Två märkliga ljudproblem, dels ifrån systemet och dels coilwhine - hjälp?

Permalänk
Skrivmaskin

Två märkliga ljudproblem, dels ifrån systemet och dels coilwhine - hjälp?

Hej! Jag ansåg mig vara rätt kunnig när det gällde datorer ända tills nu. Jag har två stora mysterier kring min dator där jag nyligen har genomfört uppgraderingar.

Detta innehåller systemet just nu: http://valid.x86.fr/f7xqee (samt ett EVGA NEX750B)

För en knapp vecka sedan lade jag till moderkortet som ni ser på länken och grafikkortet. Enligt all research som går att göra ska allt vara kompatibelt. Det verkar det vara då datorn fungerar, så gott som. När allt var monterat, med ett annat nätagg (Corsair CX500) upptäcktes två fel: Konstant hördes ett missljud i hörlurarna. Ett pip eller skrap som varierar lite då och då. Efter att ha testat allt - drivrutinsbyte, ominstallationer av Windows, koppla in/ur frontpanel, uppdatering av BIOS m.m kvarstod det.

Samtidigt fanns det andra problemet. Grafikkortet hade coil whine vid belastning. Det presterade heller inte bra i okrävande spel såsom CS:GO på låga inställningar. Användandet hoppade upp och ner konstant och Framedrops från 200 till 90 skedde hela tiden, det presterade alltså sämre än mitt HD7770 som visserligen aldrig låg på 200 men aldrig heller dropade under 100. Mycket talade för att något var fel med grafikkortet.

Med ett byte och samma typ av kort i datorn igen kvarstod ljudet. Då måste det vara nätaggregatet antog jag, då jag i flera trådar sett att ibland är vissa kombinationer av nätagg och grafikkort källan till Coil whine.

Då moderkortets ljud uppenbarligen hade problem slog jag två flugor (och min plånbok) i en smäll och bytte moderkort och köpte nätagget jag skrev ovan. Allt monterat i datorn nu och samma problem kvarstår ännu. Ett svagt och varierat oljud i lurarna, samt låg och ojämn prestanda i kombination med coil whine från grafikkortet.

Någon som har någon aning om vad som händer eller varför, vad jag ska göra eller bara något trevligt att säga. Vänligen gör det, jag har ingen aning vad jag kan testa utöver det jag redan gjort...

Tack på förhand

Arvid

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om missljud i hörlurar när jag använt frontpanelen, men du hade testat att använda bakre uttagen? Antar att kablaget på något sätt kan vara känsligt för störningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Hur blir ljudet om du kör med tex ett annat grafikkort? Kommer ljudet enbart när grafikkortet är belastat eller alltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har varit med om missljud i hörlurar när jag använt frontpanelen, men du hade testat att använda bakre uttagen? Antar att kablaget på något sätt kan vara känsligt för störningar.

Min förra station gjorde som du beskriver, hörlurar i front panel = missljud oavsett belastning, hörlurar i de bakre uttagen = bra ljud :).
Detta kan vara lösningen på problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har varit med om missljud i hörlurar när jag använt frontpanelen, men du hade testat att använda bakre uttagen? Antar att kablaget på något sätt kan vara känsligt för störningar.

Kolla även att du inte har någon oansluten mick eller linjeingång aktiverad i mixern.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av lenero:

@Wittwang: Hur blir ljudet om du kör med tex ett annat grafikkort? Kommer ljudet enbart när grafikkortet är belastat eller alltid?

Jag antar att du syftar på coil whine med "ljud". Det kommer endast med det nya grafikkortet (rx480). Det låter bara när kortets belastat och det är inte fläktarna som skrapar emot eller dylikt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av SAFA:

Kolla även att du inte har någon oansluten mick eller linjeingång aktiverad i mixern.

Jag använder endast ingången bak och har dessvärre en USB-mic som aktiverad enhet, annars kanske det hade varit löst :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av saturday_sun:

Jag har varit med om missljud i hörlurar när jag använt frontpanelen, men du hade testat att använda bakre uttagen? Antar att kablaget på något sätt kan vara känsligt för störningar.

Använder inte frontpanelen. Men testade
med det nu utbytta moderkortet att koppla ur denna frontpanel för att se om det gjorde skillnad, det gjorde det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av lenero:

Min förra station gjorde som du beskriver, hörlurar i front panel = missljud oavsett belastning, hörlurar i de bakre uttagen = bra ljud :).
Detta kan vara lösningen på problemet!

Använder endast de bak. På förra moderkortet gjorde det ingen skillnad om frontpanelen var i eller ej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat? Jag har varit med om att ett dåligt PSU orsakade missljud när man t.ex. scrollade med musen, det kom i tid och otid.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Dreijer:

Vad har du för nätaggregat? Jag har varit med om att ett dåligt PSU orsakade missljud när man t.ex. scrollade med musen, det kom i tid och otid.

Har nu testat två olika, köpte ett ganska high tier idag från evga. Båda står i första inlägget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan det vara så att du kör med en ojordad strömsladd? Eller att strömsladden till skärmen sitter i ett annat uttag och på kanske på en annan fas? Eller att du har strömkontakt med något annat material som är jordat, via kanske USB kablar, tv-antenn eller något sånt?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Plyschmannen:

Kan det vara så att du kör med en ojordad strömsladd? Eller att strömsladden till skärmen sitter i ett annat uttag och på kanske på en annan fas? Eller att du har strömkontakt med något annat material som är jordat, via kanske USB kablar, tv-antenn eller något sånt?

Allt är kopplat till samma uttag, skärmen sitter dock i en gren men jag är tämligen säker på att alla strömkablar är jordade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Har du provat att köra grejorna utanför chassit? Du kan använda lådan som moderkortet kom i att lägga moderkortet på.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Wittwang: som flera har nämnt så har jag också haft problem med brum i front/chassi-utgångarna för hörlurar och mikrofon. Behöver inte hänga ihop med det andra felet. Har du provat att testat både från chasi och direkt mot baksidan moderkortet?

Ang coilwhine brukar väl det hända vid höga fps. Brukade vara vid menyer osv med riktigt höga fps. Workaround var att ställa en max fps.

Har du benchat kortet? Går de sämre än referenskorten? Hur ser tempen ut, går den och blir överhettad och throttlar ner (knas på kylaren eller dyl?).

Permalänk
Inaktiv

Hade också en massa skrap i hörlurarna, oerhört irriterande. Har numera en dac kopplat till datorns usb, knäpptyst och mycket bättre ljudkvalitet. https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/dac/244990-hifime-sabre-9018-dac/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Har nu testat två olika, köpte ett ganska high tier idag från evga. Båda står i första inlägget

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt, läste inte tillräckligt noggrant.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig 2 saker.

Vid byte av moderkort så ska man installera om ljudet också. Även övrig hårdvaras programvara är bra att byta(installera om) vid moderkortsbyte. Windows kanske borde bytas också. Går säkert bra att installera om Windows ovanpå den gamla installationen och behålla alla inställningar.

Elektronik är lite underlig ibland och i vissa fall kan elektronerna inte hålla sig i kablarna.
Kan vara någon kabel med troligen 12v som ligger lite nära något elektronikkort. Korsningar är inte heller ok alla gånger, signalkabel och elkabel ska helst inte gå parallellt.

Permalänk
Medlem

Wittwang jag hade samma problem i över 2 år tills jag kom på att Easytune 6 överklockningsprogram inteferade med ljudet . Stäng av alla överklockniningsprogram och program som visar temperatur och återkom om det har fixat problemet.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av abki:

Kan tänka mig 2 saker.

Vid byte av moderkort så ska man installera om ljudet också. Även övrig hårdvaras programvara är bra att byta(installera om) vid moderkortsbyte. Windows kanske borde bytas också. Går säkert bra att installera om Windows ovanpå den gamla installationen och behålla alla inställningar.
Elektronik är lite underlig ibland och i vissa fall kan elektronerna inte hålla sig i kablarna.
Kan vara någon kabel med troligen 12v som ligger lite nära något elektronikkort. Korsningar är inte heller ok alla gånger, signalkabel och elkabel ska helst inte gå parallellt.

Tror inte att något av detta är fel. Allt är ominstallerat ett flertal gånger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av anon179202:

Hade också en massa skrap i hörlurarna, oerhört irriterande. Har numera en dac kopplat till datorns usb, knäpptyst och mycket bättre ljudkvalitet. https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/dac/244990-hifime-sabre-9018-dac/

Just det här moderkortet skyltar mycket med att det har bra ljud så därför är det extra konstigt att det är såhär. Finns särskilda dac usb, amp och hårdvaruswitch för några ljudinställningar direkt på kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Plyschmannen:

@Wittwang: som flera har nämnt så har jag också haft problem med brum i front/chassi-utgångarna för hörlurar och mikrofon. Behöver inte hänga ihop med det andra felet. Har du provat att testat både från chasi och direkt mot baksidan moderkortet?

Ang coilwhine brukar väl det hända vid höga fps. Brukade vara vid menyer osv med riktigt höga fps. Workaround var att ställa en max fps.

Har du benchat kortet? Går de sämre än referenskorten? Hur ser tempen ut, går den och blir överhettad och throttlar ner (knas på kylaren eller dyl?).

Har bara testat i chassit men får väl bli utanför idag också. Grejen är att jag måste ha minst 144 stadiga FPS för att kunna spela och det ska ett kort av denna kaliber klara av, det presterar mycket sämre än det borde. Men är samtidigt till throttling. Det är särskilt vid benchmarks man kan höra tjutet så det verkar ju vara även när det inte handlar om höga fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Bael:

@Wittwang: Har du provat att köra grejorna utanför chassit? Du kan använda lådan som moderkortet kom i att lägga moderkortet på.

Får testa det senare idag. Tror inte det finns någon koppling till coil whine i det tyvärr. Men ljudet eventuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Lexius:

Wittwang jag hade samma problem i över 2 år tills jag kom på att Easytune 6 överklockningsprogram inteferade med ljudet . Stäng av alla överklockniningsprogram och program som visar temperatur och återkom om det har fixat problemet.

Problemet finns alltså även från scratch när endast drivers och Windows är installerat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Får testa det senare idag. Tror inte det finns någon koppling till coil whine i det tyvärr. Men ljudet eventuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Det var missljudet från ljudkortet jag tänkte på ja.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Problemet finns alltså även från scratch när endast drivers och Windows är installerat

Skickades från m.sweclockers.com

Oj testa med en extra hon ljudkabel i mellan som kan stoppa emp imellan . En extra kabel kan stoppa statisk ström som hörs i ljudet . Jag vet exakt hur bedrövligt det problemet är hoppas det löser sig . Jag köpte och sålde ett ljudkort i onödan för det problemet jag hade med mitt gigabyte mobo.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag reklamera ditt 480, coil whine är inte accepterat 2017. Speciellt inte från ett kort i mellansegementet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin

@Lexius: det låter ju som något som kan fungera, det låter minst sagt som något statiskt. Var skulle i sådana fall en sådan kabel monteras? Det finns 6 ljudutgångar bak varav en optisk

Permalänk
Skrivmaskin

@Legacy_wow_jon: det konstiga med det hela är att jag sett idel positiva kommentarer på just detta kort men jag verkar ha fått två dåliga exemplar i rad. Statistiskt måste något annat vara fel, men när alla osanningar har eliminerats torde ju bara sanningen bestå (hoppas jag citerade sherlock Holmes korrekt ). Därmed lär det nog bli ett byte på detta. Kanske ett test med ett Sapphire eller liknande, dock bara 4gb vram för budget. Känns dock som att när 8gb verkligen är nödvändigt behövs ändå ett kraftigare kort

Permalänk
Inaktiv

Det kan vara att du har en s.k. jordad loop. Det kan man lösa med en passiv di-box som har ground switch som då bryter jordloopen. Används ofta av musiker som vill undvika "buzz" missljud i bakgrunden från musikinstrumenten
Du kan läsa mer här om detta
http://www.soundonsound.com/techniques/solving-computer-audio...