Nintendo Switch använder Maxwell-baserade systemkretsen Tegra X1

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch använder Maxwell-baserade systemkretsen Tegra X1

En isärplockning av Nintendo Switch visar att konsolen använder sig av en vanlig Tegra X1, något som går emot Nvidias egna uppgifter om en skräddarsydd systemkrets för konsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hade varit roligare om de hade tryckt i en mer spännande krets.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Imponerande man kan kränga en 2 år gammal plattform som man gör. Varför man inte gått över till en Pascal-baserad Tegra är otroligt märkligt. Vinsterna i batteritid borde vara enorma även om man behöll prestandan densamma. Nintendo måste fått någon speciell deal här eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Tråkigt, hade varit roligare om de hade tryckt i en mer spännande krets.

Ja, som Tegra X2.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Ja, som Tegra X2.

X2 eller P1 (pascal) fanns inte tillgängliga förra året när Switchen hårdvara skapades. X2 som just kommit ut används främst för själv-körande bilar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Imponerande man kan kränga en 2 år gammal plattform som man gör. Varför man inte gått över till en Pascal-baserad Tegra är otroligt märkligt. Vinsterna i batteritid borde vara enorma även om man behöll prestandan den samma. Nintendo måste fått någon speciell deal här eller något.

New Switch
Release 2018/2019.

Eller när Nvidias lager av dom gamla chipsen tagit slut.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkhouse:

X2 eller P1 (pascal) fanns inte tillgängliga förra året när Switchen hårdvara skapades. X2 som just kommit ut används främst för själv-körande bilar nu.

Där ser man, då borde de nog väntat lite med lanseringen av konsolen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Gelantious:

Eller när Nvidias lager av dom gamla chipsen tagit slut.

Lär ju dröja ett tag, kappa! x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Intressant att Nvidia kör på X1.
Då de flesta förmodligen jämför skillnaderna mellan Maxwell och Pascal genom att titta på vanliga grafikkort så kan det vara värt att påminna om att X1 byggs på TSMC's 20nm-teknik.

Skillnaderna mellan 20nm Maxwell och 14nm Pascal kanske helt enkelt inte var tillräckligt stora för att motivera Nintendo att vänta på Pascal.

Permalänk
Medlem

Fan helt plötsligt så blev inte Zelda lika roligt att spela 😫

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

New Switch
Release 2018/2019.

Eller när Nvidias lager av dom gamla chipsen tagit slut.

Borde ju gå fort med tanke på hur bra de säljer

Permalänk
Skrivet av Erik.dv:

Imponerande man kan kränga en 2 år gammal plattform som man gör. Varför man inte gått över till en Pascal-baserad Tegra är otroligt märkligt. Vinsterna i batteritid borde vara enorma även om man behöll prestandan densamma. Nintendo måste fått någon speciell deal här eller något.

Haha, nejdå, de var nog bara snåla och fick köpa de lägsta yielden billigt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkhouse:

X2 eller P1 (pascal) fanns inte tillgängliga förra året när Switchen hårdvara skapades. X2 som just kommit ut används främst för själv-körande bilar nu.

Njae, att X2 släpps först nu beror nog mest på att behovet inte riktigt funnits. Hade Nintendo bett om det hade X2 säkerligen funnits tillgängligt för Switch. Men tyvärr låg inte prio åt det hållet.

Skrivet av fredrik831:

Skillnaderna mellan 20nm Maxwell och 14nm Pascal kanske helt enkelt inte var tillräckligt stora för att motivera Nintendo att vänta på Pascal.

NVidia räknar med dubbla prestandan eller halva förbrukningen för TX2 ijmf med TX1. Hade varit guld för Switch.
http://www.anandtech.com/show/11185/nvidia-announces-jetson-t...

TX2 Developer Kit finns att köpa nu för $599 - för den som vill bygga sig en "Switch Pro".
http://www.nvidia.com/object/embedded-systems-dev-kits-module...

Permalänk
Inaktiv

Känns som Nintendo fulat sig ordentligt med Switch med allt från kvalitets problem på hårdvaran, otroligt rep känslig skärm, buggig programvara o firmware, överdrivit tredjeparts support, alldeles för lite lagrings minne, använt föråldrad maxwell grafik arkitektur och nu dessutom överdrivit om hårdvaran i förväg.

