Använder ISP:er samma utrustning i telestationer? (behöver högre adsl-upload!)

Permalänk
Medlem

Använder ISP:er samma utrustning i telestationer? (behöver högre adsl-upload!)

Min nuvarande ISP erbjuder max 1mbit i uppladdningshastighet så jag har ringt runt till andra ISP:er då mitt hushåll ligger på över 0,9mbit i förbrukning och det skapar lagg å jävelskap när bandbredden inte räcker till.

Telia har gett mig 3 olika svar:

* Att jag kan få upp till 3mbit i upload (enligt deras hemsida)
* Att jag kan få upp till 30mbit i upload, garanterat minst 12mbit, enligt en dam på deras kundtjänst (vansinne, adsl upload kan ej vara 30mbit)
* Att jag bara kan få 1mbit i upload (enligt herre på deras kundtjänst)

Bredbandsbolaget säger sig kunna leverera upp till 3mbit i upload då jag bor nära telestationen (240 meter). Dom säger att det definitivt blir mer än 1mbit men exakt siffra beror på ledningens kvalitet etc vilket jag vet.

Frågan är då: använder alla ISP:er samma hårdvara i telestationen, typ hyr in sig på den hårdvara som finns i "min" telestation? För i så fall kan ingen ISP leverera högre upload än 1mbit, om det nu är gränsen för hårdvaran i den stationen.

Eller kan det vara så att tex Telia har egen hårdvara i "min" telestation och därför kan erbjuda tex 3mbit, medans andra ISP:er hyr in sig på annan hårdvara i den aktuella stationen och då bara kan leverera 1mbit?

Jag vill ogärna säga upp mitt nuvarande abonnemang och jag inte är säker på att en annan ISP kan erbjuda högre upload än 1mbit.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Inaktiv

Alla använder samma hårdvara, ingen kommer att modifiera din telestation beroende på vilken leverantör du väljer.

Det är troligtvis samma Internet som kommer in i telestationen, avdelningen sker ännu högre upp.

Permalänk
Vila i frid

ADSL är tyvärr ingen exakt vetenskap - beroende på kopparsnörena och tekniken i den aktuella DSLAM'en/"växelhuset" hos dig. Den du skulle vilja prata med är Skanova-teknikern som åker ut till dig om/när det är problem.

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog: Du bör kolla på QoS och ställa in på din router. Rätt konfigurerat så kommer du få mycket stabilare ping

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog: Det är olika ISPer som äger olika telestationer, Telia äger lätt de flesta, sen Telenor.
I mån av plats så ska de väl sätta andra ISPers kunder i samma typ av hårdvara som deras egna, men de har inget krav att uppgradera all hårdvara när de uppgraderar sin egen, där deras egna kunder sitter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Min nuvarande ISP erbjuder max 1mbit i uppladdningshastighet så jag har ringt runt till andra ISP:er då mitt hushåll ligger på över 0,9mbit i förbrukning och det skapar lagg å jävelskap när bandbredden inte räcker till.

Telia har gett mig 3 olika svar:

* Att jag kan få upp till 3mbit i upload (enligt deras hemsida)
* Att jag kan få upp till 30mbit i upload, garanterat minst 12mbit, enligt en dam på deras kundtjänst (vansinne, adsl upload kan ej vara 30mbit)
* Att jag bara kan få 1mbit i upload (enligt herre på deras kundtjänst)

Bredbandsbolaget säger sig kunna leverera upp till 3mbit i upload då jag bor nära telestationen (240 meter). Dom säger att det definitivt blir mer än 1mbit men exakt siffra beror på ledningens kvalitet etc vilket jag vet.

Frågan är då: använder alla ISP:er samma hårdvara i telestationen, typ hyr in sig på den hårdvara som finns i "min" telestation? För i så fall kan ingen ISP leverera högre upload än 1mbit, om det nu är gränsen för hårdvaran i den stationen.

Eller kan det vara så att tex Telia har egen hårdvara i "min" telestation och därför kan erbjuda tex 3mbit, medans andra ISP:er hyr in sig på annan hårdvara i den aktuella stationen och då bara kan leverera 1mbit?

Jag vill ogärna säga upp mitt nuvarande abonnemang och jag inte är säker på att en annan ISP kan erbjuda högre upload än 1mbit.

När det gäller ADSL är Telia definitivt bland de bättre då de oftast äger telestationerna och är bland dem ända som har ett utbyggt VDSL stöd. Bor du såpass nära telestationen så borde du med VDSL ligga runt 5 mbit i uppload. Du har 30 dagar test, så bara att prova?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@Bill-Hertzhog: Du bör kolla på QoS och ställa in på din router. Rätt konfigurerat så kommer du få mycket stabilare ping

Jo jag lyckades ställa in högsta prioritet för min dators mac adress, och normal prioritet till allt annat. Men det förbättrade egentligen bara pingen så länge familjens totalförbrukning av upload är mindre än den upload vi har tillgång till. Så fort vi förbrukar mer än vi har så börjar det lagga, men det är mkt bättre än innan jag gjorde detta.

Och barnen börjar snabbt vråla när deras spel börjar lagga, så vill verkligen försöka få högre upload.

Ang att testa en annan i 30 dagar: Visst, men då måste jag säga upp mitt nuvarande abonnemang som jag annars är nöjd med då dom har kontor lokalt och är suveräna på teknisk support, inga 45 min väntetid som Telia har. Och är jag inte nöjd med det nya jag testar och vill byta tillbaka så åker jag på ny anslutningsavgift.

Och jag litar inte på BBB´s löfte om snabbare än 1mbit i upload då dom inte kan erbjuda det om nu alla ISP:er använder samma "apparat" i min telestation.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Rekordmedlem

Du får ta kontakt med operatörerna, framförallt Telia och fråga om det finns nått bättre än adsl, kan du få vdsl så är det snabbare. Tänk bara på att bredband 30 kan vara både adsl och vdsl men kan du få snabbare än 30 så är stationen garanterat förberedd för vdsl.
Du bör också ta reda på avståndet till telestationen för det påverkar oerhört mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Frågan är då: använder alla ISP:er samma hårdvara i telestationen, typ hyr in sig på den hårdvara som finns i "min" telestation? För i så fall kan ingen ISP leverera högre upload än 1mbit, om det nu är gränsen för hårdvaran i den stationen.

Både och.

Det absolut vanligaste är att det finns en (1) dsl-utrustning på stationen. Den ägs och driftas av Telia och på den kan andra operatörer hyra in sig på. Den andra varianten, som finns på större stationer med fler kunder, är att en eller flera av ISP:erna sätter upp egen dsl-utrustning. Det finns även en 3:e variant där Telia producerar allt, inklusive internet, och där ISP'n endast är en virtuell ISP.

Om din nuvarande operatör har egen utrusning och som dessutom endast stödjer 1M UL kan bara de svara på.
Mig veterligt har Telia endast adsl2+ och vdsl vilket betyder att om du väljer dem så borde du kunna få cirka 2-3 Mbps UL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Min nuvarande ISP erbjuder max 1mbit i uppladdningshastighet så jag har ringt runt till andra ISP:er då mitt hushåll ligger på över 0,9mbit i förbrukning och det skapar lagg å jävelskap när bandbredden inte räcker till.

Telia har gett mig 3 olika svar:

* Att jag kan få upp till 3mbit i upload (enligt deras hemsida)
* Att jag kan få upp till 30mbit i upload, garanterat minst 12mbit, enligt en dam på deras kundtjänst (vansinne, adsl upload kan ej vara 30mbit)
* Att jag bara kan få 1mbit i upload (enligt herre på deras kundtjänst)

Bredbandsbolaget säger sig kunna leverera upp till 3mbit i upload då jag bor nära telestationen (240 meter). Dom säger att det definitivt blir mer än 1mbit men exakt siffra beror på ledningens kvalitet etc vilket jag vet.

Frågan är då: använder alla ISP:er samma hårdvara i telestationen, typ hyr in sig på den hårdvara som finns i "min" telestation? För i så fall kan ingen ISP leverera högre upload än 1mbit, om det nu är gränsen för hårdvaran i den stationen.

Eller kan det vara så att tex Telia har egen hårdvara i "min" telestation och därför kan erbjuda tex 3mbit, medans andra ISP:er hyr in sig på annan hårdvara i den aktuella stationen och då bara kan leverera 1mbit?

Jag vill ogärna säga upp mitt nuvarande abonnemang och jag inte är säker på att en annan ISP kan erbjuda högre upload än 1mbit.

Jag arbetar åt en ISP och vi har i 99 fall av 100 egen utrustning i telestationen. Vi levererar bl.a. uppkopplingen till alla Bankomater i Sverige. I de fall vi inte har egen utrustning hyr vi in oss hos Telia men då krävs det att kunden får två modem, ett från Telia och ett från oss.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag arbetar åt en ISP och vi har i 99 fall av 100 egen utrustning i telestationen. Vi levererar bl.a. uppkopplingen till alla Bankomater i Sverige. I de fall vi inte har egen utrustning hyr vi in oss hos Telia men då krävs det att kunden får två modem, ett från Telia och ett från oss.

Varför ska kunden ha 2 modem?

Permalänk
Medlem

@niclasc: Ett från Telia för uppkopplingen och sedan ett från oss för att hamna i vårt nät.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

@niclasc: Ett från Telia för uppkopplingen och sedan ett från oss för att hamna i vårt nät.

Det är väl knappast 2st modem? Ett modem och en router gissar jag

Permalänk
Medlem

@niclasc: Förlåt att jag inte var tydligare. Ett modem med inbyggd router.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Fick mailsvar från Telia nu. Min telestation har inte vdsl ännu men dom skrev att deras adsl, som jag kan få, har en upload på 1-2,5mbit.

I mitt fall då jag bor 240 meter från stationen så bör det iaf bli mer än 1mbit i upload, redan 1,5mbit hade hjälpt enormt då familjen förbrukar ca 0,8-1,0 mbit nu och då kommer lagget när vi förbrukar mer än vi har tillgång till. När jag mäter har jag 0,8-1mbit.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Fick mailsvar från Telia nu. Min telestation har inte vdsl ännu men dom skrev att deras adsl, som jag kan få, har en upload på 1-2,5mbit.

I mitt fall då jag bor 240 meter från stationen så bör det iaf bli mer än 1mbit i upload, redan 1,5mbit hade hjälpt enormt då familjen förbrukar ca 0,8-1,0 mbit nu och då kommer lagget när vi förbrukar mer än vi har tillgång till. När jag mäter har jag 0,8-1mbit.

Det stämmer att du kommer få 1-2,5 Mbps, min gissning är runt 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det stämmer att du kommer få 1-2,5 Mbps, min gissning är runt 2.

Gött, då blir det att skaffa Telia!

Idag har jag 12/1 och får ut ungefär det, med Telia blir det ca 24/2 dvs dubbelt för ca 40kr extra i månaden.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Ifall någon annan undrar samma sak så kan jag meddela att det blev Telia 30mbit och då har jag 17 mbit ner och knappt 2 mbit upp.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W