Biostar lanserar X370GTN – Mini ITX för AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Biostar lanserar X370GTN – Mini ITX för AMD Ryzen

Efter att ha saknats vid lansering börjar moderkort enligt formfaktorn Mini ITX dyka upp för AMD Ryzen. Först ut blir Biostar med X370GTN som baseras kring styrkretsen X370.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! AMD R5 6c12t + X370 mITX i ett DAN A4 case is the dream!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Inget W-lan?
Brukar inte det vara typ standard på mini-itx korten då många kör dom som htpc osv.
Känns lite snålt.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!
Allt ser ut att vara bra placerat och kortet i sig är inte fult iallafall, hade gärna sett lite fler faser och bättre kylning på dem dock.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Inget W-lan?
Brukar inte det vara typ standard på mini-itx korten då många kör dom som htpc osv.
Känns lite snålt.

finns ju visst wlan?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Öhhhh näääää

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Nice men just itx kort hade väl ett B350 spontant passat in bättre för ett lite lägre pris då sli/CF aldrig ändå kommer hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo jag kan också se bilderna, och läsa texten, kan du visa mig wlanet

Permalänk
Master of Overkill

Trådlöst LAN eller WLAN (av engelskans (Wireless Local Area Network). ej att förväxla med VLAN) är ett samlingsnamn för olika typer trådlösa lokala datornätverk. För att förhindra sammanblandning med VLAN bör termen "Trådlöst LAN" eller Wi-Fi användas.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jo jag kan också se bilderna, och läsa texten, kan du visa mig wlanet

Hen kanske blandade ihop "LAN" och "WLAN".

On topic: Har längtat efter ITX-brädor! Älskar SFF-byggen.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk

När de släpper sina Apuer som bygger på Ryzen ska det bli ett nytt bygge till skrivbordet. Och då blir det troligtvis Mitx så detta är trevligt.

Wlan står för wireless lan inte wired lan.

Och jag fick det på mitt moderkort för 800 så det bör ju finnas på typ alla Mitx egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Lär ju inte gå att överklocka eftersom VRM-kylning inte finns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är ju det här typ det första så det kanske kommer fler men tycker det är lite tråkigt att de inte släpper kort utan alla tråkiga portar. De flesta som köper Ryzen kommer ha grafikkort och inte köra intern grafik, de flesta stöder inte ens intern grafik. Att då ha massor av portar för det som ALDRIG kommer användas känns lite trist. USB eller någon roligare formgivning eller kanske något helt nytt hade varit lite skoj att se. En liten display som visar moderkortets status? RGB LED!! Eller annat..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Fan vad glad jag blir av att se Mini-ITX brädor till Ryzen, nu behöver jag bara vänta tills dom lägger till 802.11ac och Bluetooth 5.0.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

@Videoapan:

Kommande APUer medför integrerad grafik, dessa hamnar troligtvis oftast i mITX-lådor. Tillverkarna tänker säkert i dessa banor i alla fall.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av laudanum:

@Videoapan:

Kommande APUer medför integrerad grafik, dessa hamnar troligtvis oftast i mITX-lådor. Tillverkarna tänker säkert i dessa banor i alla fall.

Ja och sedan finns ju redan bristolridge att köpa. Även om den kundgruppen kanske inte är stor så vill nog inte moderkortstillverkarna bli bortvalda av de som köper bristolridge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jo jag kan också se bilderna, och läsa texten, kan du visa mig wlanet

Skrivet av tvelander:

Trådlöst LAN eller WLAN (av engelskans (Wireless Local Area Network). ej att förväxla med VLAN) är ett samlingsnamn för olika typer trådlösa lokala datornätverk. För att förhindra sammanblandning med VLAN bör termen "Trådlöst LAN" eller Wi-Fi användas.

Skrivet av jOnÄTÄn:

När de släpper sina Apuer som bygger på Ryzen ska det bli ett nytt bygge till skrivbordet. Och då blir det troligtvis Mitx så detta är trevligt.
Wlan står för wireless lan inte wired lan.

Och jag fick det på mitt moderkort för 800 så det bör ju finnas på typ alla Mitx egentligen.

Jobbig natt så är trött och förväxlade W med V

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför man sätter X370 chipsetet på ett ITX?! Blir ju bara högre pris till ingen nytta. Enda skillnaden mellan detta och 350 är väl CF/SLI... och hur är det tänkt att göra detta med bara en PCI-E 16? Eller finns det något annat skäl?

Förutom det så är det dock trevligt att se mITX älskarna få ett kort de med

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

@Videoapan:

Kommande APUer medför integrerad grafik, dessa hamnar troligtvis oftast i mITX-lådor. Tillverkarna tänker säkert i dessa banor i alla fall.

Är ändå lite synd att man inte kan sätta DVI kontakten ovanpå HDMI kontakten iaf, så att man får plats med tex 2-4 USB 3.0/2.0 till iaf, eller ta en av SATA portarna till eSATA.

Tar sådan enorm plats att sätta DVI på allt... De kräver Win 10, de ska stöda high-end Ryzen, och bra APU teknik... men kan inte slopa en föråldrad DVI kontakt för en DP + HDMI över varandra som tar mindre plats? Förstår inte logiken.

