Vi behöver en "SOLVED" funktion här på forumet.

Permalänk
Testpilot

Vi behöver en "SOLVED" funktion här på forumet.

Hejsan,
har dem senaste dagarna spenderat en hel del med tid att hjälpa folk på diverse subforum med allt möjligt. Men en sak insåg jag idag som jag grubblat på väldigt länge egentligen - Varför kan inte trådskaparen/mods markera en tråd som löst?

Jag ger ett exempel nu:

*Trådskaparen har problem med installation av Windows.
*Personen i fråga får en massa hjälp och till slut löser problemet.
*Trådskaparen kan nu välja att "avsluta" tråden genom att markera denna som "Löst" och då dyker det upp en liten ikon likt "Pinned" bredvid tråden.
*Trådskaparen kan nu välja upp till låt oss säga dem 3 bästa svaren på sitt problem som kan flyttas till toppen och en färg, tex. grönt runt sig (likt trådskaparens oranga).

Yahoo har tex. haft en liknande funktion i evigheter nu, exempel. Tycker personligen att Sweclockers skulle gynnas något otroligt av detta då annat folk med liknande/samma problem slipper scrolla igenom potentiellt hundratals kommentarer och till slut ger upp och gör en ny tråd om exakt samma ämne innan hen ens försökt med metoder som fungerat för andra.

Detta är min lilla feedback som jag tror skulle kunna göra tillvaron enormt mycket trevligare för alla!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det är ett bra förslag men jag tror tyvärr att det är rätt tandlöst eftersom användare som skapar informationsfattiga trådar som 'HJÄLP WINDOWS FUNKAR INTE' inte direkt är den typen av personer som skulle lägga tid på att försöka hitta svar på sina frågor vilket märks ganska tydligt på t.ex. ovan nämnda Yahoo där det finns hur många trådar som helst som berör samma problem.

Det skulle dock vara användbart för oss som åtminstone försöker att hitta en lösning innan man skapar en egen tråd, särskilt funktionen för att 'bumpa' inlägg. Det finns ett annat forum liknande Yahoo där denna funktion används på ett tydligare sätt men jag minns inte vilken site det är just nu, kanske Quora?

Det verkar märkligt att två personer dessutom röstat blankt nej utan att komma med feedback och inte ens anser att förslaget kan förbättras på något sätt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Legendarisk

@Yatagarasu: Det är ett bra förslag, men tyvärr inte helt okomplicerat, och det skulle ställa nya, större krav på såväl frågeställare som moderering som gränssnitt som forumkulturen i allmänhet. Att funktionen inte finns ska inte tas som ett kategoriskt nej, men annat har getts företräde eftersom att det kräver en del eftertanke för att bli mer än en variant av tackande. I dagens format är det bättre om man visar sin uppskattning med hjälp av "bra inlägg" och svarar med ett tack och eventuellt en förklaring om hur / varför en viss lösning var hjälpsam.

Några lösa, icke uttömmande, funderingar:

  • Idag har vi många diskussioner som inte är av typen FRÅGA → SVAR och det behöver vara tydligt för användare som är nya till systemet både vad som förväntas när man ställer frågor eller lämnar svar, när man ska markera något som en lösning och vad det har för konsekvenser för diskussionen, t.ex.:

    • Idag löses problem genom diskussion och det leder bland annat till att följdfrågor och hamnar i samma trådar. Vad händer om man godkänner en lösning på ett problem och lämnar tråden öppen vs. stänger den? Om man lämnar den öppen och frågeställaren kommer med en följdfråga? Om man stänger den och någon annan vill komma med ny input?

    • Ska "lösningar" lyftas eller presenteras separat? Betyder det att de måste kunna förstås helt fristående utifrån bara trådstarten, och vad får det för konsekvenser för formulering / redigering / moderering av den och eventuellla mellaninlägg?

    • Vad händer om det funnits behov av motfrågor, om det var ett XY-problem eller det visade sig att det gick att lösa på alternativt sätt?

  • Som frågeställare kan det vara svårt att presentera sitt problem på rätt sätt, just eftersom att man ofta inte vet tillräckligt mycket om ämnet. Likaså kan det vara svårt att avgöra vilken lösning som är "bäst", och ur vilket perspektiv den är det eftersom att det ofta kan vara situationsberoende.

  • Vad händer om:

    • ... det tillkommer mer detaljerade svar efter att frågeställaren accepterat en lösning?

    • ... frågeställaren accepterar en "best effort" som en form av tackande trots att det inte löste problemet?

    • ... frågeställaren presenterar flera problem i samma trådstart?

    • ... frågeställaren accepterar en rent felaktig lösning?

    • ... flera inlägg tillsammans ger frågeställaren tillräcklig hjälp för att lösa problemet?

    • ... någon ställer en fråga som redan blivit besvarad på annat håll?

    • ...

Visa signatur

Abstractions all the way down.