Sapphire RX 480 dålig prestanda

Permalänk
Skrivmaskin

Sapphire RX 480 dålig prestanda

2017 har hittills varit ett år då alla uppgraderingar av mitt system misslyckats. Jag testade ett nytt moderkort till min AMD FX 8320 men ljudchipet var ej isolerat och ett ständigt pip hördes. Grafikkortet jag samtidigt uppgraderade till från mitt ASUS HD 7770 var XFX RX 480 som kom med enormt coil whine vid belastning. Därmed blev det byte av båda produkterna och jag sitter nu med ett RX 480 från Sapphire.

Ett problem jag hade med XFX kortet (utöver coil whine) var att det inte gav något prestandalyft alls. Det presterade till och med sämre än mitt 4 år gamla budgetkort. Samma sak gäller nu för Sapphire kortet,

Det spel jag för det mesta spelar är CS:GO och då jag har 144Hz skärm behöver jag alltså som minsta 144 stadiga FPS vilket nästan garanterades av mitt 7770 på låga settings. Med exakt samma settings är höjningen av FPS minimal men samtidigt är det mindre stabilt. Ibland droppar de ner till 90 (vilket var vanligare med XFX än Sapphire). Genomsnittligt ligger det på 150-200 på Low-medium utan någon direkt AA och annan kantutjämnande inställning.

Mina misstankar till fel var tidigare; bottleneck från processorn. En Stock-klockad 8320 ska bottlenecka ett RX 480 något enligt någon undersökning på Tom's hardware. Men inte ens i ett grafikkortstest i Cinebench fungerar kortet som det ska. Såhär ser kurvan för hur mycket som används ut: https://drive.google.com/file/d/0B9uYgCqskYTybE5NY05TRTAxd28/...

Det är alltså ständiga peakar i hur mycket kortet används och i sådana tester belastas processorn minimalt. Samma sak händer dock när jag spelar. Resultatet i Cinebench är några FPS sämre än mitt gamla grafikkort.

När jag spelar ligger processorn aldrig på 100% och grafikkortet aldrig stabilt. En anledning till de låga FPSen skulle ha kunnat vara bottleneck om jag hade haft ungefär samma FPS i CS på alla inställningstyper. Alltså att processorn inte hinner med mer än X FPS men grafikkortet kan producera X FPS på både High och low settings. Så är inte fallet. Med alla grafikkinställningar på High får jag endast 100 FPS och medel-usage är ca. 30% enligt Wattman i Radeon Software.

Då mitt förra RX 480 (XFX) hade både coil whine och detta problem köpte jag ett nytt nätagg (EVGA 750W) men det gjorde inte saken bättre (det enda som hände var att datorn fick en extra högljudd fläkt). Alltså är inte bottleneck pga strömbrist heller ett fel.

Fel drivrutiner skulle kunna vara något om det inte vore för det faktum att jag varje gång jag bytt grafikkort har gjort en ny installation av Windows. Då jag upplevde samma problem på både det gamla moderkort jag nu har i och det nyare (Gigabyte 970-Gaming) känns en bottleneck i och med moderkort också osannolikt. Jag har mycket svårt att se vad som kan vara fel. Tacksam för svar. Jag bifogar en sida från CPU-Z där alla specifikationer finns: http://valid.x86.fr/a02dil

Tack på förhand

Av en slump lyckades jag lösa det! Tidigare hade jag inte satt någon FPS goal i inställningarna för grafikkortet då jag helt sonika antog att det betyder "maxat hela tiden". När jag sedan satte 200 (som är max) kunde jag därefter spela cs på valfria inställningar och det rörde sig mycket lite från denna siffra.

Problemet löst av en slump. Sätt ett FPS-mål i grafikkortets inställningar!
Permalänk
Medlem

om du spelar cs så är en stockclockad 8320 verkligen inte vad du vill ha, jag körde min 8350 i 4.6 och klarade väl precis att hålla över 100-120fps när det var aktion, och annars 200~

processorn behöver inte ligga på 100% för att den används fullt ut i cs heller, tvilvar på att alla kärnor används till fullo,

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivmaskin

@Laggzor: Fortfarande har jag svårt att se varför grafen för användningen skulle vara en sinuskurva med minsta möjliga period