Tom vettigare att fixa USB 3.1 och display stöd den vägen för tex extrern GPU. Du kan också omvandla tex DP till DVI, så gamla skärmar är inga problem att ordna stöd till (iaf utanför 144Hz, som jag tvivlar på att OEM siktar på).

Permalänk
Medlem

Racing? Vad har det med något att göra?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man tar fram Mini-ITX-brädor när det finns Mini-DTX, som inte är många mm större, men som åtminstone har en extra expansionsport....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Racing? Vad har det med något att göra?

Kanske specialanpassat för användande i tävlingsbilar?

Håller med om att namnet är tramsigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kanske specialanpassat för användande i tävlingsbilar?

Håller med om att namnet är tramsigt.

Åh så klart! Varför tänkte jag inte på det! Det väger ju mindre än större moderkort så det sparar man ju in någon vikt till kraft promille på!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Äntligen, även om Biostar inte syns i så många butiker i Sverige så känns det som att det är på gång iallafall :).

Förstår inte riktigt meningen med ett typ C uttag på moderkortet. Är väll mest andra sidan tex mobil som har den kontakten. Eller finns det något fall där en usbC->usbC är vanligare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Förstår inte riktigt meningen med ett typ C uttag på moderkortet. Är väll mest andra sidan tex mobil som har den kontakten. Eller finns det något fall där en usbC->usbC är vanligare?

Ingen jättepoäng med det, om det nu inte råkar vara högeffektvarianten (som man kan plocka ut 100W från och t.ex. driva en extern 3,5" backuphårddisk utan behov av separat nätaggregat - Seagate har en sådan).

Personligen föredrog jag om alla usb-kontakter var av C-typ, men det lär nog dröja ordentligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det skulle väl komma ett A300 chipset för SFF. Borde det inte komma moderkort som använder A300 till mini-ITX för det räknas väl som SFF? Men det kanske släpps senare när de Ryzen-baserade APU-modellerna kommer?

Permalänk
Medlem

Ah, det gamla vanliga.

Hade önskat Displayport istf. DVI-D, faktum är att jag numer hellre ser en VGA-port än DVI-D. SO-DIMMar istf. fullstora. Tre analogljudportar istf. fem och optisk (de flesta torde köra avancerat ljud över HDMI numer).

Det hade sparat in värdefull plats på modermodemet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Racing? Vad har det med något att göra?

Motivet på moderkortet är ju inspirerat av den målflaggan (svartvit schackrutig flagga) som används vid racing. Det syns inte särskilt väl på det här moderkortet men här ser du den bättre https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/Biostar-X370-Racing-GT7-... . Alternativet hade väl varit att döpa det till "chess", men det låter ju inte lika tufft som "racing"

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Någon som kan förklara varför man sätter X370 chipsetet på ett ITX?! Blir ju bara högre pris till ingen nytta. Enda skillnaden mellan detta och 350 är väl CF/SLI... och hur är det tänkt att göra detta med bara en PCI-E 16? Eller finns det något annat skäl?

En fördel är att x370 skall stödja funktionen "PCI-E Bifurcation", vilket i teorin gör att man kan dela en PCI-E 16x plats till två PCI-E 8x platser, vilket öppnar upp möjligheten till att kunna köra CF/SLI på ett mini-ITX moderkort.
Problemet med detta moderkortet är ju dock att (som det verkar enligt andra sidor) att denna funktion är avstängd, vilket gör att jag håller med om att det är onödigt med X370 på detta moderkortet.

Dock så får jag säga att det är skönt med att tillverkare bygger små moderkort med fulla chipset varianter, då X300 och A300 som skall komma och vilka är designade för små moderkort har sämre anslutningsmöjligheter än de fulla varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En fördel är att x370 skall stödja funktionen "PCI-E Bifurcation", vilket i teorin gör att man kan dela en PCI-E 16x plats till två PCI-E 8x platser, vilket öppnar upp möjligheten till att kunna köra CF/SLI på ett mini-ITX moderkort.
Problemet med detta moderkortet är ju dock att (som det verkar enligt andra sidor) att denna funktion är avstängd, vilket gör att jag håller med om att det är onödigt med X370 på detta moderkortet.

Dock så får jag säga att det är skönt med att tillverkare bygger små moderkort med fulla chipset varianter, då X300 och A300 som skall komma och vilka är designade för små moderkort har sämre anslutningsmöjligheter än de fulla varianterna.

Att du självklart ska ha fulla chipset förstår jag också, jag kunde bara inte förstå varför B350 inte skulle vara minst lika bra i detta fall, då det i detta fall borde fungera. Finns liksom inget som "inte kunde fungera"... eller så missar jag något.

Av vad jag kan hitta, så är skillnaden i 2 st SATA portar färre (2+2 vs 4+2, där 2 är från SATA-Exprress delade biten som kan köra som bara SATA III) samt 2st PCI-E 2.0 banor färre.

Och tittar man på kortet i fråga.

Så ser jag 4 st SATA (av 6 på X370 eller 4 på B350), och du har inga extra PCI-E platser som kan behöva de 2 extra PCI-E platserna.

Känns lite som att de kunde tagit pengarna från billigare chipsetet och lagt det på en heatpipe-kyllösning eller någon kylning för VRM istället så den faktiskt kan OCa. Men... med bara 4-pin CPU matning så är det kanske inte ens poäng att ha OCning i större skala känns det som.