Permalänk
Proffsmoddare

Galleri är nu uppe, kika gärna in, lägg en röst och kommentar.

http://www.sweclockers.com/galleri/14084-curv3d-aio-edition

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Ja men nu var de då dags att ta isär detta bygge igen för att börja installera och planera en helt custom loop. Vad jag nu kommer använda för kylning är:

RAD: EKWB XT 120mm
BLOCK: MIPS Iceforce
PUMP/TOP: Alphacool DC-LT

Denna radiator är ungefär dubbelt så tjock som den som satt på Corsair H75, så nu fylls lådan upp verkligen till max. SSD-hållaren får väldigt precis plats på den.

Vad gömmer sig i lådan...?

Jo ett av de snyggaste blocken jag sett, ett MIPS Iceforce, tyvärr finns inte MIPS kvar, detta block köpte jag när jag var i USA, från Performance PC's, sista exemplaret de hade.

Ser ganska schysst ut tycker jag, ska dock byta ut skruvarna då de inte var min favorit direkt.

Radiator installerad! Som sagt så är ju denna en hel del större än den tidigare.

Sedan installerades SSD-hållaren på radiatorn och kablar kopplades in för att se hur allt ser ut.

Jag monterade ihop allting så att jag kan börja planera hur jag ska dra loopen och just nu de viktigaste, vart och hur pumpen ska monteras. En hel del surfande på Caseking har det också blivit, ska plockas ihop varukorg med diverse fittings, akrylrör och annat. Jag är taggad!

Detta var allt för denna vecka, hoppas ni fortfarande hänger kvar på sluttampen av detta eviga projekt, lovar, det är snart över.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Kul projekt. Drog igenom alla sidor. Imponerande!

Subbed

Permalänk
Proffsmobbare

Nu blev det extra intressant!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ejocke:

Kul projekt. Drog igenom alla sidor. Imponerande!

Subbed

Tack så mycket!

Skrivet av Laine:

Nu blev det extra intressant!

Ja nu börjar de roliga.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Kort update idag, jag hittade igen lite snyggare skruvar till blocket.

Vad tycks?

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

@C4B12: mycket bra!!!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av 76FELIX:

@C4B12: mycket bra!!!

Ja jag tyckte dom passade mycket bättre.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Great work Johan

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Hukkel:

Great work Johan

Thank you Tim!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Hallå Sweclockers,

Tänkte jag ska lägga upp lite bilder från ett mini-projekt jag blev färdig med häromdagen, jag behövde en stabil och rejäl arbetsbänk för tex min pelarborr och slipmaskin, så jag byggde ihop en själv med massa förvaring inbyggt.

Bordskivan är en Gerton från IKEA, 1550x750mm. Själva basen av arbetsbänken byggdes ihop med 2tum2 och 2tum4.

Ben skruvades fast på sidorna.

Reglar mellan benen skruvades också dit, både för att ha hyllor men också för stabiliteten.

Skivan monterades med vinklar i basen.

Sedan fylldes de på med hyllplan i mitten.

Jag köpte också på mig lite plastlådor med lock i lite olika storlekar från Rusta som passar perfekt på hyllorna, jag älskar att ha alla mina verktyg, maskiner, material osv organiserat.

Så här blev de färdiga resultatet, väldigt stabilt. Nu kommer jag kunna använda tiden effektivare med när jag väl moddar, så nu kommer jag satsa på att bli färdig med CURV3D och mitt andra scratchbygge SAIL så fort det går, utan att stressa.

Vad tycks? Är det någon som vill ha mått på allt så går de att ordna.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

@C4B12: kommer du att visa curv3d på dhs?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av 76FELIX:

@C4B12: kommer du att visa curv3d på dhs?

Det tror jag nog, kommer inte tävla med den, om det nu blir någon tävling, men tar nog med och visar den.

För de som är intresserade av måtten på arbetsbänken så la jag ut allt i ett imgur-album här.

http://imgur.com/gallery/0SFCt

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Dags för den årliga uppdateringen....

Jahopp, tänk om detta skulle bli färdigt någon gång....

Pumpen som kommer användas är Alphacool's DC-LT.

Den kommer att monteras här på sidan med hjälp av en pump-montering som jag tänkte knacka ihop själv av aluminium.

Tänkte sedan att loopen kommer att gå så här, bygget är väldigt trångt redan så detta är bästa lösningen jag kan komma på, har någon input så dela gärna med er.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

@C4B12: Kommer du ha en liten res ovanpå pumpen?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

@C4B12: Kommer du ha en liten res ovanpå pumpen?

Nej de blir reslöst.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Tittar på datumet för senaste posten; JAMEN då var de dags för den årliga uppdateringen på detta eviga projekt då.

Har lovat mig själv att ha detta projekt färdigt detta år iallafall, det är ju inte så mycket kvar men det är svårt att få tid över med hus, barn och jobb.

Appropå hus, vi köpte ett ganska nyligen med garage i källaren och då ska ju förstås de göras om till en liten hobby/mod/verkstad.

Här är en före bild, äcklig blå färg på väggarna.

Väggarna målades vit och arbetsbänkar byggdes.

Det kom även upp lite hyllor och annat smått och gott. Nu slipper man sitta i köket när man bygger något, frugan glad jag glad.

Lite material från Maskindelen är aldrig fel heller.

Men åter till själva projektet, vad jag håller på med just nu är att bygga ett pumpfäste samt lite coverplates för diverse delar.

Kapas ut för hand samt med sticksåg.

Just denna del ska bli en liten support för DCLT pumpen, den är ju väldigt liten så med denna och sen hårda akrylrör kommer det bli fina fisken (hoppas vi).

Nästa del jag kommer jobba på är en coverplate för mSATA SSDn samt en IO-cover. Ska försöka kika in här igen med en update på de inom den närmaste veckan.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Nämen, en update igen. Blev inte ett år denna gång.

Borrade hål i pumpmountets botten samt mätte ut hål i plexibotten för att kunna skruva fast.

Borrade då även hål i plexit sen för att kunna montera.

Nästa del jag ville göra var en IO-cover. Började med att mäta ut längden på IO samt där den var bredast.

La sedan till någon mm och kapade ut en bit.

Mätte sedan ut var bocken skulle hamna och använda min kära lilla bockverktyg, värt köp alla gånger enligt mig.

Sen var de dags att försöka linea upp den över IO och märka ut vart de behövde tas bort material för att inte ta i något, på detta mobo blev det ta bort en bit vid batteriet.

Kapades ut med vanlig bågfil.

Satte dit den över IO igen och det passade förutom några mm som behövdes kapas bort längst ner.

För att fästa IO så behövs porten längst till vänster höjas lite.

Kapade ur två småbitar som limmades ihop och slipades ner och som sen fästes på IO för att höja.

Dagarna framöver ska delarna lackeras, låter det alltid ta sin tid då aluminium är lite speciellt att spraylacka så då får de ta sin tid så de blir bra. Återkommer när delarna är färdiglackade och monterade.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Dags att lackera delarna.

Använder mig av tre burkar, alu-primer från Biltema, mattsvart CRC färg samt matt klarlack.

Kan varmt rekommendera Biltemas aluprimer.

Svart färg på de sen så!

För att montera IO-cover så körde jag på 3M's dubbelhäftande tejp.

Slutade med att de ser ut så här. Vad tycks?

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Ser bra ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Snygg IO-delen blev!! Hade gärna sett att du gör något för att täcka över den där SSD-enheten som skär sig med resten färgmässigt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Deuterocanon:

Ser bra ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!

Skrivet av Jacob:

Snygg IO-delen blev!! Hade gärna sett att du gör något för att täcka över den där SSD-enheten som skär sig med resten färgmässigt.

Ask and you shall receive!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Frida 🥐

Pumpfästet ser awesome ut

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Det tar sig vännen!

Permalänk
Proffsmoddare

Då var de dags för den årliga uppdateringen. :D

Ja men då så, vi kör väl lite uppdatering igen då.

Min kära vän @Laine snickrade ihop en liten reservoir som går att skohorna in i bygget, hade först tänkt köra utan res men nu så. Tack för hjälpen kompis.

Liten pump, liten res.

Loopen är nu planerad och det fattas bara att böja två rör, sen ska de fyllas, hoppas på att de inte läcker och sen är de i princip helt färdigt.

Ses om ett år igen!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Administrativ avgift

@C4B12: Looks good

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av andra94:

Tackar, blir väl en uppdatering sent 2020 nån gång igen.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Entusiast

Ohhhh <3

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vad har du planerat för nästa årsuppdatering?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Puss <3

Skrivet av resmos:

Snyggt! Vad har du planerat för nästa årsuppdatering?

Byter en o-ring i resen just nu, sen ska de böjas två rör, läcktestas, fyllas, fotas.

Gissar på färdig runt 2025.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC