AMD tillkännager orsaken till Ryzen-bugg

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännager orsaken till Ryzen-bugg

En bugg i Ryzen-processorerna som upptäcktes nyligen kan få processorn att låsa om en viss serie instruktioner exekveras, och nu rapporterar AMD att orsaken är upptäckt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser all barnsjukdomar snart så att de saker som kommer i sommar och jul inte blir lidande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Inte oväntat med barnsjukdomar, hoppas att de fortsätter att kunna lösas genom mjukvaruåtgärder och att själva hårdvaran inte har något fel. (Ja, Intel har haft problem med hårdvarufel förut - det är inte omöjligt att det även händer AMD's Ryzen/Zen)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Inte oväntat med barnsjukdomar, hoppas att de fortsätter att kunna lösas genom mjukvaruåtgärder och att själva hårdvaran inte har något fel. (Ja, Intel har haft problem med hårdvarufel förut - det är inte omöjligt att det även händer AMD's Ryzen/Zen)

Speciellt med tanke på att Ryzen är en ny arkitektur med en ny tillverkningsteknik. Intel körde ju sin Tick-Tock just för att minimera felkällorna.

Permalänk
Inaktiv

Det är därför man inte tar ny hårdvara till produktion vare sig det står Intel, Amd eller Apple på hårdvaran. Nå detta problem löser de nog ganska snabbt får man hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är därför man inte tar ny hårdvara till produktion vare sig det står Intel, Amd eller Apple på hårdvaran. Nå detta problem löser de nog ganska snabbt får man hoppas.

vad ska man göra då? ta gammal hårdvara till produktion och låta den nya bli gammal?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Bra att det snart kommer en lösning Och tur det bara är AGESA som behöver uppdateras och att det inte var hårdvarufel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan det lösas med BIOS/microcode uppdateringar är det ju inget större problem. Bara det inte innebär någon prestandaförlust, om de t.ex. måste emulera vissa instruktioner p.g.a hårdvarubugg.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är därför man inte tar ny hårdvara till produktion vare sig det står Intel, Amd eller Apple på hårdvaran. Nå detta problem löser de nog ganska snabbt får man hoppas.

Hur ska man då kunna leverera nya produkter?

Permalänk
Medlem

Trist men tyvärr rätt vanligt. Många av intels CPUer har haft buggar och fått microcode rättningar. TSX t.ex.
http://wiki.osdev.org/CPU_Bugs
http://www.pcworld.com/article/3021023/hardware/how-to-test-y...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

men snälla skribenter ansträng er innan ni copy - pastar.

AMD:s rapport beskriver inte exakt vad det är som går fel när FM3-buggen aktiveras,

"“We are aware of select instances where FMA code can result in a system hang,” the company said. “We have identified the root cause.”
However, all three reportedly cause a hard system lock when running certain FMA3 workloads

och vill man vara ännu mer specifik: he short description of FMA is that the processor can compute A+BxC in one step before rounding the final result. The “unfused” method involves BxC first, rounding the number, adding that to A, and rounding the final result.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Helt naturligt med nya sockets. Hände Intel med! När de hunnit fixa alla småbekymmer och DDR problem kommer vi nog se runt 30 mer fps i spel. Då kommer Intel inte ha mycket att säga, plus att AMD är mycket billigare cpu, inte alls lika giriga som jäkla Intel!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

vad ska man göra då? ta gammal hårdvara till produktion och låta den nya bli gammal?

Låta någon annan vara en obetald försökskanin och vänta in. Ska man köpa en cpu idag för produktion så är är man oftast inte tvingad till att antagligen köpa en helt sprillans ny cpu eller en antik dålig sådan.

Skrivet av Koontra:

Hur ska man då kunna leverera nya produkter?

Det är inte kundens problem.

Som svar på de båda så beror det såklart på vilken produkt det är, det finns gånger som man av olika anledningar måste vara först och det handlar framförallt om produkter som säljs i mindre volymer, men även saker som man skräddarsyr och är med om hur de ser ut.

Men annars, man köper inte ny hårdvara i produktion i onödan oavsett hur flashig den är, då kostnaden vid fel fullständigt kan skena iväg.
Ta en processorbugg som den kända Pentiumbuggen, gör man något vettigare med datorn så skulle det kunna innebär att det finns felaktigheter i kanske ett halvår tillbaka i den data som man har bearbetat.

Det allra vanligaste som jag typ varje vecka råkar ut för är att man hittar buggar i ny hårdvara, detta eftersom ingen annan har testa funktioner tidigare med just den konfigurationen man har. Detta brukar lösa sig, men det går åt mycket tid att felsöka, tjata på tillverkare och sedan åtgärda det. Och ofta är det bättre att helt enkelt undvika nya prylar och köpa något beprövat.

Ju mer avancerade saker man sysslar med ju mer riskfullt är det dessutom att stöta på problem som ej är testat av någon an annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

När de hunnit fixa alla småbekymmer och DDR problem kommer vi nog se runt 30 mer fps i spel

Och detta baserar du på, ja vadå?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

men snälla skribenter ansträng er innan ni copy - pastar.

AMD:s rapport beskriver inte exakt vad det är som går fel när FM3-buggen aktiveras,

"“We are aware of select instances where FMA code can result in a system hang,” the company said. “We have identified the root cause.”
However, all three reportedly cause a hard system lock when running certain FMA3 workloads

och vill man vara ännu mer specifik: he short description of FMA is that the processor can compute A+BxC in one step before rounding the final result. The “unfused” method involves BxC first, rounding the number, adding that to A, and rounding the final result.

Ja det är vad som körs för att processorn ska låsa sig, men vad händer internt i Ryzen som då ger en låsning?

Det var vad jag läste det som, att AMD inte gav orsak till vad som hände i processorn. Men visst, jag kan ha läst fel

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Inte oväntat med barnsjukdomar, hoppas att de fortsätter att kunna lösas genom mjukvaruåtgärder och att själva hårdvaran inte har något fel. (Ja, Intel har haft problem med hårdvarufel förut - det är inte omöjligt att det även händer AMD's Ryzen/Zen)

Skrivet av Snigeln Bert:

Speciellt med tanke på att Ryzen är en ny arkitektur med en ny tillverkningsteknik. Intel körde ju sin Tick-Tock just för att minimera felkällorna.

Jag är genuint nyfiken nu om jag är den enda som får intrycket när jag läser deras inlägg att det känns som någon sorts försvarsmekanism för AMD?

Lite grammatikfel
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Helt naturligt med nya sockets. Hände Intel med! När de hunnit fixa alla småbekymmer och DDR problem kommer vi nog se runt 30 mer fps i spel. Då kommer Intel inte ha mycket att säga, plus att AMD är mycket billigare cpu, inte alls lika giriga som jäkla Intel!

I nuläget så kostar den processorn från AMD som typ matchar Intels prestanda i spel 50% mer än Intelprocessorn.
Visst om man gör annat än att spela så är det en annan historia men för spelare är AMD-processorn bara ett alternativ om man har extra pengar över och vill motverka Intels monopolliknande ställning, vilket inte är helt tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En bugg i Ryzen-processorerna som upptäcktes nyligen kan få processorn att låsa om en viss serie instruktioner exekveras, och nu rapporterar AMD att orsaken är upptäckt.

Läs hela artikeln här

Ctrl-Alt-Delete...BOOOOOM!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Och detta baserar du på, ja vadå?

Förlåt men ville bara se om någon trodde jag va troll, skrämmande

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@truedesire: Det där är inte en förklaring av vad som går fel i processorn när den ska exekvera dessa instruktioner, bara en förklaring av vilken typ av beräkningar som aktiverar buggen. Det var exakt den formuleringen jag tittade på när jag skrev nyheten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Yomster:

I nuläget så kostar den processorn från AMD som typ matchar Intels prestanda i spel 50% mer än Intelprocessorn.
Visst om man gör annat än att spela så är det en annan historia men för spelare är AMD-processorn bara ett alternativ om man har extra pengar över och vill motverka Intels monopolliknande ställning, vilket inte är helt tokigt.

Släppte ju sin toppmodell nu Om jag inte jag kommer få fel, så kommer 4 och 6 kärnor prestera likvärdigt i spel som den 8 kärniga i samma klock (om inte CCX lösningen kommer i vägen).

Jag sitter inte i sjön så kan vänta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att göra gentest innan man distribuerar

Permalänk

Är mikrokoden lagrad i ett ROM eller EEPROM i AMD:s processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är genuint nyfiken nu om jag är den enda som får intrycket när jag läser deras inlägg att det känns som någon sorts försvarsmekanism för AMD?

