FZ recenserar Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Melding Plague

FZ recenserar Mass Effect: Andromeda

I och med lanseringen av Mass Effect: Andromeda publicerar FZ sin recension av spelet, vilket beskrivs som en positiv upplevelse trots vissa tekniska och spelmekaniska tillkortakommanden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Kan helt fräckt klistra in min kommentar från FZ-artikeln..

---

Jag har lirat cirka 20 timmar i helgen, majoriteten på Xbox One S. De tekniska aspekterna åt sidan (finns en kort genomgång på sista sidan), jag håller med Marcus i mer eller mindre allt han skriver.

Mass Effect: Andromeda är galet spredigt, där högt och lågt blandas hela tiden. De inledande timmarna är riktigt svaga, sedan tar sig både berättelse och karaktärer allt mer. Även det är dock inte en rak resa, utan med jämna mellanrum faller även storydelen tillbaka på onödigt utdragna bilresor.

Spelet är fullproppat av "system" för allt möjligt. Scannande, byggande, baser, resurssamlande, mining.. För att inte tala om det AVSKYVÄRDA rymd-sudokut. Jag får känslan av "det här är kul, det har vi med", sedan har ingen liksom satt stopp när antalet olika menyer och funktioner sprungit iväg. Det mesta blir bara ett enormt slöseri med tid, som tar fokus från de bättre bitarna.

Med det sagt växer spelet på mig. Jag gillar combat-systemet, speciellt med fler abilites upplåsta. Jag gillar även Ryder som karaktär, där min egen Sara formats till någon form av sarkastisk och dryg jävel. Även storyn i stort och kompanjoner man möter där räcker för att hålla mig intresserad. Just i detta nu tänker jag på vilket uppdrag jag ska köra ikväll, vilket ändå är ett bra tecken.

Kort och gott, jag kommer absolut spela vidare och plöja igenom titeln. Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan helt fräckt klistra in min kommentar från FZ-artikeln..

---

Jag har lirat cirka 20 timmar i helgen, majoriteten på Xbox One S. De tekniska aspekterna åt sidan (finns en kort genomgång på sista sidan), jag håller med Marcus i mer eller mindre allt han skriver.

Mass Effect: Andromeda är galet spredigt, där högt och lågt blandas hela tiden. De inledande timmarna är riktigt svaga, sedan tar sig både berättelse och karaktärer allt mer. Även det är dock inte en rak resa, utan med jämna mellanrum faller även storydelen tillbaka på onödigt utdragna bilresor.

Spelet är fullproppat av "system" för allt möjligt. Scannande, byggande, baser, resurssamlande, mining.. För att inte tala om det AVSKYVÄRDA rymd-sudokut. Jag får känslan av "det här är kul, det har vi med", sedan har ingen liksom satt stopp när antalet olika menyer och funktioner sprungit iväg. Det mesta blir bara ett enormt slöseri med tid, som tar fokus från de bättre bitarna.

Med det sagt växer spelet på mig. Jag gillar combat-systemet, speciellt med fler abilites upplåsta. Jag gillar även Ryder som karaktär, där min egen Sara formats till någon form av sarkastisk och dryg jävel. Även storyn i stort och kompanjoner man möter där räcker för att hålla mig intresserad. Just i detta nu tänker jag på vilket uppdrag jag ska köra ikväll, vilket ändå är ett bra tecken.

Kort och gott, jag kommer absolut spela vidare och plöja igenom titeln. Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Tycker det sammanfattar ME-trilogin också i stort. Väldigt många konstiga dialoger och tråkiga missions om man vill låsa upp allt. (typ när man skulle springa runt i citadellet och parata med massa konstiga personligheter, sen åka ut till någon öde jäkla planet för att hämta någonting, åka tillbaka och rapportera osv.) Tycker det är ett problem som många spel lider av, typ Skyrim, Witcher 3 m.fl. meningslösa side quests. I ME visste man dock hela tiden att något episkt uppdrag var runt hörnet, och vissa tråkiga sidequests var ibland skönt att göra för att varva ner lite.

