Acer ET430K – 4K UHD på 43-tums IPS-panel

Permalänk
Melding Plague

Acer ET430K – 4K UHD på 43-tums IPS-panel

För dem som känner att 27 tum är för litet och pilligt lanserar Acer ett alternativ med namnet ET430K, en 43-tumsskärm med 4K-upplöst IPS-panel och 60 Hz bilduppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

27" är för litet, men 43" känns lite väl stort, Skulle nog sikta på en 34-37" 4K skärm
Då som skrivbordsmonitor.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ser ut som en mysig skärm.

Jag kan nog inte leva utan min 40" Philips BDM4037. Men jag skulle kunnat tänka mig en 27" ovanför.

Permalänk
Medlem

Jag blir otroligt provocerad av alla dessa pisstativ som har suttit på samtliga Philips (som har gått i bräschen) +40"-modeller och nu Acer. Dell har/hade en skärm i samma storleksklass med ok stativ, men om jag inte minns fel fanns det andra problem med den.

Ja, jag förstår att många kommer vilja byta till en egen lösning, men det stora flertalet vill nog ha en produkt som är funktionell i grundutförande. Alltså att skärmens bottenkant kan sänkas i princip ända ner till bordsytan.

Permalänk
Geeks Gaming

funderar seriöst på att köpa en 40"+ skärm och använda som TV, vill ändå bara spela upp saker från netflix eller HBO. Sen känns 43 tum ganska lagom för mig just nu...

Permalänk
Medlem

Intressant skärm och bra recension som vanligt. För mig faller den här skärmen dock på att den är 60Hz, skulle inte vilja köpa ny monitor med mindre än 100Hz i dagsläget.

Permalänk
Bildexpert 📺

@CFSsss: Du får räkna med först framåt höst/vinter innan skärmar kommer som klarar de här pixelmatriserna i mer än 60 Hz. Eller kliva ned i storleken på pixelmatrisen för att finna något i dagens utbud. Den första generation skärmar som kommer riskerar också vara rätt dyra och kanske också dras med en del barnsjukdomar eftersom det krävs nya kretsuppsättningar. Kanske också en del kreativa lösningar precis som med de första 4K-skärmarna. Likt att det är dubbla kretsuppsättningar och skärmen drivs som två halva paneler via MST snarare än en enkel SST-ström.

Permalänk
Hedersmedlem

Weow!
Lampriggen, eller ska man säga ljuskronan i första bilden ovanför skärmen är fantastisk!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMadPanda:

funderar seriöst på att köpa en 40"+ skärm och använda som TV, vill ändå bara spela upp saker från netflix eller HBO. Sen känns 43 tum ganska lagom för mig just nu...

Vad är motivationen utöver generellt högre pris för samma funktioner? Förmodligen kan du ju få en TV med "smart" funktioner aka netflix & HBO appar inbyggda för ett mer humant pris? Och du slipper då lägga pengar på en mediaspelare utöver bildpanel?

Ett exempel: https://www.dustinhome.se/product/5010910910/43put6101-43-led...

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer fler och större skärmar som den här. Skulle vilja se en 65-75". Använder idag en TV som min skärm men har ingen som helst nytta av TV-delen.
En stor skärm, med bra bra färgåtergivning, helt utan några som helst "smart-funktioner" är det jag vill ha. FreeSync vore en dock en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vad är motivationen utöver generellt högre pris för samma funktioner? Förmodligen kan du ju få en TV med "smart" funktioner aka netflix & HBO appar inbyggda för ett mer humant pris? Och du slipper då lägga pengar på en mediaspelare utöver bildpanel?

Ett exempel: https://www.dustinhome.se/product/5010910910/43put6101-43-led...

En av de största fördelarna jag ser med att byta ut TV mot monitor är att du slipper Radiotjänsts övervintrade avgiftsmodell från 1920-talet.

Men jag håller med om att tekniken inte riktigt är tillräckligt mogen/prisvärd ännu. Känns dock som det ligger runt hörnet. Tills vidare har jag slopat TV:n helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det för djävla stativ? Under all kritik i min mening. Annars en intressant skärm för någon som vill ha en sovrums-TV.