Nyheten är att det finns en bugg i Ryzen.

Jag tillägger att det inte är oväntat att det blir några barnsjukdomar (initiala problem) och pekar på att det är bra så länge problemen går att lösa genom uppdaterad mjukvara. Att designa om eller förändra en hårdvarumiss är nog varken lätt eller billigt(, eller bra för oss konsumenter).

Det finns många som inte har bra koll på historien och vad som hänt förut och därför formulerar jag mig så neutralt jag kan och inte pekar på den ena eller den andra tillverkaren. Jag lade dock till det lilla förtydligandet att det har varit allvarliga buggar förut, som påverkat den tilltänkta funktionen hos processorerna. Detta för att minska risken för att ett stort antal "fanboys" från någon av dera sidorna börjar kasta skit direkt.

Herr Kantarell gav några bra länkar om tidigare händelser som kan vara bra att läsa om du vill vara insatt i diskussionen.

Kan du förklara vad du menar med "någon sorts försvarsmekanism för AMD"?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Förlåt men ville bara se om någon trodde jag va troll, skrämmande

Du menar alltså att du ville se om någon trodde att du var ett troll genom att trolla? Herregud.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Du menar alltså att du ville se om någon trodde att du var ett troll genom att trolla? Herregud.

Suck... Ja det bara förstör forumtrådarna och är sorgligt med troll.

Permalänk
Medlem

Hur många sådana här buggar som berör cpu's har ni tidigare hört om? Det hör inte till vanligheten och är allvarligt men givetvis, amd fans försöker spela ned det hela. Om man inte äger aktier så förstår jag inte varför man tar ett företag i försvar.

Skrivet av Yomster:

I nuläget så kostar den processorn från AMD som typ matchar Intels prestanda i spel 50% mer än Intelprocessorn.
Visst om man gör annat än att spela så är det en annan historia men för spelare är AMD-processorn bara ett alternativ om man har extra pengar över och vill motverka Intels monopolliknande ställning, vilket inte är helt tokigt.

Visst är intel ofta bättre men cpu'n är inte det som är avgörande, cpu'n spelar ofta in rätt lite. Vad som är betydligt mer avgörande är grafikkort. Så till vida du inte kör utan grafikkort i form av någon laptop etc då den integrerade grafikkomponenten är riktigt viktig i stället.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

@loevet: lång historia kort, testet/bänken/appen var inte uppdaterad och AMD systemet hängde sig, det är känt fel, de arbetar på det och fix kommer snart. varför systemet hängde sig när det körde haswell baserad kod är väll inte så super relevant för 99% av läsarna? att göra en avhandling på 10st A4 sidor om just VARFÖR det hänger sig ska inte behövas?
This simple program provides separate versions supporting specific processor architectures, such as Intel’s Haswell, Skylake, and so on. But because the author has yet to upload a version for AMD’s new Zen architecture used in the Ryzen chips, the Haswell-specific binary is the version of choice for testing Ryzen … at least, for now.

även om AMD hade bemödat sig med att förklara djupgående (om vi nu ska märka ord) om vad som specifikt orsakar felet, så tror jag knappast den genomsnittliga förstår något ändå. vem vet det kanske bara är när datan skickas genom deras nya IF mellan cluster?

huvudsaken är att problemet är åtgärdat, om än humoristiskt att systemet hänger sig helt och hållet istället för bara krascha testet

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är genuint nyfiken nu om jag är den enda som får intrycket när jag läser deras inlägg att det känns som någon sorts försvarsmekanism för AMD?

Helt ny arkitektur. Hände rätt mycket av samma när Intel körde en lika stor omtag sedan, Nehalem med sina HT problem liknar det Ryzen har.

Skylake hade en:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2441458/intel-admits...

Så inget försvar men det är inget unikt och tyvärr vanligare ju mer "ny" arkitekturen är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

I nuläget så kostar den processorn från AMD som typ matchar Intels prestanda i spel 50% mer än Intelprocessorn.
Visst om man gör annat än att spela så är det en annan historia men för spelare är AMD-processorn bara ett alternativ om man har extra pengar över och vill motverka Intels monopolliknande ställning, vilket inte är helt tokigt.

Kostar 1700 hela 50% mer?

Annars bara att vänta till 11 April för Ryzen 5 så får du samma performance som Ryzen 7 fast utan de "överflöda" kärnorna och än lägre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304