Fredagspanelen 131: Ryzen 5, programmering i skolan och kemikalieskatt

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 131: Ryzen 5, programmering i skolan och kemikalieskatt

AMD presenterar Ryzen 5 och havet stormar inom IT-politik. Detta och mycket mer avhandlas när Jacob och Emil direktsänder ett nytt avsnitt av Fredagspanelen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte gå och lägga mig, nu måste jag hålla mig vaken istället!

Permalänk
Inaktiv

Spannet mellan de angivna tiderna för livesändningen är så liten så för egen del spelar det ingen roll, är ju ändå mitt på dagen och under på arbetstiden, blir att se det kvällstid men tummen upp för era streams!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Spannet mellan de angivna tiderna för livesändningen är så liten så för egen del spelar det ingen roll, är ju ändå mitt på dagen och under på arbetstiden, blir att se det kvällstid men tummen upp för era streams!

Exakt, annars får man skippa lunch

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon41947:

Spannet mellan de angivna tiderna för livesändningen är så liten så för egen del spelar det ingen roll, är ju ändå mitt på dagen och under på arbetstiden, blir att se det kvällstid men tummen upp för era streams!

Att köra Fredagspanelen kvällstid hade givetvis varit optimalt, men det är tyvärr inte möjligt. Omröstningen är baserad kring en tanke att folk käkar lunch på arbetstid och därmed kanske har en lucka i vardagen som funkar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att köra Fredagspanelen kvällstid hade givetvis varit optimalt, men det är tyvärr inte möjligt. Omröstningen är baserad kring en tanke att folk käkar lunch på arbetstid och därmed kanske har en lucka i vardagen som funkar.

Bara att flytta till en annan tidszon så fixar det sig.

Permalänk
Medlem

Befinner mig i Australien så för mig är det en perfekt tid! 20:30.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Spela in det när det passar bäst för er. Det är ju ändå mitt under arbetstid/skola för de flesta och man kan ju hur som helst se det när man vil efteråt. Vad spelar det för roll om man ser det live eller inte?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

Känns så jävla fel att se fredagspanelen den här tiden på dygnet för min del. Tror nog jag fortsätter att se i efterhand sent på kvällen med cognac och popcorn.

Vad tjänar en livesänd panel ens till öht?

Mvh, pessimist

Permalänk
Medlem

Kul och se Emil och Jakob.

Är två det perfekta, kanske nästa storsatsning kanske vara 3 som diskuterar och snackar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

:=/
Trevligt för alla hemmasittare som kan titta på detta mitt på dagen.
Att skriva/läsa forum går när man har tid över, men inte ljud/video som är live för mig iaf.
Hoppas det går att se i efterhand i kväll istället.

Förstår dock varför ni inte vill sitta där 20-21 på fredagskvällen och "jobba"

Permalänk
Medlem

Kul, perfekt för en kontorsråtta som mig. Jobba på och er på andra skärmen

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Lunchen slut...
Nyttigt att kunna köra bil? Det är ju livsfarligt med alla tanter i Mercedes att vara i närheten av trafiken.
De använder stjärnan på motorhuven som sikte mot alla fotgängare, cyklister och Dacia ägare.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Lunchen slut...
Nyttigt att kunna köra bil? Det är ju livsfarligt med alla tanter i Mercedes att vara i närheten av trafiken.
De använder stjärnan på motorhuven som sikte mot alla fotgängare, cyklister och Dacia ägare.

Tanter? Tycker gubbar generellt som är de farligaste i trafiken. Om man ska peka...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av M1NT:

Känns så jävla fel att se fredagspanelen den här tiden på dygnet för min del. Tror nog jag fortsätter att se i efterhand sent på kvällen med cognac och popcorn.

Vad tjänar en livesänd panel ens till öht?

Mvh, pessimist

Cognac och sockerkaka rekomenderas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M1NT:

Känns så jävla fel att se fredagspanelen den här tiden på dygnet för min del. Tror nog jag fortsätter att se i efterhand sent på kvällen med cognac och popcorn.

Vad tjänar en livesänd panel ens till öht?

Mvh, pessimist

Först och främst tjänar vi en hel del tid på att sända live, då det inte krävs något efterarbete med redigering, rendering och uppladdning. Sedan kan vi interagera med de som tittar på ett sätt som inte är möjligt när det inte är live, till exempel svara på frågor.

Skrivet av Paddanx:

:=/
Trevligt för alla hemmasittare som kan titta på detta mitt på dagen.
Att skriva/läsa forum går när man har tid över, men inte ljud/video som är live för mig iaf.
Hoppas det går att se i efterhand i kväll istället.

Förstår dock varför ni inte vill sitta där 20-21 på fredagskvällen och "jobba"

Det går utmärkt att titta i efterhand. Dagens fredagspanel (och alla kommande) laddas upp automatiskt och arkiveras på vår Youtube-kanal.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Är det fel på videon? Den går i en loop i början och jag måste flytta in en bit manuellt för att det ska funka

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att köra Fredagspanelen kvällstid hade givetvis varit optimalt, men det är tyvärr inte möjligt. Omröstningen är baserad kring en tanke att folk käkar lunch på arbetstid och därmed kanske har en lucka i vardagen som funkar.

Allt ät möjligt! det handlar bara om vilja
Självklart förstår jag att ingen vill jobba över på en fredag kväll.

Det är både för och nackdelar med att sända kring lunch. personligen så hde jag nog valt 10 eller 14 då lunchen är opfta en tid jag behöver gå ifrån datorn och har inte tid att kolla, eller som nu ha det igång i bakgrunden medan man jobbar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sifear:

Allt ät möjligt! det handlar bara om vilja
Självklart förstår jag att ingen vill jobba över på en fredag kväll.

Det är både för och nackdelar med att sända kring lunch. personligen så hde jag nog valt 10 eller 14 då lunchen är opfta en tid jag behöver gå ifrån datorn och har inte tid att kolla, eller som nu ha det igång i bakgrunden medan man jobbar.

Vi kan tyvärr inte göra alla nöjda. Syftet med omröstningen är att hitta nån bra balans där i alla fall så många som möjligt är det! Sen får vi se vad som händer framöver, är ingenting som säger att vi spikar runt lunchtid för all framtid.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Först och främst tjänar vi en hel del tid på att sända live, då det inte krävs något efterarbete med redigering, rendering och uppladdning. Sedan kan vi interagera med de som tittar på ett sätt som inte är möjligt när det inte är live, till exempel svara på frågor.

Ni kommer dock att göra bort er förr eller senare... LIVE!
Inga mer bloopers som går att klippa bort.

Men som sagt, jag förstår er anledning.

Skrivet av Epic:

Det går utmärkt att titta i efterhand. Dagens fredagspanel (och alla kommande) laddas upp automatiskt och arkiveras på vår Youtube-kanal.

Kanon.
Ser fram emot detta ikväll då.

Permalänk
Medlem

För min del spelar inte tiden någon roll är inte så noga med att se live. Samtidigt verkar fredagspanel veckorna matcha med mina sena veckor på jobbet ( ledig på fredagarna ) så jag har ju bra möjligheter för att se det live.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon41947:

Spannet mellan de angivna tiderna för livesändningen är så liten så för egen del spelar det ingen roll, är ju ändå mitt på dagen och under på arbetstiden, blir att se det kvällstid men tummen upp för era streams!

Skrivet av Jacob:

Att köra Fredagspanelen kvällstid hade givetvis varit optimalt, men det är tyvärr inte möjligt. Omröstningen är baserad kring en tanke att folk käkar lunch på arbetstid och därmed kanske har en lucka i vardagen som funkar.

Jag undrar om det spelar någon roll? Om man ändå har ett tight schema i vardagen upplever jag inte att man kanske behöver förvänta sig att se allting precis när de släpps, särskilt inte när allt är fullt tillgängligt när som helst.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag spenderade halva dagen med att felsöka varför jag inte kunde få ljud genom flashplayer, önskar tanken slog mig tidigare att prova en annan youtube video så jag fattat att det bara var denna videon som inte hade ljud i början. .-.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Relik 📜

Här är min lätta spoiler-tweet från Horizon Zero Dawn som @Jacob gjorde slut över. Klick på egen risk.
https://twitter.com/emilakered/statuses/842281446219878400

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Kemikalieskatten är inte ogenomtänkt. Det är extremt genomtänkt med målet att kunna dra in så mycket pengar till staten som möjligt.

Permalänk
Medlem

Lite konstruktiv #feedback:

  • Trevligt med livesändning även om jag inte kan se live! Känns mer genuint på något vis.

  • Går det inte att fixa så att introt på videon inte går om och om på efterhandsvideon?

  • Jag tycker ni har fel om överklockningen. Om ni klockar alla kärnor borde ni rimligtvis jämföra med nivån på alla kärnor oklockat, annars blir det väldigt skevt. Dessutom är det ju inte säkert att man ens når turbo för en kärna vid OC på alla kärnor - kolla på 1800x. Är det i så fall underklockning enligt er?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MakeCoke:
  • Går det inte att fixa så att introt på videon inte går om och om på efterhandsvideon?

Det går att trimma på Youtube i efterhand, vilket är gjort! Däremot tar det "ett tag" för tjänsten att hantera, så lär kicka någon gång under kvällen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MakeCoke:

Lite konstruktiv #feedback:

  • Jag tycker ni har fel om överklockningen. Om ni klockar alla kärnor borde ni rimligtvis jämföra med nivån på alla kärnor oklockat, annars blir det väldigt skevt. Dessutom är det ju inte säkert att man ens når turbo för en kärna vid OC på alla kärnor - kolla på 1800x. Är det i så fall underklockning enligt er?

Som jag sa är vi av den här åsikten och står för det. Med det sagt säger jag inte att alla som tycker annorlunda har fel, det går att tolka på olika sätt, och vi tar givetvis in all feedback vi får.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Är det fel på videon? Den går i en loop i början och jag måste flytta in en bit manuellt för att det ska funka

Samma problem här, uppspelningen av videon funkar inte som den ska.

Permalänk
Medlem

Fanns ingen alternativ tid för dom som slutar på jobbet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II