Thomas är ju grym som vanligt! Du känns väldigt bekväm framför kameran nu plus att det märks att du har en lite skruvad humor som kommer fram lite då och då! Skärmtester har blivit Sweclockers bästa område med dig Thomas! Keep it up!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

60hz år 2017 need i say more?

Trött på detta urvattnande av dessa 60hz paneler! time to wake up and live in the 2017 not the 1990!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vad är motivationen utöver generellt högre pris för samma funktioner? Förmodligen kan du ju få en TV med "smart" funktioner aka netflix & HBO appar inbyggda för ett mer humant pris? Och du slipper då lägga pengar på en mediaspelare utöver bildpanel?

Ett exempel: https://www.dustinhome.se/product/5010910910/43put6101-43-led...

Det finns ju en hel sida som besvarar den här frågan. Har du läst artikeln?

Bara för att du kan få en bildpanel i samma storlek och upplösning för mindre eller samma pengar betyder inte det att det är ett bättre val. TV-apparater i lägre prisklasser är inget du vill använda som datorskärm. Dom lider ofta av clouding eller bakljusgenomsläpp i kanter. Du får antagligen inte korrekta färger och du lär inte kunna kalibrera dom om dom är fel. Om det är en TV du är ute efter, köp en TV. Men dom är sällan ett bra alternativ för en datorskärm.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Det finns ju en hel sida som besvarar den här frågan. Har du läst artikeln?

Inte direkt - killen är ute efter en bildpanel som ska agera filmvisare för att titta på Netflix och HBO. Jag ser då inte hur en vanlig 43" TV skulle vara så mycket sämre att det är värt att dubblera budget för en eventuellt lite bättre bild, utöver det också en mediaspelare, alltså mer än dubbelt så hög budget för att titta på Netflix. Nja, jag hade då inte gjort det valet.

Du kanske ska läsa citatet jag svarade på innan du börjar svamla om datorskärmar?

Permalänk
Medlem

Gick och köpte skärmen direkt efter att ha tittat på testet. Har varit sugen på dessa stora 4k skärmar länge, men utifrån tidigare tester har det varit diverse strul upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Precis pluggat in den och testat en 4k video och ett spel... Ja, funkar bra. Skarp skärm och fina färger.

Men den är fan för stor! Får sitta och vrida huvudet för att titta på ikonerna i ena hörnet och vad man nu har i andra hörnet. Du kan ha standardinställningar på ikoner och annat... Men det förutsätter att du flyttar runt huvudet. Så lite förstorat för de bli och sitta långt bak från skrivbordet.

Så ska ha den på skrivbordet köp en mindre! Ångrar mig själv en smula... Men... man kanske vänjer sig. Eller jag tror man vänjer sig... hoppas jag...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Inte direkt - killen är ute efter en bildpanel som ska agera filmvisare för att titta på Netflix och HBO. Jag ser då inte hur en vanlig 43" TV skulle vara så mycket sämre att det är värt att dubblera budget för en eventuellt lite bättre bild, utöver det också en mediaspelare, alltså mer än dubbelt så hög budget för att titta på Netflix. Nja, jag hade då inte gjort det valet.

Du kanske ska läsa citatet jag svarade på innan du börjar svamla om datorskärmar?

Ah, ber om ursäkt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av cider123:

Vad är motivationen utöver generellt högre pris för samma funktioner? Förmodligen kan du ju få en TV med "smart" funktioner aka netflix & HBO appar inbyggda för ett mer humant pris? Och du slipper då lägga pengar på en mediaspelare utöver bildpanel?

Ett exempel: https://www.dustinhome.se/product/5010910910/43put6101-43-led...

Radiotjänst, behöver ingen tv, behöver en stor bildskärm. mediaspelare i form av dator har jag redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Vad är motivationen utöver generellt högre pris för samma funktioner? Förmodligen kan du ju få en TV med "smart" funktioner aka netflix & HBO appar inbyggda för ett mer humant pris? Och du slipper då lägga pengar på en mediaspelare utöver bildpanel?

Ett exempel: https://www.dustinhome.se/product/5010910910/43put6101-43-led...

Input lagg eller vad det kallas?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

@cider123: Som @TheMadPanda skrev så slipper man radiotjänst med en skärm som är stor istället för en TV. Förutsatt att man inte är intresserad av TV-kanalerna så sparar man 2340kr/år då

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Acer definitely gets the bigger is better

"I'm the biggest, I'm the best
I'm better than the rest

I'm sexy, I'm hot
I'm right on the spot

I'm a rebel, a rocker
A bloody motherfucker"

^ Freedom Call - A Perfect Day

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@Vasadu: Skulle du vilja ha den böjd/kurvad/välvd?
Jag har suttit vid en del 30"+-skärmar och jag tycker själv att kanterna hamnar för långt bort.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det inte önsketänkande i nuläget att driva 4k i högre än 60Hz med valfritt grafikkort i vilket fall som hellst.
Gillar det jag ser ,sitter på 40" phelips i dagsläget nöjd med den ,kan inte tänka mig mindre än 40" sen man vant sig. Så länge grafikkorten inte klarar mer än vad denna klarar så tror jag 60Hz räcker bra men om en 2 gen grafikort till så kanske man kan ändra sig.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Din bästa recension absolut. Måste säga att kameran har blivit bättre för dig. Du pratar så man vill inte sluta lyssna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra recension och hyfsat intressant skärm!
Tummen upp att de inte sabbat nedskalningen till 1080p tex. Kan nog vara användbart om man inte har världens fetaste grafikkort tex.

Skrivet av Olegh:

Jag blir otroligt provocerad av alla dessa pisstativ som har suttit på samtliga Philips (som har gått i bräschen) +40"-modeller och nu Acer. Dell har/hade en skärm i samma storleksklass med ok stativ, men om jag inte minns fel fanns det andra problem med den.

Ja, jag förstår att många kommer vilja byta till en egen lösning, men det stora flertalet vill nog ha en produkt som är funktionell i grundutförande. Alltså att skärmens bottenkant kan sänkas i princip ända ner till bordsytan.

Där håller jag med. Att ha en så massivt stor skärm typ en decimeter över bordet är ju galenskap för ergonomin. Den borde komma ner så långt det går. Känns tvunget att fixa separat stativ till den.

Skrivet av 120hz:

Trött på detta urvattnande av dessa 60hz paneler! time to wake up and live in the 2017 not the 1990!

På nittiotalet hade vi CRT skärmar som oftast kördes i högre frekvenser än 60hz.
(Allt går inte alltid framåt här i världen)
Fast jag håller delvis med: man hade ju gärna sett mer än 60hz, eller åtminstone någon form av freesync eller gsync.

... att paneler plötsligt börjar bli känsliga för inbränning igen är ju även det ett konstigt steg bakåt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Efter att haft 40" 4K i 2½ år så måste jag bara nämna att jag alltid föredrar att maximera fönster på höjden men på bredden drar jag gärna ihop dom.

Därför förstår jag heller inte riktigt behovet av att det kommer mer och mer ultrawide-skärmar. Faktum är att en kvadratisk skärm förmodligen är bäst för annat än spel.

När man får till riktigt bra kurva på skärmarna kommer detta däremot förändras.

Det är också viktigt att man kan placera en skärm av denna storlek på låg höjd. Dvs. att den levereras med ett stativ som gör att panelen nästan nuddar skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Vasadu: Skulle du vilja ha den böjd/kurvad/välvd?
Jag har suttit vid en del 30"+-skärmar och jag tycker själv att kanterna hamnar för långt bort.

Intressant tanke/fråga. Vet faktiskt inte om de hade hjälpt, kanske lite lite.... Men tror principen och känslan som att man tittar på en tennismatch är nog den samma även om den är lite böjd.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

bra recension thomas och skön humor
tummen upp

Permalänk
Medlem

swedx har ju tvapparater utan mottagare om någon vill slippa betala tvavgift. hur panelerna är i övrigt låter jag vara osagt

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

swedx har ju tvapparater utan mottagare om någon vill slippa betala tvavgift. hur panelerna är i övrigt låter jag vara osagt

Jag har en swedx tv, och den har funkat finemang i snart ett halvår. Starkt rekommenderat att äga åtminstone 1.

Skickades från m.sweclockers.com