En underpresterande och överprissatt konsol i min mening. Kostnaden för Switch är över 4000kr eftersom det första man måste göra är att expandera minnet och köpa skärmskydd m.m.

Nintendo kanske skulle fundera på att överge hårdvara. Tänk vad Nintendo skulle kunna åstadkomma om de la alla resurser på spelutveckling vilket de är bäst på istället för att ödsla tid på att utveckla och underhålla en hel hårdvaruplattform.

Permalänk
Medlem

Kan förklara överhettning så och problemet kretsen verkar ha att hålla rätt frekvens utan att ge artefakter och frysningar, för många av felen jag har sett verkar ha att göra med att kretsen inte klarar frekvenserna, så jag väntar tills barnfelen är uthammrade:)

Permalänk
Medlem

Ja, vad säger man, lol eller? Tråkigt att Nintendo ska snåla till förbannelse.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Känns som Nintendo fulat sig ordentligt med Switch med allt från kvalitets problem på hårdvaran, otroligt rep känslig skärm, buggig programvara o firmware, överdrivit tredjeparts support, alldeles för lite lagrings minne, använt föråldrad maxwell grafik arkitektur och nu dessutom överdrivit om hårdvaran i förväg.

En underpresterande och överprissatt konsol i min mening. Kostnaden för Switch är över 4000kr eftersom det första man måste göra är att expandera minnet och köpa skärmskydd m.m.

Nintendo kanske skulle fundera på att överge hårdvara. Tänk vad Nintendo skulle kunna åstadkomma om de la alla resurser på spelutveckling vilket de är bäst på istället för att ödsla tid på att utveckla och underhålla en hel hårdvaruplattform.

Intressant. Min kostnad var 3600 kr för konsolen. Har inte lagt ut en krona mer. Varför la du ut mer? Om det inte finns spel som du säger, varför expandera lagringen? 👍

Har inte heller några problem med den, inte heller har dom jag känner som har en Switch problem med den. Vilka problem har du med din enhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Man ska inte alltid vara teknik kåt Nintendo är känd för att inte vara någon hardcore gaming konsol.. Nintendo är till för en familje glädje, och skratt, och allmänt ha roligt när man spelar nintendos spel.. Jag är hel nöjd med min switch. Nintendo är Nintendo och är bara till för att ha roligt tillsammans med vänner och familj. Tekniken i switch är det sista jag bryr mig om

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

...och trots detta har de tagit fram 2000-talets kanske allra bästa spel. Lite kul.

Permalänk
Medlem

X1 var den bästa SoC tillgänglig när Switch skapades
Volta baserad SoC har möjlighet att hamna i "New Switch", den är betydligt mer intressant än Pascal som är en förfining av Maxwell

Permalänk
Testpilot

Det många här missar är att det kanske inte behövs mer kraft än vad X1 kan leverera?

Visst, som teknikentusiast så hade man väl inte klagat på X2 eller P1 chippet. Men frågan är vad det hade betytt för oss som slutkonsument i slutändan. Men lite olika scenarion gällande X1 vs P1;

  • Mer GFLOPS - Behövs det för titlarna som släpps till Switchen?

  • Bättre/Sämre batteritid? Vi vet inte riktigt hur pass bra Pascal skalat till mobila SoC på den fronten.

  • Dyrare kostnad? Nintendo var tydliga med att dem skulle sälja Switch med vinst, så med P1 så hade den kostnaden förmodligen landat på oss.

  • Väntat på konsolen längre? X1 chippet var det enda tillgängliga när Switch sattes i produktion. Det är inte heller bara chippet i sig, det är API's och infrastruktur som ska byggas upp med.

Själv satt jag och dissade sönder konsolen för ett halvår sedan när specs började läcka ut. Men efter att ha blivit ägare till en Switch kan jag inte säga annat än att jag är imponerad.
Det är absolut den bästa bärbara konsolen jag någonsin ägt, utan tvivel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

New Switch
Release 2018/2019.

Eller när Nvidias lager av dom gamla chipsen tagit slut.

Eller gör gör Nintendo bara en Switch av hårdvara under huven

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför folk säger saker som "Nintendo borde kanske väntat på ny hårdvara" när dom pratar om konsoler. Det går inte när vi snackar om prylar där en infrastruktur skall byggas upp redan innan enheten släpps. Först ska man ge spelutvecklare en aning om vilken plattform man ska vara på, sen ska dom ha utvecklarexemplar i minst ett år innan släpp och så ska man boka miljontals chip och se till att dessa produceras i tillräcklig mängd. Och då snackar vi inte enbart "APUer" utan även skärmar, nätverkskretsar osv osv.

Konsoler är inget man stoppar in det senaste i.

Dock finns det ju en chans att dom gör som Sony och Microsoft har gjort, att dom släpper en snabbare version som kan spela i högre upplösning/fps och att dom då patchar befintliga spel att stödja detta.

Låter dock inte som Nintendo men vem vet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

En underpresterande och överprissatt konsol i min mening. Kostnaden för Switch är över 4000kr eftersom det första man måste göra är att expandera minnet och köpa skärmskydd m.m.

För 4000 fick jag Nintendo Switch, ett par extra joycons, skärmskydd, Zelda BotW, Link Archer Amiibo samt väska. Minneskort ser jag ingen användning för i dagsläget. Har säkert 25GB ledigt fortfarande.

Hade kunnat få allt ännu billigare om jag köpt det tax-free. Tycker dock inte att 8% tax i Japan är något att bråka om.

EDIT:
Ej väskan på bild, utan under Switchen ligger det en Linx Vision 8"-platta

Permalänk
Testpilot
Skrivet av heatm:

Jag vet inte varför folk säger saker som "Nintendo borde kanske väntat på ny hårdvara" när dom pratar om konsoler. Det går inte när vi snackar om prylar där en infrastruktur skall byggas upp redan innan enheten släpps. Först ska man ge spelutvecklare en aning om vilken plattform man ska vara på, sen ska dom ha utvecklarexemplar i minst ett år innan släpp och så ska man boka miljontals chip och se till att dessa produceras i tillräcklig mängd. Och då snackar vi inte enbart "APUer" utan även skärmar, nätverkskretsar osv osv.

Konsoler är inget man stoppar in det senaste i.

Dock finns det ju en chans att dom gör som Sony och Microsoft har gjort, att dom släpper en snabbare version som kan spela i högre upplösning/fps och att dom då patchar befintliga spel att stödja detta.

Låter dock inte som Nintendo men vem vet.

Håller helt med dig här!

Angående "refresh" mitt i en konsol-generation så har faktiskt Nintendo redan gjort det med Nintendo 3DS, som fick en upp-hottad "New" Nintendo 3DS som hade bättre APU och en till spak/knapp som behövdes för Xenoblade Chronicles.

Edit: Så det skulle inte vara helt omöjligt att vi ser "New Nintendo Switch" med X2/P1 chippet om 2-3 år, där dem kanske lägger till ett VR-headset i sortimentet och "Boost" funktion liknande PS4.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

...och trots detta har de tagit fram 2000-talets kanske allra bästa spel. Lite kul.

Att det är upp till 30FPS och det grafiskt ser ut som det gör är ju mindre kul. Men snart kan man nog köra det i en emulator och skarp grafik osv. Eller så släpper de en "pro" version om några år som i alla fall kommer ikapp nuvarande Xbox / PS.

Visst spel är mer än grafik men man vill ju inte ha kass grafik i onödan bara för spelet råkar heta Zelda eller mario.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Håller helt med dig här!

Angående "refresh" mitt i en konsol-generation så har faktiskt Nintendo redan gjort det med Nintendo 3DS, som fick en upp-hottad "New" Nintendo 3DS som hade bättre APU och en till spak/knapp som behövdes för Xenoblade Chronicles.

Edit: Så det skulle inte vara helt omöjligt att vi ser "New Nintendo Switch" med X2/P1 chippet om 2-3 år, där dem kanske lägger till ett VR-headset i sortimentet och "Boost" funktion liknande PS4.

Eller N64 som fick extra minne, iofs ett tillägg till konsolen men ändå. Annars gameboy - > gameboy color och nds - > nds lite - > ndsi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Kan man försöka göra en uppskattning var Tegra X1 ligger prestandamässigt? Jag har hört att man kan jämföra med ett GTX980 men det kan väl ändå inte stämma?? Skulle verkligen uppskatta om någon skulle kunna ge en hyfad jämförelse med vart Tegra X1 ligger.

Hade önskat de kunde väntat ett halvår med Switch och fått i Pascal arkitekturen så batteritiden hade kunnat bli längre amst lite bättre pretsanda.

Jag ät väldigt tveksam till att Nintendo går ut med att det är deras snabbast säljande konsol. Kan garantera att det finns en plan med att de lanserade nya Zelda för att få den stora skaran att köpa Switch direkt, tyvärr tror jag kruvan kommer mattas av och plana ut rätt fort när Zelda fansen är mättade.

Anledningen till detta är väl att försöka få med tredjeparts tillverkarna på tåget med att konsolen säljer som smör nu i början, sen lär det nog bli försent när de märker att hårdvarakn är för klen igen som på Wii U för att få med de stora triple a titlarna.

Men som sagt Switch är riktad för en helt annan gren än de stationära konsolerna och tävlar inte i samma liga. Själv hade jag önskat att dom hade gjort samma koncept som med Wii U fast med en mycke fetare cpu och grafikkrets. Vill man spela bärbart så finns 3DS som får plats i bröstfickan. Switch får man ha på tåget, flyget eller långa bilresor. Själv kommer jag nog använda min framtida Switch 95% hemma men skönt att kunna ligga i sängen och spela.

I nuläget tycker jag Switch är väldigt medelmåttig och för dyr vs PS4 och XO. Hoppas de kan komma en Switch Second Edition med Tegra X2/Pascal arkitektur och där de fixat till en del barnsjukdomar med nuvarande Switch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja, som Tegra X2.

Tegra X2 är ingen mirakelkrets som hade gjort Switch särskilt snabbare. Det är i stort sett bara en krymt version av X1 som man har höjt klockfrekvenserna på, precis som man gjorde med Pascal-korten. X2 hade inte räckt för att köra Zelda i 1080p@60. Möjligtvis att vi hade sluppit drops, men det ser ut som att vi ändå kommer slippa det i nästa firmware-uppdatering. Vi pratar om en prestandaökning på ca: 25% med X2, och en sådan skillnad är oväsentlig när ett företag vill få ut en produkt för att tjäna pengar. Man väntar inte så länge för så lite. Vi lär säkert få se en New Switch framöver med bättre hårdvara, men tills dess så kan vi väl i alla fall försöka lägga fokus på spelen och inte bara stirra oss blind på hårdvaran?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tegra X2 är ingen mirakelkrets som hade gjort Switch särskilt snabbare. Det är i stort sett bara en krymt version av X1 som man har höjt klockfrekvenserna på, precis som man gjorde med Pascal-korten. X2 hade inte räckt för att köra Zelda i 1080p@60. Möjligtvis att vi hade sluppit drops, men det ser ut som att vi ändå kommer slippa det i nästa firmware-uppdatering. Vi pratar om en prestandaökning på ca: 25% med X2, och en sådan skillnad är oväsentlig när ett företag vill få ut en produkt för att tjäna pengar. Man väntar inte så länge för så lite. Vi lär säkert få se en New Switch framöver med bättre hårdvara, men tills dess så kan vi väl i alla fall försöka lägga fokus på spelen och inte bara stirra oss blind på hårdvaran?

Det är ju tydligen drops i alla tyngre spel enligt DigitalFoundry men det kanske löser sig med firmware-uppdateringen du pratar om. Okej att prestandaökningen inte hade varit enorm men det vi även måste tillägga är att strömförbrukningen hade sjunkit vilket är en viktig punkt då Switchen är lika mycket bärbar som stationär.

Absolut kan vi titta på spelen...när de väl dyker upp, för än så länge lyser de med sin frånvaro. En handfull indiespel som funnits på andra plattformar ett längre tag är ju knappast något hett. Hursomhelst hoppas jag på ett Mario i 1080p/60fps, får se om det blir så eller inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9