AMD Ryzen-leveranser beräknas uppgå till en miljon på lanseringsdagen

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen-leveranser beräknas uppgå till en miljon på lanseringsdagen

Till lanseringsdagen beräknas AMD leverera upp till en miljon processorer ur familjen Ryzen, vilket motsvarar intäkter på hundratals miljoner dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter för AMD och deras aktieägare!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Gött undra hur många fler användare med 8 core i procent som det kommer bli detta året?
Detta leder till programvaruutvecklare motiveras för detta. Annars har allt fler mjukvaror för professionellt bruk utvecklas för 8 kärnor, jag sitter t.ex nu med en BIM ritning och oj va slött det går på min 4 kärniga laptop. Där cadprogrammet redan idag har stöd för 16 kärnor och det är vad man borde ha.
Att enbart göra en import av ritning tog över 15 minuter... Så more hoursepower behövs verkigen inom datateknik.

Permalänk
Medlem

Köpte några aktier igår ... så detta var goda nyheter
Kanske kan man finansiera uppgraderingen med investeringen

stavfel
Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Citat:

Än så länge pekar allt mot att AMD Ryzen kommer erbjuda mycket prestanda för pengarna, där exempelvis åttakärniga toppmodellen ser ut att slå jämna slag med mer äm dubbelt så dyra Intel Core i7-6900K.

Jacob är väl med och testar så jag ser detta som ett sätt att indirekt verifiera ryktena utan att faktiskt säga något.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@Thomaseron: oyeaa!, köpt dem i tidigt december och jag skrattar hela vägen till banken, so to say Önskar dock att jag gjort de redan förra våren då jag började bevaka dem.

Men jag vill minnas att jag för några år sedan på sweclockers lästa en artikel om att AMD var dödsdömt, vilken vändning!

Permalänk
Medlem

Kanon ju Bara hoppas att förväntningarna infrias så att leveranserna kan fortsätta ge klirr i kassan

Stort grattis till alla med AMD-aktier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ClintBeastwood:

Jacob är väl med och testar så jag ser detta som ett sätt att indirekt verifiera ryktena utan att faktiskt säga något.

Fram till att NDA går ut återger vi inget mer än andra rapporter och tidigare uppgifter. I just det här fallet finns det dock inte mycket att "verifiera" från min sida då vi redan fått tillåtelse att publicera prestandasiffror.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
99:e percentilen

Har skrivit till Prisjakt och föreslagit att egenskapen "Hyper-Threading" ersätts med "SMT" eller dylikt, då det i dagsläget är inkorrekt att sätta "Ja" på en Ryzen, men orättvist att sätta "Nej". Får hoppas de hänger med i svängarna nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Granter:

@Thomaseron: oyeaa!, köpt dem i tidigt december och jag skrattar hela vägen till banken, so to say Önskar dock att jag gjort de redan förra våren då jag började kolla bevaka dem.

Men jag vill minnas att jag för några år sedan på sweclockers lästa en artikel om att AMD var dödsdömt, vilken vändning!

Tycker aktier är lite osäkert (är ju lite som kortspel) men borde handlat med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Thomaseron: oyeaa!, köpt dem i tidigt december och jag skrattar hela vägen till banken, so to say Önskar dock att jag gjort de redan förra våren då jag började kolla bevaka dem.

Men jag vill minnas att jag för några år sedan på sweclockers lästa en artikel om att AMD var dödsdömt, vilken vändning!

Jag hade aktier, men när de började dyka från 12,2 till 9-10 dollar så sålde jag.
Nu hade jag iofs tillräckligt ändå så det räckte till ny dator, men jag skulle uppenbarligen haft mer is i magen.
Gav strax under 2 dollar stycket, så gjorde en bra vinst ändå.

Ja, de har gjort ett bra jobb!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Har skrivit till Prisjakt och föreslagit att egenskapen "Hyper-Threading" ersätts med "SMT" eller dylikt, då det i dagsläget är inkorrekt att sätta "Ja" på en Ryzen, men orättvist att sätta "Nej". Får hoppas de hänger med i svängarna nu.

