Nokia 3310 på väg tillbaka

Permalänk
Medlem

@Kilrah: Ah, du skulle självklart jobba på Nokia: Var en senare nyinköpt Nokia jag hade problem med. Fast kanske jag som var otydligt?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Haha, helt underbart grepp

Skulle inte förvåna mig om den skulle sälja relativt bra, förutsatt att den har allt det som gjorde originalet så bra, och att förändringarna och moderniseringarna ligger dolda under skalet. Finns nog som sagt en och annan latent smartphonehatare där ute, som mycket väl skulle plocka upp något sånthär, om den åtminstone får någon slags coolhetsfaktor, och man inte blir ansedd som någon slags ufo som inte kör smartphone 2017.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

En modern Ericsson T28 !!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror en återrelease av 3310 skulle mottas på samma sätt som om Half-Life 3 skulle släppas; en besvikelse med tanke på all hype.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av martinot:

Nyfiken;
Hur gör du om någon skall ringa dig, tex. på jobbet? Kör du Skype eller IP-telefoni istället?

Kan ju fortfarande ta emot samtal på samma vis såklart, och göra egna om jag rotar fram ikonerna, samma med sms. Hela min krets använder Discord nuförtiden, så det är där jag nås socialt dygnet runt. De få traditionella telefonsamtal jag får är från morsan och telefonförsäljare, nån enstaka gång i månaden. På mitt jobb är det telefonförbud, och vill dom något viktigt när jag är ledig så skickar dom sms om att ringa upp när jag har tillfälle, även det väldigt sällan

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
SpelClockers

Oj oj... Minnena börjar väckas till liv nu.. Hände väll att när jag gick från matsalen, när jag gick i 6 - 9 att jag hade den i höger hand, och armen gick fram och tillbaka.. Och sedan helt plötsligt råkade jag släppa min nokia 3310 och den åkte på golvet i full fart in i listen på andra sidan rummet... xD

Tog upp den igen, satte ihop skalet lite och den funkade hur bra som helst. Och utan en skråma...

Inte många av dagens smart telefoner som klarar av det..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon159643:

3310 har alltid känns som en losertelefon. När jag köpte min Nokia 6110 så var den grym, när 3310 kom så kändes det som att svenssons fick de funktioner som jag hade haft i så många år tidigare. Alla började spela de spelen som man hade kört i så många år.

3310 hade Snake 2, på 6110 hade du bara första Snake.
5110 och 3210 var svenssontelefonerna innan 3310 och hade första Snake de med, 5110 kom bara några månader efter 6110.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

3310 är grym som första lur till kidsen gör inte så himla mycket om den går sönder eller tappas bort

Tror inte dagens kids skulle acceptera det. Inte en chans!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror inte dagens kids skulle acceptera det. Inte en chans!

Troligtvis inte men vikitiga är att va nåbar kunna ringa och skicka sms till morsan / farsan resten är bara underhållning

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Kan ju fortfarande ta emot samtal på samma vis såklart, och göra egna om jag rotar fram ikonerna, samma med sms. Hela min krets använder Discord nuförtiden, så det är där jag nås socialt dygnet runt. De få traditionella telefonsamtal jag får är från morsan och telefonförsäljare, nån enstaka gång i månaden. På mitt jobb är det telefonförbud, och vill dom något viktigt när jag är ledig så skickar dom sms om att ringa upp när jag har tillfälle, även det väldigt sällan

Ok. Skulle aldrig ha en chans i he-vetet att fungera att vara utan telefonmöjöighet i ett enda av mina jobb som jag någonsin haft. 😀

Förutom telefon och SMS så är det mail/kalender (Outlook), Lync/Skype (företagsvarianten), PointSharp (tvåfaktor-authentisering för Cisco VPN) och Slack som är absolut nödvändiga appar. Microsoft Office, Adobe Acrobat och OneNote (eller EverNote) är också rätt givna appar i telefonen tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Om de inte ändrat mjukvaran så blir det köp.. Hellst hade jag sett en 3210, men 3310 duger helt klart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

3310 hade Snake 2, på 6110 hade du bara första Snake.
5110 och 3210 var svenssontelefonerna innan 3310 och hade första Snake de med, 5110 kom bara några månader efter 6110.

Skickades från m.sweclockers.com

Min första Nokia GSM (innan hade jag haft Motorola GSM i form av en vikbar TAC, och innan det två rätt stora Siemens GSM) var deras verkliga klassiker 2110, och den hade ingen snake alls (var någon gång 1994/1995)! 😃

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av martinot:

...och den hade inge snake alls (1994)! 🙂

Stackare, hur överlevde du?

Undrar om den här "nya" 3310 verkligen kommer sälja om de gör den exakt lika dan som den gamla, de måste väl ändå lägga in några moderna funktioner för jag tror inte folk köper den enbart på grund av nostalgi, då kan man köpa en riktig på eBay billigare istället. Dom skulle kunna ha ett "classic mode" som emulerar den gamla modellen och ett modern läge med mer funktioner.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Stackare, hur överlevde du?

Hade givetvis alltid med mig en handdator (antingen Psion eller HP Jornada) som var fulladdade med bla. en massa kul spel. 😀

Skrivet av hunden:

Undrar om den här "nya" 3310 verkligen kommer sälja om de gör den exakt lika dan som den gamla, de måste väl ändå lägga in några moderna funktioner för jag tror inte folk köper den enbart på grund av nostalgi, då kan man köpa en riktig på eBay billigare istället. Dom skulle kunna ha ett "classic mode" som emulerar den gamla modellen och ett modern läge med mer funktioner.

Håller helt med dig i din analys ovan.

Tror det kan bli svårt att bara ha telefoni/SMS/Snake i de år 2017, om de skall användas till mer än att bara bli "engånstelefoner" eller rena nödtelefoner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig någon Nokia, men för mig är ikonen 3210..

Permalänk
Medlem

Förstod aldrig 3310 hypen när den kom. Visst, har för mig att den var billig och utan antenn å i teorin fickvänlig. Men den var ju ful som stryk och skitstor. Hade redan en 8210.

Min T610 från 3 år efter 3310 lever fortfarande och jag använder den för mitt 'utlands'/hemma SIM när jag är hemma/borta. Så snackar visserligen sällan i den, men batteriet ger fortfarande helt ok standby tid. Är mycket mer impad/nostalgisk av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

3310 är inte odödlig. 5110 är dock som en slägga! Har faktiskt slagit spik med en, skärmen dog men alla knappar funkade kunde till och med ringa.
5110 är den riktiga kulttelefonen enligt mig.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Telefonerna på den tiden var riktigt odödliga.
Jag tror morsan fortfarande använder sin 3310 faktiskt. Hon har inte känt något behov av att ha en massa appar i telefonen. Hon kommer åt det hon vill via datorn även om hon nu börjar fundera på att byta ut den. Delvis för att batteriet är så gammalt vilket gör samtalstiden väldigt dålig. Den klarar fortfarande några dagar på standby dock om man inte pratar i den.
Min 3110 fungerade felfritt för något år sedan när jag testade att starta den. (Hade sparat den i en byrålåda av nostalgi). Men i senaste flytten fick den åka till elektronikåtervinningen..

Permalänk
Skrivet av Whaleboobs:

En modern Ericsson T28 !!!

Skulle köpa DIREKT...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

Batteritid: Ungefär hela min gymnasietid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Jaaa vad sjukt glad man blir! Har också kvar min gamla Sony Ericsson T610 från 2003 samt Ericsson GF788e från 1997. Båda funkar fortfarande utmärkt!

Holy smokes, har glömt hur längesedan allt det där var.

Skrivet av Thomaseron:

Hehe, nice. Skulle vilja att samma sak händer Ericsson T39 också.

Och T68!

Skrivet av Molotov:

nja som tidigare har nämnt så kan man ibland eller alltid? köpa typ osmarta samsunglurar för 50 - 200kr.
ska det här vara samma skräp som endast i nostalgi ska vara dyr så nej tack.

Men vem vill ha en Samsung?

Skrivet av Ratatosk:

Den ser najs ut, blir faktiskt sugen på en

Skrivet av RaZman:

För egen del har tjänster som WhatsApp, Messenger samt mail helt tagit över samtal och sms, även om den avskalade upplevelsen och framförallt batteritiden lockar så skulle telefonen innebära en högre månadskostnad för min del. Dessutom vet alla att 8210 var mycket bättre.

Yes, har kvar min 8210 Tyvärr pajade skärmen efterhand, vilket var anledningen till att jag köpte ny telefon och gick på en ganska spejsad och stilig viktelefon från dåtidens underdog Samsung våren 2004.

Skrivet av martinot:

Kul gjort av MHD Global!

Lite av nostalgivåg, precis som Nintendo med NES Classic.

Min första Nokia var den betydligt äldre och klassiska 2110 "ägget" (med PC Card för Internetanslutning ifrån både HP-handator och bärbar dator), men 2000 så köptejag just en 3310 i denna blå färgen i present till min syster, som blev enormt glad och sedan använde den i många år (hon har kvar samma mobilnummer som jag fixade än i dag).

Till skillnad ifrån NES Classic så kommer jag dock inte stå i kö för denna.

Haha, jag har också kvar numret jag fick på min första telefon 2001 eller 2002.

Skrivet av oceanic:

Borde åter tillverka Nokia 8110 med nytt innanmäte och fjäder driven lucka, kanske som modell "Neo" 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Oh yes!

Skrivet av Mr. Bravo:

Kan ju fortfarande ta emot samtal på samma vis såklart, och göra egna om jag rotar fram ikonerna, samma med sms. Hela min krets använder Discord nuförtiden, så det är där jag nås socialt dygnet runt. De få traditionella telefonsamtal jag får är från morsan och telefonförsäljare, nån enstaka gång i månaden. På mitt jobb är det telefonförbud, och vill dom något viktigt när jag är ledig så skickar dom sms om att ringa upp när jag har tillfälle, även det väldigt sällan

Det var ju... lite udda.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

3310 är inte odödlig. 5110 är dock som en slägga! Har faktiskt slagit spik med en, skärmen dog men alla knappar funkade kunde till och med ringa.
5110 är den riktiga kulttelefonen enligt mig.

Håller helt med, 5110 är kult, tror jag fortfarande har en liggandes bland några tjog gamla mobbar och det skulle inte förvåna mig om den gick att ladda upp o funka.

3310 var också en pansar kultis, tjejjen då begick ultrvåld på sin, kastade iväg den i ett busksnår och det regnade. Nägra dagar senare ändrade hon sig, tror de var något tfnnr hon saknade som hon tänkte kunde iallafall finnas på sim kortet, den fick hon igång. Helt jädra otroligt.

Men de mesta pansar mobben var väl Hajfenan från Ericson https://www.google.se/search?q=hajfenan&client=firefox-b-ab&p...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

3310 är inte odödlig. 5110 är dock som en slägga! Har faktiskt slagit spik med en, skärmen dog men alla knappar funkade kunde till och med ringa.
5110 är den riktiga kulttelefonen enligt mig.

Den som kom i röd version? Har för mig att det var standard, men minnet kan svika. Tror jag har den liggande någonstans, får ta och leta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Den som kom i röd version? Har för mig att det var standard, men minnet kan svika. Tror jag har den liggande någonstans, får ta och leta

Min var/är svart.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hoppas den laddas med USB-C. Den borde ha lite moderna funktioner också, som att man kan importera och exportera kontaktlistor i vCard-format, och tethra den till en dator och använda den som LTE-modem.

Permalänk

Smartphone?

Vad ska man med smartphone till när man klarar sig med en sådan här:

Nokia 2330 Internet
Dessutom med en hyfsat trimmad burk hemma.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de skall bli riktigt retro och återlansera Nokia Cityman 100.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Testpilot

Nu har den presenterats, är mer en nytolkning än en ren kopia av den gamla: https://www.nokia.com/en_int/phones/nokia-3310
Ska ha en månads standbytid, perfekt som rese- eller festivalmobil. Går att surfa på den men inte installera appar.
Färgskärm
2 megapixel kamera
Radio
MP3-spelare
SD-kortsläsare
Hörlursutgång
Snake

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@hunden: Ja, såg det. Lite som nya VW-bubblan kontra gamla. Tyvärr. Var inte själv direkt spekulant på en "dumtelefon", men hade ju mycket hellre sett att de behållit den gamla lite mer fyrkantiga modellen och originalformgivningen. Nu faller ju lite av hela konceptet (tycker jag personligen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/