komma över det, det kommer det även göra nu men det hade varit värre då.
Jag hoppas du kan med tiden lägga detta bakom dig för dig och din son även om du inte kan glömma det som hänt.
Ha det bra och ta hand om din son, behandla var dag med han som om det vore den sista för man vet aldrig hur lång tid man har kvar.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Fint skrivet <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt fint skrivet! Nu hoppas jag att denna tråd kan få vara en plats för ventilation och inte någonstans troll samlas för att sprida propaganda eller påståenden. Tillsammans är vi starka!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Det ironiska var att man var tvungen att gå till utländska medier som BBC etc. för att läsa om vad som hänt i Sverige. På Aftonbladet etc var det bara massa svammel och oseriösa rubriker.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Rensas friskt här! Vad är poängen med en tråd som finns i tusentals? Där det dessutom inte går att diskutera problemet som precis överallt? Jag personligen bli upprörd över att folk pratar om fint,kärlek,kramar och allt annat trams när man inte kan gå till botten med problemet! Bara för att vi är jävligt naiva,Korkade,Blåögda och rent av egoistiska så är det uppenbart så att vi inte är förskonade! Att folk blir chockade bevisar ju bara hur naiva folk är när man inte har ens ett uns intresse av att veta vilka som befinner sig i svängdörrarnas land. Så tycker jag och det vet jag många gör! Resten lever i sin sagovärld!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiruz:

Rensas friskt här! Vad är poängen med en tråd som finns i tusentals? Där det dessutom inte går att diskutera problemet som precis överallt? Jag personligen bli upprörd över att folk pratar om fint,kärlek,kramar och allt annat trams när man inte kan gå till botten med problemet! Bara för att vi är jävligt naiva,Korkade,Blåögda och rent av egoistiska så är det uppenbart så att vi inte är förskonade! Att folk blir chockade bevisar ju bara hur naiva folk är när man inte har ens ett uns intresse av att veta vilka som befinner sig i svängdörrarnas land. Så tycker jag och det vet jag många gör! Resten lever i sin sagovärld!

Flashback står alltid öppet för sådan diskussion.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Flashback står alltid öppet för sådan diskussion.

Jag ifrågasatte poängen med tråden? Den finns säker där också? Och det är just det att man ska sopa saker under mattan som du nu just antydde. Det försvinner inte för det ska jag informera herrn om! Dock verkar större delen tro det eller så skiter man i det helt enkelt!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Rensas friskt här! Vad är poängen med en tråd som finns i tusentals? Där det dessutom inte går att diskutera problemet som precis överallt? Jag personligen bli upprörd över att folk pratar om fint,kärlek,kramar och allt annat trams när man inte kan gå till botten med problemet! Bara för att vi är jävligt naiva,Korkade,Blåögda och rent av egoistiska så är det uppenbart så att vi inte är förskonade! Att folk blir chockade bevisar ju bara hur naiva folk är när man inte har ens ett uns intresse av att veta vilka som befinner sig i svängdörrarnas land. Så tycker jag och det vet jag många gör! Resten lever i sin sagovärld!

yes, håller med dig, det är mycket prat och liten verkstad och kravet på att politiker ändrar på lagarna så att folk faktiskt utvisas och andra åtgärder kommer att utebli tills värsta scenariot inträffa, för det här är långt ifrån värsta scenario. Det gäller att handla innan det är försent, första de borde göra är en 3 stegs verifiering för lastbilar med lösenord, nyckel och chip.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Väldigt fint skrivet!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

En kollega frågade sig huruvida det verkligen är "rätt" att stänga ner all kollektivtrafik. Är det verkligen värt det? På sätt och viss ger vi ju gärningsmannen vad han vill ha. Det kan låta kallt, men minsta möjliga respons måste rimligtvis vara ett av de bättre verktygen mot terror.

Bara en galning skulle förlita sig på kollektivtrafik för att fly från platsen.

Argumentet för är förstås att _om_ det är en galning så ökar chansen en gnutta att hen fastnar i polisens nät. Det kanske är häri pudelns kärna ligger. Det viktigaste är budskapet till allmänheten, att detta får man bara inte komma undan med. Även om en impulsiv sjuk människa är ett avsevärt mindre framtida hot än om det fanns ett nätverk med en mer omfattande agenda i bakgrunden. Jag är inte alls särskilt liberal, men jag tycker vi ska se upp med hur stora inskränkningar i vår vardag vi ska tillåta för en liiiite större chans att brottslingar lagförs.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Wiruz:

Jag ifrågasatte poängen med tråden? Den finns säker där också?

Poängen är att ta ansvar för communityt SweClockers och alla som samlas här när det behövs genom att exempelvis ge stöd till ungdomar och andra som mår dåligt eller behöver skriva av sig. Ett sätt är att visa och dela sympati och ett annat är bara att visa att vi finns här för varandra. Så det är gemenskapen som är poängen inom de ramarna som SweClockers ger och står för varför det också finns ett tydligt regelverk kring diskussionsklimat och innehåll som fungerar som minsta gemensamma nämnare där syftet snarare är att ena människor kring teknikintresse istället för att driva polarisering och hetska diskussioner. Det finns ju platser för det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

yes, håller med dig, det är mycket prat och liten verkstad och kravet på att politiker ändrar på lagarna så att folk faktiskt utvisas och andra åtgärder kommer att utebli tills värsta scenariot inträffa, för det här är långt ifrån värsta scenario. Det gäller att handla innan det är försent, första de borde göra är en 3 stegs verifiering för lastbilar med lösenord, nyckel och chip.

