Permalänk
Medlem

Åt en sur godis en gång för många år sedan när jag monterade om en Q9450 i ett Rampage II Extreme och dreglade i CPU sockeln.

Ställde det upp och ner i en vecka. Ingen räddning, det stekte inte bara MB utan även CPU vid försök.

Tur man blivit lite mer varsam och begåvad på 10år.

Permalänk
Inaktiv

Jag har klarat mig rätt bra, en hel del hårdvara som skadats under åren men fortfarande i någon mån fungerar. Men saker som dött vid överklockning? Vet nog bara en komponent, ett HD7950 som överlevde en månad. Kylning var bytt men troligen så grillades VRM som inte hade någon aktiv kylning. Dock var det rätt udda att den dog under natten när kortet låg i viloläge.

För den som inte minns var HD7950 ett lågt klockat kort (800MHz enligt officiell spec, gjorde ofta en bra bit över 1000 MHZ (min gjorde 1100 MHz har jag för mig) och var således ett kul kort att klocka. Sista gången jag bytt kylning på ett grafikkort, inte värt besväret i mitt tycke. Väljer kort med bra kylning och överklockar i regel ändå inte. Upplever inte att det ger så mycket som det brukade längre. Lika som med CPU'er dvs.

Permalänk

Tycker ni kan skicka hem saker till mig istället för att bränna skiten...

Har bara bränt något gammalt nätagg, ett moderkort och en amd a2 x3 455(?)

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imme:

Åt en sur godis en gång för många år sedan när jag monterade om en Q9450 i ett Rampage II Extreme och dreglade i CPU sockeln.

Ställde det upp och ner i en vecka. Ingen räddning, det stekte inte bara MB utan även CPU vid försök.

Tur man blivit lite mer varsam och begåvad på 10år.

Haha det här var väl den roligaste hittills, tack för att du delade med dig

Jag har nyligen slängt tre moderkort ASUS P5K Premium, DFI 790X-M2RS som inte bootade, ASUS P8P67 som inte klarade dual channel längre. Ett grafikkort ASUS 7970 ref. Inget förutom P5K som dött från överklockning dock. Skönt att rensa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imme:

Åt en sur godis en gång för många år sedan när jag monterade om en Q9450 i ett Rampage II Extreme och dreglade i CPU sockeln.

Ställde det upp och ner i en vecka. Ingen räddning, det stekte inte bara MB utan även CPU vid försök.

Tur man blivit lite mer varsam och begåvad på 10år.

Hahahahahahaha, varför tog du inte bara och sköljde av sockeln med isopropanol? Du kan typ doppa hela moderkortet i det utan problem

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Nu har mitt moderkort trillat av pinn: MSI 790FX-GD70. Körde min Phenom II x6 i 4 GHz som vanligt men aktiverade alla smarta automatiska energisparfunktioner man rekommenderas ha avstängda vid överklock. Hade som mål att använda detta som turbufunktion där två kärnor tillåts nå kanske 4,3 GHz, men istället dog MOSFET/VRM. Rest in peace.

Det moderkortet kunde köra processorn i 4.2 tillräckligt stabilt för CPU-Z:s tester, nya (se sign) är betydligt sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10