Star Citizen satsar exklusivt på Vulkan

Permalänk
Melding Plague

Star Citizen satsar exklusivt på Vulkan

Utvecklarna bakom det omtalade gräsrotsfinansierade spelet Star Citizen meddelar att utvecklingen nu skiftar från DirectX 12 till att exklusivt fokusera på Vulkan-gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt!

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en DX11 version också så man kunde jämföra prestandan. Men å andra sidan är det bara onödig tid om dom istället kan lägga allt på Vulkan så det är helt klart förståeligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är väl ändå positiv till nyheten som sådan, att ett storspel satsar på att kunna köras på något annat än Windows. Sen så är jag inte överdrivet exstatisk över att StarCitizen ska gå igenom detta byte, kom igen fokusera på att få spelet färdigt någon gång istället.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Ett företag som inser att det inte finns någon fördel med låsta tekniker
Detta öppnar ju vägar för spelet på både Linux och äldre Windows... men låser inte ute Windows 10 (om nu inte MS vill skjuta sig själv i foten dvs)

Permalänk
Medlem

Coolt ofc. Men.... skall de liksom inte få ut något vettigt snart istället för att ändra fokus hela tiden?
Alla techdemos (vilket det känns som att allt man fått hitills är) har varit både chokerande dåliga och imponerande. Men hur länge skall detta hålla på. De som älskade deras gamla spel och såg fram emot och finansierade detta kommer ju snart pasera pensionsåldern.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så fint att höra! Dom väljer vulkan pga av det är bättre på alla sätt och vis, bättre prestanda, bättre utvecklingsmöjligheter, bättre plattformsstöd, bättre hårdvarustöd, bättre dokumentation och utvecklat av massvis av företag så det inte blir enkelspårigt.

DX12s existens känns endast som en argument för varför man ska välja Vulkan och inte DX12.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@inquam & @Orisons
Tänk på att för ett så stor spel så behövs det också optimeringar. Spel som siktar på att leva många år tvingas göra dessa planer med att byta motor, byta API osv för att spelet ska kunna förbättras, annars når man snabbt ett läge där utvecklingen stannar. De släpper liksom inte samma spel om och om igen som tex Battlefield, men med ny motor, utan det är successiv ombyggnad av nuvarande spelet som gäller.

Ett levande exempel på detta är ju EVE-online som från början byggdes för en-kärniga P4or/Athlon/P3 CPuer och DX9... idag måste den vara multitrådad DX11 (eller bättre). Mycket sker på 14 år... Och jag ser fortfarande inte så många 1000+ spelar PVP fighter i andra spel ens 10 år efter EVE gjorde det för första gången (2007)...

Dock håller jag med om att det tar lite väl lång tid för StarCitizen att få "ut något klart", där perfektionismen har gått till för hög nivå, men samtidigt är det väl det som vissa ser som fördel.

Permalänk
Medlem

Bra om Vulkan får så brett stöd som möjligt. Det flyter ju så underbart bra för mig när jag kör DOOM i 4k.

Permalänk
Medlem

F va gött eloge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@inquam & @Orisons
Tänk på att för ett så stor spel så behövs det också optimeringar. Spel som siktar på att leva många år tvingas göra dessa planer med att byta motor, byta API osv för att spelet ska kunna förbättras, annars når man snabbt ett läge där utvecklingen stannar. De släpper liksom inte samma spel om och om igen som tex Battlefield, men med ny motor, utan det är successiv ombyggnad av nuvarande spelet som gäller.

Ett levande exempel på detta är ju EVE-online som från början byggdes för en-kärniga P4or/Athlon/P3 CPuer och DX9... idag måste den vara multitrådad DX11 (eller bättre). Mycket sker på 14 år... Och jag ser fortfarande inte så många 1000+ spelar PVP fighter i andra spel ens 10 år efter EVE gjorde det för första gången (2007)...

Dock håller jag med om att det tar lite väl lång tid för StarCitizen att få "ut något klart", där perfektionismen har gått till för hög nivå, men samtidigt är det väl det som vissa ser som fördel.

Fast problemet med Star Citizen är att dom tänjer redan mycket hårt på gränserna över vad som är ok vad gäller utvecklingstid för 1 titel, någon gång måste dom sluta med allt jävla byte och få ut en produkt. Känns som att dom medvetet försöker bli nästa Duke Nukem Forever för fan.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé tycker jag faktiskt. Tycker fler ska satsa uteslutande på Vulkan så snart som möjligt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Jepp, och inte lite heller. Jag har glömt hur många år sedan det var jag backade projektet nu.

