Defekt vara, blocket

Permalänk

Defekt vara, blocket

Hej! Gjorde nyligen ett byte från min gaming laptop till en stationär dator + skärm. Den tidigare ägaren skrev att allt var i nyskick och att kvitto fanns (specificerade inte för vad, men jag tolkade det som att kvitto fanns för allt eftersom hen tidigare skrev "allt är i nyskick"). När vi provstartade dator och skärm såg allt bra ut. Efter ett tag (efter bytet var klart) la jag dock märke till en defekt pixel på skärmen som lyser rätt i vissa färger, fel i vissa färger, och är helt svart i vissa färger, exempelvis röd. Pixeln orsakar även ett svagt rosa sträck över skärmen som knappt syns på datorns bakgrundsbild, som var förinställd sen han återställt datorn. Bakgrundsbilden var det enda som visades på skärmen, när vi provade grejerna, samt kontrollpanelen för att jag ville kontrollera att rätt komponenter satt i. Han visade ett kvitto som han själv höll i under bytet och sen la han ner det i kartongen som tillhörde datorn, såg således inte kvittot föränn efter bytet att kvittot endast gällde datorn och kan därför inte vända mig till återförsäljaren av skärmen.

Felet kan inte ha uppkommit av mig eftersom jag haft skärmen såpass kort tid + att jag inte hunnit stöta i skärmen någon gång.

Fråga två: Vet att jag har undersökningsskyldighet, men vet också att en säljare inte får sälja en vara där den är medveten om ett fel utan att berätta om felet enligt köplagen. Tänker då att eftersom hen på meddelande innan sagt att allt är i nyskick och fel inte framgick vid "undersökandet". Personen i fråga måste ha vetat om felet sedan tidigare då jag sett fotografering av skärmen när hen varit inne i Steam vilket är en app där det rosa strecket jag talar om syns tydligt.

Har bett om kvitto, men har inte fått något svar. Tänkte att jag för att vara schysst kunde gå via försäljaren och försöka byta skärmen i första hand...

Kan jag realistiskt sett ta detta vidare på något sätt och göra något?

Vad mycket text det blev, tack för er tid!
/E

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte göra något, det är ditt eget fel att du slarvade med undersökningen. Varför kollade du inte ens på kvittot? Noterade du inte det rosa strecket på bilden av Steam som han tog?

Täck alltid din egna rygg när det handlar om affärer, lita inte på att andra gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka prata med säljaren och om allt är i "nyskick" tror jag inte att man som säljare ska förvänta sig att något är defekt eller trasigt.

Var det en "dyr" skärm eller går den att ersätta billigt? Typ standardskärm.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Flygman: Okej. Har nämligen läst nånstans att en säljare måste meddela om alla fel denne känner till, och så borde här vara fallet. Nej det rosa strecket är inget tydligt som syns. Ser det inte med ögat om man bara kollar på bakgrundsbilden. I Steamfönstrett syns det tydligare, pga den gråa färgen, men inte tillräckligt för att en mobilkamera ska kunna se det.

@Maxizor: Jo försökte ta kontakt med säljaren, men inget svar. En 144hz skärm sä inget överdrivet, typ 2500-3000 ny kanske. Så får väl bli att kanske sälja denna som billig defekt, o köpa ny. Inget som egentligen påverkar spelkänsla eller så för jag lägger inte märke till defekten när jag spelar, bara att jag stör ihjäl mig på min klantighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EspenJens:

@Flygman: Okej. Har nämligen läst nånstans att en säljare måste meddela om alla fel denne känner till, och så borde här vara fallet. Nej det rosa strecket är inget tydligt som syns. Ser det inte med ögat om man bara kollar på bakgrundsbilden. I Steamfönstrett syns det tydligare, pga den gråa färgen, men inte tillräckligt för att en mobilkamera ska kunna se det.

@Maxizor: Jo försökte ta kontakt med säljaren, men inget svar. En 144hz skärm sä inget överdrivet, typ 2500-3000 ny kanske. Så får väl bli att kanske sälja denna som billig defekt, o köpa ny. Inget som egentligen påverkar spelkänsla eller så för jag lägger inte märke till defekten när jag spelar, bara att jag stör ihjäl mig på min klantighet.

Jag skulle säga att det är säljaren som är oseriös som inte informerade eller inte svarar, nu vet jag inte hur lång tid han har haft på sig men han borde iaf svara och kanske ge någon kompensation.

Alltid tråkigt när saker blir fel.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Jag skulle säga att det är säljaren som är oseriös som inte informerade eller inte svarar, nu vet jag inte hur lång tid han har haft på sig men han borde iaf svara och kanske ge någon kompensation.

Alltid tråkigt när saker blir fel.

Han har inte svarat på några dagar. Och ja väldigt tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EspenJens:

Felet kan inte ha uppkommit av mig eftersom jag haft skärmen såpass kort tid + att jag inte hunnit stöta i skärmen någon gång.

Saker och ting går faktiskt sönder, särskilt äldre och begagnade produkter, så jag förstår inte hur du helt kan utesluta att felet skulle ha uppstått i din ägo.

Även om felet fanns innan köp är det fullt möjligt att säljaren inte ens har märkt av den döda pixeln med tanke på att ingen av er noterade den när ni undersökte datorn och du själv säger att du måste titta noga och leta efter den för att den ska synas.

Har ni inget skriftligt avtal blir det nog svårt att åberopa köplagen och även om ni nu har det och det går att styrka att felet fanns vid köp är köplagen rätt tandlös och det är bara slöseri med tid att dra igång en tvist över någon tusenlapp. Att du själv sett bilder från Steam där felet inte fanns bör dessutom vara till din nackdel då felet 'syns tydligt'.

Är säljaren ärlig är det väl realistiskt att förvänta sig ett mindre prisavdrag alt. hjälp i garantiärendet om den endast gäller den ursprungliga köparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Jag håller helt med, saker går sömder. Grejen är att detta var nyköpt i kvartal fyra 2016 och dessutom beskrivet som nyskick. Antog att det inte uppstått i moin ägo då skärmen var avstängd en gång mellan provkörningen och gången jag upptäckte felet.

Jo fast bilderna från Steam kan ju vara tagna dagen efter personen köpte datorn och grejerna var helt nya + att det är tillräckligt tydligt för att gemeneman ska kunna se det med egna ögat, men tillräckligt otydligt för en dålig mobilkamera att på håll urskilja det råsa sträcket (ett streck som är en pixel bred)

Aja verkar inte vara mycket jag kan göra i detta fall. Pissigt. Men tack för hjälpen och förhoppningsvis har jag lärt mig till nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EspenJens:

@ågren: Jag håller helt med, saker går sömder. Grejen är att detta var nyköpt i kvartal fyra 2016 och dessutom beskrivet som nyskick. Antog att det inte uppstått i moin ägo då skärmen var avstängd en gång mellan provkörningen och gången jag upptäckte felet.

En del saker kan till och med vara DOA (dead on arrival) så att den är relativt ny är ingen garanti för att den är felfri. Oavsett vad det är för skärm är det ett solklart garantiärende och får du bara tag i kvittot bör det inte vara några problem att få den utbytt.

Segt dock med säljare som strular och inte hör av sig men tyvärr finns det inte mycket man kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Så kan det absolut vara, men då hoppas jag inte säljaren är så pass oärlig att han säger att allt är i nyskick. Avvaktar och ser. Tack för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem

@EspenJens *Tråd flyttad till "Konsumenträtt"*

/moderator

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du inte är nöjd men du beskriver fdlet.som otydligt och svagt och nått som egentligen inte stör typ.
Kan vara så att det är precis säljaren tycker själv och inte alls upplevde denna defekt som störande eller ett problem.

Det ligger mycket ansvar att man ska prova saker innan köp, jag tror att säljaren har varit tillmötesgående gott nog med att låta dig testa osv och allt.
Sen att han inte svarar efteråt kan bero på många anledningar och är inget som han är tvunget att göra.

Jag skulle säga att undersökningsplikten är viktigare och väger tyngre än upplysningsplikten vid privata affärer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Molotov: Så kan han absolut ha ansett problemet! Tycker dock att det är konstigt att marknadsföra skärmen som nyskick i sånna fall när det finns tydliga fel på den, även om dom inte förstör spelupplevelsen är ju varan fortfarande defekt.

Nej han har säkert ingen skyldighet att svara mig, vår affär är ju avklarad och så vidare... Tänkte just på den delen om att sälja en defekt vara (och dessutom marknadsföra den som "i nyskick") utan att upplysa om felet inte går att göra något åt. Jag vet tyvärr inte heller vilken pliktighet som väger tyngst...

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att skärmen är att betrakta som defekt eller inte i nyskick bara för att den har en fastnad pixel. En del skärmtillverkare accepterar bara returer av skärmar som har fler defekta pixlar än så, men det är olika regler för olika tillverkare.

Fungerar bara skärmen som den ska och den där pixlen inte stör alltför mycket är det bästa att bara glömma den och inte fokusera för mycket på det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

@Bakwetu: En defekt pixel + att det från pixeln går ett ljust rosa streck påde upp och ner.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Webbhallens info om det, de har en sammanfattning om pixelpolicy hos olika tillverkare: https://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/pixelp...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Skärmen kan som sagt vara i nyskick även med trasiga pixlar, det är sånt man får ta på billiga skärmar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EspenJens:

Han har inte svarat på några dagar. Och ja väldigt tråkigt!

Då låter det ju tyvärr som han kände till felet och håller sig undan...

Ev ta det på hemförsäkring om du har drulle? Annars köpa en bättre begagnad om man stör sig på felet.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon har nämnt men dom flesta skärmtillverkarna ser inte en dödpixel som ett fel och därmed har du inget case här.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233