Permalänk
Medlem

Ombyggt Nes

Hoj!

Då jag flertal ggr har sett ombyggda NES så tänkte jag att pröva på det också!
Men dock så ville jag inte kapa ur botten som dom flesta gör... eller massa förändringar till skalet.

ville hålla det så originellt som möjligt!

Börjar lite kort med komponenter.

  • CPU: Intel Core i5 7600T

  • Ram: 1x Kingston HyperX Fury Black DDR4 2133MHz 8GB

  • SSD: OCZ trion 150

  • Nätagg: Streacom Nano PSU 160W

  • Moderkort: Asus H110I-Plus

  • Grafikkort: Gigabyte GTX 1050 Ti 4GB OC LP

  • CPU Kylning: Noctua NH-L9i

  • Chassi Fläkt: Noctua NF-A8 PWM

Samt lite delar från ett bitfenix chassi och en pci-e extension.

Verktyg jag använde var lite kakel borrar samt... en wannabe dremel tool från biltema för 149kr.
samt lite plastsvets lim... lite slippapper samt lite mattspray färg.

Som sagt ! är ingen fotograf samt har ingen bra kamera på min mobil så ber om ursäkt för detta
hoppas det fungerar ändå!

La även en upp en liten Video på youtube så att ni får se lite snabb tester å så
Valde att filma det hela med telefonen så att det syntes väl att det var NES:et som användes.

Ber om ursäkt för dålig kvalite samt är lite snuvig nu till våren å allt.

Länken till klippet:

Lite benchmark testning länkar:

Inspelat med OBS.

Low

Medium

Ultra

Besök galleriet här

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd

Läckert!
Kul att du fick till det så stilrent.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Läcker mod!
Hur mycket får man ge för en trasig NES med skal i bra skick?

Jag vet att blå lysdioder är jättehäftigt och hypermodernt de senaste 15 åren. Men personligen gillar jag de oftast inte. Brukar vara för skarpa och lite bländande. Jag hade hellre behållit den original röda lysdioden om det hade gått.
Men det är olika hur man upplever det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Läckert!
Kul att du fick till det så stilrent.

Tackar!

Skrivet av GuessWho:

Läcker mod!
Hur mycket får man ge för en trasig NES med skal i bra skick?

Jag vet att blå lysdioder är jättehäftigt och hypermodernt de senaste 15 åren. Men personligen gillar jag de oftast inte. Brukar vara för skarpa och lite bländande. Jag hade hellre behållit den original röda lysdioden om det hade gått.
Men det är olika hur man upplever det.

Jag har haft mina ett tag.
men finns en här i Västerås som säljer fungerande NES för ca 500kr utan kablar.

Jo, det var min tanke även att det skulle bli för skarpt blått, men det blev inte det då när du trycker in sjävla LED:n så är det ett transperant plast hölje över själva lampan

(Något som satt redan monterat på NES:et) så den blir väldigt bekväm att titta på.
som typ om du skulle hålla ett Vitt A4 papper framför LED lampan

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

fett!

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Mycket bra gjort

Permalänk

När startar förboking då?

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Hade nog kört inverterat. Dvs moderkortet i toppen ocj sedan hänga ned. Är ju mer plats där dessutom. Sedan köra med en fläkt i botten som inte syns.

Nackdel att man inte kan öppna luckan kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha, najs! Vore coolt om du gjorde om några gamla NES-kasetter till hotswap-hårddiskar ^^

Permalänk
Avstängd

Har varit inne på lite samma ide med ett nes jag har liggande som är trasigt och funderat på itx dator till peta i min orange pi men det har inte blivit något bygge än men vart en inspirations höjare för det är ett roligt projekt och roligt att se nån ta tag och slutföra det och får se om jag orkar göra det samma

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Klockrent! Blir riktigt avundsjuk måste jag säga. Helt perfekt för vardagsrummet.

Tillägg: Pröva dolphin emulatorn på den! Riktig inceptionkänsla att använda den där för att lira gamecube och Wii spel...

Permalänk
Medlem

Du skulle inte borrat hål i toppen. Du skriver att CPU blev 65 grader, men den cpun klarar 80 grader utan att throttla.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
SpelClockers

Som jag har fattat det rätt... Du har byggt om NES till ett chassi och stoppat in datorgrejer i det, så du använder ett NES skal som dator? COOLT isånnafall! Bra jobbat!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Väldigt vackert! När kan man boka en till sig själv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Mycket bra gjort

Tackar

Skrivet av PlogarN97:

Hade nog kört inverterat. Dvs moderkortet i toppen ocj sedan hänga ned. Är ju mer plats där dessutom. Sedan köra med en fläkt i botten som inte syns.

Nackdel att man inte kan öppna luckan kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Hade den iden också men då får inte moderkortet plats pga luckan.
samt så måste du dra hål i toppen för att kunna fästa moderkortet i något vilket inte blir så vackert.

Skrivet av lord_vasagos:

Har varit inne på lite samma ide med ett nes jag har liggande som är trasigt och funderat på itx dator till peta i min orange pi men det har inte blivit något bygge än men vart en inspirations höjare för det är ett roligt projekt och roligt att se nån ta tag och slutföra det och får se om jag orkar göra det samma

Kul att höra! finns säkert något jag skulle kunna gjort annorlunda som kanske någon annan lyckas med?

Skrivet av Jocke86:

Klockrent! Blir riktigt avundsjuk måste jag säga. Helt perfekt för vardagsrummet.

Tackar!

Ja absolut det är något som måste göras.

Skrivet av Nioreh83:

Du skulle inte borrat hål i toppen. Du skriver att CPU blev 65 grader, men den cpun klarar 80 grader utan att throttla.

Ja, men det fortsatte klättra uppåt i graderna värmen hade ingenstans att ta sig ur den var fast.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Väldigt kul ide...men jag gråter för NESens skull Snyggt gjort iaf

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Väldigt kul ide...men jag gråter för NESens skull Snyggt gjort iaf

Ingenfara! NES:et hade gjort sitt den fungerade inte!

Så jag gav han nytt liv.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd

@Bärrich: Tycker du fick till det riktigt bra och med rejäl prestanda så tror inte min skulle bli bättre fast enda som är liten nagel i ögat är möjligen hålen i toppen som är symmetriska och välgjorda men gör att den tappar original utseendet men förstår varför du har dom där

Orange pi skulle i.o.f lätt kunna döljas och skulle nog nästan få in den i en nes kassett men mjukvaran är små dryg med drivrutiner och div som är knas som tar emot sen är dom sega trots en quad på 1600mhz men har bara 512 i ram och på tal om sega har jag även en megadrive liggande med som är död så får se men började sätta i gång tankerna igen när jag såg din men skulle vara betydligt enklare att bygga än en hel dator i nes

Var i vilket fall ett roligt projekt och gillar nes som var första riktiga konsolen och vart en trevlig ulv i fårakläder och är roligt med mer riktiga d.i.y projekt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Livsnjutare 😎

Helt sjukt nice!!

5/5

Hade lätt köpt en!
Gör du custom-byggen på beställning? 😁🤘🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Episkt! Var kan jag beställa ett ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Grymt nice 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

@Bärrich: Tycker du fick till det riktigt bra och med rejäl prestanda så tror inte min skulle bli bättre fast enda som är liten nagel i ögat är möjligen hålen i toppen som är symmetriska och välgjorda men gör att den tappar original utseendet men förstår varför du har dom där

Orange pi skulle i.o.f lätt kunna döljas och skulle nog nästan få in den i en nes kassett men mjukvaran är små dryg med drivrutiner och div som är knas som tar emot sen är dom sega trots en quad på 1600mhz men har bara 512 i ram och på tal om sega har jag även en megadrive liggande med som är död så får se men började sätta i gång tankerna igen när jag såg din men skulle vara betydligt enklare att bygga än en hel dator i nes

Var i vilket fall ett roligt projekt och gillar nes som var första riktiga konsolen och vart en trevlig ulv i fårakläder och är roligt med mer riktiga d.i.y projekt

Tackar!

Bygga i en NES kasset kan ju blir riktigt grymt hade du tänkt att köra någon emulator då?

Skrivet av andreas_dock:

Helt sjukt nice!!

5/5

Hade lätt köpt en!
Gör du custom-byggen på beställning? 😁🤘🏼

Tackar!

Nja! detta var något jag gjorde mer som ett kul projekt.

Skrivet av talonmas:

Episkt! Var kan jag beställa ett ex?

Skickades från m.sweclockers.com

tack!

Skrivet av Latka:

Grymt nice 5/5

Tack så mycket.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Det var nog så här Microsoft fick den geniala idén att skapa sin Xbox

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Du får en stjärna av mig visst bliv den bra men jag är i emot att förstöra gammal saker jag är mer för att laga.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört med röd LED, då det matchar ursprungs-NESen, men men. I övrigt bra jobbat!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det var nog så här Microsoft fick den geniala idén att skapa sin Xbox

hah ja nu när du säger det!

Skrivet av superegg:

Du får en stjärna av mig visst bliv den bra men jag är i emot att förstöra gammal saker jag är mer för att laga.

Tråkigt att det blev så lågt som 1 stjärna tar gärna någon mer konstruktiv kritik om du har att säga.

Skrivet av Schluug:

Personligen hade jag kört med röd LED, då det matchar ursprungs-NESen, men men. I övrigt bra jobbat!

Då jag tog det jag hade hemma å ville hålla budgeten nere så fick det bli blå.
även om en röd led är så billig som 14kr ^^.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktiv

Grymt bygge, jag gillar när folk gör lite mer än bara plocka ut allt, stoppar i en Rapberrypi som är fastsatt med en limklick.
Utan ju mer funktioner de kan använda från originalet ju coolare är det, där det ultimata är att det ej på något sätt utifrån går att se att hårdvaran är utbytt. (trådlös tangentbord, mus, wifi)

För min egen del är jag en klant, första gången i mitt liv som jag köpte en Miditower och oj vilka problem jag hade med den.. Fläkten för cpun hade jag monterat så att den blåste framåt emot de 3 frontfläktarna som trycker in lust på framsidan..

Så det blir inget sådant grymt bygge för mig som TS gjorde..

Permalänk
Medlem

Fy fan va kul! Underbart snyggt bygge, ett riktigt handarbete, riktigt kul att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bärrich:

Tackar!

Bygga i en NES kasset kan ju blir riktigt grymt hade du tänkt att köra någon emulator då?

Tackar!

Nja! detta var något jag gjorde mer som ett kul projekt.

tack!

Tack så mycket.

haha tänkte mer att det skulle vara möjligt med kasett när den är så liten och montering i nes vore väldigt enkel mot hel dator som du byggde men skulle e.v gå att få in den med usb hub i en kassett och köra kodi, youtube, emulator, barnkanalen o.s.v om man vill

men hårdvaru acceleration är lite dum på min modell och mycket känns vara i alpha/beta stadiet med en massa problem att lösa med mjukvaran och drivrutiner men hade nog siktat på nes som är snyggare än en kassett även om storleken gör det möjligt och skulle föredra din lösning med mer kraft för min orange pi är en lite dryg modell som media/emulator burk ...men får se ska klura på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

fränt mann

Visa signatur

ok