Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Jag tog ett par som verkade bra, men har vattenkylning så tänkte inte själv på nån höjd.

Ja då spelar höjden ingen roll. Jag är mer inne på tornkylare ala d15 eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Well det är ett väldokumenterat fenomen. Processorer blir degraderade över tid oavsett om du har inom standard clock och spänning eller inte. Skillnaden är att du påskyndar processen vid högre spänning. Bara för att du inte har råkat ut för det betyder det inte att fenomenet inte finns kanske bara du som dragit på onödig hög spänning för att hålla den stabil.

Jag antar du inte springer runt med en dammsugare i datorn heller bara för att folk skriver att de aldrig fått ESD skador?

Är väl medveten om vad fenomenet. Kört med dammsugare i datorn flera gånger så länge du vet när du kan göra det och inte och varför. Jag har haft väldigt många maskiner och överklockat sedan Pentium 66 så har rätt bra statistik. Inget chip från mina genom alla år eller någon jag känner eller hört om har kunnat visa en processor som fortfarande inte fungerar i samma frekvens och prestera samma siffror som när den var ny. Visa mig gladeligen ett exempel själv på en processor som du lyckats degradera? Min poäng är att man i regel knappast behöver oroa sig. Sunt förnuft är dock att applicera, dvs ha relativt vettiga temperaturer i alla lägen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

@solifer68:

Hej,
Jag ser att du har Model Asus PRIME X370-PRO.
Då startar du om datorn och hamnar Del-knappen under uppstart.
När du kommer in i UEFI/BIOS så går du på advanced nere till höger.
Välj fliken AI-tweaker och där kan du sätta vcore för CPU. Sätt Manual och skriv sedan in t.ex. 1.35V.
Det bör processorn klara på 4.0GHz all cores. Min gör det utan problem iaf

Lycka till och hör av dig om du behöver mer guidning. Auto-överklock är farligt

Sätter manual men kan inte skriva i.
Är på vddcr cpu voltage är det rätt, den har iaf den volten?
raden under vddcr cpu voltage override står på auto

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Här dödar han en processor med endast spänning.

Värmen skulle inte vara så hög enligt honom. Har själv ingen koll på vad en okej temp är på cpun som han pajar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Här dödar han en processor med endast spänning.
https://www.youtube.com/watch?v=bXOu3hseXRg

Värmen skulle inte vara så hög enligt honom. Har själv ingen koll på vad en okej temp är på cpun som han pajar.

Haha jadu, det är ju mycket märkligt att han lyckades till slut faktiskt..... Man kan trimma och mappa om en bil med alldeles för mycket laddtryck, då tror jag man har sitt bevis på bordet ^^

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Här dödar han en processor med endast spänning.
https://www.youtube.com/watch?v=bXOu3hseXRg
Värmen skulle inte vara så hög enligt honom. Har själv ingen koll på vad en okej temp är på cpun som han pajar.

1.95 volt räcker för att köra slut på vilken cpu som helst sedan ~ 2006 (Core 2 Duo) så det där är inte direkt någon överraskning. AMD specar vcore 0.825V - 1.35V och min erfarenhet säger max 1.6 volt på Phenom II, som var en stryktålig arkitektur. Känsligare för hög cpu-nb voltage. Temperaturen har inte mycket med saken att göra då den throttlar.

Vet inte vad jag ville säga med det här, men det väckte lite minnen till liv. Överklockade mycket med Phenom II när det begav sig, Crosshar III ochh Phenom II X4 980 BE, var tider det. Håller med Enigma om sunt förnuft och vettiga temperaturer, men det går att tänja gränserna om man inte går väldigt överdrivet långt som i videon ovan.

Permalänk
Medlem

Är det någon (användare eller recensioner) som har nåt 4,2Ghz än? Förutom ln2 OC då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ni som har Prime X370 Pro och minnen som ni lyckas köra i 3000Mhz, vad har ni för BIOS-version? Jag har 0502 och lyckas inte komma högre än 2400Mhz med vina Corsair Vengeance LPX. Men har läst något om att nyare BIOS kan bricka moderkortet, och det vill man ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni som har Prime X370 Pro och minnen som ni lyckas köra i 3000Mhz, vad har ni för BIOS-version? Jag har 0502 och lyckas inte komma högre än 2400Mhz med vina Corsair Vengeance LPX. Men har läst något om att nyare BIOS kan bricka moderkortet, och det vill man ju inte.

Jag bytte till bios 0504 direkt o jag har inte haft några problem, har corsair 3200 och får dom att funka bra i 2930mhz 1800x körs i 4ghz 1.34volt

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni som har Prime X370 Pro och minnen som ni lyckas köra i 3000Mhz, vad har ni för BIOS-version? Jag har 0502 och lyckas inte komma högre än 2400Mhz med vina Corsair Vengeance LPX. Men har läst något om att nyare BIOS kan bricka moderkortet, och det vill man ju inte.

Samma här - Prime och 2400. Vi får vänta och hoppas på bios 0505.

Uppgradera bios. Aldrig oroa sig för brick. Har de lagt ut bios på officiell hemsida så ska den vara stabil nog. Hade det blivit hög rate av bricks så hade de ju tagit ner den igen.
Brickar du så får du byta kort i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Jag bytte till bios 0504 direkt o jag har inte haft några problem, har corsair 3200 och får dom att funka bra i 2930mhz 1800x körs i 4ghz 1.34volt

Jag har uppdaterat nu och det gick bra. Dock vill inte minnena gå högre än 2400Mhz fortfarande så jag får hoppas på nästa uppdatering.

Jag har 1700 och har än sålänge inte kommit högre än 3850Mhz på 1.35625V. Men så har jag också bara Wraith. Väntar på att NZXT ska skicka monteringskit och då blir det förhoppningsvis åka av!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

CPU: 1700
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: Stock(spire)
Frekvens (all core): 3700
Voltage: 1.26250V
Temp(idle): 50-55
Temp(full load): 78-82

använder prime95. minnena vill inte gå högre än 2666mhz. om ett par uppdateringar så kanske jag kommer till 3200mhz.
volten skrev jag från bios som jag räknade ut genom ryzens exelenta OC program ryzen master...MEN. cpuz visar 1.330vcore nu under load medan ryzens egna program visar 1.18750. känns som svaret är någonstans runt där OC programmet ledde mig men skumt att det visar helt annorlunda nu när jag satt det i bios istället? OC programmetvisar även fel ram hastighet.
En skum sak med bios är att jag inte kan byta datum eller klockslag, sjukt irriterande. kan inte ändra när jag klickar där, inget händer, ingen ruta eller något kommer upp runt som det brukar. testat med piltangenterna och allt möjligt men den vägrar.
en sak till är att inget fel kommer upp i prime95 för att hela datorn tok crashar(svart skärm) så man får trycka på reset, kanske är OC programmet? är van vid att primes workers crashar först.

Lite buggigt men fullt fungerande och känner på mig att om ett par månader kommer det mesta vara utrett.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör min 1700 i 3.8 utan att röra volt.
Provade 3.9 då dog den efter ca 10min av prime95.

Känner att 3.8 räcker för tillfället, ska bara mixtra med fläktkurvan lite sen

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är inget vidare stabilitetstest
Grejen med CPU-stabilitet är att den inte bara är beroende av last på CPU'n utan en massor andra variabler som jag själv inte förstår.

Hade till exempel en 5GHz OC på min 2700K ett tag som var stabil i flera timmar i Prime95 och andra program, tunga spel likaså och jag körde med den OC'n i typ en vecka fram tills att jag helt plötsligt fick en krasch i CS...

Hur vet du att det var CPU:n som var problemet om du under normalt användande får en crash?Det kan lika gärna vara minnen, moderkort, nätagg, grafikkort...

Grejen med ett test som prime är att du ENDAST belastar CPU:n för att se om den är stabil.

Så du drar fel slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur vet du att det var CPU:n som var problemet om du under normalt användande får en crash?Det kan lika gärna vara minnen, moderkort, nätagg, grafikkort...

Grejen med ett test som prime är att du ENDAST belastar CPU:n för att se om den är stabil.

Så du drar fel slutsatser.

Det står att ram testas också

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag får ta och revidera mitt resultat, fortfarande stockkylare och 3.85Ghz, men jag kör nu på 1.3250V. Kan ha varit så att det var värmen som gjorde att CPU la av i stresstest, så jag provade att sänka volten till 1.3V och ökade tills det blev stabilt, och resultatet blev alltså 3.325V.

Jag har även provat högre hastigheter från 1.3-1.5V, men det vill sig inte. Tror dock det är värmen som sätter stopp, så jag ser mer och mer fram emot monteringskit från NZXT, men det här duger sålänge

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

@solifer68:

Hej,
Jag ser att du har Model Asus PRIME X370-PRO.
Då startar du om datorn och hamnar Del-knappen under uppstart.
När du kommer in i UEFI/BIOS så går du på advanced nere till höger.
Välj fliken AI-tweaker och där kan du sätta vcore för CPU. Sätt Manual och skriv sedan in t.ex. 1.35V.
Det bör processorn klara på 4.0GHz all cores. Min gör det utan problem iaf

Lycka till och hör av dig om du behöver mer guidning. Auto-överklock är farligt

Klockar prollen ner sig i idle för dig? Min verkar ligga kvar på max volt och frekvens hela tiden. Har samma moderkort. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Klockar prollen ner sig i idle för dig? Min verkar ligga kvar på max volt och frekvens hela tiden. Har samma moderkort. Har jag missat något?

Cpu hastigheten ligger kvar likaså volten när jag ställde in den på 1.35 volt manuellt, när den stod på auto gick den upp o ner hela tiden, oftast mer i volt.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Klockar prollen ner sig i idle för dig? Min verkar ligga kvar på max volt och frekvens hela tiden. Har samma moderkort. Har jag missat något?

Skrivet av solifer68:

Cpu hastigheten ligger kvar likaså volten när jag ställde in den på 1.35 volt manuellt, när den stod på auto gick den upp o ner hela tiden, oftast mer i volt.

Samma moderkort och samma för mig. CPU ligger kvar på samma frekvens hela tiden.

Jag har dock inte testat "auto" på volten. Har för mig att det gärna lägger sig onödigt högt då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Intressant. som sagt jag har ALDRIG belastat min dator så där och jag har faktiskt inte heller haft någon dator dom senaste 10-12 åren som kraschat pga problem med OC...

summa summarum av det?? syntetiska orealistiska tester är icke nödvändiga anser jag. jag brukar testa Prime95 i ca 20-30 min efter en OC
för att kolla så det överhuvudtaget funkar.

(om man inte sitter på en workstation där reliabilitet och stabilitet är avgörande)

Skrivet av SectionX2:

Om datorn klarar en spelsession på 2 timmar utan krash finns ingen anledning sitta på prime95

Skickades från m.sweclockers.com

Ostabil överklock behöver ju inte betyda krascher, det räcker med att en bit flippas så börjar gubben i bf springa två meter bredvid, eller att musklicken inte träffar exakt vart de ska. Det kan också påverka annan data, exempelvis dina bilder du sparar på disk, laddar ner/laddar upp. En ostabil överklock skulle också kunna skada dina komponenter, exempelvis om du styr via mjukvara i windows, eller om du biosuppdaterar. Sedan om du faktiskt får felen eller märker av dom är ju en annan sak, är maskinen ostabil så lär du märka det när väl program börjar utnyttja systemet tillräckligt, då lär det inte handla om "småfel" längre.

Jag säger inte att du måste ha en tokstabil överklock, men ju säkrare den är desto mindre risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samma moderkort och samma för mig. CPU ligger kvar på samma frekvens hela tiden.

Jag har dock inte testat "auto" på volten. Har för mig att det gärna lägger sig onödigt högt då.

Satte auto på volten igårkväll men då hamnade datorn i en boot-loop och jag fick rensa cmos. Så antar att den undervoltar istället.

Tycker det är bra jävla konstigt att BIOS drar på maxfrekvens och kraschar innan man får chans att nå bios för att göra om. Mitt förra moderkort drog igång först när det skulle boota Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Hur vet du att det var CPU:n som var problemet om du under normalt användande får en crash?Det kan lika gärna vara minnen, moderkort, nätagg, grafikkort...

Grejen med ett test som prime är att du ENDAST belastar CPU:n för att se om den är stabil.

Så du drar fel slutsatser.

Som @ClintBeastWood skrev så testar Prime95 i princip allt i ett system förutom GPU'n.
Men med det sagt så är det ju ganska uppenbart att det var CPU'n då jag som sagt kört CPU'n klockad lite lägre i 4 år nu med samma hårdvara utan stabilitetsproblem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

CPU: 1700
Moderkort: Gigabyte AB350M Gaming 3
Kylare: Wraith Spire
Frekvens (alla kärnor): 3700mhz
Voltage: 1.200
Temp Idle: 29 till 30
Temp i Battlefield 1: 56
Temp load: 63-67

Tänkte höra med er om ni vet vad Dynamic Vcore SOC är för något? Värt att höja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Cpu hastigheten ligger kvar likaså volten när jag ställde in den på 1.35 volt manuellt, när den stod på auto gick den upp o ner hela tiden, oftast mer i volt.

Skrivet av Ozzed:

Samma moderkort och samma för mig. CPU ligger kvar på samma frekvens hela tiden.

Jag har dock inte testat "auto" på volten. Har för mig att det gärna lägger sig onödigt högt då.

Den beter sig som den ska om man klockar via Ryzen master istället. Det kräver dock att man sätter på HPET, vilket vissa säger kan reducera prestandan lite. Själv är jag inte tillräckligt insatt i vad den gör.

Permalänk
Medlem

Har någon här läst någon annanstans om folk som fått upp 1700/1700x/1800x till 4.2GHz som 24/7 klock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nja alltså, vad jag menar var snarare är att man kan anse en dator ganska "stabil" med stabilitets-tester, men då skall det ske länge.

Tss skitsnack, har aldrig nånsin kört en PRIME95 OCCT m.fl längre än 5min men så har man väl lite fingertops-känsla.
Håller helt med vad annan sa, man kör inte sin propp 100% i flera dygn, lika lite som att bänka sin trimmade bil i flera dygn.
Kan väl påpeka att ALLA bör läsa på sig lite om O.C å olika aspekter, du har inte bara volt å Mhz att tänka på.

Skrivet av Dunde:

Hur vet du att det var CPU:n som var problemet om du under normalt användande får en crash?Det kan lika gärna vara minnen, moderkort, nätagg, grafikkort...

Grejen med ett test som prime är att du ENDAST belastar CPU:n för att se om den är stabil.

Så du drar fel slutsatser.

Skrivet av ClintBeastwood:

PRIME95 kör inte mot hela CPU som innefattar ex:Nordbrygga, så en stabil P95 är inte densamma som stabil dator.

Skrivet av ClintBeastwood:

Har någon här läst någon annanstans om folk som fått upp 1700/1700x/1800x till 4.2GHz som 24/7 klock?

Har bara läst 4.1 än sålänge, hade hoppats få lite mer å studera när nu fler mobo kommit ut :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@jonasies: 100Mhz OC med 25Mhz kliv = total bullshit, skippa den å kör manuellt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är det någon (användare eller recensioner) som har nåt 4,2Ghz än? Förutom ln2 OC då.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ClintBeastwood:

Har någon här läst någon annanstans om folk som fått upp 1700/1700x/1800x till 4.2GHz som 24/7 klock?

https://www.youtube.com/watch?v=VjGWqTFultI

4,2GHz

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

WORK IN PROGRESS.
CPU: 1700
Moderkort: Asus Crosshair VI Hero (Bios version 0038)
Kylare: Custom EK Vattenkylning 1 st 30mm 360 rad (inväntar delar för att göra klart loopen)
Frekvens (all core): 3800 MHz (håller fortfarande på att kolla vart gränsen ligger, men 4 Ghz verkar tyvärr ouppnåeligt med denna CPU)
Voltage: 1.45V (vad Asus och Elmor rekommenderar som max, kommer sänka när jag vet vad Max klock är. Men kan tänka mig att hålla mig där om det visar sig att det tex. skulle krävas för 3,9GHz +)
Temp(idle): 34-38
Temp(full load): 68-72

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

CPU: 1700
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: Spire (stock)
Frekvens (all core): 3900MHz
Voltage: 1.325V
Temp(idle): 52
Temp(full load): 75 (100% CPU usage i Folding@Home)

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum