Trådlöst Wifi via fiber till våra gäster, Vilken Router?

Permalänk
Skrivet av Gaist:

5Ghz är ganska värdelöst utomhus, räckvidden är väl en radie på 10 m, och signalen kommer ha svårt att tränga in i husbilar och husvagnar.

Tack!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hhuresson:

Tack för bra svar, det finns möjlighet till 1000/1000 i fiberkabeln.

Jag fick mailsvar från ett företag:

Tack för ditt mail och förfrågan om lämpliga produkter.
Jag kan rekommendera en router som heter SmartFlex™ LAN. Du kan läsa mer om den i följande länk: (Modellnamnet var tidigare Spectre ERT)
https://www.induonet.com/p/router-routrar/conel-spectre-v3-in...
Priset för en sådan är 4590kr exkl. moms
För att skydda den mot väder och vind har vi en kapsling som går att förse med lås och den har ett inbyggt nätaggregat. Pris: 340kr exkl. moms för skåpet, 150kr för låset och ett lämpligt nätaggregat kostar cirka 300kr.

Detta är själva routern och för att nu kunna dela ut wifi över området till omkring 50 st. användare så har vi en accesspunkt som heter Cerio OW-300N2-A2:
https://www.induowireless.com/p/wifi/cerio-wifi-lank-ow-310n2...
Accesspunkten kostar 2790kr och en ordentlig runtomstrålande antenn som kostar 615kr. Några meters antennkabel går på cirka 300-400kr.

Om du känner att ovanstående är en lämplig lösning för er så återkommer jag gärna med en ordentlig offert.

Med vänlig hälsning

Verkar detta vettigt?
Nackdelen som jag ser det är att jag skulle vilja ha både 2,5 och 5 ghz...

Skickades från m.sweclockers.com

Ska inte routern vara inomhus i ert kontor? Det är en dyr och antagligen långsam industriell router, en mer klassisk business router är nog mer lämpligt om den kommer vara inomhus (frostfritt).
Oavsett, kolla vad för internethastighet den klarar,framgår inte av infon jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

5Ghz är ganska värdelöst utomhus, räckvidden är väl en radie på 10 m, och signalen kommer ha svårt att tränga in i husbilar och husvagnar.

10 meter? Viss överdrift, eller hur?

Det är inga som helst problem att skicka 5Ghz över långa avstånd. Ta tex AirFiber - upp till 100 kilometer (p-to-p, men ändå).

50-70m fri sikt är ingen match på 5 Ghz. Skillnaden mot 2,4 Ghz är ca 6db. Dessutom finns det inga microvågsugnar, bluetooth, DECT-telefoner o annat skräp som stör. Att bygga Wifi idag på endast 2,4Ghz är det ingen som gör idag. Dual-band (både 2,4 och 5Ghz) är det vanligaste. Att endast köra på 5Ghz blir dock allt vanligare.

Kvarstår attenuation (signalförlusten) in i en husvagn, husbil. Ja, det kommer troligen att vara ngt sämre för 5Ghz. Kan för litet om material som dessa byggs i. Är det plast/komposit så kommer förlusten dock att vara relativt låg. Är det ngn form av isolering med typ metalfolie, blir det genast mycket värre.

Om varje husbil har fri sikt till antennen - dvs inte behöver passera "genom" andra husbilar (inkl människokroppar som ger kraftig signalförlust) så lär 5Ghz via antenner med hyfsad gain funka fint. Dvs val av antenn samt dess placering (höjd/vinkel) är A och O.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Ska inte routern vara inomhus i ert kontor? Det är en dyr och antagligen långsam industriell router, en mer klassisk business router är nog mer lämpligt om den kommer vara inomhus (frostfritt).
Oavsett, kolla vad för internethastighet den klarar,framgår inte av infon jag ser.

Hej!

All utrusning kommer vara i ett skåp vid anslutningspunkten.

Det står att den har 100/10 Ethernet uttag, om det är det du menar?

Väl mött
Kim

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tanis:

10 meter? Viss överdrift, eller hur?

Det är inga som helst problem att skicka 5Ghz över långa avstånd. Ta tex AirFiber - upp till 100 kilometer (p-to-p, men ändå).

50-70m fri sikt är ingen match på 5 Ghz. Skillnaden mot 2,4 Ghz är ca 6db. Dessutom finns det inga microvågsugnar, bluetooth, DECT-telefoner o annat skräp som stör. Att bygga Wifi idag på endast 2,4Ghz är det ingen som gör idag. Dual-band (både 2,4 och 5Ghz) är det vanligaste. Att endast köra på 5Ghz blir dock allt vanligare.

