Permalänk
Medlem

DOSgamer Harris 286-16 MHz 1989

Min allra första dator var en 286 och jag har länge velat återuppleva att ha en igen.
Under flera års tid har jag samlat på mig delar från loppisar osv.
Nu var det dags att sätta ihop allt

Moderkort: Phoenix NEAT-286 chip set (CS8221) Neat = New Enhanced AT
CPU: Harris 286 16 MHz
RAM: 4 MB onboard
Hårddiskar: 40 MB Conner CP-3000, 40 MB Plus Impulse 40AT (Quantum)
Grafikkort: Trident 8900
Monitor: IMPDATA 15" monitor 1989

Slängde ihop en film också
inspirerat från Miami Vice, Tron Legacy m.fl.

4K video från 2021 när jag spelar några levels i Wolfenstein (Spear of destiny)

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Vackert! Min första PC var också en 286a, hade dock bara 10Mb disk men den hängde med ett bra tag hemma.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Vackert! Min första PC var också en 286a, hade dock bara 10Mb disk men den hängde med ett bra tag hemma.

Tack!!
Minns du dblspace? Jag körde det och fick
mer utrymme men långsamt gick det.

Permalänk
Avstängd

Detta får förbanne mig full pott!
Stunts och flygsim satt man och nötte många timmar...
Jag hade även gamla stunts i fyrfärg parallellt med tvåan, förbaskat kul spel, håller fortfarande...
Edit, såg du rotat fram lemmings också... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Tack!!
Minns du dblspace? Jag körde det och fick
mer utrymme men långsamt gick det.

Nej, det behövde jag nog aldrig. Hade inte så många spel, Prince Of Persia och Wolfenstain typ men visst kunde man köra det på disketter också? Har för mig att jag pillade något med det.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Stunts, Pacman, Wolfenstein, Lemmings. Årh vilka fina minnen!

Permalänk
Medlem

Vackert vackert!
Vilken film du gjort!
Känslan när du blandar mellan gamla spel och gamla tv serier och passande musik. Underbart.

Tyckte den var så bra att jag sparade videon lokalt för att lättare hitta den igen.
Om du misstycker så kan jag ta bort den. Eller om du skriver konto-nr kan jag ge en mindre donation.

Jag blev imponerad av spelen du körde. Trodde att det behövdes 386/486 för flera av de där.
4MB minne måste ha varit rätt rejält för en 286?

Minns att jag från början hade 4MB RAM när jag skaffade min första PC. En AMD 486 DX2 66MHz.
Säljaren rekommenderade RAM uppgradering till 8MB, men det var tajt med pengar då.
Senare samma år blev det ett byte, min 4MB sticka + pengar för en 8MB.
(moderkortet hade 6 minnesplatser, men det var av 2 olika typer, 30pin och 72pin eller något sådant. Bara 2st platser av de större)
Ännu senare köpte jag en 16MB. Men min 8MB och 16MB och det moderkortet ville inte lira ihop, så jag fick välja antingen eller.
Tyckte det var onödigt att ha 8MB liggandes i onödan, så det blev att byta den + pengar mot en 16MB.
Så 486:an slutade till slut med 32MB minne. Förutom att den då hade en Pentium Overdrive istället för 486 processorn.
Den datorn kostade alldeles för mycket pengar... men gav många roliga timmar.

Det enda jag har kvar från 486:an idag är själva processorn och ett multimedia paket från Creative Labs.

Kul också att du hade med The Increadible Machine i videon. Har tänkt på det spelet någon gång att det skulle kunna vara kul att prova igen. Men har inte kommit på vad det heter eller något lämpligt att söka på.

Permalänk
Medlem

Du har utstansade hål i MB-plåten, en aning före sin tid
Får sköna flashbacks av hur kretskorten och kretsarna såg ut på den tiden. Min första PC var av liknande karaktär men med en uppgraderad CPU till en 386sx, minns att spänningen till CPUn var 3,3 volt och den saknade kylfläns

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Nej, det behövde jag nog aldrig. Hade inte så många spel, Prince Of Persia och Wolfenstain typ men visst kunde man köra det på disketter också? Har för mig att jag pillade något med det.

Jajjemen det går kanon att köra direkt från diskett eller ZIP drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Detta får förbanne mig full pott!
Stunts och flygsim satt man och nötte många timmar...
Jag hade även gamla stunts i fyrfärg parallellt med tvåan, förbaskat kul spel, håller fortfarande...
Edit, såg du rotat fram lemmings också... ha ha!

Tack så mkt hehe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vackert vackert!
Vilken film du gjort!
Känslan när du blandar mellan gamla spel och gamla tv serier och passande musik. Underbart.

Tyckte den var så bra att jag sparade videon lokalt för att lättare hitta den igen.
Om du misstycker så kan jag ta bort den. Eller om du skriver konto-nr kan jag ge en mindre donation.

Jag blev imponerad av spelen du körde. Trodde att det behövdes 386/486 för flera av de där.
4MB minne måste ha varit rätt rejält för en 286?

Minns att jag från början hade 4MB RAM när jag skaffade min första PC. En AMD 486 DX2 66MHz.
Säljaren rekommenderade RAM uppgradering till 8MB, men det var tajt med pengar då.
Senare samma år blev det ett byte, min 4MB sticka + pengar för en 8MB.
(moderkortet hade 6 minnesplatser, men det var av 2 olika typer, 30pin och 72pin eller något sådant. Bara 2st platser av de större)
Ännu senare köpte jag en 16MB. Men min 8MB och 16MB och det moderkortet ville inte lira ihop, så jag fick välja antingen eller.
Tyckte det var onödigt att ha 8MB liggandes i onödan, så det blev att byta den + pengar mot en 16MB.
Så 486:an slutade till slut med 32MB minne. Förutom att den då hade en Pentium Overdrive istället för 486 processorn.
Den datorn kostade alldeles för mycket pengar... men gav många roliga timmar.

Det enda jag har kvar från 486:an idag är själva processorn och ett multimedia paket från Creative Labs.

Kul också att du hade med The Increadible Machine i videon. Har tänkt på det spelet någon gång att det skulle kunna vara kul att prova igen. Men har inte kommit på vad det heter eller något lämpligt att söka på.

Tack så jättemycket!

Du får göra precis som du vill med filmen jag vill inte ha något för den.
Blir bara så glad av att stöta på människor som har samma känsla

Anledningen till att 286:an är så rapp är troligtvis på grund av internminnena som klarar 0-wait state.

Känner igen det där med ramminnen till 486. Efter 286 så uppgraderade jag till 486sx-25 och senare DX2-66!
Det var ren kärlek!
Jag hade 2st 8MB samt en 4 har jag för mig så 20 MB totalt ramminne

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

De ja! 40MB HDD! Skaffade precis 2st 10TB diskar, stora idag, men frågan är hur det ser ut om 28 år.

Permalänk
Hedersmedlem

5 poäng för videon och det eminenta musikvalet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ibm model-f? Inte varje dag man ser i bruk.

Permalänk
Medlem

Åhhh, en hel näve full av nostalgi! Tack! A-10 Tank Killer...vilka minnen. Och vilka jävla datorpriser på den tiden...ruggigt

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Connerdiskar, det hade jag glömt bort. Hade själv sådana under första halvan av 90-talet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

4MB på en 486a, holy shit säger jag bara. Det måtte väl motsvara typ 256/512GB ram på en ny dator idag? När 486orna kom och de blev populära så hade de 4MB ram, vissa köpte dock till 4MB extra för runt 2000kr.

Annars snygg retrodator, jag har själv länge funderat på att skaffa en, men sedan ska man ha plats etc. För oss mindre kräsna så kan man ju genom olika tekniker köra den mesta programvaran än idag.
*edit*
Det var vid windows 95 som kom slutet av 95 som den stora skaran fick användning av så extremt mycket ramminne, även om nu vissa spelade på sina datorer och då behövde.

Permalänk
Medlem

"Slängde ihop en film..." jojo

@Joyride: Vilken nostalgitripp Riktigt snyggt bygge, en solklar 5:a och en extra 5:a för filmen!
Riktigt bra färg på plasten också, har du aft tur och hittat sånt som inte varit så gulnat eller har du behandlat den?

/F

Permalänk
Medlem

Bra video och även intressant kanal, fastnade på den en stund av nostalgin man upplevde!

Permalänk
Medlem

Tumme upp, fy fan vad härligt!

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, cool film, jag praoa på Tulip computers i Haninge (såg klistermärket) Vart grymt sugen på att se igenom Miami vice serien igen ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nostalgisk minne av HDD som spinner upp, man mår dåligt :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Den där datorn måste ha varit svindyr på sin tid, 286 på 16Mhz.
De flesta 286:or hade en klockfrekvens mellan 8-10Mhz.
Dessutom 4Mb interminne på det
De flesta levererades med 640Kb eller 1Mb ram.

Ok ser prislappen nu 15995+moms mycke pengar 1989.

Permalänk
Medlem

Jäklar va cool!

Och videon! Herre, sökte upp låten på Spotify också och la till i min lista.

5a för galleriet och en 10a för filmen!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ahhh vilken nostalgi Första pc:n efter min Amiga 600HD var en 486 DX/50 med 16mb ram och 340mb HD. Blev mycket doom lira på den tiden

Permalänk
Medlem

Är den y2k-kompatibel?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Så vackert, vilken nostalgitripp. alla gamla minnen kommer tillbaka.
Alla timmar man satt och pilla i config.sys och autoexec.bat.

Edit:
can it run crysis ?

Visa signatur

Main: Core-i7 2600K@stock, Noctua NH-U12S, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Corsair Vengeance 1600MHz 32GB, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, Corsair HX750 PSU, MSI GTX 1080 Gaming X, Win 10 Pro 64 bit eng, Acer XB270HU Predator, Logitech MX-518
Nettop: Samsung NC10, Tablet: Samsung Galaxy Tab 3, Phone: Honor 8

Permalänk
Medlem

@Joyride

Jag fick tårar i ögonen av lycka. Den där filmen är helt fenomenal. Jag blev så lycklig. Vackert i sann nörd- och nostalgianda.

Permalänk
Medlem

Snyggt! måste erkänna att jag är smått imponerad över att en 286a klarar endel av spelen i videon. framförallt 3d titlarna som stunts och winter challenge.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

sitter processorn i en sådan fast i självaste modermodemet?(moderkortet) eller går de byta

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf