Permalänk

@kempa:

det var inte dåligt jag kommer inte ens upp i dina när jag clockar

http://www.3dmark.com/3dm/18684988

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Ett bra beslut tycker jag man skall inte stödja dessa fantasi prissättnigar

Vill även passa på och tipsa om att Misco säljer Asus GTX 1080 Ti Founders Edition för 8.181:- just nu..
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=14074934&hb...

Beställer man EVGA GTX1080Ti Founders Edition direkt från EVGA kostar det ~7900 inkl. frakt
http://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6390-KR

Som sagt ha is i magen och hoppa inte på första bästa men sover man med pengar som stoppning i kudde och madrass så spelar 1000-1500 spänn väl ingen roll

Fast kanske inte rättvist att jämföra priserna på FE-kort med customkort? Första bästa är väl att hoppa på FE-tåget och köpa något som inte kommer att vara lika snabbt och bra kylt som customkorten som kommer senare.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Fast kanske inte rättvist att jämföra priserna på FE-kort med customkort? Första bästa är väl att hoppa på FE-tåget och köpa något som inte kommer att vara lika snabbt och bra kylt som customkorten som kommer senare.

Vi får väl se

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

@kempa:

det var inte dåligt jag kommer inte ens upp i dina när jag clockar

http://www.3dmark.com/3dm/18684988

Han har lite vassare CPU än dig. Du har högre på graphics score.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Vi får väl se

Vad är det vi får se? Du tror inte customkorten blir bättre? Det har dom väl alltid varit? Och det har ju redan bevisats med 1080 Ti-korten också. Högre klockfrekvenser och bättre kylning. Sätter du tex vattenkylning på ett 1080 Ti FE så blir den bättre även om du inte OC'ar den.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Vad är det vi får se? Du tror inte customkorten blir bättre? Det har dom väl alltid varit? Och det har ju redan bevisats med 1080 Ti-korten också. Högre klockfrekvenser och bättre kylning. Sätter du tex vattenkylning på ett 1080 Ti FE så blir den bättre även om du inte OC'ar den.

De klocka nog högre än fe men frågan är om de kommer kunna klocka högre bara för de har 2 st 8 pin tex. Men 2 st olika kort med vattenblock lär väl ramla in snart så då får man väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

De klocka nog högre än fe men frågan är om de kommer kunna klocka högre bara för de har 2 st 8 pin tex. Men 2 st olika kort med vattenblock lär väl ramla in snart så då får man väl se

Klockfrekvensen på FE dyker ju vid 84c (får jag för mig, kanske var 83). Där har du fördelen med att vattenkyla ett FE-kort. Ger resultat direkt utan OC. Det är en rätt skaplig skillnad ändå: https://www.youtube.com/watch?v=w-3fi1ovAP0

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Klockfrekvensen på FE dyker ju vid 84c (får jag för mig, kanske var 83). Där har du fördelen med att vattenkyla ett FE-kort. Ger resultat direkt utan OC. Det är en rätt skaplig skillnad ändå: https://www.youtube.com/watch?v=w-3fi1ovAP0

Jau de är 84 verka de som. Men de är ju med orginal fläkt kurvan. Dra man på lite fläkt och på med hörselkåpor så =D
Jag såg nu att MSI 1080 TI med EK block oxå endast har 6+8 strömmatning. Jag misstänker att de flesta kort kommer ligga på 2-2.1 oavsett märke. Med undantag om man vattenkyler då kanske eller modda något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Vad är det vi får se? Du tror inte customkorten blir bättre? Det har dom väl alltid varit? Och det har ju redan bevisats med 1080 Ti-korten också. Högre klockfrekvenser och bättre kylning. Sätter du tex vattenkylning på ett 1080 Ti FE så blir den bättre även om du inte OC'ar den.

Det är bara att titta på 1080 Ti FE korten några av dem har redan droppat 200-400 spänn och hur läge har de funnits ute?
FE korten har alltid varit högt prissatta sedan ett par år tillbaka och tredjepartskorten brukar lägga sig på samma pris eller lägre men vill du vara först och betala 1000-1500 mer än vad priset kommer att stabilisera sig på är helt upp till dig tänker inte hindra dig, jag har inga problem att vänta en månad eller två.

Nvidia försöker dock tvinga tredjeparts tillverkarna att ta ut högre priser, det har t.o.m. kommenterats att det inte är omöjligt att Nvidia inom några år slopar tredjeparts tillverkarna helt och bara säljer sina grafikkort själva vilket jag fasar för och hoppas aldrig händer. Det är därför det är viktigt att vi konsumenter visar att vi inte stödjer dessa prissättningar och framförallt köper kort från tredjepartstillverkarna.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Det är bara att titta på 1080 Ti FE korten några av dem har redan droppat 200-400 spänn och hur läge har de funnits ute?
FE korten har alltid varit högt prissatta sedan ett par år tillbaka och tredjepartskorten brukar lägga sig på samma pris eller lägre men vill du vara först och betala 1000-1500 mer än vad priset kommer att stabilisera sig på är helt upp till dig tänker inte hindra dig, jag har inga problem att vänta en månad eller två.

Nvidia försöker dock tvinga tredjeparts tillverkarna att ta ut högre priser, det har t.o.m. kommenterats att det inte är omöjligt att Nvidia inom några år slopar tredjeparts tillverkarna helt och bara säljer sina grafikkort själva vilket jag fasar för och hoppas aldrig händer. Det är därför det är viktigt att vi konsumenter visar att vi inte stödjer dessa prissättningar och framförallt köper kort från tredjepartstillverkarna.

Känner att jag kanske upprepat detta flera gånger på forumet nu, men tror aldrig jag fått något svar. Jag fann iallafall det som skrivs i den här tråden https://hashcat.net/forum/thread-4386.html ganska intressant. Tl;dr är att FE håller högre kvalité vid krävande användning, även om en vanlig konsument antagligen inte märker detta, samt att FE antagligen är dyrare att tillverka pga bättre komponenter och att marginalerna är lägre eftersom Nvidia tjänar pengar på att tillverka GPU-chip och inte på att tillverka customkylare.

Vet inte om någon på sweclockers har några erfarenheter kring de påståenden som framförs i ovanstående tråd? Mitt intryck är att epixoip verkar ganska legit (inte bara från det som skrivs i tråden men om man kollar github etc)

Permalänk
Medlem

Körde en benchmark med lite OC i Rottr Very High preset AA off i 4k. Fick nästan exakt samma resultat i dx11 och dx12. Dx11 vann med 0.04 fps.
Måste försöka skrämma upp kortet lite mer.

RGB-orgie!

Bench i Ashes.

DX11

DX12

Dold text

For Honor. Extreme preset 4K.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Bli sugen på vattenblock nu =D

Permalänk
Medlem

Naken

Nytt och gammalt

Permalänk
Medlem

Fy fan, två. Hade du något bra verktyg till dom små muttrarna?
Satt med en stor tång och pilla bort dom. Tankarna som for genom skallen "det här va sista gången!"

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

Nedre är mitt gamla 780, tycker det blev nog dyrt med ett 1080 TI

Provade med en tång först men blev less och åkte på Bygma och köpte en 4mm hylsa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

@Storage Jar:

Nedre är mitt gamla 780, tycker det blev nog dyrt med ett 1080 TI

Provade med en tång först men blev less och åkte på Bygma och köpte en 4mm hylsa istället.

Jaha. Haha det är ju lördag... Missade texten

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av campaignmaster:

Känner att jag kanske upprepat detta flera gånger på forumet nu, men tror aldrig jag fått något svar. Jag fann iallafall det som skrivs i den här tråden https://hashcat.net/forum/thread-4386.html ganska intressant. Tl;dr är att FE håller högre kvalité vid krävande användning, även om en vanlig konsument antagligen inte märker detta, samt att FE antagligen är dyrare att tillverka pga bättre komponenter och att marginalerna är lägre eftersom Nvidia tjänar pengar på att tillverka GPU-chip och inte på att tillverka customkylare.

Vet inte om någon på sweclockers har några erfarenheter kring de påståenden som framförs i ovanstående tråd? Mitt intryck är att epixoip verkar ganska legit (inte bara från det som skrivs i tråden men om man kollar github etc)

Jag tror inte att det är någon sämre kvalitet från den större aktörerna som t.ex. Asus, Evga , MSI och Gigabyte för att få tillverka Nvidakort som tredjepart så måste man uppfylla en del krav.

NVIDIA Authorized Board Partners:
Offer the latest technologies from NVIDIA
Maintain the highest marks for service and support
Guarantee Quality, Reliability and Stability

Källa: http://www.nvidia.com/object/pf_boardpartners.html

Men det som är skrämmande är att Nvidia börjar på se över om man kan skippa mellanhänderna och köra hela produktionen och försäljningen själva vilket innebär mindre konkurrens och högre priser. Nordichardware skrev en intressant artikel om detta: https://www.nordichardware.se/nyheter/nvidias-framgangar-kan-...

Därför hoppas jag innerligt att AMDs nya VEGA kort verkligen visar vart skåpet skall stå vad gäller prestanda och prissättning

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Jag tror inte att det är någon sämre kvalitet från den större aktörerna som t.ex. Asus, Evga , MSI och Gigabyte för att få tillverka Nvidakort som tredjepart så måste man uppfylla en del krav.

NVIDIA Authorized Board Partners:
Offer the latest technologies from NVIDIA
Maintain the highest marks for service and support
Guarantee Quality, Reliability and Stability

Källa: http://www.nvidia.com/object/pf_boardpartners.html

Men det som är skrämmande är att Nvidia börjar på se över om man kan skippa mellanhänderna och köra hela produktionen och försäljningen själva vilket innebär mindre konkurrens och högre priser. Nordichardware skrev en intressant artikel om detta: https://www.nordichardware.se/nyheter/nvidias-framgangar-kan-...

Därför hoppas jag innerligt att AMDs nya VEGA kort verkligen visar vart skåpet skall stå vad gäller prestanda och prissättning

Personen epixoip i tråden jag länkade (https://hashcat.net/forum/thread-4386.html) verkar alltså vara Founder/CEO på ett företag som bygger serverar för att cracka lösenordshashar och använder GPUer i stor skala. Vet inte vad Sweclockers tycker om att man skriver hans riktiga namn här, så jag undanhåller mig från det, men han verkar inte försöka dölja det på något sätt på tex Github, och mitt intryck är att han verkar vara den han säger att han är.

Så företaget har antagligen köpt tusentals GPUer --- enligt twitter fick de nyligen in en order om 160 GPUer för en kund, vilket också verkar vara den största order de fått, samtidigt klagar han på twitter att de köper för lite för att kunna köpa GPUerna utan kartong --- så har jag lite svårt att förstå hur man kan relatera detta till någon boilerplate kommentar om att nvidias partners måste garantera "Quality, Reliability and Stability". Det är inte ens säkert att denna text på nvidias hemsida skulle vara inkompatibel med att det är sämre kvalité på tredjepartskorten, eftersom de i första hand vänder sig till konsumenter som har andra krav och inte kör sina GPUer för fullt dygnet runt.

Nu är dock tråden jag länkade snart 2 år gammal, och det har kanske hänt något sedan dess, jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av detta, så om någon har erfarenheter från liknande HPC tillämpningar med GPUer så vore det intressant att höra hur de matchar med den här beskrivningen.

Det kan också vara värt att notera att för ordern om 160 GPUer verkar de ha köpt 1080 founder's edition från gigabyte, det är inte helt tydligt från bilden men jag tycker det ser ut så.

Mitt förra inlägg var i första hand ett svar på att Founder's Edition skulle vara ligga för högt i pris och att nvidia skulle vara greedy, vilket inte riktigt stämmer överens med det som skrivs i hashcat-tråden. Visst, sen är det såklart ingen poäng att som konsument betala extra för ett kort som är gjort för att köras 24/7, om det inte är det man tänker göra.

Jag kan dock inte ge någon bra förklaring varför man pushar Founder's Edition så hårt direkt mot konsumenterna, endast släpper de korten först, etc. Problemet är väl att konsumenterna inte verkar gilla kyllösningen, så vad är poängen att "tvinga" folk att köpa en kylare de inte vill ha? Antingen så tror man på nvidia att kylaren inte är så farlig och om man får lite folk att köpa deras kylare så kommer de berätta för sina kompisar att nvidias kylare är bra, men det låter lite märkligt. Om man ville dumpa partnertillverkarna så skulle man nog ta fram en egen kylare som liknar de som sitter på partnerkorten, givet hur mycket pengar nvidia drar in borde det knappast vara ett problem tycker man.

Permalänk
Medlem

@Frrr: Du råkar inte ha måtten på själva Gpu kärnan? =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av campaignmaster:

Personen epixoip i tråden jag länkade (https://hashcat.net/forum/thread-4386.html) verkar alltså vara Founder/CEO på ett företag som bygger serverar för att cracka lösenordshashar och använder GPUer i stor skala. Vet inte vad Sweclockers tycker om att man skriver hans riktiga namn här, så jag undanhåller mig från det, men han verkar inte försöka dölja det på något sätt på tex Github, och mitt intryck är att han verkar vara den han säger att han är.

Så företaget har antagligen köpt tusentals GPUer --- enligt twitter fick de nyligen in en order om 160 GPUer för en kund, vilket också verkar vara den största order de fått, samtidigt klagar han på twitter att de köper för lite för att kunna köpa GPUerna utan kartong --- så har jag lite svårt att förstå hur man kan relatera detta till någon boilerplate kommentar om att nvidias partners måste garantera "Quality, Reliability and Stability". Det är inte ens säkert att denna text på nvidias hemsida skulle vara inkompatibel med att det är sämre kvalité på tredjepartskorten, eftersom de i första hand vänder sig till konsumenter som har andra krav och inte kör sina GPUer för fullt dygnet runt.

Nu är dock tråden jag länkade snart 2 år gammal, och det har kanske hänt något sedan dess, jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av detta, så om någon har erfarenheter från liknande HPC tillämpningar med GPUer så vore det intressant att höra hur de matchar med den här beskrivningen.

Det kan också vara värt att notera att för ordern om 160 GPUer verkar de ha köpt 1080 founder's edition från gigabyte, det är inte helt tydligt från bilden men jag tycker det ser ut så.

Mitt förra inlägg var i första hand ett svar på att Founder's Edition skulle vara ligga för högt i pris och att nvidia skulle vara greedy, vilket inte riktigt stämmer överens med det som skrivs i hashcat-tråden. Visst, sen är det såklart ingen poäng att som konsument betala extra för ett kort som är gjort för att köras 24/7, om det inte är det man tänker göra.

Jag kan dock inte ge någon bra förklaring varför man pushar Founder's Edition så hårt direkt mot konsumenterna, endast släpper de korten först, etc. Problemet är väl att konsumenterna inte verkar gilla kyllösningen, så vad är poängen att "tvinga" folk att köpa en kylare de inte vill ha? Antingen så tror man på nvidia att kylaren inte är så farlig och om man får lite folk att köpa deras kylare så kommer de berätta för sina kompisar att nvidias kylare är bra, men det låter lite märkligt. Om man ville dumpa partnertillverkarna så skulle man nog ta fram en egen kylare som liknar de som sitter på partnerkorten, givet hur mycket pengar nvidia drar in borde det knappast vara ett problem tycker man.

Med risk för att kanske missförstått dig igen gör jag iaf ett försök

Var lite osäker med vart du vill komma med ditt inlägg du verkar insatt i historien och det är helt klart intressant ämne
Själv har jag alltid min dator igång 24/7 och har inte upplevt några bekymmer med försämrad prestanda på mina befintliga ACX eller tidigare kort jag haft (har alltid kört evgas gpu om det har någon betydelse) Nu har jag ingen uppfattning om vem denne epixoip är med det sagt så menar jag inte att jag misstror honom på något sätt men när det kommer till personliga erfarenheter så får man ta det med lite magkänsla, uppfattar som att det han skriver verkar vara hans personliga åsikter/erfarenheter han nämner själv i tråden som du länkade när någon frågar om det finns någon källa för hans påståenden:

"(You probably will not find a source for most of the things I say. If you do manage to find a source, you will likely see me quoted as that source's source.)

My source is first-hand experience and specific knowledge. If you know who I am and what I do, then it should be no surprise that we have direct relationships with several OEMs, and we have purchased literally thousands of GPUs over the past five years. So we have quite a bit of experience with this stuff, more so than anyone else."

Att de köpte från just Gigabyte kan väl jag personligen tycka var lite si och så då jag inte ser Gigabyte som något kvalitetsmärke det är som sagt min personliga åsikt men Gigabyte kanske var den enda tillverkare som kunde leverera den mängd kort sen kan det också vara så att de 160 gpuerna kommer från en och samma batch och är batchen dålig så resulterar det så klart till 160 dåliga gpuer vilket får mig att tänka på DELLs Latitude D600 för några år sedan, jobbade som Dell tekniker en gång tiden och vid tillfället hade de enorma problem med sin Businessmodell Latitude D600 vet inte hur många blåtandsmoduler och moderkort jag och mina kollegor bytte på denna modell, ibland var man hos samma kund 3 gånger med någon månads mellanrum för samma problem. För er som inte är insatta så har DELL två typer av datorer Business och Consumer. Business modellerna erbjuds med 3 års garanti och Consumer med 1-2 år och anledningen till det är att komponenterna till Business modellerna kommer från 1:a sortering och komponenterna till Consumer kommer från 2:a sortering och håller inte samma kvalitet det jag vill säga med det är att köpa massproducerad teknik i dag är lite lotto, Kisel är dessutom en bristvara vilket gör att man återvinner och återanvänder komponenter som finns i all elektronik så gott det går och självklart försöker alla i ledet göra en vinst vilket förklarar de "gamla" pcb och mjukvarorna säger inte att det är rätt att göra så men det förvånar mig inte. Vilket då kommer till frågan om varför de pushar om Founder's Edition svaret är enkelt, Pengar.. det som är tråkigt dock är att folk köper slut på dessa direkt och Nvidia skrattar hela vägen till banken. Jag personligen håller med dig helt och hållet och föredrar hellre tredjeparts lösningar med bättre kylning och klockning för en mer prisvärd summa men det är Nividias egen produkt i slutändan och de gör väl som det tycker och känner med den.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Sper:

19x25, kan diffa nån mm då jag mätte avtrycket på originalkylaren nu i efterhand.

Permalänk
Medlem

@Frrr: Najs tack. Köpte nämligen koppar shim som var 25x25 sen såg man ju att den inte var helt fyrkantig gpun =D

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde ju ett FE från Asus, men det har inte kommit än. Däremot finns MSI FE i lager hos Webhallen. Synd bara att jag inte köper MSI av principskäl. Får glatt vänta vidare.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kan man få fråga er som köpte founders edition,

Är det kortet värt pengarna? Eller är det mer värt att vänta på tredjepart?

Hur mycket låter kortet i hög press? Är sjukt nöjd med mitt evga 980ti hur tyst det är i maxpress liksom så är i valet å kvalet om jag ska köpa FE eller vänta på att evga släpper sitt 1080ti?

Samt en dum fråga men har aldrig haft ett kort med tre fläktar på? Låter inte det mer automatiskt än dem med två fläktar? Såg någon bild att evgas kommer ha 3 fläktar på sitt kort därav denna jävla dumma frågan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

@lauen: De kortet låte rätt mycke om du vill klocka lite. Och man vill gärna ha lite högre fläkt hastighet om man då vill ha högre frekvens.

Om man säger såhär. Alla i min familj har nu frågat vad f-n de är som låter =D

Dok så kör jag 3440x1440 och nu känns de väl som att detta kort sväljer alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Kan man få fråga er som köpte founders edition,

Är det kortet värt pengarna? Eller är det mer värt att vänta på tredjepart?

Hur mycket låter kortet i hög press? Är sjukt nöjd med mitt evga 980ti hur tyst det är i maxpress liksom så är i valet å kvalet om jag ska köpa FE eller vänta på att evga släpper sitt 1080ti?

Samt en dum fråga men har aldrig haft ett kort med tre fläktar på? Låter inte det mer automatiskt än dem med två fläktar? Såg någon bild att evgas kommer ha 3 fläktar på sitt kort därav denna jävla dumma frågan...

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ungefär som att stå bredvid ett jetplan.
Däremot så är det lika bra att köpa FE och dunka på vattenkylning än att sitta och vänta på tredjepart som ändå kommer gå på luft.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Låter ungefär som att stå bredvid ett jetplan.
Däremot så är det lika bra att köpa FE och dunka på vattenkylning än att sitta och vänta på tredjepart som ändå kommer gå på luft.

Men för en som typ bara spelar lite csgo och liksom inte är ute efter 4K upplevelserna men som ändå vill ha det tyst när man väl spelar, så är väl vattenkylning ganska onödigt för min del och luftvarianten borde väl räcka?

Och ja jag vet att 1080ti är onödigt för "bara" csgo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Men för en som typ bara spelar lite csgo och liksom inte är ute efter 4K upplevelserna men som ändå vill ha det tyst när man väl spelar, så är väl vattenkylning ganska onödigt för min del och luftvarianten borde väl räcka?

Och ja jag vet att 1080ti är onödigt för "bara" csgo.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär som att köpa en Bugatti Veyron för att köra på skogsvägar.
CS:GO blir det 0 och ingen skillnad i om du kör ett 1060 eller ett 1080TI.
Det är mest CPU-krävande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ungefär som att köpa en Bugatti Veyron för att köra på skogsvägar.
CS:GO blir det 0 och ingen skillnad i om du kör ett 1060 eller ett 1080TI.
Det är mest CPU-krävande.

Haha okej,

Aja fick mitt svar iaf och verkar som FE låter för mycket för min del så blir att vänta på tredjepart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Är de nån som vet om Evgas Step up funkar bra för hos här i Sverige? Nån som provat?