Till er med Bredbandsbolaget! gratis internet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

@Lothbrok: Hårklyverier. Majoriteten av materialet på TPB är illegalt och sidan ska dessutom blockeras enligt svensk domstol. Att dra upp det rent etiska är meningslöst i det här fallet och poängen står fast.

Och jag kan nämna flertalet saker du inte hittar med google, så jag vet inte vad det är du fiskar efter med det.

Du hittar allt möjligt illegalt, betydligt mer, på google än TPB.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av morxy49:

Hah, är det verkligen så enkelt? Det var ju nästan lite löjligt att domstolen inte kom på en bättre "blockering" än så.

På annan djupare nivå riskerar man att blockera mängder av andra tjänster. Alltså omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du hittar allt möjligt illegalt, betydligt mer, på google än TPB.

Ah, ursäkta, tror jag misstolkade.

Men fortfarande, googles primära uppgift är inte att sprida illegalt innehåll och de jobbar ju mot det illegala. Den jämförelsen fungerar inte riktigt och fortfarande helt irrelevant i sak. Frågan är inte om TPB borde vara blockerat (det är en helt annan diskussion), frågan är om man kan anse att BBB bryter sitt avtal med kunderna genom att följa lagen och blockera innehållet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muunkie:

Nej det har han/hon inte, jag förstår att du vill tro på din bekanta och personen ifråga kanske tror på det själv men det stämmer inte..

Langa bevis.

Behöver jag "langa bevis"? Du får tro vad du vill, verkar som du inte tror på det, många tror på Allah men inte jag, gör du det? Finns inga bevis på det.
Du förstår nog poängen!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Behöver jag "langa bevis"? Du får tro vad du vill, verkar som du inte tror på det, många tror på Allah men inte jag, gör du det? Finns inga bevis på det.
Du förstår nog poängen!

Du och din polare är verkligen experter på att dra paralleller..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muunkie:

Du och din polare är verkligen experter på att dra paralleller..

Vad har polaren med paralleller att göra? Va väl ändå jag som skrev det? Men ska inte skriva mer med dig kommer bara sluta i ban som vanligt när man slåss med bakom skärmen krigare.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaeger90:

Vad har polaren med paralleller att göra? Va väl ändå jag som skrev det? Men ska inte skriva mer med dig kommer bara sluta i ban som vanligt när man slåss med bakom skärmen krigare.

Får dock gärna uppdatera oss om din vän verkligen fick gratis internet när nästa räkning tidigare skulle trillat ned i brevlådan. Låter i min mening helt absurt att de skulle gå med på detta.

Permalänk
Medlem

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när man läser en tråd som den här. Om jag vore TS skulle jag skämmas över min egna snålhet, men istället skapar man stolt en tråd på forumet om detta...

Permalänk
Medlem

Tycker folk har lite onödigt otrevlig ton mot TS, det går faktiskt att framföra sina åsikter utan att gå till personangrepp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Steg 1.

Bevisa att BBB inte har, eller kan ge helt fritt internet till någon under de rådande premisserna (att pga blokeringen av TPB så censurerar BBB tillräckligt med internet för att en borttagande av avgifter ska verka rimlig). (Detta bör bevisas av den ifrågasättande parten, ej TS)

steg 2.

TS, eller TS vän som allt egentligen handlar om, ska kunna, för att möta anklagelserna om att påståendet om BBB inte stämmer, kunna uppvisa bevis på att det faktiskt är så att BBB valde i detta vall att ta bort avgifterna från det i fråga sagda abonnemang.

Under 5.1 i allmänna vilkor från bredbandsbolaget.

"5.1 Kunden är skyldig att iaktta Bredbandsbolagets
anvisningar och gällande lagar och regler vid användning
av Tjänst."

under 7.3 i Särskilda vilkor bredband

"7.3 Bredbandsbolaget har rätt att omgående radera
och/eller stänga av hemsidor som inte uppfyller svensk
lag, kraven på god publicistisk sed eller om innehållet
kan anses vara stötande eller på annat sätt olämpligt. "

7.3 påvisar att antingen är TS påstående falskt, eller så har bredbandsbolaget inte koll på deras egna vilkor, men har ingen laglig skyldighet att upfylla tidigare påståda löfte, då när kunden aktiverade sitt bredband/abonemang, så ingår ett accepterande av de vilkor som bredbandsbolaget har.

inget att detta är svårt att hitta, så det går inte att använda argumentet "men ingen läser för att de är svårt att hitta", tog mig 10 minuter att hitta dessa två delar i deras vilkor.

nu ligger bevisbördan på TS att motbevisa framlagda påståenden, vilket lättast görs när nästa räkning för TS vän kommer, en inskannad kopia av räkningen, med alla personliga uppgifter men med tillräckligt synligt för att kunna visa att det gäller påstådda abonnemang skulle räcka för att bevisa detta.

Jag ser jättemycket fram imot bevis i frågan, för om detta stämmer (men min personliga åsikt är att det är rappakalja) skulle betyda extremt mycket i hela debatten kring cencurering, oavsett om det är statligt eller från företag, för om ett företag är tvungen att ta ekonomiskt ansvar pga statligt satt cencur (oavsett anleding av sagda cencur), så kan det skapa större påtryckningar från företag om hur eventuell cencurering ska hanteras, och förhoppningsvis en större debatt om hur det ska hanteras.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Får dock gärna uppdatera oss om din vän verkligen fick gratis internet när nästa räkning tidigare skulle trillat ned i brevlådan. Låter i min mening helt absurt att de skulle gå med på detta.

Han har fått skriftligt med ett förklarande varför det är som det är och att han kan använda den begränsade tjänsten kostnadsfritt till det datum avtalet löper ut om ca 1-2år han är bunden länge pga att han tog abonnemang med ett ps4.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Skrivet av Jaeger90:

Han har fått skriftligt med ett förklarande varför det är som det är och att han kan använda den begränsade tjänsten kostnadsfritt till det datum avtalet löper ut om ca 1-2år han är bunden länge pga att han tog abonnemang med ett ps4.

Går det att få se denna skriftliga förklaring? skulle gärna se hur BBB formulerar sig i detta? och i det fallet om det kan hjälpa andra.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaeger90:

Han har fått skriftligt med ett förklarande varför det är som det är och att han kan använda den begränsade tjänsten kostnadsfritt till det datum avtalet löper ut om ca 1-2år han är bunden länge pga att han tog abonnemang med ett ps4.

Ballt.. Går mot deras tidigare avtal, och rimligen även vad de i lagens ögon bör anses skyldiga till. Baserar detta på att jag har svårt att se att ett avtal ska gälla även när man går mot domstolsbeslut om man erbjuder tjänsten.. Blir lite lustigt samhälle annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaccid:

Har inte BBB, men det hade ju känts lite taskigt när BBB faktiskt kämpade för att slippa blockera sidor på internet. Det är inte deras eget beslut...

Å andra sidan kan man väl argumentera att de inte gjorde tillräckligt. Den lille mannen kommer aldrig ha någon chans mot mediaindustrin i de här frågorna, hoppet står till andra storföretag, som har inflytandet och de ekonomiska musklerna att kämpa emot.

Genom att välja bort de som viker sig ger man dem incitament att inte ge tappt. Det kanske är för sent just vad det gäller BBB, men det finns ju andra aktörer på marknaden, som garanterat bevakar händelseförloppet i den här frågan mycket noggrant, och förmodligen lägger i en högre växel för att stoppa galenskaperna när de ser att det faktiskt finns ekonomiska konsekvenser av att stå där med mössan i hand.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Å andra sidan kan man väl argumentera att de inte gjorde tillräckligt. Den lille mannen kommer aldrig ha någon chans mot mediaindustrin i de här frågorna, hoppet står till andra storföretag, som har inflytandet och de ekonomiska musklerna att kämpa emot.

Inte gjorde tillräckligt? Mot köpta politiker kämpar till och med gudarna förgäves.

Tror inte alls att TS vän fått detta, om så vore är det väl bara att lägga upp en bild på brevet med persondata/abonnemangsnummer borttaget för att skingra alla tvivel. Annars får man dra slutsatsen att det bara är rent nys.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex_farnstrom:

Går det att få se denna skriftliga förklaring? skulle gärna se hur BBB formulerar sig i detta? och i det fallet om det kan hjälpa andra.

Mitt tips är att du kontaktar BBB och ber om ett förklarande från dem varför de gett ut gratis internet tills avtalstid löper ut till kunde pga censurdilemmat.
Skapade tråden för tips till andra som också är mot censur, inte för att bevisa fakta för någon.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Finns ju inte en chans att den här tråden ens stämmer. BBB skulle knappast ge någon gratis internet i 1-2år pga detta. I bästa fall så skulle de kunna ge ett avslut på abonnemanget i förtid trots bindningstid.

Sen om TS eller TS kompis ljuger/missförstått BBB är en annan historia. Personligen så gissar jag på sportlov.

Permalänk
Skrivet av Jaeger90:

Mitt tips är att du kontaktar BBB och ber om ett förklarande från dem varför de gett ut gratis internet tills avtalstid löper ut till kunde pga censurdilemmat.
Skapade tråden för tips till andra som också är mot censur, inte för att bevisa fakta för någon.

BBB kommer inte förklara detta då de inte kan kommentera ärenden hos andra kunder, så spelar ingen roll vad vi frågar, BBB kommer inte svara på det.

DU har uppgett ett påstående, som folk vill ha bevis på, som från början lät som om det var du som fick, sen ändrades det till att det var en kompis som hade fått det, och nu undviker du konstant att bevisa att påståendet stämmer, vilket får väldigt många att gå in med inställningen att du inte talar sanning om detta.

Du kan inte räkna med att lägga upp ett påstående om något som kan påverka rätt mycket för en stor kundkrets, och i allmänhet hela debatten kring BBB och deras påtvingade cencurering, och sen vägra uppvisa bevis, att folk bara skulle "åh vad kul, utan bevis så måste det stämma".

Om jag påstår att Donald Trump kommer avgå om du ringer ett specifikt nummer, men vägrar bevisa att han har sagt det, skulle du lita på mig då?

Frambringa bevis, vilket inte skulle vara svårt om din kompis har fått ett bekräftelsebrev i fråga, bara sudda ut hans personliga uppgifter så kommer alla vara jättenöjda och vara extremt tacksam mot dig för att du har hjälpt många till en möjlighet att få bli av med avgiften på deras bredband, eller strunta i att bevisa det, och acceptera att ingen tror på dig i denna fråga alls.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Det finns så mycket som är snurrigt här och jag tycker mig se att mycket fokus ligger på vad "jag" inte längre kan göra när det egentligen är en konsekvens av något annat. Faktum är att det första steget mot ett censurerat internet är taget och mig veterligen har det inte blivit så stor uppståndelse kring detta. Det handlar inte om att inte längre ha åtkomst till tpb utan att en del av internet är censurerad. Och för vad? Hur gick det till? Vad är nästa steg?

Första steget mot ett censurerat internet tog man för flera år sedan när man började censurera sidor som polisen klassat innehålla barnporr. Mycket enklare att legitimera för allmänheten, men risk för ändamålsglidning finns ju alltid.

Permalänk
Avstängd

@alex_farnstrom: du får tro vad du vill helt enkelt. Som nämnt innan. Antingen ljuger jag eller så gör jag det inte, vet inte vad jag skulle få ut av att bevisa det?
Vet inte heller vad jag skulle få ut av att ljuga om det?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Det är ju vad som står i det senaste undertecknade kontrakt som gäller så har han inte fått ett nytt avtal att skriva på efter samtalet så är det ju det gamla som gäller som han har undertecknat.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Bekymmersam läsning...

Hur kan man ens jämföra piratsidor med TV kanaler? Och framförallt "ta bort 4 av 5 kanaler", det är väl inte så att några piratsidor representerar 80% av världens webbsidor?

Att TS lyckas få ett företag att ge en tjänst gratis bara för att denne är purken om att inte kunna ladda ner filmer/spel, då undrar man lite vart världen är på väg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Tycker TS gjort helt rätt. Om alla gör såhär mot BBB kommer andra internetleverantörer att ha en rejäl kriskassa när det blir deras tur.

Dessutom är ju BBB ett multinationellt företag som tjänar massor av pengar, knappast SYND om BBB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Returburk:

Tycker TS gjort helt rätt. Om alla gör såhär mot BBB kommer andra internetleverantörer att ha en rejäl kriskassa när det blir deras tur.

Dessutom är ju BBB ett multinationellt företag som tjänar massor av pengar, knappast SYND om BBB.

Det är väl snarare att byta operatör som är "rätt". Då markerar du, utan att tjäna på ett domstolsbeslut du själv säger dig vara mot.. >.>

Permalänk
Moderator
Moderator

*raderat flera inlägg*

Samtliga, det är ett laddat ämne. Försök diskutera i god ton, okay? Respektera varandras åsikter tack.

Tråd upplåst efter intern diskussion.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Alla som jobbat med detta och alla jävla pengar som gått åt till att "blocka" TPB.

Tog 30sek så funkar det igen...

Ja så går det när jurister försöker begripa teknik.

Permalänk
Skrivet av Jaeger90:

@tethir: du får tro vad du vill helt enkelt. Som nämnt innan. Antingen ljuger jag eller så gör jag det inte, vet inte vad jag skulle få ut av att bevisa det?
Vet inte heller vad jag skulle få ut av att ljuga om det?

Du får ut sensationen av att ljuga, titta på alla som diskuterar etc, påminner en del om det som kallas trollning.

just att du vägrar framlägga bevis så är jag rätt säker på att ingen tror på dig i denna fråga.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av Jaeger90:

Mitt tips är att du kontaktar BBB och ber om ett förklarande från dem varför de gett ut gratis internet tills avtalstid löper ut till kunde pga censurdilemmat.
Skapade tråden för tips till andra som också är mot censur, inte för att bevisa fakta för någon.

Men om du är så emot censur varför väljer du att gå så hårt mot BBB? Det logiska hade ju varit att gå upp mot myndigheterna, forska i vare sig man kan samla ihop röster för en omprövning i domstolen eller liknande... Nu framkommer det bara som att du är alltför purken för att du inte hittat en privat tracker som släpper in dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karma_3750:

Men om du är så emot censur varför väljer du att gå så hårt mot BBB? Det logiska hade ju varit att gå upp mot myndigheterna, forska i vare sig man kan samla ihop röster för en omprövning i domstolen eller liknande... Nu framkommer det bara som att du är alltför purken för att du inte hittat en privat tracker som släpper in dig.

Haha lägg ner, jag ger ett tips skulle jag kunnat låsa möjligheten till att kommentera skulle det bli gjort, meningen va inte att framhäva en diskussion om vare sig censur eller vems fel det är.
Meningen med inlägget är att du tack vare ett domstols beslut kan få gratis internet, gratis är gott.
Sen om någon inte tror på mig skiter jag fullständigt i, om du har BBB så är det väl inte svårare än att ringa? Vad skulle jag få ut av att få någon att ringa och ställa sig mot BBB?

Troll? Nej...
Helt sinnes hur folk på detta forum har blivit.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Skrivet av Jaeger90:

Haha lägg ner, jag ger ett tips skulle jag kunnat låsa möjligheten till att kommentera skulle det bli gjort, meningen va inte att framhäva en diskussion om vare sig censur eller vems fel det är.
Meningen med inlägget är att du tack vare ett domstols beslut kan få gratis internet, gratis är gott.
Sen om någon inte tror på mig skiter jag fullständigt i, om du har BBB så är det väl inte svårare än att ringa? Vad skulle jag få ut av att få någon att ringa och ställa sig mot BBB?

Troll? Nej...
Helt sinnes hur folk på detta forum har blivit.

Ah där har jag missuppfattat. Min fråga utgick från din sista rad där du skrev "Skapade tråden för tips till andra som också är mot censur, inte för att bevisa fakta för någon", inte att du bara ville tipsa om chansen till gratis bandbredd.

My bad.