Kvarstår attenuation (signalförlusten) in i en husvagn, husbil. Ja, det kommer troligen att vara ngt sämre för 5Ghz. Kan för litet om material som dessa byggs i. Är det plast/komposit så kommer förlusten dock att vara relativt låg. Är det ngn form av isolering med typ metalfolie, blir det genast mycket värre.

Om varje husbil har fri sikt till antennen - dvs inte behöver passera "genom" andra husbilar (inkl människokroppar som ger kraftig signalförlust) så lär 5Ghz via antenner med hyfsad gain funka fint. Dvs val av antenn samt dess placering (höjd/vinkel) är A och O.

Tack för ett mycket bra svar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Jag skulle rekommendera Ubiquitis APs. Deras pro modeller klarar att vara utomhus, dock under tak. Några såna så kommer det fungera kanon Lätta att installera och administrera. Behöver du en router så skulle jag kollat på Edgerouter X. 50 anslutningar är inga problem, med normal användning. Men det är ju bra om man fördelar dem på 2-3 APs för bättre prestanda.
https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

Hos farsan så körs det med en RT-AC1200+ från Asus på ungefär 134 kvadratmeter och då får man ändå bra uppkoppling till grannen. Helt utan APs så man kan enkelt klara sig utan några AP's så länge som det inte är allt för mycket störningar. Däremot så är det som mest fem-tio anslutningar på den. Om det handlar om 50 st så kanske man behöver APs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

10 meter? Viss överdrift, eller hur?

Det är inga som helst problem att skicka 5Ghz över långa avstånd. Ta tex AirFiber - upp till 100 kilometer (p-to-p, men ändå).

50-70m fri sikt är ingen match på 5 Ghz. Skillnaden mot 2,4 Ghz är ca 6db. Dessutom finns det inga microvågsugnar, bluetooth, DECT-telefoner o annat skräp som stör. Att bygga Wifi idag på endast 2,4Ghz är det ingen som gör idag. Dual-band (både 2,4 och 5Ghz) är det vanligaste. Att endast köra på 5Ghz blir dock allt vanligare.

Kvarstår attenuation (signalförlusten) in i en husvagn, husbil. Ja, det kommer troligen att vara ngt sämre för 5Ghz. Kan för litet om material som dessa byggs i. Är det plast/komposit så kommer förlusten dock att vara relativt låg. Är det ngn form av isolering med typ metalfolie, blir det genast mycket värre.

Om varje husbil har fri sikt till antennen - dvs inte behöver passera "genom" andra husbilar (inkl människokroppar som ger kraftig signalförlust) så lär 5Ghz via antenner med hyfsad gain funka fint. Dvs val av antenn samt dess placering (höjd/vinkel) är A och O.

Överdrev en del! Många wifi-system kör ju 5GHz som länkar mellan AP, men då är det fri sikt och riktade antenner (som du ju även skriver) och inte omni antenner!. Husvagnar och husbilar består inte av plast utan ett lättmetallskal. Så det är en fin Faradays bur! Sen är det inte många husvagnar och husbilar som kör varken micro eller dect...

Permalänk
Medlem

@Hhuresson:

Aldrig hört talas om produkterna, fråga är hur gränssnittet ser ut? Hur man kan administrera? Går det som någon skrev ovan att kunna bandbreddsbegränsa varje enhet för att antingen kunna erbjuda högre hastighet mot peng och göra så att inte en device kan sno all kapacitet? Nämner åter igen att avståndet kan bli problem, det är som sagt dubbelriktad kommunikation, inte bara ap`n som skall skicka information till mobilerna utan mobilerna skall skicka tillbaka information med då en inbyggd antenn och effekt som är myyyycket mindre än en ap. Mobilen kan visa full täckning från ap`n men själv ha svårt att nå tillbaka.
Jag tycker att du skall be ett företag att komma ut och titta på plats hos er(vilket vi/jag alltid gjorde när jag jobbade med det), det är väldigt svårt att bilda sig en uppfattning per mail/tel vad som krävs.

Eftersom du inte är ute efter något high end nät så hade jag fortsatt kika på Ubiquiti, prisvärt och bra prestanda.
Har du möjlighet till ström ute på ställplatsen? Stolpe/hus där man skulle kunna sätta point-point antenn och där ansluta ap?

Permalänk

@eatme@live:

Hej!

Det finns ström vid anslutningspunkten där fiberkabeln kommer in.
Nu är ju även området halverat så i dagsläget är det enda stället med ström.

300mbit/sec skall routerna klara. Med 50 enheter borde det bli 6mbit/st. Detta borde räcka?

Väl mött
Kim

Permalänk
Medlem

@Hhuresson:
Det handlar inte bara om att fördela 300mbit på 50 enheter..räknar man så så ja då blir det i teorin 6mbit till varje. Dock skall sen ap`n kunna hantera alla anslutningar (alla datatrafik) som skickas fram och tillbaka, och där blir det problem med för många anslutna enheter. Speciellt med videostreaming. Processor och minne kommer inte att räcka till i ap`n vilket gör att det kommer att lagga och i värsta fall så "dör" ap`n

Du har inte möjlighet att gräva ner slang i marken och sätta stolpe/stolpar ute på fältet? Behöver bara ha cat kabel i slangen i såfall, ström till ap`n löses via POE i cat kabeln. Vi löste det så på Daftö camping med slang och nergjutna "lyktstolpar"

Permalänk
Skrivet av eatme@live:

@Hhuresson:
Det handlar inte bara om att fördela 300mbit på 50 enheter..räknar man så så ja då blir det i teorin 6mbit till varje. Dock skall sen ap`n kunna hantera alla anslutningar (alla datatrafik) som skickas fram och tillbaka, och där blir det problem med för många anslutna enheter. Speciellt med videostreaming. Processor och minne kommer inte att räcka till i ap`n vilket gör att det kommer att lagga och i värsta fall så "dör" ap`n

Du har inte möjlighet att gräva ner slang i marken och sätta stolpe/stolpar ute på fältet? Behöver bara ha cat kabel i slangen i såfall, ström till ap`n löses via POE i cat kabeln. Vi löste det så på Daftö camping med slang och nergjutna "lyktstolpar"

Hej!

Möjlighet att gräva finns klart, men något vi väldigt gärna slipper.

Lösningen som presenterades används av andra campingplatser.
Jag tror vi kommer att prova denna, sen får vi se hur det löser sig.

Jag tackar för alla tips jag fått och återkommer till sommaren när vi på riktigt ser hur det funkar.

Tack än en gång!!

Permalänk

Tack alla!!!

Lösningen som presenterades används av andra campingplatser.
Jag tror vi kommer att prova denna, sen får vi se hur det löser sig.

Jag tackar för alla tips jag fått och återkommer till sommaren när vi på riktigt ser hur det funkar.

Tack än en gång!!

Permalänk
Medlem

@Hhuresson:

Okay! Lycka till

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hhuresson:

@eatme@live:

Hej!

Det finns ström vid anslutningspunkten där fiberkabeln kommer in.
Nu är ju även området halverat så i dagsläget är det enda stället med ström.

300mbit/sec skall routerna klara. Med 50 enheter borde det bli 6mbit/st. Detta borde räcka?

Väl mött
Kim

Du kan inte räkna så här. WiFi funkar som en hub, dvs all trafik delar samma medium. Det gör också att det blir mycket kollisioner när många enheter är aktiva. För varje enhet som kommunicerar samtidigt så tappar du lite extra på grund av detta. Så om en enhet kan använda 300mbit (eller vad än nu max är) så kommer två enheter tillsammans bara upp i 200mbit gemensamt. 3 enheter 150mbit osv.

Så med 50 enheter kanske du har ett teoretiskt max på 1mbit/s per enhet. Om vi sedan lägger på lite dåliga förhållanden och andra störningar på det så är du kanske nere på 256-512kbit/s. Så som någon annan skrev här, om det är dåligt väder och merparten av användarna vill fördriva tiden med att streama film så kommer hela skiten att braka ihop.

Skrivet av Hhuresson:

Tack alla!!!

Lösningen som presenterades används av andra campingplatser.
Jag tror vi kommer att prova denna, sen får vi se hur det löser sig.

Jag tackar för alla tips jag fått och återkommer till sommaren när vi på riktigt ser hur det funkar.

Tack än en gång!!

Ett tips är att du ber om referenser på det och sedan ringer upp dessa campingar och frågar hur det funkar. Det är ju tex också intressant hur många accesspunkter de har och hur stora ytor de täcker med WiFi. Bara för att de använder samma utrustning så kan de ju ha betydligt fler AP's per m².

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan inte räkna så här. WiFi funkar som en hub, dvs all trafik delar samma medium. Det gör också att det blir mycket kollisioner när många enheter är aktiva. För varje enhet som kommunicerar samtidigt så tappar du lite extra på grund av detta. Så om en enhet kan använda 300mbit (eller vad än nu max är) så kommer två enheter tillsammans bara upp i 200mbit gemensamt. 3 enheter 150mbit osv.

Så med 50 enheter kanske du har ett teoretiskt max på 1mbit/s per enhet. Om vi sedan lägger på lite dåliga förhållanden och andra störningar på det så är du kanske nere på 256-512kbit/s. Så som någon annan skrev här, om det är dåligt väder och merparten av användarna vill fördriva tiden med att streama film så kommer hela skiten att braka ihop.

Ett tips är att du ber om referenser på det och sedan ringer upp dessa campingar och frågar hur det funkar. Det är ju tex också intressant hur många accesspunkter de har och hur stora ytor de täcker med WiFi. Bara för att de använder samma utrustning så kan de ju ha betydligt fler AP's per m².

Tack!!

Det ska jag göra!!

Väl mött
Kim

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hhuresson: Får du ingen bra feedback från den leverantören du varit i kontakt med så kan jag rekommendera Ruckus T300 Omni,(sländge upp 81st av dessa på förra campingen) finns i såkallad unleashed variant så man slipper köpa dyra cloud/supportlicenser osv.. Kör en R500 hemma själv(inomhusvariant.) Lite overkill för en lgh men men..

Edgerouter
PoEmatning antingen via PoE injektor eller PoE+ kompatibel switch
Ruckus T300 Omni (går att ansluta extern antenn för 5Ghz bandet om man vill det)

Permalänk
Skrivet av eatme@live:

@Hhuresson: Får du ingen bra feedback från den leverantören du varit i kontakt med så kan jag rekommendera Ruckus T300 Omni,(sländge upp 81st av dessa på förra campingen) finns i såkallad unleashed variant så man slipper köpa dyra cloud/supportlicenser osv.. Kör en R500 hemma själv(inomhusvariant.) Lite overkill för en lgh men men..

Edgerouter
PoEmatning antingen via PoE injektor eller PoE+ kompatibel switch
Ruckus T300 Omni (går att ansluta extern antenn för 5Ghz bandet om man vill det)

Mycket bra info! Tack!!

Håller det i tankarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hhuresson:
Ubiquitits prylar har använts mycket till hotell (nu är ju detta utub men...jag har följt några gubbar på tuben som jobbar mycket med Ubis prylar och installerat dem på hotell. Som många påpekat så räcker det inte med en router Mitt i. Du behöver flera, och du Behöver dra kabel till dem, inte köra WDS eller liknande mellan APs. För varje AP du som repeater så halveras ungerfär kapaciteten. Drar du kabel till dem och sätter upp dem på bra platser så kommer du får full kapacitet till varje AP. Ingen AP klarar 200 anslutningar med MAX kapacitet, därför man köper flera och fördelar lasten mellan dem. Sen behöver du en bra router som klarar av att hantera 100+ enheter. Det gör inte routrar på siba/elgiganten. En annan fördel är att du får POE på "köpet". Har för mig att du behöver ha något kortare TP beroende på om du kört POE+/POE, det e bara ubis PRO-modeller som följer POE/+-standarden. De övriga kör eget på 24V Passive. Och om jag inte missminner mig så är rekommenderad längd på POE ca 45 M? Och POE+ ca 70M. Någon annan kanske vet mer exakt hur det är?

Skulle också rekommendera, som nämnts, att ni tar dit någon som har lite mer koll på sakerna. Som hjälper er. Antar du tänkt på börja arbetet redan nu? Om inte så gör det innan det blir vår/sommar och det blir massa folk Så ni ser att ni har ok internet överallt.
En annan fördel med ubis APs är att de har roaming/zero-handshake som default. Det e väl inte så märkvärdigt i jämförelse med andra företagsprylar. Men värt att nämna. Hört en del som klagar på att det fungerar dåligt medans andra tycker det är bra. Antar det beror mycket på vad man använder dem till för enheter.

Edit: En sak till, Ubis APs har guestnät i inställningarna, dvs du kan konfa gästnätet genom att klicka i en bock i princip. Vilket gör att varje ansluten enheter isoleras från de andra anslutna enheterna = Bra! och du har även limits på upload/download, har troligen de flesta företagsmodellerna. Men tvivlar det finns någon i samma prisklass. Sen kan du ev komplettera med brandvägsregler för att styra trafiken och begränsa åtkomst till diverse.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

En annan fördel med ubis APs är att de har roaming/zero-handshake som default. Det e väl inte så märkvärdigt i jämförelse med andra företagsprylar. Men värt att nämna. Hört en del som klagar på att det fungerar dåligt medans andra tycker det är bra. Antar det beror mycket på vad man använder dem till för enheter.

Roaming är en del av 801.11-standarden och hanteras av klientenheten (så ja, det är inget märkvärdigt). Zero Handoff stöds däremot av Ubiquitis AP och skall göra så att roaming sker s.a.s. sömlöst... med det har fungerat sisådär med Ubiquiti tycker även jag - oavsett enheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Ubiquiti har lite begränsningar i hårdvara men är en bra produkt för vad det kostar. Vi körde väl till 90% Ruckus vid våra normala installationer på hotell och konferensställen och Ubiquiti när det var extremt priskänsligt. Ubiquitis point-point länkar fungerar förvånade bra med tanke på vad de kostar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spinxen:

Hej, jag vill inte verka spydig eller så men eftersom du/ni inte verkar ha så bra koll på tekniken och svaren i denna tråden är minst sagt blandade. Visst Ubiquiti-prylarna är rätt ute, MEN det är konfigureringen och installationen som är A & O här. Jag gissar att ni har betalt en ganska stor slant för fiberuppkopplingen, och säkert bundit upp er på ett avtal. Du nämner upp till 50 platser, det betyder upp mot 200-250 enheter vid full beläggning. Installerar ni saker utan att konfigurera det optimalt så kommer ni få ett rent h-vete när folk börjar klaga på att det går segt, tappar anslutning etc. Det kommer garanterat att bli huvudvärk. Så min starka rekommendation är att att in anlitar ett proffs som installerar allt åt er, det kanske kostar 3-4-5.000 men det är värt det alla gånger!

Ja, dessutom kommer det, vare sig man vill eller inte bli supportfrågor, "hur gör jag för att koppla upp min telefon". Dessutom, eftersom Ni är ett företag som erbjuder tjänsten blir ni ansvariga, om någon sitter och gör något olagligt, tittar på bilder som kanske inte borde finnas på internet med mera måste ni hjälpa polisen mm.

Det är ju naturligtvis många som erbjuder gratis internet, det är snart svårt att hitta någon som INTE gör det. Men ni måste vara beredda på att det kan mer tid i anspråk. Man spenderar ju ofta mer tid på camping än man gör när man dricker en kaffe också, oftast iaf

Permalänk
Medlem

@eatme@live: Vi föredrar också Ruckus men även t.ex. Meru och Zebra med riktigt kontroller där ZH är mer eller mindre ett krav. Jag misstänker att de som inte upplever några problem har ett sådant användarmönster, applikationer eller miljö där eventuell fördröjningen inte märks av helt enkelt.

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Dessutom, eftersom Ni är ett företag som erbjuder tjänsten blir ni ansvariga, om någon sitter och gör något olagligt, tittar på bilder som kanske inte borde finnas på internet med mera måste ni hjälpa polisen mm.

Nej, att företaget blir ansvarig stämmer inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, att företaget blir ansvarig stämmer inte.

Jag kanske var lite otydlig, företaget är ansvariga för sin tjänst, dom blir alltså en ISP och får precis samma skyldigheter. Däremot blir dom inte ansvariga för VAD personerna gör, dvs. om någon tankar hem en film olagligt så kommer inte företaget åtalbara för brottet. Däremot blir dom skyldiga att lämna ut information om vem som surfat, alltså lämna ut IP adresser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Roaming är en del av 801.11-standarden och hanteras av klientenheten (så ja, det är inget märkvärdigt). Zero Handoff stöds däremot av Ubiquitis AP och skall göra så att roaming sker s.a.s. sömlöst... med det har fungerat sisådär med Ubiquiti tycker även jag - oavsett enheter.

Precis det var zero handoff jag syftade på.

Visa signatur

.

Permalänk

Hej Alla!

Kan informera om att vi valde Induo.com

Deras lösning med endast en accesspunkt, har fungerat felfritt!

Varje enhet har en bandbredd på 20/20, punkten täcker hela området.

I övrigt ett väldigt serviceinriktat företag.

Tack för alla tips jag fått!!

Väl mött
Kim

Skickades från m.sweclockers.com