Varför inget prestandaindex för processorer?

Permalänk
Medlem

Varför inget prestandaindex för processorer?

Varför har vi ett prestandaindex för grafikkort men inget för processorer?

Förstår att det kan bli lite svårare eftersom att de inte bara handlar om spel utan även videoredigering och liknande. Mitt förslag är att göra ett index med bara spel och ett med andra program eller bara spel för den delen.

Man skulle även utifrån det kunna göra ett diagram utifrån pris. Skulle vara bra nu när Ryzen kommer, eller vad säger ni?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad till "feedback"*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Precis som du säger finns det nog för många variabler för att det ska gå att lösa på ett smidigt sätt och det blir svårt att få en överblick över resultaten när det kan hänga på så enkla saker som 'silikonlotteri' eller hur pass väl anpassat ett visst spel eller en viss programvara är efter enkärning/flerkärnig prestanda (prestanda som dessutom kan ändras med tiden).

Det gäller visserligen även GPU om man ser till bl.a. överklockning men när det kommer till processorer finns det dessutom så många olika produkter med smärre skillnader och frågan är vilka produkter man ska ha med i listan eftersom olika processorer kan lämpa sig bättre eller sämre till olika användningsområden.

Kort sagt både ja och nej, ett bra förslag men jag tror tyvärr inte att det går att applicera i praktiken.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Idén är bra i teorin, men är svårare att genomföra i praktiken. Som @ågren skriver är det för många variabler att ta hänsyn till om vi skulle försöka sy ihop ett prestandaindex för processorer. Speciellt i produktivitetsapplikationer där förhållandet mellan en Intel- och AMD-processor kan variera enormt beroende på vilka prioriteringar bolagen gjort med sina arkitekturer. För spel är det dock eventuellt möjligt, ska kika på möjligheterna till detta för nästa testsvit (lovar inget!).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Idén är bra i teorin, men är svårare att genomföra i praktiken. Som @ågren skriver är det för många variabler att ta hänsyn till om vi skulle försöka sy ihop ett prestandaindex för processorer. Speciellt i produktivitetsapplikationer där förhållandet mellan en Intel- och AMD-processor kan variera enormt beroende på vilka prioriteringar bolagen gjort med sina arkitekturer. För spel är det dock eventuellt möjligt, ska kika på möjligheterna till detta för nästa testsvit (lovar inget!).

Ja jag förstod det, det är ju många fler variabler att räkna med. Men det skulle vara trevligt, ni får gärna kolla på det

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]