John Carmack stämmer Zenimax på 200 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

John Carmack stämmer Zenimax på 200 miljoner kronor

Oculus teknikchef John Carmack stämmer sin före detta arbetsgivare Zenimax på motsvarande 200 miljoner kronor, pengar som han menar de är skyldiga honom för köpet av Id Software.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*popcorn eating intesifies*

Permalänk
Medlem

"där juryn dömde till Oculus fördel." skall det stå Zenimax där?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela om följande "... grund i att att Zenimax..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

"där juryn dömde till Oculus fördel." skall det stå Zenimax där?

Gissar att de kanske fick mildare böter än vad man va ute efter. Därför formuleringen, har dock inte läst nå mer än detta om domslutet.

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD

Permalänk
Medlem

Vilken cirkus. Ja ja... Går det åt helvete för Occulus och deras anställda, så blir inte jag ledsen. Väljer man kapital före community för förtjänar man allt ont som kommer i ens väg i min mening.

Jag tyckte Carmack var vettig förr, men nu tomtar han mest runt. Det är synd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JierexX:

Gissar att de kanske fick mildare böter än vad man va ute efter. Därför formuleringen, har dock inte läst nå mer än detta om domslutet.

Oculus blev i stort sett bara fällda för NDA-brott. Zenimax ville ju ha åt dem för stöld av affärshemligeheter och stoppa försäljningen av Rift.

Skrivet av Ozzed:

Vilken cirkus. Ja ja... Går det åt helvete för Occulus och deras anställda, så blir inte jag ledsen. Väljer man kapital före community för förtjänar man allt ont som kommer i ens väg i min mening.

Jag tyckte Carmack var vettig förr, men nu tomtar han mest runt. Det är synd.

Nja om de hindrar Carmack från att sälja aktier med den avslutade rättegången som ursäkt så förstår jag om han blir lite sur.
Han är nog fortfarande vettig.
Däremot undrar jag vad han gör. Tex språket han skulle skriva för att snabbt skapa grejjer för mobilt VR.
Vad hände där? Han sa väl att det snart var klart. Det var ett bra tag sen.

Permalänk

Som Quake fantast så hejar man ju på Carmack, men...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Under förra månaden avslutades den långa rättstvisten mellan Oculus och Zenimax, där de förstnämnda dömdes för avtalsbrott och 4,4 miljoner kronor i böter. Tvisten hade sin grund i att att Zenimax ansåg att Oculus och John Carmack använt stulen teknik för att utveckla VR-headsetet Rift, och därmed brutit mot ett sekretessavtal.

Tyckte det lät lite klent innan jag klickade på länken http://www.sweclockers.com/nyhet/23335-oculus-doms-for-avtals...

Permalänk
Medlem

Verkligheten är att vi alla kan sitta och gissa och tycka, men att ingen av oss egentligen har någon som helst koll på vem som är "ond" eller "god", eller bara samma typ av opportunister som vi alla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Jäklar vad de stämmer varandra här och där inom spelbranschen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChaosClocker:

"där juryn dömde till Oculus fördel." skall det stå Zenimax där?

Korrekt, blev lite omvänt där. Ändrat i nyheten

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Rätten fällde inte Carmack för något som gjorde han ersättningsskyldig, så att vägra betala vad de är skyldig Carmack som är en annan person än de två som blev skadeståndsskyldiga är nog inte så smart. Dessutom, varför ska någon som de tycker förstör för Zenimax äga massor aktier eller optioner i firman?

Permalänk
Medlem

En cirkus mellan två onda dragar som bägge vill sno all din personlig data utan att betala för sig. Hoppas de bränner ned varandra

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tänk vad utvecklingsfrämjande det här är! /s
Stämningar överallt!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hoppas patenttrollen i Zenimax blir skyldiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

"där juryn dömde till Oculus fördel." skall det stå Zenimax där?

Skrivet av Davban:

Tänkte bara meddela om följande "... grund i att att Zenimax..."

Det finns funktionalitet för att rapportera rättelser som dessa under artikeln...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Det finns funktionalitet för att rapportera rättelser som dessa under artikeln...

Är nog första gången för mig, kanske andra. Inte tänkt på att det finns ^_^.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Zenimax måste hata Carmack eller något

Permalänk
Medlem

Hmm är det verkligen så smart av Zenimax att hindra Carmack från att få ut sina pengar?
I teorin skulle han ju kunna kräva tillbaka sin andel i Id Software? Dessutom så har väl de andra fd delägarna fått liknande erbjudanden så de lär väl också bli oroade om Zenimaxs löften inte gäller längre.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken pionjär Carmack är i datorspelsvärlden så måste jag säga att det är ganska så lågt utav Zenimax att bete sig som rövhål. Utan hans hårda slit på 90-talet så hade dom nog inte kunnat starta sin studio från första början.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Det finns sannolikt ett avtal som reglerar när han får sälja sina aktier.
Carmack är välkänd både som skitstövel och som utvecklare.
Skulle inte ta ställning för honom utan vidare, utan att ha mer information tillgänglig.

Permalänk
Skrivet av MROO:

Med tanke på vilken pionjär Carmack är i datorspelsvärlden så måste jag säga att det är ganska så lågt utav Zenimax att bete sig som rövhål. Utan hans hårda slit på 90-talet så hade dom nog inte kunnat starta sin studio från första början.

Jo men det deppiga är att han slutade under facebook...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Jo men det deppiga är att han slutade under facebook...

Japp. Det kan jag hålla med om var lite trist vändning på det hela.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/