3 dagar för tentaplugg - behöver studietips!

Permalänk
Medlem

3 dagar för tentaplugg - behöver studietips!

Hej!

Lite kort:

Hade missat en obligatorisk kurs i min studieplan (fråga mig inte hur..) men har efter lite mailande idag fått en plats att skriva tentamen nästa vecka 11/1. Testade att göra en publicerad ex-tenta i kursen och lyckades få ett E (kursen innehåller saker och ting jag känner igen från andra kurser men även mycket nytt).

Jag har följande som jag kan använda för att studera inför tentamen:

  • Föreläsningsanteckningar upplagda av läraren

  • Kursbok (med angivna kapitel, totalt ca 1000 sidor)

  • Gamla tentor med lösningar

Då jag satsar på högre betyg än E vill jag gärna göra bra ifrån mig på denna tentamen men problemet är att jag endast har tre dagar på mig att studera, medan jag annars alltid studerar ~2 veckor inför varje tenta. Att studera så här "intensivt" är nytt för mig och jag har inte en aning om vad jag bör göra för att kunna lära mig så mycket som möjligt om allt som kursen går igenom. Visserligen kan jag "slappa" och få ett E då jag har de kunskaper som krävs för detta och göra en omtentamen i oktober i år för att få ett bättre betyg men då jag är ledig dessa dagar skulle jag vilja satsa hårt och se ifall jag kan få ett tillräckligt bra betyg för att inte behöva skriva omtenta.

Normalt brukar jag studera på följande sätt:
1) Gå igenom mina egna anteckningar + föreläsarens anteckningar + läsa kapitlen i boken
2) Göra uppgifter upplagda av läraren + extra
3) Skriva ex-tentorna

Har ni några tips på hur jag bör gå tillväga för att läsa och lära mig på ett intensivt sätt inför denna tentamen?

Tack för era svar!

EDIT:

TL;dr
3 dagar på mig att plugga inför tenta, kan få ett E om jag tar det lugnt men vill satsa på högre. Behöver tips då jag normalt pluggar ~2 veckor inför tentamen.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast

Gamla tentor med lösningar

Såhär gjorde jag och mina vänner alltid typ 3 dar innan tenta. Inte så bra om du vill lära dig nåt som fastnar, men nog tar det dig igenom tentan iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Gamla tentor med lösningar

Såhär gjorde jag och mina vänner alltid typ 3 dar innan tenta. Inte så bra om du vill lära dig nåt som fastnar, men nog tar det dig igenom tentan iaf.

Att ta mig igenom tentan bör inte vara några större problem men jag verkar endast ha "E-kunskaper" vilket är inte så kul Hade hoppats på att kunna intensivplugga mig fram till ett bättre betyg samtidigt som man lär sig lite mer. Sitter och går igenom föreläsningsanteckningar just nu, men du menar att jag bör skippa det helt och hållet och köra endast på ex-tentor istället?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fokus på extentor.

1. Försök lös uppgifterna på typ 3-5 tentor. Se till att inte fastna. Gå vidare istället.
2. Nytt varv. Antingen samma tentor som du redan gjort eller nya, beroende på hur många som finns att tillgå. Försök att ranka de problem du inte kunde lösa efter svårighetsgrad och börja med att tackla de som du bedömer som lättast av dessa, mha kursmaterial/internet/en kompis. Gå in för det - men inte för mycket - om det inte är så att det känns helt fundamentalt och har bäring på kursinnehållet i stort. Timmarna får inte rinna iväg för mycket, då är det bättre att ge sig på en annan typ av frågor
3. Så fort du känner att du börjar greppa en typ av frågor attackera typen som är en svårighetsnivå upp.

------
Det här kan vara lättare eller svårare att göra beroende på vad det är för ämne, hur frågorna är formulerade och hur många typuppgifter tentorna innehåller
------

4. När du känner att du faktiskt lärt dig något, repetera. Gör enkla uppgifter igen och arbeta dig uppåt i svårighetsnivå. Varva tentorna om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Fokus på extentor.

1. Försök lös uppgifterna på typ 3-5 tentor. Se till att inte fastna. Gå vidare istället.
2. Nytt varv. Antingen samma tentor som du redan gjort eller nya, beroende på hur många som finns att tillgå. Försök att ranka de problem du inte kunde lösa efter svårighetsgrad och börja med att tackla de som du bedömer som lättast av dessa, mha kursmaterial/internet/en kompis. Gå in för det - men inte för mycket - om det inte är så att det känns helt fundamentalt och har bäring på kursinnehållet i stort. Timmarna får inte rinna iväg för mycket, då är det bättre att ge sig på en annan typ av frågor
3. Så fort du känner att du börjar greppa en typ av frågor attackera typen som är en svårighetsnivå upp.

------
Det här kan vara lättare eller svårare att göra beroende på vad det är för ämne, hur frågorna är formulerade och hur många typuppgifter tentorna innehåller
------

4. När du känner att du faktiskt lärt dig något, repetera. Gör enkla uppgifter igen och arbeta dig uppåt i svårighetsnivå. Varva tentorna om det behövs.

Mycket bra tips! Kursen i fråga är tillämpad fysik vilket innebär att det finns både formler man ska kunna samt även olika begrepp. Tentorna består av en A och en B del, där A delen har ~10-15 frågor om olika begrepp som behöver korta svar och B-delen har ~5-6 större uppgifter som man behöver lösa. Har hittills lyckats svara på några frågor i A delen och lösa 1 1/2 problem i B-delen vilket gav mig tillräckligt poäng för att få ett E, men jag ska definitivt pröva din metod då den verkar riktigt bra för just denna typ av tenta! Stort tack för tipset!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Fokusera på gamla tentor. Nöt tentorna och kolla litteraturen specifikt angående de frågorna. Som andra sa, fastna inte på en fråga. Gå i så fall vidare och kom tillbaka till den senare. Fokusera på att kunna alla typ uppgifter.

Edit: Du bör kunna hitta väldigt många gamla tentor om du frågar runt lite.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@Icte: Fokusera på gamla tentor. Nöt tentorna och kolla litteraturen specifikt angående de frågorna. Som andra sa, fastna inte på en fråga. Gå i så fall vidare och kom tillbaka till den senare. Fokusera på att kunna alla typ uppgifter.

Edit: Du bör kunna hitta väldigt många gamla tentor om du frågar runt lite.

So far so good! Gjorde precis som ni föreslog och det går väldigt bra må jag säga! Har 10 extentor med svarsalternativ som jag kan träna på, kollar dock upp de korrekta svaren efter att jag löst en tentamen (eller är detta något jag bör göra för alla tentor under sista studiedagen?).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Om du hittar typ frågor (Sådana som kommer ofta och är av en speciell typ) i tentorna så fokusera extra på de.

Sedan när du väl skriver tentan så kan du komma ihåg att skriva något på frågorna även fast du har ingen anning. Är du precis på gränsen så kan ju doktoranden som rättar kanske vara snäll och höja (En halv poäng här och där kan göra skillnad).

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Att skriva egna anteckningar brukar hjälpa mig att minnas saker bättre, så skriv ned saker du tycker ser viktiga ut för hand medan du går igenom materialet du har.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Här kommer ett expertråd:

Gör 10 gamla tentor. Läs facit och gör dem en gång till (bara lär dig svaren utantill). När du kan 90% av frågorna så läser du igenom dina anteckningar.

Är det något du fortfarande inte förstår så slår du upp det i boken.

Varför funkar detta?
Tentorna har sorterat ut de viktigaste frågorna på de olika kapitlen. När du sedan går tillbaka till dina anteckningar och läser något som var på tentan så kommer du komma ihåg att detta frågade de ju om på tentan och därför kommer du vara extra uppmärksam när du läser detta.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.