Benq Zowie XL2540 – Gamingskärm med äkta 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

Benq Zowie XL2540 – Gamingskärm med äkta 240 Hz

Benq tar sikte på e-sporten med Zowie XL2540, en gamingskärm med traditionella 1 920 × 1 080 pixlars upplösning och en TN-panel med genuin 240 Hz-kapacitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Vet inte riktigt vad jag skall säga om videorecensionen..

Men, den var inte alls bra, den kändes löjlig och cringeworthy.
Jag vet att du kan göra grymma seriösa recensioner så förstår inte alls denna riktning, stor tumme ner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kul med recensioner på dessa nya hög-Hz-skärmar, videon gjorde precis det den skulle – att vilja få mig läsa artikeln

Permalänk
Medlem

Håller med THB

Permalänk
Medlem

Om de kan stoppa 4k på en pytteliten telefondjävel... varför kan vi inte ha 16k på datorskärmar?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

Trodde de var på väg att byta tillbaka till Youtube men inte än tydligen så..

Permalänk
Medlem

Jag nöjde mig med videorecensionen och blev nöjd med infon. Tack Thomas! Nu vet jag inte hur duktig Kenneth är på fps-spel men är han inte jättebra vore det roligt att höra hur skillnaden blir för någon som är väldigt duktig. Kanske inte top 1% i världen men någon som är bättre än de flesta. Det kanske Kenneth är dock och då har man ju svaret där.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Om de kan stoppa 4k på en pytteliten telefondjävel... varför kan vi inte ha 16k på datorskärmar?

Finns ju inget material att kolla på i den upplösningen ändå. Finns knappt något 4k material.

Sen skulle det krävas sjuk prestanda att driva runt om man ska spela. Finns inga texturer i den upplösningen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Om de kan stoppa 4k på en pytteliten telefondjävel... varför kan vi inte ha 16k på datorskärmar?

Fast 4K-telefonerna kan knappt rita upp något i 4K, det kan användas till video men inte spel eller dylikt, samtidigt är kamerorna mer eller mindre värdelösa på telefoner vilket som så att kunna spela in i och spela upp i 4K ger inget i praktiken förutom sämre batteritid och kan flytta fokus från sånt som skulle ge synbar/märkbar effekt. Sen kan du glatt köpa 4 st Dell UP3218K för drygt 55 000 kr styck så får du dina 16K. Biografer håller kvar vid 4K-DCI även om de digitala filmkamerorna ofta fångar scenerna i 6-8K. Källan kan passa att mastras till 4K även om den är högre, samtidigt så kan konsumentprylar med 4K inte ens duga till FHD blu-ray och se mycket sämre ut än kameror som fångat i 1080 eller 2.5K.

Permalänk
Medlem

LOL. Skulle också reagera med en axelryckning åt 240Hz. Föredrar att man drar upp grafiken eller upplösningen istället men jag antar att tillverkaren kan tjäna grymt med pengar på en sådan här skärm. Tror panelen och tekniken bakom är billig att tillverka och att man ändå kan ta ut premium pris för det...

Permalänk

Hur jämför sig upplevelsen mot deras tidigare '240Hz' skärmar där det var 120Hz plus varannan bild var svart? (Eller minns jag fel?)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är intresserad av att se hur äkta 240hz ser ut, dock blir det så otroligt nischat då enda spelet man kan driva sån fps (och det är relevant) är ju CS :/

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte slog till, mer och mer recensenter säger att de inte märker större skillnad mellan 144 och 240 Hz.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RaxXeZ:

Måste säga att jag är intresserad av att se hur äkta 240hz ser ut, dock blir det så otroligt nischat då enda spelet man kan driva sån fps (och det är relevant) är ju CS :/

Dota, Lol
Quake
UT
och massa annat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av THB:

Vet inte riktigt vad jag skall säga om videorecensionen..

Men, den var inte alls bra, den kändes löjlig och cringeworthy.
Jag vet att du kan göra grymma seriösa recensioner så förstår inte alls denna riktning, stor tumme ner.

Tycker tvärtom gillar ovanligheten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag nöjde mig med videorecensionen och blev nöjd med infon. Tack Thomas! Nu vet jag inte hur duktig Kenneth är på fps-spel men är han inte jättebra vore det roligt att höra hur skillnaden blir för någon som är väldigt duktig. Kanske inte top 1% i världen men någon som är bättre än de flesta. Det kanske Kenneth är dock och då har man ju svaret där.

Hur duktig man är har ju inte så jättestor påverkan här, det är mest den allmänna upplevelsen som spelar roll

Har ca 1,7k timmar i csgo och spelar på en skärm med 144hz. Kan inte direkt säga att det var än bättre upplevelse med 240hz utan kändes ungefär likvärdigt med min skärm hemma. Det var en trevlig skärm att spela csgo på, men känns som att 240hz är lite mer skryt än funktion.

EDIT: Har tydligen 1 819 timmar i csgo. Tur att Zelda har hållit den siffran nere på sistone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tur att jag inte slog till, mer och mer recensenter säger att de inte märker större skillnad mellan 144 och 240 Hz.

Jag är väl en av dem, även om jag hör till kategorin som alltid prioriterar bra flyt högt och med största orsaken att min hjärna helt enkelt trivs med ett bra smooth flow eller mjuka rörelser, det ger betydligt bättre inlevelse för mig. Dvs. orsaker som huruvida jag skulle prestera bättre i snabba arena shooters som t.ex. Unreal Tournament som hör till mina favoriter, kommer i andra hand.

Men hoppet från 144Hz till 240Hz var förvånansvärt liten ändå. Dock gick jag ju från en första generations 120Hz skärm utan fancy stuff (vet ej ens om den hade någon Overdrive) och jag blev mäkta imponerad hur mycket BenQ's blur reduction hjälper för att göra alla rörelser mjukare (BenQ's motsvarighet till ULMB/strobing). Måste också påpekas att även om skärmen stöder Blur Reduction ända upp till 240Hz blir rörelser märkbart sämre vid 240Hz med Blur reduction på än vid 144Hz för crosstalken påverkar motion smoothness negativt då panelen hänger inte med. Själv föredrar jag ju Blur Reduction i 144Hz över 240Hz utan blur reduction för rörelserna upplevs redan då mjukare och klarare. Nu har jag inte orkat trixa på med custom res och börja undersöka precis var nånstans var man får optimalt resultat men enligt experter på detta område (tack Blurbusters forum!) så ska väl TN paneler med kapacitet att hantera 240Hz refresh rate att köra strobing (dvs. BenQ Blur Reduction) uppemot 180~200Hz ungefär men man kan hamna att ändra på "Area" och "Intensity" värdena tror jag det hette via factory settings menyn (inte service menyn) för att nå det ideala som påverkar hur det refreshar bilden när strobing används. Som sagt jag är såpass nöjd hur extremt bra rörelserna upplevs redan med 144Hz + Blur Reduction att jag är såpass nöjd med det redan.

Har ett annat ovanligt problem dock, att jag föredrar mindre skärmar, 24" @ 1080p är precis lagom för mig, speciellt för spelande så att jag har bättre fokus på vad som händer på skärmen och kraven på hårdvaran blir inte lika stort för att komma upp i max Hz och skulle gärna se 24" 1080p IPS med 144~165Hz och Gsync, det vore dröm skärmen för mig just nu (utan allvarliga IPS glow problem dvs för det tål jag inte riktigt heller).

Summa sumarum tycker jag själv att 144-165Hz är en bra sweetspot, då man kollar både till kraven på hårdvara, hur dyrt det blir att uppehålla och hur mycket skillnad man märker. Edit: Eller BenQ's Blur Reduction i stöd för upp till 144Hz, går inte att ha både strobing och GSYNC eller Freesync aktiverat samtidigt och det är svårt för mig att välja då båda har sina fördelar, kan man hålla max fps så är strobing bättre men GSYNC/Freesync är najs när man spelar nyare krävande spel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

EDIT: Har tydligen 1 819 timmar i csgo. Tur att Zelda har hållit den siffran nere på sistone

Bha! Timmar säger inte så mycket, för allt vad vi vet så sov du i ett hörn hela tiden. Om du kan visa hur många skins du har, ja då jädrar vet vi hur bra du är!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Denna produkt är bara skryt för en vanlig konsument men för någon som är riktigt seriös med sitt fps spelande måste det vara ett litet men betydande steg framåt då varenda liten ms räknas och kan vara avgörande i slutändan.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vet inte riktigt vad jag skall säga om videorecensionen..

Men, den var inte alls bra, den kändes löjlig och cringeworthy.
Jag vet att du kan göra grymma seriösa recensioner så förstår inte alls denna riktning, stor tumme ner.

Tyckte det fungerade även om det finns lite att slipa på om man vill följa konstens alla regler (och undvika så pass många cross fades )
Övning ger färdighet i detta anseende så jag hoppas han fortsätter ta skärmrecensionerna framför kameran.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

LOL. Skulle också reagera med en axelryckning åt 240Hz. Föredrar att man drar upp grafiken eller upplösningen istället men jag antar att tillverkaren kan tjäna grymt med pengar på en sådan här skärm. Tror panelen och tekniken bakom är billig att tillverka och att man ändå kan ta ut premium pris för det...

Varför är inte alla 60Hz:are 240Hz istället då? Menar, om det var billigt skulle marknaden inte sett ut som den gör nu med ytterst begränsat utbud.

Permalänk
Medlem

Bra videorecension. Skulle vilja hört mer om byggkvalitén dock.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Tycker att Thomas videos är riktigt bra. Innehåller mycket information både via tal och text som dyker upp på ett smidigt sätt.
Personligen är inte skärmar något större intresse, men jag hoppar alltid in och kollar på dessa videos i vilket fall, så plöjer jag igenom artiklarna som berör mig lite mer

Permalänk
Medlem

Jag fyllde nyligen år och lyckades få släkten att skramla ihop och köpa en Acer 24" Predator XF240H. Höj/sänkbar, 1080p 144hz, freesync (freesync som jag förvisso inte kommer använda) och priset är svårslaget. 2 299 kr hos inet. Vad jag tycker är märkligt är att det inte finns några recensioner där ute för den här skärmen överhuvudtaget? Däremot verkar den få högsta betyg av alla användare, både de som lämnat omdöme hos inet och även de få som finns på prisjakt. Varför jag ville ha just den här skärmen är för att de skärmar som sweclockers rekommenderar i prisklassen har en för hög ljusstyrka även på lägsta inställningen. Det är något som jag aldrig skulle kunna lära mig leva med. Köper hellre grisen i säcken och hoppas på att acer-skärmen är bättre på den punkten. Har alltså inte hunnit testa den ännu.

Köper man en TN-panel med 1080p så är det kanske inte jättemånga som vill betala så mycket som 5000 kr som den recenserade skärmen kostar? Jag tycker att redaktionen ska ta en titt på billigare alternativ, rent generellt... Man kan vara entusiast men ändå föredra "bang for the buck deals". Jag har råd med dyrare skärm, men har helt enkelt ingen lust att spendera mer för något som jag främst kommer använda till quake och ersätta min gamla CRT-skärm med.

Sen tycker jag personligen att det är trevligt med en videopresentation av det här slaget. Vill man gräva mer på djupet så finns recensionen i textform.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag nöjde mig med videorecensionen och blev nöjd med infon. Tack Thomas! Nu vet jag inte hur duktig Kenneth är på fps-spel men är han inte jättebra vore det roligt att höra hur skillnaden blir för någon som är väldigt duktig. Kanske inte top 1% i världen men någon som är bättre än de flesta. Det kanske Kenneth är dock och då har man ju svaret där.

Jag kan säga att det finns de inom världseliten som inte ens vet vad skärmen-modellen dom spelar på heter. Främst handlar det om att vänja sig vid de grejer man har, och inte lägga för mycket vikt på utrustningen. Eliten flaxar inte runt med siktet som en idiot, som man själv gör ibland. Dom är inte bäst för att de har bäst reflexer eller bäst precision var de placerar muspekaren, utan snarare för att de kan förutse var du kommer befinna dig innan du ens tagit dig från punkt a till punkt b. Så länge du inte har en märkbar inputlag eller störande eftersläpningar som du tänker på, så skulle jag vilja påstå att det med största sannolikhet inte spelar någon roll om du har 144hz eller det dubbla.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av danielmw2:

Hur jämför sig upplevelsen mot deras tidigare '240Hz' skärmar där det var 120Hz plus varannan bild var svart? (Eller minns jag fel?)

Det är i princip samma sak som att köra XL2540 i 120 Hz med Blur reduction igång.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Noob I am:

Denna produkt är bara skryt för en vanlig konsument men för någon som är riktigt seriös med sitt fps spelande måste det vara ett litet men betydande steg framåt då varenda liten ms räknas och kan vara avgörande i slutändan.

Jag kan hålla med att "varje liten ms räknas". För det är vad alla gör. Räknar siffror. Och så har vi ännu ett jakt på bättre siffror som tillverkarna mer än gärna hakar på. För det finns inget som säljer så enkelt som simpla sifferjämförelser.

Men mig veterligen finns det ingen forskning som pekar på att så är fallet. Är ± 5 ms avgörande för exempelvis tävlingar på den elitnivå där vi har spelare som försörjer sig heltid?

Kanske någon läser detta och funderar vad deras kommande avhandling ska handla om.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att den största märkbara skillnaden mellan 120hz och 240hz är input delay.

Jag har själv upplevt skillnaden när jag testade att köra mitt Pinball FX2 i 240fps (dock på 120hz skärm, så jag fick ju fortfarande 120fps bild), och skillnaden i input delay var så pass märkbar att jag genast fick problem att skjuta kulan dit jag ville ha den. Vissa svåra skott där man vill nå något lågt på andra sidan gick helt enkelt inte alls att träffa. Väldigt förvånande att skillnaden var så pass stor.
( bara som en fotnot, jag spelar även Pinball arcade som har en max fps på 60fps, dock med refresh rate satt till 120hz, och input delay blir där samma som för 120hz, så det är inga konstigheter bara för att skärmen maxar 120fps.)

Nu är ju förvisso flipper på datorn ganska niché, men om du spelar spel där det krävs timing så är det ju samma sak där, du kommer märka skillnad.

När det gäller huruvida du kommer att 'se' någon skillnad så blir det lite klurigare.
När det gäller flipper så har man en kula som rör sig snabbt över skärmen. I pinball arcade så går det helt klart att se 'en serie frames' över skärmen på snabba kulor. 60fps räcker inte riktigt till där. Men även i fx2 som går i 120fps så går det att se 'frames' på riktigt snabba kulor.
Jaha, vad spelar det för roll då kanske du undrar?
Ögats syncentra tar ett litet tag på sig för att översätta en serie frames till rörelse. ju snabbare FPS du har, ju snabbare går det för dina synnerver att göra detta. Så ju snabbare ögat ser en rörelse, ju snabbare kan du reagera på det.
För min del så märks det i reaktionstid när en kula studsar konstigt och far iväg åt något håll som jag inte väntat mig. Eftersom jag spelar både pinball arcade (60fps) och Fx2 (120fps) så är skillnaden i reaktionstid något jag märkt av. Det tar helt enkelt längre tid att reagera på oväntade studsar i pinball arcade, därför att hjärnan måste vänta på att syncentrat 'ser' en rörelse.

240hz skulle vara perfekt för min del som spelar flipper som ställer krav på timing och uppfattningsförmåga. Men jag kan mycket väl tänka mig att någon som vant sig vid 240hz skulle uppleva skillnader mot 144hz i tex, CS:GO eller andra spel som ställer samma krav på timing och uppfattningsförmåga.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Treant:

Bra videorecension. Skulle vilja hört mer om byggkvalitén dock.

Matt plast, robust och stabil. Inget för byggarbetsplatsen och jag tror inte försvaret skulle vilja ha den som skärm i en bandvagn. Men för att vara en skrivbordspjäs är det av den robustare sorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag kan hålla med att "varje liten ms räknas". För det är vad alla gör. Räknar siffror. Och så har vi ännu ett jakt på bättre siffror som tillverkarna mer än gärna hakar på. För det finns inget som säljer så enkelt som simpla sifferjämförelser.

Men mig veterligen finns det ingen forskning som pekar på att så är fallet. Är ± 5 ms avgörande för exempelvis tävlingar på den elitnivå där vi har spelare som försörjer sig heltid?

Kanske någon läser detta och funderar vad deras kommande avhandling ska handla om.

Absolut!
120hz (8,33ms) och 240hz (4,16ms) gör stor skillnad i timing, förvånande stor skillnad med tanke på att det bara skiljer ca 4ms. (se min förra post)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lordsqueak: Jo (intressant läsning om Pinball FX2 för övrigt) men det är fortfarande bara siffror som räknas. Att 8,33ms är längre än 4,16 är lätt att räkna ut och idén enkel att sälja.

Men hur blir det ifall vi verkligen försöker gå på djupet? Vad säger blindtester och randomiserade kontrollstudier i ämnet? När har det effekt och när är det inbillning? Finns det andra faktorer som är relaterade, till exempel hur spelmotorn beter sig i 120 fps kontra 240 fps? Hur mycket "trimmad i sinnet" måste man var för att märka en tydlig effekt? Och så vidare...

Jag tror personligen att man lurar sig en hel del när man bara räknar millisekundrar och drar snabba slutsatser. More research is needed.