Ja man kan börja med att kräva att politiker gör sitt jobb och att Polisen får befogenheter att göra sitt jobb!
I detta land behandlas brottslingar med silkesvantar och att ens få chansen att avvika och gå under jorden är för mig overkligt! Får man avslag via SMS? 12.000 verkar ha fått det uppenbarligen!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Väldigt fint skrivet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin:

Poängen är att ta ansvar för communityt SweClockers och alla som samlas här när det behövs genom att exempelvis ge stöd till ungdomar och andra som mår dåligt eller behöver skriva av sig. Ett sätt är att visa och dela sympati och ett annat är bara att visa att vi finns här för varandra. Så det är gemenskapen som är poängen inom de ramarna som SweClockers ger och står för varför det också finns ett tydligt regelverk kring diskussionsklimat och innehåll som fungerar som minsta gemensamma nämnare.

Skickades från m.sweclockers.com

?? Saken är att det du syftar på finns det bättre ställen för, Bris exempelvis och knappast på ett forum som detta. Jag har absolut inte påpekat något som skulle vara olämpligt eller rasistiskt utan enbart att dom ansvariga som vill ha det här slappa systemet kör vidare som om inget hänt och då hjälper inga tårar i världen tyvärr! Alla sörjer nog på ett eller annat sätt men vad gör man åt problemet?

Sen kör du på polarisering och det är ju ett vackert ord som används i alla diskussioner eller ordet rasist som spelat ut sin roll sen V..... skriker det i tid och otid. Det finns ett problem som sopas under mattan med ord som polarisering b.l.a. ! Jag vet att det handlar om 0,1% av 100 och dom flesta andra fattar det men att tysta folk ja det är att bidra till polarisering om inte annat!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Wiruz:

?? Saken är att det du syftar på finns det bättre ställen för, Bris exempelvis och knappast på ett forum som detta. Jag har absolut inte påpekat något som skulle vara olämpligt eller rasistiskt utan enbart att dom ansvariga som vill ha det här slappa systemet kör vidare som om inget hänt!

Och nu utgår du från dig själv och talar för hela SweClockers. Det är möjligt att alla inte håller med (speciellt alla passiva läsare) och att det finns en poäng och det skadar absolut inte att testa och se vart diskussionen landar genom det regelverk som finns. Det finns definitivt en poäng i att informera och uppmuntra kring BRIS exempelvis om ni som hänger här tycker det är en bra idé. Som vanligt frivilligt deltagande och diskussionen blir vad vi gör den till.

Edit: syftet på ett sådant community kan vara att stötta, inte att problemlösa. Inte säkert att det går att skilja på dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Flashback står alltid öppet för sådan diskussion.

Det skulle kunna funka lika bra här om folk hade en ryggrad.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

För mig kom det inte som en överaskning..Och var inte heller ofattbart..

Men hemskt är det ändå..Överaskande nej tyvärr..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

För mig kom det inte som en överaskning..Och var inte heller ofattbart..

Men hemskt är det ändå..Överaskande nej tyvärr..

Jag blev inte heller förvånad. Det enda vi inte visste var när det skulle hända. Oavsett är det så klart hemskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nån skriver en krönika mycket fin en, men kommentarsfältet blir genast till en Aftonbladet nivå.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin:

Och nu utgår du från dig själv och talar för hela SweClockers. Det är möjligt att alla inte håller med (speciellt alla passiva läsare) och att det finns en poäng och det skadar absolut inte att testa och se vart diskussionen landar genom det regelverk som finns. Det finns definitivt en poäng i att informera och uppmuntra kring BRIS exempelvis om ni som hänger här tycker det är en bra idé. Som vanligt frivilligt deltagande och diskussionen blir vad vi gör den till.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte ,Talar för mig själv och ja drar man upp en sån här artikel på ett hårdvaruforum och tror att alla ska tycka precis likadant så ja du sa det just själv!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Moderator
Moderator

När tragedier inträffar, då är vi alla rädda och oroliga. Bekymrade över hur något sådant kan hända? Kan det hända mig eller de nära mig? Vi lever nog alla i en bubbla av sannolikhet.

Det hjälper att läsa en sådan krönika, att se att andra mår dåligt och att det finns möjlighet att prata om det. Klart det inte passar alla men om vi hjälper någon att må lite bättre så är väl det bra?

Om man låter rädsla eller ilska fatta beslut, då kan det bli en överreaktion. Jag personligen samlar hellre min drivkraft att göra gott i världen i sådana texter som ovan, med en motivation grundad i att göra den bättre.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Fin och välskriven krönika <3

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599