Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Användare som kör Windows 8.1 eller äldre med en ny processor från AMD eller Intel kommer framöver inte kunna ladda ned uppdateringar, då detta nu blockeras av Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte ok, Microsoft. Ni sa att W7 skulle stödjas till 2020. Kan jag nu lita på att W10 stödjs efter nästa generation hårdvara, eller måste jag uppgradera till något nytt då? Hoppas på stämningar. Så här borde man inte få hantera sina kunder.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt:
"Anledningen uppges vara att de nya processorerna kommer med nya finesser som kräver ingrepp i operativsystemets kärna."

Hur kommer det sig att det går att ladda ner uppdateringarna nu då?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Microsoft kan ta sina jävla "uppdateringar" o köra upp i röven!
Skitföretag, inte en chans att jag köper nått nytt av dom.

Permalänk

kör man win 7 så varför köra senaste cpuer.. folk bör lära sig uppgradera !! windows 10 är bättre .. sen gäller spärrarna home och pro, ultimate och enterprise kommer fortfarande ta emot uppdateringar då den är riktad till företag

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att gå över till ett Linux-os. Listan blir bara längre och längre helt enkelt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att köra Windows 7 eller 8 på så ny hårdvara. Och jag har full förståelse för att de inte tänker patcha äldre OS för att fungera fullt ut på dessa CPUer.

Men att blocka säkerhetsuppdateringar om man kör för ny hårdvara är bara trams, eller egentligen rent fulspel för att få över folk till Windows 10. Det räcker med att säga att hårdvaran inte har något officiellt stöd och att de inte kan garantera att det fungerar. Vill man köra ett gammalt OS på ny hårdvara får det vara på egen risk. Till slut kommer det att fungera så dåligt att folk byter till nyare OS ändå.

Fult av Microsoft

Permalänk
Medlem

Börjar ni snart förstå varför W10 är en dålig idé? De kan inte styra och kontrollera användare tillräckligt med Windows 7, de vill ha in alla i Windows 10 av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Börjar ni snart förstå varför W10 är en dålig idé? De kan inte styra och kontrollera användare tillräckligt med Windows 7, de vill ha in alla i Windows 10 av en anledning.

Är du seriös? Windows 7 blir åtta år gammalt i år.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ytterligare en anledning att gå över till ett Linux-os. Listan blir bara längre och längre helt enkelt.

Kör man inte en rullande distro så är det samma sak där.

Permalänk
Inaktiv

Hade Microsoft kommit med en fet varningtext där de säger att de fråntar sig allt ansvar så hade det varit helt ok. Men det är sådant hör beteende som tvingar folk att byta operativsystem till linux och liknande. Visst för folk som enbart har datorn som ren webläsare spelmaskin kanske det går byta os hur som helst, för oss andra är det mycket mer komplicerat och dyrbart.

Sedan Microsoft får göra "som de vill" och vi konsumenter agerar därefter och byter till Linux.

Permalänk

Bernacules har gjort en video som förklarar detta väldigt bra. Rekommenderar att kolla på hela.
https://www.youtube.com/watch?v=u5mFI9spp10&t=631s

Permalänk
Medlem

Har de sagts att det inte stöds så är det inget konstigt att de blockerar uppdateringar. Användare kommer annars ändå att gapa om att det borde vara support på dem eftersom Microsoft tillåter drivrutiner, så detta är ett logiskt beslut som ligger helt i linje med vad de sagt.

Sen kan man tycka att det är dåligt att processorerna inte stöds, men det är en helt och hållet annan diskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Börjar ni snart förstå varför W10 är en dålig idé? De kan inte styra och kontrollera användare tillräckligt med Windows 7, de vill ha in alla i Windows 10 av en anledning.

Tycker faktiskt tvärt om, att det är en god idé! Anledningen till att de vill att alla ska sitta på Windows 10 är egentligen rätt simpel ur flera synpunkter.
#1 De slipper försöka stödja flera OS samtidigt ur mjukvarusynpunkt.
#2 Fokusera på ett OS och slippa ha support för de äldre.
#3 Mycket bättre att ha en homogen plattform, ej splittrad.

Det leder till lägre kostnader för support, snabbare lösningar på problem och lättare implementering av funktioner och högre kompatibilitet.
Ta av foliehatten och se också fördelarna för både användare och företag. Vill någon spionera på dina semesterbilder eller vanor kan jag garantera dig att det finns fler sätt än Windows 10.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det hade varit helt underbart om det fanns ett konkurrerande operativsystem som hade samma möjligheter för datorspel. Är så oerhört trött på microsoft.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Börjar ni snart förstå varför W10 är en dålig idé? De kan inte styra och kontrollera användare tillräckligt med Windows 7, de vill ha in alla i Windows 10 av en anledning.

windows 7 är gammalt och de kostar ms massor med pengar hålla igång gammal programvara klart de vill ha alla till win 10 det ÄR dax att pensionera win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Börjar ni snart förstå varför W10 är en dålig idé? De kan inte styra och kontrollera användare tillräckligt med Windows 7, de vill ha in alla i Windows 10 av en anledning.

På vilket sätt visar det här att de inte kan styra användarna tillräckligt med Windows 7? Blockeringen visar ju att det är precis det de kan.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Ytterligare en anledning att gå över till ett Linux-os. Listan blir bara längre och längre helt enkelt.

Synd bara att Linux inte kan ställa sig mot windows på långa vägar när det gäller användar vänlighet. Det är knappast ett installera och kör OS.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Synd bara att Linux inte kan ställa sig mot windows på långa vägar när det gäller användar vänlighet. Det är knappast ett installera och kör OS.

där har du fel Linux kan man köra mycket rakt av och kan du inte det så e du bara riktigt okunnig eller valt en helt galen distro

Permalänk
Medlem
Skrivet av topace:

Inte ok, Microsoft. Ni sa att W7 skulle stödjas till 2020. Kan jag nu lita på att W10 stödjs efter nästa generation hårdvara, eller måste jag uppgradera till något nytt då? Hoppas på stämningar. Så här borde man inte få hantera sina kunder.

Det kan du lita på!
Det kommer inte att komma W11 (eller 10.1 etc etc) Det kommer enbart att finnas W10.

" windows 10 will be its final release of the iconic operating system"

Instead of releasing an entirely new and different version of its desktop OS every few years, Microsoft is taking an Apple-like approach to subsequent Windows releases, standardizing on Windows 10 as its Cupertino-based rival has done with os X. Under this new strategy, Microsoft will deliver regular improvements to Windows through software updates.

Skrivet av DeFeCT79:

Jag fattar inte riktigt:
"Anledningen uppges vara att de nya processorerna kommer med nya finesser som kräver ingrepp i operativsystemets kärna."

Hur kommer det sig att det går att ladda ner uppdateringarna nu då?

klart att dom går att ladda ner, sen om dom funkar, är en annan femma.

Skrivet av aqwedcxz:

Microsoft kan ta sina jävla "uppdateringar" o köra upp i röven!
Skitföretag, inte en chans att jag köper nått nytt av dom.

Sitt still i båten

Du behöver inte köpa nått.
Det är valfritt

Skrivet av Duckface21:

kör man win 7 så varför köra senaste cpuer.. folk bör lära sig uppgradera !! windows 10 är bättre .. sen gäller spärrarna home och pro, ultimate och enterprise kommer fortfarande ta emot uppdateringar då den är riktad till företag

Bra skrivet!

Varför köpa den senaste CPU för att spela dom senaste spelen, och sitta på Win 7 ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det här var väl på gång redan förra året, men Microsoft fick till viss del backa och gav en tidsfrist fram till juli iår?

http://www.sweclockers.com/nyhet/22574-microsoft-tvingar-inte...
http://www.theverge.com/2016/1/16/10780876/microsoft-windows-...

Kan förstå att MS inte vill lägga till ny "funktionalitet" för nyare processorer då dessa OS är rätt gamla. Men att sluta ge uppdateringar trots att de lovat att supportera dem till (minst) 2020?

"Tyvärr, du får inte någon garanti längre på den där ssd-disken. Du har använt den i en dator med för ny processor..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Börjar ni snart förstå varför W10 är en dålig idé? De kan inte styra och kontrollera användare tillräckligt med Windows 7, de vill ha in alla i Windows 10 av en anledning.

Tänkte du nu? Blockeringen gäller ju Windows 7, så det visar ju bara det jag hela tiden hävdat: Vill Microsoft in och detaljstyra användarna så gör de det. Det spelar sen ingen roll om det är Windows 7 eller Windows 10.

Vi som sitter med Windows 10 får ju lov av Microsoft att ha vilken processor vi vill, så i det här fallet drabbas man ju hårdare av Microsofts styrning om man har Windows 7, och den här typen av blockeringar hade de ju kunnat lägga in allderles oavsett om Windows 10 fanns eller inte, så vart vill du egentligen komma?

Om du menar att Microsoft skulle sluta spionera, blockera, övervaka osv osv om alla bara gick över till W7 igen så säger jag: OK, rätta du till foliehatten och somna om. Om du är orolig för Microsofts övervakning så är du inte ett dugg säkrare med W7 än med W10, skillnaden är att du får lite falsk trygghet för att telemetridatainsamlingen inte syns lika öppet i W7. Sov gott.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

där har du fel Linux kan man köra mycket rakt av och kan du inte det så e du bara riktigt okunnig eller valt en helt galen distro

Måla inte upp Linux som det perfekta oset för det är det absolut inte. Jag kör det själv, och har testat det på flera olika maskiner.
Det är ofta något problem med något som inte funkar out of the box.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

windows 7 är gammalt och de kostar ms massor med pengar hålla igång gammal programvara klart de vill ha alla till win 10 det ÄR dax att pensionera win 7

De har ju ett avtal på att de ska tillhandahålla uppdateringar fram tills 2020?
De har ju redan tagit betalt för detta, så att det kostar pengar ingen roll och är en självklarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aene:

Det här var väl på gång redan förra året, men Microsoft fick till viss del backa och gav en tidsfrist fram till juli iår?

http://www.sweclockers.com/nyhet/22574-microsoft-tvingar-inte...
http://www.theverge.com/2016/1/16/10780876/microsoft-windows-...

Kan förstå att MS inte vill lägga till ny "funktionalitet" för nyare processorer då dessa OS är rätt gamla. Men att sluta ge uppdateringar trots att de lovat att supportera dem till (minst) 2020?

"Tyvärr, du får inte någon garanti längre på den där ssd-disken. Du har använt den i en dator med för ny processor..."

de har inte sagt att de slutar supporta Windows 7 de slutar bara supporta Windows 7 med nyare cpuer så de inte vill skriva nya uppdateringar för de nya cpuerna för ett gammalt OP

Permalänk
Medlem

Det är såna här översittarfasoner som rättfärdigar att jag aldrig har eller kommer betala för Windows.

Tänk om Linux hade haft samma spelstöd som Windows.. Vilken dröm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Kör man inte en rullande distro så är det samma sak där.

Även om du inte kör en rullande distro kan du oftast uppdatera eller patcha kerneln manuellt för stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Tycker faktiskt tvärt om, att det är en god idé! Anledningen till att de vill att alla ska sitta på Windows 10 är egentligen rätt simpel ur flera synpunkter.
#1 De slipper försöka stödja flera OS samtidigt ur mjukvarusynpunkt.
#2 Fokusera på ett OS och slippa ha support för de äldre.
#3 Mycket bättre att ha en homogen plattform, ej splittrad.

Det leder till lägre kostnader för support, snabbare lösningar på problem och lättare implementering av funktioner och högre kompatibilitet.
Ta av foliehatten och se också fördelarna för både användare och företag. Vill någon spionera på dina semesterbilder eller vanor kan jag garantera dig att det finns fler sätt än Windows 10.

Skrivet av Duckface21:

windows 7 är gammalt och de kostar ms massor med pengar hålla igång gammal programvara klart de vill ha alla till win 10 det ÄR dax att pensionera win 7

Kvittar MS måste ändå hålla support till 2020, så MS måste ändå lägga ner pengar och tid på säkerhetsuppdateringar.

En sak att inte ge en drivers, men stänga av uppdateringar helt är ju helt fel (ska ju hålla systemet någorlunda säkert till 2020).

För mig har inte Win 10 gått stabilt, testade slå på uppdateringar och fick efter 1 timme blåskärm (såg på en film). Datorn har gått hur stabilt som helst i timmar och med dom senaste uppdateringarna spårade det ur direkt (går stabilt nu i alla fall igen, får hoppas inte datorn kraschar igen). Då åker uppdateringar av för evigt, så ms vill inte att man ska hålla systemet uppdaterat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har de sagts att det inte stöds så är det inget konstigt att de blockerar uppdateringar. Användare kommer annars ändå att gapa om att det borde vara support på dem eftersom Microsoft tillåter drivrutiner, så detta är ett logiskt beslut som ligger helt i linje med vad de sagt.

Sen kan man tycka att det är dåligt att processorerna inte stöds, men det är en helt och hållet annan diskussion.

Fast det finns inget förbud mot att Intel och AMD erbjuder drivrutiner officiellt, och låter bli att stödja några features som kräver nyare/ändrad kernel. Extended support handlar just om att de inte lägger till några nya features. Det är inte Microsoft som bör säga vad som ska stödjas där. Det räcker väl med att de inte har drivrutiner officiellt sett, Microsoft är ändå bara ansvariga för säkerhetsuppdateringar som rör deras egna grejer. Hur folk löser drivrutiner är väl deras egna ansvar, om de vill köra något utan support.

Även om Intel och AMD hade erbjudit support så hade inte system kommit förinstallerade med Windows 7, och det är ju bara inom företagsvärlden man ens får göra det licensmässigt. Företag kan ju dessutom fortfarande köpa Skylake-system för det syftet.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Måla inte upp Linux som det perfekta oset för det är det absolut inte. Jag kör det själv, och har testat det på flera olika maskiner.
Det är ofta något problem med något som inte funkar out of the box.

Jag kör Linux på en maskin här och ska erkänna på mina 4 andra kör jag Windows 10 men jag säger inte Linux e perfekt men man ska inte säga det är svårt inte svårare en att köra ett program i Windows i kommando tolken