Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Vart är mitt asus m-atx gene???

ATX skit, varför ska man köpa ett så stort kort när både cf och sli är tvärkasst?

Drömmen hade dock varit ett m-atx i toppklass, utan färg, grön pcb, kopparflänsar

Håller med dig, men i mitt fall 100% om man byter ut m-atx emot m-itx i ditt inlägg ovan.

Behöver endast en enda kortplats för ett grafikkort. Är inte det minsta intresserad av allt potentiellt strul med dubbla grafikkort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack! Kommer förhoppningsvis om ett litet tag då.

Har du själv använt Biostar och varit nöjd med de?

Har haft ett 486 moderkort en gång i tiden, inhandlat som beg, var rätt nöjd med det fram tills några elektrolytkondensatoter gav sig och då hadde det tjänat bra.

Tyvärr inte mycket till svar.

Är du ute efter m-ITX så är där inte mycket att välja på, speciellt om man även vill ha X370

Har ännu inte bestämt mig, men blir det något så ska det vara litet...

Mini-ITX BioStar X370-GTN

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

"A comment from Asus:

"I’ve decided to provide some recommendations on DDR4 limitations concerning AM4 currently.

As it stands the AMD code has restricted RAM tuning options which means many RAM kits at launch will not be compatible. This is the same for our competitors also.
What we recommend is the following:
If fully populating a system with 4 DIMMs (2DPC), use memory up to a max of 2400MHz.
If using 1DPC (2 DIMMs) ensure they are installed in A2/B2 and use memory up to max of 3200MHz.

The indication I have received from HQ is that AMD has focused all their efforts on CPU performance so far and will release updated code in 1~2 months when we expect improved DDR4 compatibility and performance."

In short if filling all 4 DIMM's set your speed to 2400MHz and work up from there.
If using 2 DIMM's put them in the A2/B2 slots and a max of 3200MHz should be possible.

In our testing only the Crosshair board achieved 3000-3200MHz, the others were in the 2400-2666MHz range.

BIOS updates will come!"

https://forums.overclockers.co.uk/threads/ryzen-ddr4-memory-w...

Verkar som att jag inte kan köra mina fyra 3000 MT/s stickor för fullt, i alla fall inte till en början.

Misstänkte att det var falet, oavset så ska dom fungera.
Biostar har lagt till minne med en hastighet av 3600 i kompatibilitetslistan, tråkigt att dom inte skrev testad hastighet då ryktet nu säger "Ryzen klarar DDR4 3600".

Men allt är ju inte förlorat även om man inte kan nyttja minnet upp till specad frekvens, en del kan man ju ta igen med snävare tider/timing för minnet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Den lilla skaran konsumenter som vill bygga itx byggen och har väntat på Ryzen kan vänta några veckor till efter lanseringen

2 veckor bort till Mitx brädor är helt okej för mig men om det var så borde inte iallafall tillverkarna veta nått om man frågar dom eller väljer dom att hålla tyst ??

Butikerna som säljer har inte hört något om Mitx men hoppas att det kommer snart.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ni som planerar att köpa Asus Crosshair VI kan fortsätta med dom gamla kylarfästena.

13:10 in på videon så visas dubbla monteringshålen för både dom (nu) gamla och nya fästena.
Asus Crosshair VI AM4 Ryzen Motherboard Preview

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

2 veckor bort till Mitx brädor är helt okej för mig men om det var så borde inte iallafall tillverkarna veta nått om man frågar dom eller väljer dom att hålla tyst ??

Butikerna som säljer har inte hört något om Mitx men hoppas att det kommer snart.

Men kommer det verkligen finnas ITX X370? Är inte det X300 platformen som är gjord för just ITX; då på en chipset nivå, man valde att ha t.ex. färre PCIe lanes på ett ITX moderkort, 16 istället för 24 osv

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Triton242:

Såg denna hemliga väskan idag på stan

http://i.imgur.com/uDT0cG3.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inget märkvärdigt med en trälåda? Måste även säga att du är creepy som smygfotograferar mig och inte hälsar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Triton242:

Såg denna hemliga väskan idag på stan

http://i.imgur.com/uDT0cG3.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jacob:

Det är väl inget märkvärdigt med en trälåda? Måste även säga att du är creepy som smygfotograferar mig och inte hälsar.

Snygg väska där. Är det hål i den?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av emilakered:

Snygg väska där. Är det hål i den?

Den sprack någonstans mellan San Francisco och Arlanda. Har ingenting att göra med att jag fick lägga mig på den för att stänga igen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men kommer det verkligen finnas ITX X370? Är inte det X300 platformen som är gjord för just ITX; då på en chipset nivå, man valde att ha t.ex. färre PCIe lanes på ett ITX moderkort, 16 istället för 24 osv

Biostar verkar vara på väg med m-ITX med både X370 och B350 chip, skillnaden mellan dom ska då endast vara M.2 som på kortet med X370 klarar 32 Gb/s mot B350 där det (endast) är 16 Gb/s.

Mini-ITX AM4 board from Biostar unveiled!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är väl inget märkvärdigt med en trälåda? Måste även säga att du är creepy som smygfotograferar mig och inte hälsar.

Hahahaha.. är det du på bilden?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden på ett X370 och ett B350 moderkort? Jag har tänkt inskaffa en Ryzen 1800x och har INTE tänkt att klocka. Kastar jag pengar i vattnet med ett X370 då? Hade tänkt köra 1st SSD 2.5, 1st HDD 3.5 och USB uttag räcker med max 2st 2.0, 2st, 3.0 och helst minst x1 3.1, 1st Grafikkort PCI-E, 1st Noctua NH-D15 Processorfläkt.

Tack SweC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är väl inget märkvärdigt med en trälåda? Måste även säga att du är creepy som smygfotograferar mig och inte hälsar.

Hehe.
Som alla andra svenskar vill ja inte störa samt beskar bilden så "du" slapp närvara
Sedan var du så rysligt snabbt från brottsplatsen att jag faktiskt med barn o allt inte han.

Nu ut i backen igen för några åk.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ClintBeastwood:

Hahahaha.. är det du på bilden?

Jajamen!

Skrivet av Triton242:

Hehe.
Som alla andra svenskar vill ja inte störa samt beskar bilden så "du" slapp närvara
Sedan var du så rysligt snabbt från brottsplatsen att jag faktiskt med barn o allt inte han.

Nu ut i backen igen för några åk.
Skickades från m.sweclockers.com

Okej, du är ursäktad pga. barn. Ta det lugnt i backen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men kommer det verkligen finnas ITX X370? Är inte det X300 platformen som är gjord för just ITX; då på en chipset nivå, man valde att ha t.ex. färre PCIe lanes på ett ITX moderkort, 16 istället för 24 osv

Tycker X300 verkar rätt kass i jämförelse med X370?

USB 3.1G2 (Type C) och M2 känns som ett absolut minimumkrav ifrån min sitt på ett nytt high end mITX-kort.

Finns inte detta ifrån AMD och dess partners så blir det garanterat Intel även för mitt nästa bygge!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Biostar verkar vara på väg med m-ITX med både X370 och B350 chip, skillnaden mellan dom ska då endast vara M.2 som på kortet med X370 klarar 32 Gb/s mot B350 där det (endast) är 16 Gb/s.

Mini-ITX AM4 board from Biostar unveiled!

NU börjar det likna något!

Tack Baw!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tycker X300 verkar rätt kass i jämförelse med X370?

USB 3.1G2 (Type C) och M2 känns som ett absolut minimumkrav ifrån min sitt på ett nytt high end mITX-kort.

Finns inte detta ifrån AMD och dess partners så blir det garanterat Intel även för mitt nästa bygge!

Som sagt ITX byggen är inte ett fokus, och USB 3.1 typ C verkar finnas på de flesta AMD X-boards, dock vet jag inte om M.2.

Men jag ser inte varför de inte skulle finnas ITX byggen med m.2 och USB typ C?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Slutet av Mars eller början av April beräknar Gigabyte komma med Minitx moderkort.

Alltså 1 månad bort, fått svar nyss

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam

Här skriver Asus lite mer om sina moderkort.
http://edgeup.asus.com/2017/02/22/ryzen-am4-motherboard-guide...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Slutet av Mars eller början av April beräknar Gigabyte komma med Minitx moderkort.

Alltså 1 månad bort, fått svar nyss

Gott!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/