Men om den där magiska ME-känslan fortfarande finns där, så kan jag tänka mig att man kommer gilla Andromeda om man gillade original trilogin?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt kluven... Köpa eller vänta på rea med alla DLCs? Älskade ME1-3 men känner inget större sug efter ME:A då det mesta jag sett från spelet inte lockat mig.

@emilakered Hur är det med tonen i spelet? Är det väldigt lättsamt som det var prat om eller är det ungefär samma som ME1-3?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag är väldigt kluven... Köpa eller vänta på rea med alla DLCs? Älskade ME1-3 men känner inget större sug efter ME:A då det mesta jag sett från spelet inte lockat mig.

@emilakered Hur är det med tonen i spelet? Är det väldigt lättsamt som det var prat om eller är det ungefär samma som ME1-3?

Jag tror det är värt att vänta tills de fixat alla buggar... Spelpressen verkar vara rädda att vara ärliga och riskera att tappa inbjudningar till event/förhandsexemplar. Samtidigt som FZ ska ha creds för att 3/5 är ett taladnde betyd
Med tanke på alla 4/5 och 5/5 spel som jag har liggande som väntar på att bli spelade så kan jag vänta ett tag

Är det bara jag som får känslan att man försökjs skohorna in det här i konsoller som inte klarar av det tekniskt längre. Och därmed ser det ut som det gör...

Nu när TV-apparater har 4K, HDR och minst 60hz uppdatering känns konsollerna som att plugga in analog TV via antennkabeln.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BrottOchStraff:

Men om den där magiska ME-känslan fortfarande finns där, så kan jag tänka mig att man kommer gilla Andromeda om man gillade original trilogin?

Den kommer lite krypande, helt klart. Marcus som gjort recensionen menar att det blir ännu tydligare ytterligare in i spelet, han har (såklart) kommit betydligt längre än mig. Däremot tror jag det är enormt svårt att återskapa känslan från originaltriologin på det sättet.

Skrivet av enbom:

Jag är väldigt kluven... Köpa eller vänta på rea med alla DLCs? Älskade ME1-3 men känner inget större sug efter ME:A då det mesta jag sett från spelet inte lockat mig.

@emilakered Hur är det med tonen i spelet? Är det väldigt lättsamt som det var prat om eller är det ungefär samma som ME1-3?

Jag tycker den är ganska flexibel. Ryder är i allmänhet lite mer party än Shepard, så redan där skär det sig säkert för vissa. Upplever dock att det är möjligt att hålla tonen hyfsat strikt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ser ut som de flesta känner som FZ om man kollar in de recensioner som släppts http://opencritic.com/game/1547/mass-effect-andromeda

Personligen det jag gillade Mass effect mest, dvs space opera biten ser ut att vara den absolutist sämsta i Andromeda. Får bli att vänta till spelet släpps på någon Rea för min del.

För stunden har man ändå fullt upp med Nier.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra då det här är en av mina favoriter bland spelserier. Kommer nog vänta på buggfixar och rea

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den kommer lite krypande, helt klart. Marcus som gjort recensionen menar att det blir ännu tydligare ytterligare in i spelet, han har (såklart) kommit betydligt längre än mig. Däremot tror jag det är enormt svårt att återskapa känslan från originaltriologin på det sättet.

Jag tycker den är ganska flexibel. Ryder är i allmänhet lite mer party än Shepard, så redan där skär det sig säkert för vissa. Upplever dock att det är möjligt att hålla tonen hyfsat strikt.

Kommer ni köra lite benchmarks under veckan kanske?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BrottOchStraff:

Kommer ni köra lite benchmarks under veckan kanske?

Det beror på hur situationen ser ut för @Kenneth, skulle jag tro! Vi har ordentligt manfall den här veckan med många sjuka eller bortresta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Som stort fan av tidigare delar känns det jobbigt att läsa att det inte är så bra som man hoppats. Men jag undrar varför de är så hårda med betygen. Inget av det jag läst i recensionerna låter som problem som inte Dragon Age Inquisition hade och det spelet fick ca 10 poäng mer i metacritic.