Satsning på Vulkan är en mycket god idé och det applåderar jag, men samtidigt kan man ju fråga sig när/om Star Citizen någonsin kommer släppas. Misstänker att de delvis gör detta för att köpa sig mera tid (dvs ha något att skylla på).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Läste jag inte att Vulcan endast kommer kunna köra multi-gpu i Windows 10, eller var det något annat?Jag hoppas de tar hänsyn till det då i sin utveckling ifall jag läste rätt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Skillnaden är väl att du kan spela dom bitar av spelet som är färdigt. Inte som duke där köparna inte visste något om spelet alls innan release.
Star Citizien är faktiskt riktigt duktiga på att informera om vad dom gör just nu och hur spelet rör sig framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Ni som klagar över att det tar lång tid. Kickstartern slutade November 2012. Låt säga Squadron 42 släpps i höst, det skulle innebära en total utvecklingstid på 5 år. Det låter väl rimigt och fullt normal för AAA tycker jag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

På ett sätt, ja, på ett annat, nej. Skillnaden är väl att det faktiskt informeras rejält och bra om vad som faktiskt sker och vad som komma skall, samt att du även kan spela allt som hittills utvecklats. Men jo, utvecklingstiden ser ut att dra iväg...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Vi vill ju inte uppleva en ''No mans sky'' igen.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Är väl ändå positiv till nyheten som sådan, att ett storspel satsar på att kunna köras på något annat än Windows.

Njaa. Att de väljer vulcan innebär inte per automatik att spelet fungerar på andra OS än deras nuvarande windowsspår (eller jo genom wine och liknande men inte officiellt).
Men möjligheten att lägga över det hela till linux och mac blir väl enklare om så önskas. Vi får väl se vad de väljer att satsa på framöver.

Skrivet av Orisons:

Sen så är jag inte överdrivet exstatisk över att StarCitizen ska gå igenom detta byte, kom igen fokusera på att få spelet färdigt någon gång istället.

Never ending stoooorryyy
na na naaaa
na na naaa
na na naaaaa

Haha. Ja alltså det tar tid att ta fram stora spel. Star citizen har nog inte tagit orimligt lång tid egentligen. Att vi känt till spelets planer från innan det började skrivas kod är väl däremot mindre vanligt. Inte minst när man skulle bygga organisationen samtidigt. Annars när spel ska släppas så hör man ju talas om dem först när utvecklingen kommit en bra bit redan och så är det dags för släpp något år fram eller två.

Men det har varit en massiv feature creep i star citizen så vad spelet egentligen är har ändrats så mycket att de som backade spelet först faktiskt backade ett annat spel än var det är på väg nu ;).
Spelar ju ingen roll hur bra de är på att jobba mot målet om de flyttar målet hela tiden...

Och det är väl här man ser svagheten i att ha spelarbasen som finansiärer. Hade det varit en kapitalstark aktör som investor/förläggare så hade denne troligen satt ner foten och sagt att nu får det inte göras mer feature creeps. Släpp spelet och finns intresset så gör en uppföljare.
Alla småinvesterare kan tycka det ena och det andra på forum, men det blir liksom inte samma pondus, uppstyrda läge eller möjlighet att säga att nu sätter vi ett mål och så siktar vi på det...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Läste jag inte att Vulcan endast kommer kunna köra multi-gpu i Windows 10, eller var det något annat?Jag hoppas de tar hänsyn till det då i sin utveckling ifall jag läste rätt.

Måste varit något annat. Vulkan kommer i framtiden tillåta en annan form av multiGPU istället för CF/SLI där du kan blanda olika GPUer från både Nvidia,AMD samt Intel.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)#Planned_features

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Blev inte Duke Nukem Forever klart till sist?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Att de väljer vulcan innebär inte per automatik att spelet fungerar på andra OS än deras nuvarande windowsspår (eller jo genom wine och liknande men inte officiellt).
Men möjligheten att lägga över det hela till linux och mac blir väl enklare om så önskas. Vi får väl se vad de väljer att satsa på framöver.

Never ending stoooorryyy
na na naaaa
na na naaa
na na naaaaa

Haha. Ja alltså det tar tid att ta fram stora spel. Star citizen har nog inte tagit orimligt lång tid egentligen. Att vi känt till spelets planer från innan det började skrivas kod är väl däremot mindre vanligt. Inte minst när man skulle bygga organisationen samtidigt. Annars när spel ska släppas så hör man ju talas om dem först när utvecklingen kommit en bra bit redan och så är det dags för släpp något år fram eller två.

Men det har varit en massiv feature creep i star citizen så vad spelet egentligen är har ändrats så mycket att de som backade spelet först faktiskt backade ett annat spel än var det är på väg nu ;).
Spelar ju ingen roll hur bra de är på att jobba mot målet om de flyttar målet hela tiden...

Och det är väl här man ser svagheten i att ha spelarbasen som finansiärer. Hade det varit en kapitalstark aktör som investor/förläggare så hade denne troligen satt ner foten och sagt att nu får det inte göras mer feature creeps. Släpp spelet och finns intresset så gör en uppföljare.
Alla småinvesterare kan tycka det ena och det andra på forum, men det blir liksom inte samma pondus, uppstyrda läge eller möjlighet att säga att nu sätter vi ett mål och så siktar vi på det...

Å andra sidan kan man ju spela Star Citizen redan idag om man är backer? Visserligen är det en alpha men ändå. Det hjälper ju lite när de lägger till nytt hela tiden att man kan spela allt nytt också. Det är väl mest optimering och buggjakt som blir lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blev inte Duke Nukem Forever klart till sist?

24.5.2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

Det är nog bara du, och förmodligen några andra. Star Citizen har gått från ett litet Kickstarter-projekt som hade $500 000 som mål till en enorm AAA budget på $145 miljoner och röstskådespelare som Mark Hamill, Gary Oldman, John Rhys-Davies och många fler. Ganska så självklart att saker och ting kommer att ändras under utvecklingens lopp när ens budget ökar med nästan 30000%.

Visst är det möjligt att SC kommer att floppa totalt. Jag har dock väldigt svårt att tro det med tanke på hur många som spelar det redan idag, och då finns det trots allt inte så mycket att göra. Åtminstone inte om man jämför med hur mycket man kommer kunna göra när spelet väl släpps.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blev inte Duke Nukem Forever klart till sist?

Jo, efter 15 år, och visade sig vara en besvikelse för de flesta. Inte direkt något som speltillverkare bör bli inspirerade av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Att de väljer vulcan innebär inte per automatik att spelet fungerar på andra OS än deras nuvarande windowsspår (eller jo genom wine och liknande men inte officiellt).
Men möjligheten att lägga över det hela till linux och mac blir väl enklare om så önskas. Vi får väl se vad de väljer att satsa på framöver.

Jaså jag trodde att det bara krävdes att Linuxversionen stödde Vulcan, och att spelet gjorde det, sen var det bara att köra. Men spelet måste alltså specifikt skrivas för Linux trots Vulcan? Är inte speciellt insatt i hur Vulcan fungerar som du märker...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Härligt! Vulkan är ju helt underbar i Doom. Riktigt fina FPS med ett R290 kort i 1440p! Sitter dessutom fortfarande på Win7 och har inga planer på att uppgradera så hoppas att fler utvecklare gör samma sak och stödjer Vulkan. Microsoft har dominerat marknaden med DX alldeles för länge.

Angående Star Citizen. De har skapat ett företag som spottar ut guldägg. Tror ni verkligen de har bråttom med att göra färdigt spelet? Skulle ni göra det själva om ni var i deras situation? Nej! De kommer ta det lugnt och göra precis vad de vill så länge pengarna fortsätter att trilla in. De har ju inga ägare som tvingar de att släppa ett ofärdigt spel heller. Spelet kommer när de känner att det är dags att släppa det. Del för del...Eftersom vi egentligen får flera spel i ett. Jag har iaf slutat bry mig om SC och vet inte ens om jag fortfarande kommer en spela spel när det väl kommit ut men behåller mitt konto ett tag till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Måste varit något annat. Vulkan kommer i framtiden tillåta en annan form av multiGPU istället för CF/SLI där du kan blanda olika GPUer från både Nvidia,AMD samt Intel.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)#Planned_features

Nope jag läste rätt men samtidigt fel hehe.

https://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/OS-Limitations-Vulk...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Å andra sidan kan man ju spela Star Citizen redan idag om man är backer? Visserligen är det en alpha men ändå. Det hjälper ju lite när de lägger till nytt hela tiden att man kan spela allt nytt också. Det är väl mest optimering och buggjakt som blir lidande.

Jag vet inte om jag ser det som en fördel. Själv har jag något emot de här titlarna som har sin peak i användare innan spelet släpps och så blir spelet aldrig klart och hela spelarbasen har bara fått uppleva en ofärdig version av spelet.
Ja du vet, dayz, ARK and such...
Finns såklart inget rätt eller fel här men jag har som sagt svårt för det upplägget.

Men är ens star citizen den typen av spel då? Är det inte orättvist att lägga dem i det facket? Ja who knows. Men med tanke på att de tidigare utlovat ett releasedate som passerat med två år och i dagsläget inte längre har ett releasedatum men att man kan testa en splittrad alpha sedan något år så tycker jag nog spelet förtjänar denna kategori i nuläget.
Upp till bevis att hålla spelarbasen igång och få ut ett spel som inte peakar innan release...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled