Bra inlägg knappen || missar jag något?

Permalänk
Medlem

Bra inlägg knappen || missar jag något?

Hej, jag är antingen kass, dålig eller så saknas det funktionalitet för användare när det kommer till bra inlägg knappen. Så det jag pratar om är bra inlägg knappen jag antar ni la till den då den är är av intresse för er, men då jag inte hittar att på min/andras profiler att man kan se vilka inlägg folk tycker man själv eller annan användare gjort. Varför är detta intressant? Enligt mig dels för att folk kanske vill "mäta" sig lite, dels för att det är bra för att lära sig hur man ska skriva sina inlägg och till sist skulle det leda till att folk uppmärksammar knappen mer.

Sedan finns det nog ett intresse hos er till var ni har denna knapp som då skulle kunna vara värde fult vid en högre användning av den.

Jag har för mig att jag eventuellt sätt en diskussion om denna knapp förut men lyckas inte hitta den via er sökfunktion (hittar sällan saker via sidan sök).

Till sist vill jag tack er för denna sida då det är skönt att inte bara sitta och läsa på engelska när det är dator relaterade ämnen.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Legendarisk

@asdfgh: Det är svårt att jämföra röster mellan inlägg bland annat eftersom att de exponeras på olika sätt, innehåller olika typer av information och läses på olika sätt; ett fyndigt svar högt upp i en nyhetstråd tenderar t.ex. att få fler röster än ett längre, kanske mer invecklat svar på en fråga men det betyder inte att det senare är sämre. Det blir ännu svårare att jämföra mellan olika användare eftersom att de dessutom påverkas av vilka typer av diskussioner de brukar delta i, vilka typer av svar de brukar ge, hur aktiva de varit etc.

Att mäta sig med andra kan därför lätt ge fel intryck, och om man skulle vilja samla fler poäng så är det lättare att göra det genom att svara snabb med oneliners i nyheter än genom att skriva hjälpsamma svar, och det är antagligen inte det bästa för forumet. När den här funktionen introducerades hette den "gilla" istället för "bra inlägg", och det gick att se en summa för gillningar i profiler, och det tycks ha främjat en viss jakt på poäng som minskat sedan det ändrats.

Avsikten med funktionen är att lyfta fram "bra inlägg" i sina sammanhang, att synliggöra uppskattade svar lite extra (men inte så mycket att det tar över), att belöna författarna, och (särskilt när det kommer till extra välskrivna eller informativa svar) att framhäva dessa lite som förebilder. När du uppskattar ett inlägg så rösta gärna på det, förhoppningsvis är det uppmuntrande för användaren som skrev det samtidigt som det hjälper andra att lägga märke till det.

Visa signatur

Abstractions all the way down.