Jag hoppas fortfarande. Tänker inte backa nu. Sett fram emot detta i åratal ändå sedan de började hinta om ett nytt ME. Det är min favoritserie av spel utan tvekan och jag hoppas att det finns tillräckligt positivt för att det ska väga upp det dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jeg vil begrense meg til å si bare en ting, som kanskje er mest relevant, og så legge til et par ting som blir noe jeg personlig ikke liker med ME:Andromeda.

Så, en spillanmelder mener at dette spillet antagelig ble sluppet et år for tidlig.

Videre til hva jeg mener, jeg liker jo sci-fi og fantasi som sjangere, men det kan bli for dumt, og jeg synes ikke ME:Andromeda er forlokkende. Jeg har så langt ikke sett noe som virker interessant av selve spillet.

Synes det er pussig at spillfigurene likner på andre personligheter som ikke har noe med Bioware å gjøre. Noe som får meg til å lure på om de har forsøkt kopiere fjeset til skuespillere og andre figurer. Dette ene våpnet likner mer på et sexleketøy, enn en rifle i min mening.

For meg som har fulgt med Star Citizen en stud, og som også sitter og modellerer et romskip, så blir det så altfor galt å se at i ME:Andromeda, så har skipet 'Tempest' ingen inngang. Det er en magisk inngang/dør, og sånn sett, er spillet ikke sømløst. Man blir tydeligvis transportert, automatisk, fra utside, til innside, som en gimmick alene. 'Tempest' skiper har "rakettmotorer" som gjør at skipet kan ta av fra overflaten på en planet, men disse (fire stk), er små, ser svake ut, og overbeviser ikke. Sånn sett feiler spillet som sci-fi. Hvis det derimot er slik at romskipet flyr opp fra overflaten med noe slags antigravitasjonssystem som i Star Wars, så er dette paradoksalt nok ikke noe problem, så får man bare akseptere at spillet er basert på en god del fantasi som i mange filmer med romskip i framtida.

En artig ting. Når det gjelder, poengvurderinger som andre kommer med, så har jeg lært, at de som gir spillet 7.5/10 eller bedre, hvis de også gav samme poeng score for No Man's Sky, da er deres vurdering av ME:Andromda ikke til å stole på.

Forresten, mener å ha skjønt at da spillet ble vist fram for en tid siden, så var grafikken annerledes. Et ikke ukjent fenomen for spill. Jeg så en sammenligning mellom to stillbilder, og det kunne se ut for meg, som om at bruk av farger er dårligere i spillet som nå eksisterer.

Permalänk
Medlem

Jag kommer endast köpa detta för multiplayer delen, hade ordentligt kul med ME3 multiplayern och det ser ut som att MP kommer bli nåt liknande i ME:A...

Är mest besviken på att de släpper spelet på olika dagar för oss i europa..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Jag kommer endast köpa detta för multiplayer delen, hade ordentligt kul med ME3 multiplayern och det ser ut som att MP kommer bli nåt liknande i ME:A...

Är mest besviken på att de släpper spelet på olika dagar för oss i europa..

Du kan spela om ca 1 timme om du kopplar upp via Sydkoreansk (eller liknande) VPN Behövs bara för att "låsa upp" spelet och sen kan du köra Origin offline tills den 23:dje.. BioWare/EA är helt okej med att man låser upp spelet tidigare med VPN.

Spelar du på konsol så vet jag inte hur man gör däremot...

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Som stort fan av tidigare delar känns det jobbigt att läsa att det inte är så bra som man hoppats. Men jag undrar varför de är så hårda med betygen. Inget av det jag läst i recensionerna låter som problem som inte Dragon Age Inquisition hade och det spelet fick ca 10 poäng mer i metacritic.

Jag hoppas fortfarande. Tänker inte backa nu. Sett fram emot detta i åratal ändå sedan de började hinta om ett nytt ME. Det är min favoritserie av spel utan tvekan och jag hoppas att det finns tillräckligt positivt för att det ska väga upp det dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Inquisition var det bland de första riktigt stora RPG på åttonde generationens konsoler, sedan dess har det dessutom släppts story drivna rpgs på samma generation av hårdvara som inte hade såna extrema problem med animationer och story, t.ex Witcher 3.

Dessutom så släppts det under samma månad som Zelda och Horizon Zero Dawn, två RPGs som recenserats bra och recensenter har det troligen i bakhuvudet när de spelar Andromeda. Tror Inquisition hade fått lägre betyg om det släpptes 1 till 2 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Du kan spela om ca 1 timme om du kopplar upp via Sydkoreansk (eller liknande) VPN Behövs bara för att "låsa upp" spelet och sen kan du köra Origin offline tills den 23:dje.. BioWare/EA är helt okej med att man låser upp spelet tidigare med VPN.

Spelar du på konsol så vet jag inte hur man gör däremot...

Går det att köra multiplayer om Origin är offline då?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag har varit ett stort fan av Bioware och ME-serien. Det stör mig mycket att resultatet av flera års arbete inte kan bli bättre. Ja, jag är en sucker för en bra story men då måste resten fungera bra med och det verkar som att de inte har kommit hela vägen in i mål. Jag väntar med spänning på att Bioware lyssnar på den rimliga kritik och lär sig av det till framtida DLC (eller ME:A 2).

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Blir köp ändå men vad fan det här är ju sabotage.

Permalänk
Medlem

Mass Effect är en personlig favorit bland spelserier och det gör ont inombords att behöva läsa samt bevittna alla problem eller tillkortakommanden som finns med detta spel... som det ser ut nu vågar jag inte köpa det på släppdatum, utan tänker vänta till sommaren eller kanske en rea.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker det sammanfattar ME-trilogin också i stort. Väldigt många konstiga dialoger och tråkiga missions om man vill låsa upp allt. (typ när man skulle springa runt i citadellet och parata med massa konstiga personligheter, sen åka ut till någon öde jäkla planet för att hämta någonting, åka tillbaka och rapportera osv.) Tycker det är ett problem som många spel lider av, typ Skyrim, Witcher 3 m.fl. meningslösa side quests. I ME visste man dock hela tiden att något episkt uppdrag var runt hörnet, och vissa tråkiga sidequests var ibland skönt att göra för att varva ner lite.

Men om den där magiska ME-känslan fortfarande finns där, så kan jag tänka mig att man kommer gilla Andromeda om man gillade original trilogin?

Jag kommer vänta med att köpa nya ME, kommer nog köpa när det är en sale senare, har fortfarande inte återhämtat mig från förra ME's otroligt fattiga ending som var en så stor besvikelse att jag helt enkelt övergav det helt efteråt.

Med det sagt, så var ME3 en prisvärd investering, men hela storyn (från ME1-3)som är spelets mittpunkt blev så tråkig i slutet att jag helt enkelt efteråt kände "Var detta vad jag la pengar på att få reda på?".

Hoppas att nya ME's story är kanon-bra

Permalänk
Medlem

Köper det ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Går det att köra multiplayer om Origin är offline då?

Nope, och du kommer troligen få väldigt hög ping osv om du testar köra med VPN.. Så jag skulle nog köra SP så länge

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst allt negativt om ME Andromeda de senaste veckorna så var jag jävligt o-sugen. Tänkte väl att jag kanske köper det på någon rea någon gång i framtiden.
Men så såg jag Totalbiscuit streama spelet ikväll och nu är jag en lycklig ägare av spelet. Ge mä Torsdag!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Nope, och du kommer troligen få väldigt hög ping osv om du testar köra med VPN.. Så jag skulle nog köra SP så länge

Tack för tipset om vpn. Nu är sömnen förstörd för den här veckan.

Tycker de få timmar jag lirat än så länge är grymt bra.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Nope, och du kommer troligen få väldigt hög ping osv om du testar köra med VPN.. Så jag skulle nog köra SP så länge

Man behöver inte köra offline. Det går att stänga VPN efter man startat spelet. MP funkar också

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |