Defekt vara, blocket
Hej! Gjorde nyligen ett byte från min gaming laptop till en stationär dator + skärm. Den tidigare ägaren skrev att allt var i nyskick och att kvitto fanns (specificerade inte för vad, men jag tolkade det som att kvitto fanns för allt eftersom hen tidigare skrev "allt är i nyskick"). När vi provstartade dator och skärm såg allt bra ut. Efter ett tag (efter bytet var klart) la jag dock märke till en defekt pixel på skärmen som lyser rätt i vissa färger, fel i vissa färger, och är helt svart i vissa färger, exempelvis röd. Pixeln orsakar även ett svagt rosa sträck över skärmen som knappt syns på datorns bakgrundsbild, som var förinställd sen han återställt datorn. Bakgrundsbilden var det enda som visades på skärmen, när vi provade grejerna, samt kontrollpanelen för att jag ville kontrollera att rätt komponenter satt i. Han visade ett kvitto som han själv höll i under bytet och sen la han ner det i kartongen som tillhörde datorn, såg således inte kvittot föränn efter bytet att kvittot endast gällde datorn och kan därför inte vända mig till återförsäljaren av skärmen.
Felet kan inte ha uppkommit av mig eftersom jag haft skärmen såpass kort tid + att jag inte hunnit stöta i skärmen någon gång.
Fråga två: Vet att jag har undersökningsskyldighet, men vet också att en säljare inte får sälja en vara där den är medveten om ett fel utan att berätta om felet enligt köplagen. Tänker då att eftersom hen på meddelande innan sagt att allt är i nyskick och fel inte framgick vid "undersökandet". Personen i fråga måste ha vetat om felet sedan tidigare då jag sett fotografering av skärmen när hen varit inne i Steam vilket är en app där det rosa strecket jag talar om syns tydligt.
Har bett om kvitto, men har inte fått något svar. Tänkte att jag för att vara schysst kunde gå via försäljaren och försöka byta skärmen i första hand...
Kan jag realistiskt sett ta detta vidare på något sätt och göra något?
Vad mycket text det blev, tack för er tid!
/E