AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

För alla de som anser att Ryzens spelprestanda inte är en faktor så ber jag er tänka om. Till och med i 1440p håller min 6600k @4.5GHz tillbaka mig i spel som Battlefield 1 och Black Desert Online.

Detta när jag körde med ett överklockat GTX 1080. Jag hade definitivt gått på AMD för att stöjda "the underdog", men då de presterar så dåligt i spel så tvingas jag gå på en 7700k.
Jag vill inte vänta i 3 år på att få bra spelprestanda. Spel är det tyngsta jag kör på min dator så det är den absolut viktigaste faktorn för mig vid val av CPU.

Computerbase får de 6-10kärniga processorerna i topp för BF1 i multiplayerscenario (obs!) med dx11 och 1080p, men i Sweclockers test gick det bättre för 7700K. Kanske beror det på vilken karta man testar, resultaten är rätt lika trots allt. I dx12 så springer 7700K om. 6600/7600 är en bra bit efter i dx11, men inte i dx12.
https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170...
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Någon testade just problemen med Win 10 och fick följande mellan Win10 o Win7:

"Windows 10 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 49.39fps (Min), 72.36fps (Avg)
8C/8T - 57.16fps (Min), 72.46fps (Avg)

Windows 7 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 62.33fps (Min), 78.18fps (Avg)
8C/8T - 62.00fps (Min), 73.22fps (Avg)"

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Någon testade just problemen med Win 10 och fick följande mellan Win10 o Win7:

"Windows 10 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 49.39fps (Min), 72.36fps (Avg)
8C/8T - 57.16fps (Min), 72.46fps (Avg)

Windows 7 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 62.33fps (Min), 78.18fps (Avg)
8C/8T - 62.00fps (Min), 73.22fps (Avg)"

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...

Skickades från m.sweclockers.com

Huh.. Intressant. Något är uppenbarligen fel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

Någon testade just problemen med Win 10 och fick följande mellan Win10 o Win7:

"Windows 10 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 49.39fps (Min), 72.36fps (Avg)
8C/8T - 57.16fps (Min), 72.46fps (Avg)

Windows 7 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 62.33fps (Min), 78.18fps (Avg)
8C/8T - 62.00fps (Min), 73.22fps (Avg)"

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...

Skickades från m.sweclockers.com

Sen kallar dom med win 7 bakåtsträvare

Skämt och sido, något skumt är det med win 10. Men tyvärr är ju inte 10:an helt stabil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om Ryzen hade stött Windows 7 så hade jag sett ett argument, för egen del. Men då jag inte håller på med så värst mycket superflertrådade grejer, så nej.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Fett ovärt med Ryzen om man bara planerar att spela . Jag ska nog vänta tills nästa år när AMD släpper en mer prisvärd cpu .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Om Ryzen hade stött Windows 7 så hade jag sett ett argument, för egen del. Men då jag inte håller på med så värst mycket superflertrådade grejer, så nej.

.

Så VIA är ditt enda alternativ med andra ord? För du vet väl att Intel har slopat samma stöd va?

http://www.pcworld.com/article/3112663/software/microsoft-mad...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så VIA är ditt enda alternativ med andra ord? För du vet väl att Intel har slopat samma stöd va?

http://www.pcworld.com/article/3112663/software/microsoft-mad...

Klart jag vet. Men bara hos Kaby Lake.. inte hos propparna före det. Du vet, det fanns Intel processorer före Kaby Lake. Man behöver inte gå till VIA. Men ett tips till AMD är att införa stödet: Det skulle de tjäna på.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Klart jag vet. Men bara hos Kaby Lake.. inte hos propparna före det. Du vet, det fanns Intel processorer före Kaby Lake. Man behöver inte gå till VIA. Men ett tips till AMD är att införa stödet: Det skulle de tjäna på.

.

Om du läser länken så är det inte AMD som tagit beslutet utan det är Microsoft som mer eller mindre tvingat igenom det. Ingen hindrar dig heller att använda Windows 7 till dina Intel/AMD CPUer. De kommer att fungera i 99 fall av 100.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Mao för oss spelnördar så presterar Intels CPU:er bäst i dagsläget?

Om man kör med program som stöjder Ryzens alla cores/threads så "vinner" AMD? Dock så misstänker jag att det är en liten skara som sitter på detta behov. Långtifrån alla är ju "content creators" eller "streamers".

Men för att detta ska bli verklighet i spelvärlden så krävs det väl att spelen programmeras för att nyttja detta? Mtp AMD:s marknadsandelar så torde detta ligga långt bort: https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

De som kan driva på denna utveckling är Intel! De är marknadsledande och de har ekonomiska musklerna.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om du läser länken så är det inte AMD som tagit beslutet utan det är Microsoft som mer eller mindre tvingat igenom det. Ingen hindrar dig heller att använda Windows 7 till dina Intel/AMD CPUer. De kommer att fungera i 99 fall av 100.

Microsoft är så förbenat desperata

I vilket fall av hundra kommer det inte att fungera?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nassuz:

Jeg tror nok ikke de fleste som reviewer Ryzen så her tidlig er noen OC Gods, det skal skills til å forstå ny Hardware, og overklokke.
Jeg vil tro at de fleste mainstream hardware journalister mulig ikke har brukt nok tid på overklokking av Ryzen...tidsbrist med å levere raskt kan jeg tenke meg, noe som ikke betyr kvalitet. Mulig de har også en dårlig combo MB/Cpu.....

Se bare på tester så langt av Ryzen, det meste går på "billig" luftkylning, hvem viser scalering på highend luft-custom vatten og opp til LN2?

Sjekk HWbot for Ryzen overklokking, det er der de gutta som kan overklokke leverer resultater.

http://imgur.com/a/ju6sJ

Alltså, det verkar som att det finns ett "tak" på runt 4.0-4.1 Ghz där det inte går att komma högre, hur mycket superduper kylning man har. Har själv samma problem med min 6800K, den vägrar 4.4Ghz, 4.3 är taket om jag vill ha stabilitet, det spelar ingen roll hur mycket jag fläskar upp volten heller, testade hela vägen upp till 1.5v och men min vattenkylning så var heller inte temperaturer en faktor. Och jag vill inte gärna sitta på skyhög volt heller då det sänker livslängden, så min ligger på 1.38v på 4.3Ghz, där får jag nöja mig. Det finns dock vissa som har tur med silikonlotteriet och får upp sina i 4.4-4.5 max, men det är typ 10% av alla 6800K processorer som lämnat Intels fabriker.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Mao för oss spelnördar så presterar Intels CPU:er bäst i dagsläget?

Om man kör med program som stöjder Ryzens alla cores/threads så "vinner" AMD? Dock så misstänker jag att det är en liten skara som sitter på detta behov. Långtifrån alla är ju "content creators" eller "streamers".

Men för att detta ska bli verklighet i spelvärlden så krävs det väl att spelen programmeras för att nyttja detta? Mtp AMD:s marknadsandelar så torde detta ligga långt bort: https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

De som kan driva på denna utveckling är Intel! De är marknadsledande och de har ekonomiska musklerna.

Jag tycker du gör det lite väl förenklat i dina slutsatser.
Om du spelar i 720p så skall du absolut välja en 7700k. Om du spelar i högre upplösningar spelar det ingen roll eftersom GPU är trång sektor, och fördelarna som en Ryzen 7 1700 ger i flertrådiga användarfall överväger med råge de 2-4 fps du tjänar på en 7700k.

AMD har 100%(?) marknadsandelar hos spelkonsoller idag, och vi beklagar ju oss ofta över hur många spel som portas till PC från konsoller. Dessa konsoller är dessutom 8-kärniga och bör kunna dra nytta av Ryzens extra 8 trådar i förhållande till en 7700k.

Min slutsats är att Ryzen 7 1700 inte alls är ett dåligt alternativ till 7700k - snarare bör det vara det självklara valet för majoriteten av konsumenterna.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Xyze:

Den har vad jag kan se inte blivit uppdaterad. Den informationen om Ryzen 5 och Ryzen 3 fanns där samtidigt som recensionen om Ryzen 7 kom upp.

Skrivet av arowe17:

Tack för svar.

Kan någon i redaktionen förtydliga varför artikeln har hamnat överst i nyhetsflödet igen med Ryzen 5 och 3 som huvudfokus?

Korrekt, det är samma text som publicerades den 2 mars 15:00!

Jag såg att det dök upp många frågor och spekulationer om Ryzen 5 och Ryzen 3, trots att vi besvarat många av dessa frågor i artikeln. Valde därför att lyfta ut sida 6 som en egen "nyhet" på framsidan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Microsoft är så förbenat desperata

I vilket fall av hundra kommer det inte att fungera?

.

Det finns alltid någon kombination av hårdvara och mjukvara som gör att Windows inte fungerar optimalt. Därav "99 av 100".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hur ställer sig Sweclockers till AMDs uttalande?

We are AMD, creators of Athlon, Radeon and other famous microprocessors. We also power the Xbox One and PS4. Today we want to talk RYZEN, our new high-speed CPU five years in the making. We're celebrating with giveaways, and you can ask us anything! Special guest: AMD President and CEO Dr. Lisa Su. by AMD_Robert in Amd
[–]AMD_Robert[S] 77 points 2 days ago
"I think this is an extremely unfair characterization of what we requested. Specifically, we asked for 1440p and 4K testing in addition to 1080p testing. I don't think it is unrealistic or unreasonable to request that users receive a complete picture of what the processor can do on a monitor that they may own.
We've been quite straightforward about our 1080p performance. There are a handful of 1080p games that are clearly performing well behind their peers, and far behind what is possible with our IPC, clockspeed, and the performance demonstrated in prosumer apps. But what's also true is that Zen is all-new. Nobody has ever seen it before, not even something like Zen, so there are efforts to take in the codebases to optimize the speedpaths."

"[–]AMD_Robert[S] 6 points 2 days ago
I've said it elsewhere, but I think this is a remarkably unfair characterization. Gamers have all types of monitors, and I don't think it is unrealistic or inappropriate to ask that those resolutions be tested. If someone is going to spend $325-500 on a processor, then I think they deserve to have a complete picture of how that processor will behave. We did not ask them to replace their 1080p data--that would be unethical. With regards to the 1080p performance, I think you'll see a diverse range of results coming from reviewers today. Some positive, some negative. But what's universally true is that IPC testing shows that Ryzen is exactly what we said it would be in terms of throughput, and most 1080p titles reflect the IPC of our processor. The remaining games need optimization work, and we're prepared to do that."

Jag har själv tre st. 1440p skärmar och jag skulle vilja se Ryzen testat i högre upplösningar. Om jag skall köpa ny CPU så vill jag veta hur Ryzen är i jämförelse med min Intel 2600k i 1440p och 4k.

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk
Medlem

Nu börjar det komma fram att i ganska många tester som gjorts har Intel processorer haft turbo på alla kärnor aktiverat, en överklockningsfunktion som vissa moderkort har och som absolut inte reflekterar stock hastigheter för Intel plattformarna.

@Jacob Nu är jag lite nyfiken på hur Swec gjort här, kör ni all core turbo funktionen aktiverad på Intel under testandet?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tellus82:

Nu börjar det komma fram att i ganska många tester som gjorts har Intel processorer haft turbo på alla kärnor aktiverat, en överklockningsfunktion som vissa moderkort har och som absolut inte reflekterar stock hastigheter för Intel plattformarna.

@Jacob Nu är jag lite nyfiken på hur Swec gjort här, kör ni all core turbo funktionen aktiverad på Intel under testandet?

Vi kör Intels standardturbo för alla tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funkforce:

Hur ställer sig Sweclockers till AMDs uttalande?

We are AMD, creators of Athlon, Radeon and other famous microprocessors. We also power the Xbox One and PS4. Today we want to talk RYZEN, our new high-speed CPU five years in the making. We're celebrating with giveaways, and you can ask us anything! Special guest: AMD President and CEO Dr. Lisa Su. by AMD_Robert in Amd
[–]AMD_Robert[S] 77 points 2 days ago
"I think this is an extremely unfair characterization of what we requested. Specifically, we asked for 1440p and 4K testing in addition to 1080p testing. I don't think it is unrealistic or unreasonable to request that users receive a complete picture of what the processor can do on a monitor that they may own.
We've been quite straightforward about our 1080p performance. There are a handful of 1080p games that are clearly performing well behind their peers, and far behind what is possible with our IPC, clockspeed, and the performance demonstrated in prosumer apps. But what's also true is that Zen is all-new. Nobody has ever seen it before, not even something like Zen, so there are efforts to take in the codebases to optimize the speedpaths."

"[–]AMD_Robert[S] 6 points 2 days ago
I've said it elsewhere, but I think this is a remarkably unfair characterization. Gamers have all types of monitors, and I don't think it is unrealistic or inappropriate to ask that those resolutions be tested. If someone is going to spend $325-500 on a processor, then I think they deserve to have a complete picture of how that processor will behave. We did not ask them to replace their 1080p data--that would be unethical. With regards to the 1080p performance, I think you'll see a diverse range of results coming from reviewers today. Some positive, some negative. But what's universally true is that IPC testing shows that Ryzen is exactly what we said it would be in terms of throughput, and most 1080p titles reflect the IPC of our processor. The remaining games need optimization work, and we're prepared to do that."

Jag har själv tre st. 1440p skärmar och jag skulle vilja se Ryzen testat i högre upplösningar. Om jag skall köpa ny CPU så vill jag veta hur Ryzen är i jämförelse med min Intel 2600k i 1440p och 4k.

i 1440P och 4K så är det oftast GPUn som börjar flaskhalsa och inte CPUn. Alltså kommer du att få ungefär samma resultat som 7700K på den upplösningen.

Skrivet av tellus82:

Nu börjar det komma fram att i ganska många tester som gjorts har Intel processorer haft turbo på alla kärnor aktiverat, en överklockningsfunktion som vissa moderkort har och som absolut inte reflekterar stock hastigheter för Intel plattformarna.

@Jacob Nu är jag lite nyfiken på hur Swec gjort här, kör ni all core turbo funktionen aktiverad på Intel under testandet?

Om båda CPUerna går i Turbo på alla kärnor så anser iallafall jag att det inte borde göra någon skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@JonasT: Med andra ord har ni denna funktion avstängd då? Det är nämligen separat inställning som vissa moderkort har som default. Försöker inte vara dryg utan vill bara få det i klartext så mycket som möjligt, lämnar minst tolkningsutrymme på det viset

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Funkforce:

Hur ställer sig Sweclockers till AMDs uttalande?

We are AMD, creators of Athlon, Radeon and other famous microprocessors. We also power the Xbox One and PS4. Today we want to talk RYZEN, our new high-speed CPU five years in the making. We're celebrating with giveaways, and you can ask us anything! Special guest: AMD President and CEO Dr. Lisa Su. by AMD_Robert in Amd
[–]AMD_Robert[S] 77 points 2 days ago
"I think this is an extremely unfair characterization of what we requested. Specifically, we asked for 1440p and 4K testing in addition to 1080p testing. I don't think it is unrealistic or unreasonable to request that users receive a complete picture of what the processor can do on a monitor that they may own.
We've been quite straightforward about our 1080p performance. There are a handful of 1080p games that are clearly performing well behind their peers, and far behind what is possible with our IPC, clockspeed, and the performance demonstrated in prosumer apps. But what's also true is that Zen is all-new. Nobody has ever seen it before, not even something like Zen, so there are efforts to take in the codebases to optimize the speedpaths."

"[–]AMD_Robert[S] 6 points 2 days ago
I've said it elsewhere, but I think this is a remarkably unfair characterization. Gamers have all types of monitors, and I don't think it is unrealistic or inappropriate to ask that those resolutions be tested. If someone is going to spend $325-500 on a processor, then I think they deserve to have a complete picture of how that processor will behave. We did not ask them to replace their 1080p data--that would be unethical. With regards to the 1080p performance, I think you'll see a diverse range of results coming from reviewers today. Some positive, some negative. But what's universally true is that IPC testing shows that Ryzen is exactly what we said it would be in terms of throughput, and most 1080p titles reflect the IPC of our processor. The remaining games need optimization work, and we're prepared to do that."

Jag har själv tre st. 1440p skärmar och jag skulle vilja se Ryzen testat i högre upplösningar. Om jag skall köpa ny CPU så vill jag veta hur Ryzen är i jämförelse med min Intel 2600k i 1440p och 4k.

Att AMD eller någon annan "specifikt efterfrågar" vissa tester är ingenting vi som oberoende media behöver ta hänsyn till. Vi körde AMD Ryzen i samma testsvit och villkor som andra processorer. Däremot köper jag så klart att skillnaderna i spelprestanda blir mindre i högre upplösningar. Att vi gör som vi gör är för att framkalla flaskhalsar och se vad som faktiskt presterar bäst, testar man i 1440p eller 4K blir det lätt spikraka staplar.

Testsviten vi har nu kommer gälla åtminstone några månader framöver, vad som händer nästa gång vi gör om den återstår att se.

Skrivet av tellus82:

Nu börjar det komma fram att i ganska många tester som gjorts har Intel processorer haft turbo på alla kärnor aktiverat, en överklockningsfunktion som vissa moderkort har och som absolut inte reflekterar stock hastigheter för Intel plattformarna.

@Jacob Nu är jag lite nyfiken på hur Swec gjort här, kör ni all core turbo funktionen aktiverad på Intel under testandet?

Vi kör samtliga processorer och produkter efter tillverkarnas egna specifikationer. I fallet med Intels processorer stänger vi således av moderkortstillverkarnas funktioner som automatiskt kör alla kärnor på "max turbo".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Funderar lite här... klarar en I7a rättare sagt 7700k klockad till 5.0ghz att driva 3-4 titan x i sli? Behövs inte mer processor kraft att klara av det? Borde inte en Ryzen 1700 klockad till 4.0+ driva flera kort bättre?

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om båda CPUerna går i Turbo på alla kärnor så anser iallafall jag att det inte borde göra någon skillnad.

Fast nu är det stock vs stock som gäller, inte stock vs smygOC. All core turbo är inte stock på någon av varken amd eller intel plattformarna om man inte specifikt aktiverar det eller moderkortet har det aktiverat från start men det är fortfarande överklockning. Man kan knappast kalla detta för en ok lösning eller rättvis jämförelse.

Om man kör överklockat på bägge lägren med OC på alla kärnor så då är det en rättvis jämförelse eller att man kör ren stock vs stock. Att försöka försvara stock vs all core OC är lite underligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tellus82:

@JonasT: Med andra ord har ni denna funktion avstängd då? Det är nämligen separat inställning som vissa moderkort har som default. Försöker inte vara dryg utan vill bara få det i klartext så mycket som möjligt, lämnar minst tolkningsutrymme på det viset

Alla former av "all-core turbo" är avstängda, korrekt. Annars hade referenstesterna varit med överklockade CPU:er, och det känns ju inte helt rättvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi kör samtliga processorer och produkter efter tillverkarnas egna specifikationer. I fallet med Intels processorer stänger vi således av moderkortstillverkarnas funktioner som automatiskt kör alla kärnor på "max turbo".

Skrivet av JonasT:

Alla former av "all-core turbo" är avstängda, korrekt. Annars hade referenstesterna varit med överklockade CPU:er, och det känns ju inte helt rättvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ett utförligt svar!

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Precis i samma sits som man själv sitter. Efter först bara ha sett Sweclockers recension så kändes det självklart att det ska bli en 7700k. Men när man ser fler recensioner så börjar man tveka. Det är endast Ryzen 1700 som är intressant just nu då den presterar identiskt med de två dyrare modellerna när man överklockar. De 6-kärniga är med största sannolikhet de som ger mest prestanda för pengarna men de känns långt bort, tycker man redan väntat alldeles för länge på Ryzen.

7700k är solklart den som ger mest spelprestanda idag, ingen tvekan om saken. Den kommer dock inte prestera bättre med tiden vilket Ryzen kommer att göra. Det lutar åt 7700k för mig men ska läsa fler recensioner under de kommande dagarna. Även Sweclockers har väl börjat eller ska börja testa sin 1700 strax?

Vi tänker exakt på samma sätt. Först var jag tvärsäker på 7700k. Men fler tester gör att jag tvekar. Tex dom som får en ryzen på 4ghz att liggahack i häl på en 7700k i 5ghz. Eller när ryzens kärnor kämpar på runt 50% så ligger 7700k mkt högre. Känns som ryzen har mer att ge och den är inte dålig i spel bara inte lika snabb. Sen har vi en stor grej och det är am4 som man kommer kunna ha en ny cpu utan att byta mobo som intel, iallafall om man ska tro amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Fast nu är det stock vs stock som gäller, inte stock vs smygOC. All core turbo är inte stock på någon av varken amd eller intel plattformarna om man inte specifikt aktiverar det eller moderkortet har det aktiverat från start men det är fortfarande överklockning. Man kan knappast kalla detta för en ok lösning eller rättvis jämförelse.

Om man kör överklockat på bägge lägren med OC på alla kärnor så då är det en rättvis jämförelse eller att man kör ren stock vs stock. Att försöka försvara stock vs all core OC är lite underligt.

Men AMD har sin turbofunktion också. Därför är det ju egentligen inte stock vs OC utan OC vs OC.

Skrivet av Daniboy:

Funderar lite här... klarar en I7a rättare sagt 7700k klockad till 5.0ghz att driva 3-4 titan x i sli? Behövs inte mer processor kraft att klara av det? Borde inte en Ryzen 1700 klockad till 4.0+ driva flera kort bättre?

MVH

Det är en väldigt bra fråga. För i det fallet skapar man ju en CPU flaskhals..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PalmiNio:

Någon testade just problemen med Win 10 och fick följande mellan Win10 o Win7:

"Windows 10 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 49.39fps (Min), 72.36fps (Avg)
8C/8T - 57.16fps (Min), 72.46fps (Avg)

Windows 7 - 1080 Ultra DX11:

8C/16T - 62.33fps (Min), 78.18fps (Avg)
8C/8T - 62.00fps (Min), 73.22fps (Avg)"

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...

Skickades från m.sweclockers.com

Men men Ryzen fungerar ju inte på Windows 7!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men AMD har sin turbofunktion också. Därför är det ju egentligen inte stock vs OC utan OC vs OC.

Det är en väldigt bra fråga. För i det fallet skapar man ju en CPU flaskhals..

Nej ingen av deltagarna har turbo på alla kärnor som standard, det är defakto överklockning. Att man sedan kan överklocka både AMD och Intel är i sak ovidkommande, det som är viktigt här är att man ska göra en rättvis bedömning av prestanda och då bör man köra "stock mot stock" och "OC mot OC" inte den blandning som vissa testare har gjort. Alltså, vissa tester har kört Intel med "all core turbo" aktiverat vilket låter processorerna köra full maxturbo på alla kärnor inte bara en medans man kört Ryzen helt i stock med maxturbo på enbart en kärna

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Nåja råder ingen tvekan om att man får mer för pengarna om du köper en AMD Ryzen , Borde vara mer framtidssäker iom antalet cores dessutom samt AM4 socketen!?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A