Ang blockerande av användare

Permalänk
Inaktiv

Ang blockerande av användare

Detta är väl inte feedback, snarare en fråga.. Hur som..

Upptäckte ganska nyligen denna funktion när.. Jag vet inte vad jag pysslade med ärligt talat.
Men jag fick i alla fall en fundering när jag såg funktionen.
Kan man se vilka som blockerat en själv?
Edit: Och hur ser det i dagsläget ut?

Det känns som en bra och dålig grej att kunna.
Bra för att slippa besvara någon som ändå inte kan läsa vad man skriver.
Dåligt då de som blockerar kanske inte vill att folk vet om det.

Personligen vill jag väl gärna känna till vilka som blockerar mig. Kanske i form av någon ruta när man försöker besvara sådan individ.

För de som är nyfikna på funktionen så går det att komma åt enligt nedan:
Profil -> Inställningar -> Relationer

Provar omröstningsfunktionen när jag ändå håller på..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skall fungera som förut. Blockerade användare kunde inte se mina inlägg alls, och jag slapp se deras. Vill minnas att det var lugnare och trevligare stämning på forumet när det var så.

Nu har i och för sig modereringen blivit mycket bättre och hat-trådar blir låsta mycket fortare än tidigare så det kanske benar ut sig själv (tänker då främst på "övriga ämnen").

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed:
Låter vettigt, på sätt och vis.
Jag skulle gärna vilja ha möjlighet läsa dina inlägg även om du inte vill läsa mina. (exempel såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Ozzed:
Låter vettigt, på sätt och vis.
Jag skulle gärna vilja ha möjlighet läsa dina inlägg även om du inte vill läsa mina. (exempel såklart)

Förlaget innan har väl varit ensidig blockering. DVS blockerar jag dig så ser jag inte dina inlägg men du ser mina, men det har påpekats att trådar i så fall kan bli väldigt virriga, om någon t. ex svarar på ett inlägg från någon man har blockerat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Förlaget innan har väl varit ensidig blockering. DVS blockerar jag dig så ser jag inte dina inlägg men du ser mina, men det har påpekats att trådar i så fall kan bli väldigt virriga, om någon t. ex svarar på ett inlägg från någon man har blockerat.

Är du säker på att det är så det fungerar nu? Det var nämligen en av mina funderingar, även om jag kanske var lite otydlig.. Tar och uppdaterar med "hur ser det faktiskt ut i dagsläget", eller något i den stilen. Jag föredrar väl denna approach, då jag anser att det kan vara kul att läsa vad folk skriver oavsett vad de tycker om mig. Kanske inte otrevligheter, men det får man väl stå ut med, tyvärr.
Hmm.. Hade jag inte tänkt på. Men jag skulle nog påstå att det är viktigare att kunna rätta folk när de virrar till något, än att det aldrig blir lite konstigt i tråden. En lösning på problemet skulle kunna vara att det läggs till i inläggen, likt hur det ser ut när någon editerat.
Kom förövrigt på att det kanske var lite meningslöst att tillägga "(exempel såklart)" i tidigare inlägg, då det är rätt uppenbart att vi inte har försökt att blockera varandra.. Men men, så får det vara

exempel på vad jag menade:
Wille93 är blockerad av Ozzed. Därför kan Ozzed ej se detta inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Är du säker på att det är så det fungerar nu? Det var nämligen en av mina funderingar, även om jag kanske var lite otydlig.. Tar och uppdaterar med "hur ser det faktiskt ut i dagsläget", eller något i den stilen. Jag föredrar väl denna approach, då jag anser att det kan vara kul att läsa vad folk skriver oavsett vad de tycker om mig. Kanske inte otrevligheter, men det får man väl stå ut med, tyvärr.
Hmm.. Hade jag inte tänkt på. Men jag skulle nog påstå att det är viktigare att kunna rätta folk när de virrar till något, än att det aldrig blir lite konstigt i tråden. En lösning på problemet skulle kunna vara att det läggs till i inläggen, likt hur det ser ut när någon editerat.
Kom förövrigt på att det kanske var lite meningslöst att tillägga "(exempel såklart)" i tidigare inlägg, då det är rätt uppenbart att vi inte har försökt att blockera varandra.. Men men, så får det vara

exempel på vad jag menade:
Wille93 är blockerad av Ozzed. Därför kan Ozzed ej se detta inlägg.

En annan lösning skulle ju kunna vara att inlägg från personer man flaggat får en annan färg, så att man får en indikation om att "den här personen har du blockat så förmodligen vill du inte se dennes trams", typ. Då kan man ju ändå läsa inläggen om man vill.

Hur det fungerar nu är (vad jag vet) såhär:

Om du blockerar mig så kan jag inte skicka PM till dig, och du får ingen notis även om jag citerar dig i svar, men det går fortfarande se allt som skrivs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

En annan lösning skulle ju kunna vara att inlägg från personer man flaggat får en annan färg, så att man får en indikation om att "den här personen har du blockat så förmodligen vill du inte se dennes trams", typ. Då kan man ju ändå läsa inläggen om man vill.

Hur det fungerar nu är (vad jag vet) såhär:

Om du blockerar mig så kan jag inte skicka PM till dig, och du får ingen notis även om jag citerar dig i svar, men det går fortfarande se allt som skrivs.

Ahaa! Där ser man nyttan av att kunna läsa folks inlägg än en gång

Jepp, den varianten låter väldigt smidig. Det skulle nog vara att föredra även för min del.
Jag skulle nog bygga på den tanken och låta användare flagga olämpliga inlägg. Fast där har vi istället problemet att det kan missbrukas i form av att göra användare mindre benägna att läsa inlägg de ej själva anser värdiga.

Okej! Det förvärrar faktiskt inget för min del, om nu jag kan läsa allt som skrivs. "Mina citat" använder jag mig inte av, så det gör mig ingen som helst skillnad.