AMD Radeon RX Vega hittar ut på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega hittar ut på bild

Efter att ingenjörsexemplar av Radeon RX Vega i omgångar demonstrerats hittar två nya bilder ut på webben, vilka sannolikt visar den slutgiltiga konsumentversionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Phett najs!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

sweet

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kortet på bilden ser stort ut för att ha HBM.
Kan detta vara bantade Vega med DDR5x?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

De ser ut som Sapphire-korten från RX 400-serien, fast i vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag tycker att kortet på bilden ser stort ut för att ha HBM.
Kan detta vara bantade Vega med DDR5x?

Var ser du storleken på kortet? Det enda jag ser är två bilder på olika delar av det. Och även om det är större kan det vara enbart för att de vill köra luftkyld lösning. Du vet, efter patentbråken angående fury x.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var ser du storleken på kortet? Det enda jag ser är två bilder på olika delar av det. Och även om det är större kan det vara enbart för att de vill köra luftkyld lösning. Du vet, efter patentbråken angående fury x.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju dra vissa slutsatser om storleken baserat på bilden med fästena för bakstycket. Ser ut som en ganska så "bulkig" shroud.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de gjort en referenskylare som är i klass med nvidias, skulle gärna köra med ett kort som blåser ut luften ur chassit. Just nu har jag ett som inte gör det och det fungerar bra men då har ju kortet en TDP på 120w.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@dlq84 Det @cfwin sa, hålet i täckplåten syns inte på båda bilderna. Därför drar jag slutsatsen att kortet är stort.
Gällande patentbråket, det har de säkert lärt sig av till denna gången. Dessutom kunde de ju luftkyla Nano.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bandbredd på 512mb/s. Har inte kort haft det i åratal i toppsegmenten? På vilket sätt är hbm2 att föredra då om bussen begränsar? Eller är det den interna klockan (MHz) som kan vara högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

@dlq84 Det @cfwin sa, hålet i täckplåten syns inte på båda bilderna. Därför drar jag slutsatsen att kortet är stort.
Gällande patentbråket, det har de säkert lärt sig av till denna gången. Dessutom kunde de ju luftkyla Nano.

Om kollar på bild ett och två så kan man se "slitsarna" i bakplåten, även om bild 2 är väldigt suddig. Tror att det är i stort sett halva kortet på bägge bilderna. Kanske att bild två visar ~55% av kortets längd. Min första tanke var också att det ser långt ut för att vara HBM-kort. Det verkar som chippet är placerat på första tredjedelen av kortet, så det är kanske plats för en radialfläkt längst bak? Vad ska det vara för TDP på Vega?
Bilderna är rätt mörka så jag har svårt att se strömkontakterna. Blir det 6+6 eller 8+8?

Permalänk

Har de slopat Fury X's vattenkylning för RX Vega?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om kollar på bild ett och två så kan man se "slitsarna" i bakplåten, även om bild 2 är väldigt suddig. Tror att det är i stort sett halva kortet på bägge bilderna. Kanske att bild två visar ~55% av kortets längd. Min första tanke var också att det ser långt ut för att vara HBM-kort. Det verkar som chippet är placerat på första tredjedelen av kortet, så det är kanske plats för en radialfläkt längst bak? Vad ska det vara för TDP på Vega?
Bilderna är rätt mörka så jag har svårt att se strömkontakterna. Blir det 6+6 eller 8+8?

Jag minns inte om jag sett någon siffra på 225w, men det var troligtvis rykten. Jag har med mina begränsade kunskaper om fotoredigering kommit fram till att det förmodligen sitter något som täcker för kontakterna. Det skulle kunna vara 6+6, men då kan de ju lika gärna använda en ensam 8-pins, tänker jag. De har ju haft 6+8 på andra högpresterande kort, så det är en möjlighet.

Skrivet av TacticalRetreat:

Har de slopat Fury X's vattenkylning för RX Vega?

Det kan vara så, och då tänker jag att det finns två anledningar. Det ena är, som nämnts tidigare, patentbråk. Andra anledningen kan vara att de inte tycker att det behövs om luftkylaren är tillräckligt bra.

En annan tanke som slår mig är att detta kanske inte är Vega 10, utan Vega 11 som enligt rykten är en nedbantad variant. Likt Fury-kortet utan X kan det hända att det inte får vattenkylning. Vilda spekulationer från min sida, dock.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bandbredd på 512mb/s. Har inte kort haft det i åratal i toppsegmenten? På vilket sätt är hbm2 att föredra då om bussen begränsar? Eller är det den interna klockan (MHz) som kan vara högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dyrt med stor bussbredd för kiselbudgeten samt vanlig GDDR5(X) drar mer ström, ström som kan användas till huvudchippet istället exempelvis.
Med Vega har AMD halverat antalet chip mot Fury men behållt bandbredden, det sänker tillverkningskostnaden.

Bandbredden är också väl tilltagen även om man tittar bakåt i tiden eller jämför mot nvidia.
AMD 7970 288GB/s
Geforce 680 192GB/s

Geforce 780ti 336GB/s
AMD 290 320GB/s

AMD 390 384GB/s
Geforce 980ti 336GB/s

AMD Fury 512GB/s
Geforce 1080 320GB/s

AMD Vega 512GB/s
Geforce 1080ti 484GB/s

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Den vit-röda färg kombinationen får mig och tänka på The Umbrella Corporation dock inte like farlig

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Enligt denna sida så verkar 1080 Ti vara bra mycket bättre än Vega:
http://seekingalpha.com/article/4055622-nvidia-compubench-sho...

Så vi får se om det blir något motstånd att tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bandbredd på 512mb/s. Har inte kort haft det i åratal i toppsegmenten? På vilket sätt är hbm2 att föredra då om bussen begränsar? Eller är det den interna klockan (MHz) som kan vara högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Med 4 stackar blir det 1 TB/s och det kommer men lite senare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Enligt denna sida så verkar 1080 Ti vara bra mycket bättre än Vega:
http://seekingalpha.com/article/4055622-nvidia-compubench-sho...

Så vi får se om det blir något motstånd att tala om.

Mjo dock så kanske det blir ett bra pris på Vega, om den ligger runt 1070/1080 och kostar mindre så är det ju ett givet köp för många.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Enligt denna sida så verkar 1080 Ti vara bra mycket bättre än Vega:
http://seekingalpha.com/article/4055622-nvidia-compubench-sho...

Så vi får se om det blir något motstånd att tala om.

Det där är intressant då den enheten heter 687F:C1 men den som Videocardz.com har lagt ut i veckan heter 687F:C3, så det verkar vara flera ES varianter eller så kommer det som vi misstänker fler olika (stora/små) Vega.

info om 687F:C3
https://videocardz.com/67275/amd-vega-spotted-with-4096-cores...

info om 687F:C1
https://videocardz.com/67242/amd-vega-with-64-compute-units-s...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vet inte hur man ska tolka den översta bilden, något säger mig att deras maxade VEGA släpps i H2? Kollade i stortsätt bara watten för att dra den slutsatsen. Vill ju helst köpa det bästa och inte köpa någon kapad GPU aka GTX1080 ekvivalent, vill ju ha 1080ti versionen av VEGA.

Det får komma lite mer VEGA läckor nu, jag känner mig lite mätt på Ryzen då jag vrål läst allt nytt som släppts på Reddit och här på Sweclockers, enda jag ser fram emot är Ryzen 5 prestanda tester, sedan vill jag bara läsa om VEGA.

VEGA 10 x2 kanske även står för CF singelkort lösning aka dual gpu chip på ett kort?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

VEGA 10 x2 kanske även står för CF singelkort lösning aka dual gpu chip på ett kort?

Skulle gissa på det men den som lever får se. Klart är i alla fall att HBM2 kommer ge betydligt högre bandbredd på sikt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ett debattinlägg hos en investeringssida som Seekingalpha skriven av någon som ligger långt med Nvidia-aktier är väl kanske inte den mest objektiva källan för information.

stavning
Permalänk
Medlem

Får detta grafikkort i huvudet, den liknar den klassiskt gigantiska Asus ROG Mars II.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Alltid för sena AMD. Får återigen bli ett Nvidia kort.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Jag tycker att kortet på bilden ser stort ut för att ha HBM.
Kan detta vara bantade Vega med DDR5x?

Eller så har de uppgraderad kyllösning. Skulle vara trevligt om stock korten hade vettig kylning so man slipper vänta på att ASUS ska fixa den.

Permalänk
Medlem

@anon127948: Ja, det är också en möjlighet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vet inte om det spelar någon roll men det står inte "Radeon RX Vega" på kortet, bara "Radeon Vega". I övrigt en snygg backplate.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Alltså, det kan ju inte bara vara jag som stör mig till förbannelse på att dom helt har fuckat upp grammatiken på bilden? "It's got a soul = It is got a soul"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Alltså, det kan ju inte bara vara jag som stör mig till förbannelse på att dom helt har fuckat upp grammatiken på bilden? "It's got a soul = It is got a soul"...

It's kan betyda både it is eller it has beroende på situation och i det här fallet är det givetvis it has got a soul.

Jämför med att t.ex. skriva 'it's been a while' vilket betyder 'it has been' och inte 'it is been'.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Alltid för sena AMD. Får återigen bli ett Nvidia kort.

Hur länge tänkte du tjata om det? Du kommer ångra dig ändå, men det kommer jag förstås inte höra från dig på forumet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian