Samsung presenterar Z-SSD med fjärde generationens V-NAND

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar Z-SSD med fjärde generationens V-NAND

Samsung presenterar sin nya SSD-teknik, vilken enligt företaget själva erbjuder ett prestandamässigt lyft med betydligt lägre latens och högre skrivhastigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se iaf en SSD tillverkare som inte "nöjer sig" med den prestandan som deras, redan marknadens snabbaste SSDer, har

Intel skryter... Samsung levererar

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det kommer med M.2 eller U.2?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Påminner om en gammal Atari.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Trevligt att se iaf en SSD tillverkare som inte "nöjer sig" med den prestandan som deras, redan marknadens snabbaste SSDer, har

Intel skryter... Samsung levererar

Håller med, redan bäst, strävar efter att bli ännu bättre..
Kul att det går framåt, får hoppas att priserna går ner så småningom. Men det lär ju hålla i sig ett tag till..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

För någon som inte riktigt hänger med, som jag förstår det så blir det en liten trade-off när man använde M.2 pga pci-lanes. Men gäller samma när du köra med en pci-expresskort? Vad är för- och nackdelarna med dessa alternativ? kanske är så lätt att man slipper spendera en stor slott genom att använda en m.2

Permalänk

Med den heatsinken tror jag att Samsung tänkt: "nu ska den väl jävlar i mig inte throttla!".

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hoppas att det kommer med M.2 eller U.2?

Lär ju bli U2 i så fall, så thermisk throttling är inget man vill ha, och M.2 klarar inte den prestandan. U.2 är ju en 15mm 2,5" disk, så du kan ha en del kylning på den iaf.

Det verkar dock som att denna vill ha mer än 4x PCI-E dock... så en 8X plats där GPUn delar de andra 8X är nog det bästa. Detta är dock extrem prestanda

Skrivet av xcluzive:

Håller med, redan bäst, strävar efter att bli ännu bättre..
Kul att det går framåt, får hoppas att priserna går ner så småningom. Men det lär ju hålla i sig ett tag till..

Skickades från m.sweclockers.com

Tror tyvärr att andra tillverkare måste börja satsa på bättre NAND innan detta sker. Både Intel/Micron och Toshiba/Sandisk(WD) verkar ju satsa på extrem kapacitet, men prestandan är efter.

Vi får väl se vad som sker... kanske Intel kan fixa sitt halvtrasiga 32-lagers i nästa version... och Toshiba har ju nyligen släppt sitt 64-lagers... så kanske. Micron om jag förstod det var inte nöjd med samarbetet, så de kanske gör en egen väg. Sandisk verkar dock än vara "fast" på äldre 15nm 2D NAND.

Problemet ligger ju i att folk prioriterar priset över vad de får för det, vilket gör att tillverkarna slutar satsa på prestanda och satsar mer på budget... och sen när dessa kommer och inte är bra nog så får vi... "idag".

@JHN Temp... kylning.
M.2 klarar inte ens av Samsungs SSDer "idag"... utan throttlar. För mig är M.2 död redan, då den är en burst-prestanda på en SLC cache på en SSD. U.2 har inte termiska problemen, men är också 4x PCI-E så i detta fall, kanske en liten begränsning (då kortet har 8X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Trevligt att se iaf en SSD tillverkare som inte "nöjer sig" med den prestandan som deras, redan marknadens snabbaste SSDer, har

Intel skryter... Samsung levererar

Att bli "Fat and happy" är bland det farligaste för ett företag.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SUMITOMO:

Att bli "Fat and happy" är bland det farligaste för ett företag.

Bara kolla på Nokia

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att Samsung fortsätter utvecklas trotts att de är marknadsledande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of Traditions

Vad gör man som vanlig privatperson med en sån här disk egentligen?
Företag osv. kan jag förstå, men finns det några användningsområden för en vanlig dödlig? Kanske enbart redigering av video osv?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara kolla på Nokia

Nokia vart kapade, bättre att titta på Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad gör man som vanlig privatperson med en sån här disk egentligen?
Företag osv. kan jag förstå, men finns det några användningsområden för en vanlig dödlig? Kanske enbart redigering av video osv?

Man datar, jättesnabbt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad gör man som vanlig privatperson med en sån här disk egentligen?
Företag osv. kan jag förstå, men finns det några användningsområden för en vanlig dödlig? Kanske enbart redigering av video osv?

Jag kör 2-4st virtuella maskiner samtidigt och för mig är det enormt viktigt iaf.
Gick från en EVO 850 till en EVO 960 nyss och det är som natt och dag för mig iaf.
Självfallet NVeM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nokia vart kapade, bättre att titta på Intel

Hur menar du? Nokia satt nöjda i väldigt många år och rullade tummarna med symbian medans smartphones växte. Till slut kom MS och köpte upp dom efter att Nokia vägrade göra en android.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Calby:

Jag kör 2-4st virtuella maskiner samtidigt och för mig är det enormt viktigt iaf.
Gick från en EVO 850 till en EVO 960 nyss och det är som natt och dag för mig iaf.
Självfallet NVeM.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men vad gör du på de virtuella maskinerna då? Det var lite det jag efterfrågade

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, men vad gör du på de virtuella maskinerna då? Det var lite det jag efterfrågade

Lite allt möjligt, en agerar filserver, en agerar Webbserver, en brandvägg osv osv.
Sen är någon labbmiljö m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur menar du? Nokia satt nöjda i väldigt många år och rullade tummarna med symbian medans smartphones växte. Till slut kom MS och köpte upp dom efter att Nokia vägrade göra en android.

Vet du någon mobil idag som har bättre kamera än Nokia 808 (Pureview)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_808_PureView

Permalänk
Medlem

@klk: Om man bara vill ha en bra kameratelefon så troligtvis, inte varit så nyfiken på om en tjock telefon med ett användningsområde är bättre än 808an. Vet att det släppts en hel del stora monster men dessa telefoner säljer inte direkt bra. http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=1&idPhone1=4577&id...

Din kommentar svarar dock inte på en stavelse av det jag skrev utan undviker direkt och börjar prata om kameran i telefonen. Ingen bryr sig om kameran är bäst i världen om operativsystemet är värdelöst och resterande specs är långt efter. Ganska tydligt vilken telefon som var bättre. Ville man ha en kamera så köpte man det.

http://www.gsmarena.com/samsung_i9300_galaxy_s_iii-4238.php

http://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview-4577.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Din kommentar svarar dock inte på en stavelse av det jag skrev utan undviker direkt och börjar prata om kameran i telefonen. Ingen bryr sig om kameran är bäst i världen om operativsystemet är värdelöst och resterande specs är långt efter. Ganska tydligt vilken telefon som var bättre. Ville man ha en kamera så köpte man det.

Jag skrev en längre kommentar som förklarade varför Nokia var tvunget att slaktas av de större bolagen i USA men den plockades bort, så jag antar att detta inte är tråden för den typen av diskussion.

Idag ser nästan alla mobiler exakt likadana ut och innovationshastigheten är låg

Permalänk

Tjoho! Håll i hatten liksom..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Trevligt att se iaf en SSD tillverkare som inte "nöjer sig" med den prestandan som deras, redan marknadens snabbaste SSDer, har

Intel skryter... Samsung levererar

Intel har bäst prestanda till sjuka priser. Samsung är nästbäst prestanda till riktigt härliga priser. Go samsung, ni spöar Intel, dom har ingenting att komma med

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara kolla på Nokia

Skrivet av klk:

Nokia vart kapade, bättre att titta på Intel

Eller Nvidia, som idag börjar bli jävligt fet o goo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Intel har bäst prestanda till sjuka priser. Samsung är nästbäst prestanda till riktigt härliga priser. Go samsung, ni spöar Intel, dom har ingenting att komma med

Om det är denna du syftar på så vete F om jag håller med att Intel har mycket ens i de nivåerna.

375GB (snart 750GB) vs 800GB (2-4TB enheter planeras, som med OP blir 1,6/3.2TB)
2,4GB/s läs vs 3,2GB/s
2.0GB/s skriv vs 3,2GB/s
550k läs IOPs vs 750k.
500k skriv IOPS vs 160k IOPs.

Enda jag ser Intel vinna i är skriv IOPs... allt annat verkar de förlora på.
Vi har inte latency siffror, vilket självklart i dessa nivåer är viktigt dock, men 750k IOPs får man inte med usel latency heller, och förbättring mot Samsungs NAND är inte illa pinkat. Nästa fråga är endurance, som jag inte hittar mycket info om, men jag vet att optanes var sämre än Intel "trott" iaf.

Optane skulle göra sååå mycket när den hypades av Intel, så det var inte ens sant. 1000x bättre det... 100x bättre det... osv. Men den blir banne mig sämre och sämre för varje mer info man ser.

Men visst... ingen av dessa lär verken du eller jag ha i vår dator närmaste tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Lär ju bli U2 i så fall, så thermisk throttling är inget man vill ha, och M.2 klarar inte den prestandan. U.2 är ju en 15mm 2,5" disk, så du kan ha en del kylning på den iaf.

Det verkar dock som att denna vill ha mer än 4x PCI-E dock... så en 8X plats där GPUn delar de andra 8X är nog det bästa. Detta är dock extrem prestanda

Tror tyvärr att andra tillverkare måste börja satsa på bättre NAND innan detta sker. Både Intel/Micron och Toshiba/Sandisk(WD) verkar ju satsa på extrem kapacitet, men prestandan är efter.

Vi får väl se vad som sker... kanske Intel kan fixa sitt halvtrasiga 32-lagers i nästa version... och Toshiba har ju nyligen släppt sitt 64-lagers... så kanske. Micron om jag förstod det var inte nöjd med samarbetet, så de kanske gör en egen väg. Sandisk verkar dock än vara "fast" på äldre 15nm 2D NAND.

Problemet ligger ju i att folk prioriterar priset över vad de får för det, vilket gör att tillverkarna slutar satsa på prestanda och satsar mer på budget... och sen när dessa kommer och inte är bra nog så får vi... "idag".

@Ed3n Temp... kylning.
M.2 klarar inte ens av Samsungs SSDer "idag"... utan throttlar. För mig är M.2 död redan, då den är en burst-prestanda på en SLC cache på en SSD. U.2 har inte termiska problemen, men är också 4x PCI-E så i detta fall, kanske en liten begränsning (då kortet har 8X)

Men samtidigt.. Behöver den breda massan verkligen någon högre hastighet? För vad jag ser så verkar det snarare vara gränssnitten som flaskar (Sata samt PCI-E lanes) än att SSD:erna är slöa.

Skrivet av Dunder:

Vad gör man som vanlig privatperson med en sån här disk egentligen?
Företag osv. kan jag förstå, men finns det några användningsområden för en vanlig dödlig? Kanske enbart redigering av video osv?

Ubersnabb NAS?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men samtidigt.. Behöver den breda massan verkligen någon högre hastighet? För vad jag ser så verkar det snarare vara gränssnitten som flaskar (Sata samt PCI-E lanes) än att SSD:erna är slöa.

Breda massan behöver inte mer än SATA 2/3.. så nej.
Men breda massan behöver inte 5Ghz CPUer heller... utan en billigare AMD R5 kommer räcka långt också. Och breda massan behöver inte mer än 8, kanske 16GB RAM heller. Finns ingen poäng för 4K (som man inte ens kan se många gånger) heller, och då finns ingen poäng för typ 1080Ti och Vega heller. Så.. ska vi lägga ner allt över det? Tror inte du vill det heller.

Så frågan är väl mer... vad vill folk ha? Vill de ha mer prestanda? Kanske. Vill de ha fler alternativ som kommer pressa priset på vanliga SATA SSDer mer? Utan tvekan.

För mig så ser jag ingen poäng att köpa en svindyr M.2 SSD, för att sen inte kunna använda den ordentligt. Är som en trimmad 1000-hästars bil, som måste köra på 102-oktan... och det är 40km/h mellan hem och affären som du använder den till. Du kan lika väl ha lägre trimläge och köra på billigare 95-oktan från början, eller mer vettigt, köpa en lite mer ekonomisk bil som klarar det du behöver, typ SATA SSD. Du kan tom köpa en större så du kan lasta mer

Men om du dock ska ut o köra på bana eller på dragrace event (finns tex i Malmö, lagligt och officiellt), så vill du ju ffs inte hälla i 95 oktan och snåla, eller hur? Då ska du kunna använda den fullt ut, något en M.2 inte kan... utan de throttlar. Så jag ser ingen poäng av att ha en rå-snabb enhet man knappt kan använda.

Men när jag får en kraftfull U.2 enhet, som jag vet kan köra plattan i mattan non-stop, då den har kylning, då är det för mig en uppgradering. Lägre latency som utlovas är inte heller negativt. Men som sagt, har du tagit vägen upp till en bra SATA SSD så är det hoppet vidare mest en placebo effekt, om du nu inte kan nå X-Point eller ev Z-SSD latency.

Tills dess nöjer jag mig med mina 10TB+ high-end SATA SSDer.

Permalänk
Skrivet av JHN:

För någon som inte riktigt hänger med, som jag förstår det så blir det en liten trade-off när man använde M.2 pga pci-lanes. Men gäller samma när du köra med en pci-expresskort? Vad är för- och nackdelarna med dessa alternativ? kanske är så lätt att man slipper spendera en stor slott genom att använda en m.2

Precis. M.2 är en formfaktor, men är egentligen PCIe. Den snor fortfarande lanes precis som en vanlig PCI SSD skulle göra
Sen beror det lite på iflal de är NVMe eller inte och hur moderkortstillverkaren lagt upp det, t.ex. så har vissa M.2 platser (den andra m.2 platsen) på Ryzen B350 moderkort och använder SATA och avaktiverar SATA portar istället för att använda PCI-lanes.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X