Bad Disk Drive ger BSOD vid uppstard av W7 efter komponentsbyte

Permalänk
Skrivmaskin

Bad Disk Drive ger BSOD vid uppstard av W7 efter komponentsbyte

Det här problemet är så svårt att placera då jag inte vet vad det beror på, flytta det gärna om det inte passar här.

Hej! Jag bytte idag moderkort och grafikkort i min dator. Moderkortet är Gigabyte GA-970A-DS3P och den SSD som är boot drive ha det aldrig varit fel på innan (användes tidigare idag). Vid uppstart kan jag gå in i BIOS eller låta uppstarten gå vidare, när Windows 7 börjar ladda blinkar en bluescreen till i mindre än en sekund, genom att filma kunde jag se vad som stod: https://drive.google.com/file/d/0B9uYgCqskYTyeE1MaWNlZ21vejVjT2I4TG0ydHRPMjRBOVVn/view?usp=sharing

Genom att testa startup repair får jag meddelande om att det ej kan repareras automatiskt. I den långa varianten av felmeddelandet finns bl.a felkoden 07 som talar om Bad Drivers. Detta känns som det som ligger mest i linje med att Sata-driver för moderkortet är utdaterade eller att den redan installerade varianten av Windows (Som hade stöd på det äldre moderkortet) inte är densamma som. Om det hjälper kan jag bifoga bild på detta i ett senare inlägg.

Jag har aldrig upplevt något liknande tidigare och som det ser ut nu är det tyvärr en clean install som väntar, såvida inte ni kan råda bot på problemet, vilket jag hoppas på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

När du byter moderkort så måste du installera om windows om det inte är samma modell!!

Permalänk
Skrivmaskin

@roev: det verkar som att det kan gå ändå, vilket jag antog då jag gjorde bytet. Lite olika bud i denna tråd dock; http://www.sweclockers.com/forum/trad/1433823-installera-om-w...

Moderkortet har samma socket men har lite nya features jämfört med det gamla vilket är enda skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Genom att testa startup repair får jag meddelande om att det ej kan repareras automatiskt. I den långa varianten av felmeddelandet finns bl.a felkoden 07 som talar om Bad Drivers. Detta känns som det som ligger mest i linje med att Sata-driver för moderkortet är utdaterade eller att den redan installerade varianten av Windows (Som hade stöd på det äldre moderkortet) inte är densamma som. Om det hjälper kan jag bifoga bild på detta i ett senare inlägg.

Normalt säger jag som ovan... installera om. Det är ofta mycket mer än "några nya features" om du inte byter till "samma kort" med ny revision av exakt samma modell.

Men om du får felkod 007B så är detta pga du har fel "läge" av SATA. Vissa moderkort kör i AHCI som standard, vissa äldre kör IDE, och du kan även ha RAID läge igång. Windows har normalt endast igång ett läge, dvs det läget som är aktivt... så om du försöker boota på de andra, hamnar du med en BSOD.

Du måste först byta ditt nuvarande BIOS till det läge som det gamla hade, sen finns det guider på hur du ändrar mellan dessa olika lägen, genom att flippa en "3" till "0" i vissa register inställningar i Windows, och sen kan byta tillbaka i BIOS, för att starta tex AHCI. Du måste också ha rätt drivare för det, då om du kör RAID drivare, så kommer ditt Windows kanske inte ha korrekt drivare för nya moderkortet. Om detta är fallet så måste du sätta tillbaka det gamla moderkortet och installera drivarna för även den nya moderkortet, eller följa guide för att slå om till IDE/AHCI standarder.

Alt är att köpa Acronis True Image som har möjlighet att ta en backup på din Win 7 disk, lägga en backup på en USB disk tex... sen återställa den med Universal Restore, där du sliter ut gamla drivare och kan lägga in de nya med deras mjukvara. Ev resternade mjukvara kan behöva både avinstalleras och installeras om efter, men det gör det möjligt att byta moderkort oavsett.

Annars är som sagt en ominstall det mest vettiga. Och tänk på att om du hade OEM licens tidigare, så kommer den vara ogiltig för även det nya moderkortet, och den kommer spotta ut detta även om du lyckas föra över det vid senare tillfälle.

Permalänk
Skrivmaskin

@Paddanx: Jag lyckades lösa det hela med lite trial and error. Dessvärre uppstod andra fel längre fram som kommer innebära att en ominstallation behövs ändå. Sättet jag gjorde det på var det du beskrev här " Du måste också ha rätt drivare för det, då om du kör RAID drivare, så kommer ditt Windows kanske inte ha korrekt drivare för nya moderkortet. Om detta är fallet så måste du sätta tillbaka det gamla moderkortet och installera drivarna för även den nya moderkortet, eller följa guide för att slå om till IDE/AHCI standarder." men det var lite krångligare än så när denna dator var nedmonterad.

Då jag hade lite tid över byggde jag ihop den gamla datorn igen, tog en image disk av C; därefter monterade jag ihop den nya igen (med de nya komponenterna alltså) och hoppades kunna reparera skadade drivrutiner genom att utgå från en fungerande kopia, något som ej fungerade. Alternativet att installera drivers till den nya hårdvaran fanns som ett komplement till att återskapa från system image. Lyckligtvis hade jag en laptop till mitt förfogande så jag kunde lägga över SATA drivers för kortet hämtat från Gigabytes hemsida. Genom att installera dessa i samband med att återställa hårddisken till system image-versionen fungerade datorn. Det var ett mindre tidseffektivt sätt men det fungerade i alla fall

Tack för svaret i alla fall, om du vill agera problemlösare vidare får du gärna läsa detta; http://www.sweclockers.com/forum/trad/1460446-pip-oljud-i-hor...

Dessvärre är det nog oundvikligt med en ominstallation, och då blir frågan om det ska bli W7 eller 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Paddanx: Jag lyckades lösa det hela med lite trial and error. Dessvärre uppstod andra fel längre fram som kommer innebära att en ominstallation behövs ändå. Sättet jag gjorde det på var det du beskrev här " Du måste också ha rätt drivare för det, då om du kör RAID drivare, så kommer ditt Windows kanske inte ha korrekt drivare för nya moderkortet. Om detta är fallet så måste du sätta tillbaka det gamla moderkortet och installera drivarna för även den nya moderkortet, eller följa guide för att slå om till IDE/AHCI standarder." men det var lite krångligare än så när denna dator var nedmonterad.

Då jag hade lite tid över byggde jag ihop den gamla datorn igen, tog en image disk av C; därefter monterade jag ihop den nya igen (med de nya komponenterna alltså) och hoppades kunna reparera skadade drivrutiner genom att utgå från en fungerande kopia, något som ej fungerade. Alternativet att installera drivers till den nya hårdvaran fanns som ett komplement till att återskapa från system image. Lyckligtvis hade jag en laptop till mitt förfogande så jag kunde lägga över SATA drivers för kortet hämtat från Gigabytes hemsida. Genom att installera dessa i samband med att återställa hårddisken till system image-versionen fungerade datorn. Det var ett mindre tidseffektivt sätt men det fungerade i alla fall

Så bra att det delvis löstes iaf. Det är tyvärr komplext att byta moderkort.

Skrivet av Wittwang:

Tack för svaret i alla fall, om du vill agera problemlösare vidare får du gärna läsa detta; http://www.sweclockers.com/forum/trad/1460446-pip-oljud-i-hor...

Dessvärre är det nog oundvikligt med en ominstallation, och då blir frågan om det ska bli W7 eller 10...

Ska titta på det.

Och ang Win 7 vs Win 10, så säger delar av mig att undvik Win 10... bla bla. Men det är inte rättvist att säga till andra. Tror att du borde om du kan prova Win 10 OSet. Det har lite fördelar, och har modernare grund än Win 7, men det har också många andra nackdelar. Så det är lite som pest eller kolera... typ

Om du desperat inte står ut med det (som jag) så kan du ju alltid gå tillbaka till ditt gamla OS

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

@roev: det verkar som att det kan gå ändå, vilket jag antog då jag gjorde bytet. Lite olika bud i denna tråd dock; http://www.sweclockers.com/forum/trad/1433823-installera-om-w...

Moderkortet har samma socket men har lite nya features jämfört med det gamla vilket är enda skillnaden

njae. det är lite olika om man byter mellan olika chipset som kör med liknande eller samma drivrutiner kan det ofta gå utan problem men sällan smärtfritt att byta mellan chipset från olika tillverkare som absolut inte vill ha varandras drivrutiner.

t.ex byte från AMD till Intel chipset men även samma chipsettillverkare kan använda olika drivare till olika varsioner så ominstallation är ofta att rekommendera om man byter till annat chip än man hade innan.

tror det samma även kan gälla sata drivare om man t.ex går från marvell till intel sata chip.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows