Prisjakt hackat – användaruppgifter på vift

Permalänk
Melding Plague

Prisjakt hackat – användaruppgifter på vift

Prisjämförelsesajten Prisjakt blir nu den senaste i raden som rapporterar om intrång, där ett antal e-postadresser och tillhörande konton kommits åt av obehöriga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår självklart att man måste ge någon form av meddelande åt folket, men blir alltid road över att få läsa efter att information har läckt ut 'vi har vidtagit nödvändiga åtgärder'. Det verkar ju ha fungerat mycket bra dessa åtgärder ;=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Här hade det passat med en prisjaktlänk till bästa pris för tex "McAfee SaaS Email Protection". Med det har ju tyvärr inte sålts på åratal.

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Dem menar väl att man vidtagit nödvändiga åtgärder efter det inträffade för att stärka säkerheten. Så läser jag det i alla fall.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Avstängd

Hoppas att lösenorden var hashade och saltade.
Hoppas dom inte använde MD5.

Tur att jag använde en Mailinator throw-away e-postadress och inte min riktiga e-postadress.
Så nu är iaf min riktiga e-postadress ute på vift.
Dock så kan dom nu enkelt hacka mitt Prisjaktkonto genom att begära en lösenordsåterställning.

Permalänk
Medlem

Betyder inte det att hemmakväll också är hackat?
Tråkigt, men byter när jag kommer hem

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vart står det att Prisjakt har blivit hackat, förutom på bilden som Sweclockers lagt upp i artikeln? Jag kan inte hitta det någonstans på prisjakt.se och har heller inte fått något mail från dem där det står att de blivit hackade.

Bytt lösenord nu i alla fall för säkerhets skull.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tintinj:

Vart står det att Prisjakt har blivit hackat, förutom på bilden som Sweclockers lagt upp i artikeln? Jag kan inte hitta det någonstans på prisjakt.se och har heller inte fått något mail från dem där det står att de blivit hackade.

Bytt lösenord nu i alla fall för säkerhets skull.

Jag kan bekräfta att det stämmer då jag fått ett liknande mail själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Ännu en påminnelse för att få mitt lata arsle och använda en password manager alltså...
Lösenordet till mitt konto på Prisjakt är tyvärr använt på alldeles för många sidor.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@sleepyoh: Dem menar väl att man vidtagit nödvändiga åtgärder efter det inträffade för att stärka säkerheten. Så läser jag det i alla fall.

Jo det är ganska underförstått, menar mest att det är komiskt att man måste göra en sådan standard kommentar efter att något händer.. Lite spel för galleriet liksom.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om deras lösenord vart hashade/saltade?

Permalänk

bytte lösenord, nu kommer jag inte in alls. Återställa lösenordsfunktionen verkar också vara ur funktion.. suck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Här hade det passat med en prisjaktlänk till bästa pris för tex "McAfee SaaS Email Protection". Med det har ju tyvärr inte sålts på åratal.

McAfee borde få säljas generellt. Större skit får man leta efter..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

@jsdapocnma: Nej, du är inte ensam om att återställningen inte tycks fungera. Har kollat skräppost och allt som går, men inga återställningsmejl har inkommit.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte fått något mail?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

jag har mailat och frågat efter lite fler detaljer, men

det står ju fakiskt inte att de har haft ett intrång. även om det är mest troligt. kan väl vara någon anställd som sålt listor med e-post adresser till externa företag som pysslar med sånt?

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

@jsdapocnma: Nej, du är inte ensam om att återställningen inte tycks fungera. Har kollat skräppost och allt som går, men inga återställningsmejl har inkommit.

skönt å höra att man inte är ensam!

Permalänk
Medlem

Fick mail om det, men inget jag bryr mig om. Använder prisjakt bara för kolla på priser och dom får hacka kontot så mycket dom vill.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vart står det att Prisjakt har blivit hackat, förutom på bilden som Sweclockers lagt upp i artikeln? Jag kan inte hitta det någonstans på prisjakt.se och har heller inte fått något mail från dem där det står att de blivit hackade.

Bytt lösenord nu i alla fall för säkerhets skull.

https://www.prisjakt.nu/nyhet.php?n=424

Finns länkat på förstasidan av prisjakt.se.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jsdapocnma:

skönt å höra att man inte är ensam!

Ja för när man blir tryckt i röven bredvid någon annan som också blir det, är det plötsligt trevligare

Skiter i denna läck / hack, det spelar ingen roll. Bytt lösenord / mail eller gör inget.

Permalänk
Medlem

Enligt Feber, som varit i kontakt med Prisjakt, så rör det sig om att en anställds användaruppgifter kommit på vift.

http://feber.se/webb/art/362826/ven_personnummer_och_anvndarn...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Om de vidtagit "lämpliga säkerhetsåtgärder" (dvs att arbeta proaktivt med säkerheten och inte reaktivt som nybörjare gör) så hade det här inte hänt. Jönspellar är vad de är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Frux:

Sådär.
Nu har jag uppdaterat mitt lösen.
Valde: winks3#broke

Det borde vara starkt nog väl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av petterf:

@Frux:

Sådär.
Nu har jag uppdaterat mitt lösen.
Valde: winks3#broke

Det borde vara starkt nog väl?

Nä du glömde stora och små bokstäver

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä du glömde stora och små bokstäver

han glömde ju faktiskt bara stora

Permalänk
Medlem

Skönt att man kör med Password Manager, hade ett lösen liknande detta: xz*q5a@!ZqH9&CI9, och självklart endast på Prisjakt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

han glömde ju faktiskt bara stora

Nu heter det versaler och gemener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterf:

Nu heter det versaler och gemener.

Jag funderade på att skriva det, men vill inte verka vara en besserwisser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av petterf:

Nu heter det versaler och gemener.

Men i folkmun heter det små och stora bokstäver.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kissekotten4:

han glömde ju faktiskt bara stora

Att blanda dom då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w