Bra gjort! Ryzen och Intels teknik är i princip det samma, för den som det spelar någon roll, ja lägg ett filter på processortillverkare.

Permalänk
Medlem

Frågan är när Intel's prissänkningar kommer och hur stora de blir. de måste nästan halvera priset på 7700k för att inte tappa

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom nya cpu från AMD kan ge Intel på tafsen 😃😃

Sitter och väntar in alla tester .
Moderkortet jag vill ha kommer ut senare i år Asrock X370 Taichi

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Får se hur intel svarar på det då.

Tror knappast de skulle släppt nya cpuer hela tiden med 2-3% mer prestanda om de hade konkurrens.

Hoppas allt går bra för AMD och inga oväntade problem dyker upp:D

Permalänk
Medlem

Vet inte hur framtidssäkra AMD-aktier är egentligen.. De är ju väldigt beroende av hur det går på datormarknaden i allmänhet, och där går försäljningen fortsatt trögt. Ska AMD börja göra riktigt stora vinster måste de på något sätt övertyga alla som idag sitter med Intel i sina laptops och stationära att byta till Ryzen, men det blir inte lätt då dessa Intel-processorer redan är mer än vad de allra flesta behöver.

En annan okänd faktor är GPU-delen, där de behöver bli mer konkurrenskraftiga mot Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Trevliga nyheter för AMD och deras aktieägare!

ja jag var lite sen att köpa men dom har gått upp 35% sedan köp, synd att man inte våga satsa mer bara

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Herregud, detta är en fest för mig som aktiägare sen nått år tillbaka. Julafton varje dag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen att gå över till det röda laget. Fan vad det kliar i köpfingret.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Trevliga nyheter för AMD och deras aktieägare!

Snarare är ryzen och dess prestanda med i aktiekursen redan.
Säljer den inte enligt de beräkningarna så kommer aktien falla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Hoppas att dom nya cpu från AMD kan ge Intel på tafsen 😃😃

Sitter och väntar in alla tester .
Moderkortet jag vill ha kommer ut senare i år Asrock X370 Taichi

Nice! Ser ut som ett moderkort för mig också med en extra SATA-controller och massor utav SATA-portar, U.2 och en NVMe. Totally kan man alltså ha 10 SATA 6-diskar, en U.2 (gör en PCIE-port obrukbar men det är ok) samt en NVMe-disk som bootdisk.

Lär ju inte komma gratis dock men förhoppningsvis klockar Ryzen 1700 bra så man kan köpa den istället för x-varianterna.

Gillar att wi-fi och bluetooth är inbyggt också. Fett moderkort och tack för "tipset"!

Edit: till och med "rätt" nätverkschip. Vet vi något uppskattat pris?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Thomaseron: oyeaa!, köpt dem i tidigt december och jag skrattar hela vägen till banken, so to say Önskar dock att jag gjort de redan förra våren då jag började kolla bevaka dem.

Men jag vill minnas att jag för några år sedan på sweclockers lästa en artikel om att AMD var dödsdömt, vilken vändning!

Alltså jag ångrar mig så mycket. Tänkte köpa aktier för typ 2 år sen eller nått men tyckte det var för jobbigt o skaffa aktiekonto o sånt för jag inte haft det tidigare.

Hade kunnat tjäna så mycket deg

Permalänk
Medlem

Guess who's back!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Alltså jag ångrar mig så mycket. Tänkte köpa aktier för typ 2 år sen eller nått men tyckte det var för jobbigt o skaffa aktiekonto o sånt för jag inte haft det tidigare.

Hade kunnat tjäna så mycket deg

Jag köpte när de låg i typ $3. Enbart för att jag trodde på att konsumenter förr eller senare skulle tröttna på bolagen som i princip inte anstränger sig för dem alls längre. Roligt att det bar frukt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej kära Clockers!

Vi tänkte samla lite information och F.A.Q här - Vi vet inte själva allt än så vi kommer försöka så gott det går och uppdatera så snart vi får tydliga svar! Mycket info har redan läckt ut, men vi kan inte bekräfta allt.

Den första försändelsen processorer kommer skickas den 2/3, för bäst chans att få då rekommenderar vi att ni bokar nu direkt.

Men kommer jag få vid lansering om jag beställer nu?

Tyvärr kommer det vara ett relativt begränsat utbud processorer direkt vid lanseringen den 2/3 – Och vi kommer inte kunna svara på vilka exakt som kommer få sina processorer direkt. Självklart kommer vi uppdatera med mer information så snart vi har mer att erbjuda.

Hur många kommer med första försändelsen?

Vi har inte fått exakta siffror än och jobbar på att erbjuda så många processorer som möjligt, återigen en fråga vi får återkomma med svar på när vi själva vet.

När kommer andra vågen av processorer?

Obekräftat datum men fler på ingång

Saxat från Inets post. Tillgången verkar inte vara speciellt god?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

Saxat från Inets post. Tillgången verkar inte vara speciellt god?

En miljon chip fördelat över alla världens marknader blir kanske inte jättemycket åt varje enskild återförsäljare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Frågan är när Intel's prissänkningar kommer och hur stora de blir. de måste nästan halvera priset på 7700k för att inte tappa

Nej... 7700k kommer sälja bra med en prislapp på 3400-3500. Det är 6800k/6850k/6900k/6950k som de kommer va tvungna att sänka priset på då de är löjligt dyra jämfört med prestandan och den nya konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

En miljon chip fördelat över alla världens marknader blir kanske inte jättemycket åt varje enskild återförsäljare.

Är dock inte en papperslansering iaf... även om lagren är tomma, men å andra sidan är där redan nu en efterfråga.

http://hexus.net/tech/news/cpu/102826-amd-ryzen-cpu-pushed-be...
Ryzen ska tydligen redan ha slagit världsrekordet i CineBench @ 5,2Ghz på 8 kärnor!

Nu är detta extrem kylning, men det finns iaf hopp för en hel del prestanda även med många kärnor.

Beror väl på hur man ser det. Det är ju bara high-end delarna som lanseras också, personligen ser jag fram emot hur prisvänlig 1600x och 1500 blir... 1400x kan bli enormt prisvärd med 8 trådar också, och dessa lär vanliga användare som inte är entusiaster också kunna ha råd med. Om man ska välja mellan 4 kärnor med 4 trådar eller 6 kärnor med 12 trådar så är det senare helt klart vettigare. Alt 2 kärnor med 4 trådar vs 4 kärnor med 8 trådar, samma sak.

Intels i5as dagar är räknade, och de kommer blir uråldriga väldigt snart imho, när Intels i3a kan göra samma jobb och AMD motsvarande kan sopa mattan i multitråd beräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nej... 7700k kommer sälja bra med en prislapp på 3400-3500. Det är 6800k/6850k/6900k/6950k som de kommer va tvungna att sänka priset på då de är löjligt dyra jämfört med prestandan och den nya konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Delar inte den åsikten, AMDs prissänkningar på 8 kärnor är vad brukar kalla för "market disruption". Folk inser var marknaden är på väg och transformeringen går mycket snabbare

2 kärniga fasas ut, low end och mainstream blir 4 kärniga, alla som köper prestanda kommer välja 8 kärnor

Tänk på att intel måste ner på AMDs nivåer med 6800k/6850k/6900k/6950k i och med att AMD drar mindre ström och presterar bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Köpte några aktier igår ... så detta var goda nyheter
Kanske kan man finansiera uppgraderingen med investeringen

Köpte aktier förra året. De har ökat med 650% rätt bra investering fast min bankrådgivare tyckte jag var dum i huvudet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.