Raspberry Pi släpper operativsystemet Pixel för x86-baserade system

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi släpper operativsystemet Pixel för x86-baserade system

Nu släpper Raspberry Pi Foundation sitt operativsystem Pixel även för x86-baserade system, vilket bland annat ska underlätta för skolor som använder detta i undervisningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kul

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Huh?
"operativsystem Pixel även för PC/Windows och Mac"...

Operativsystem för... operativsystem?
Vad menas?

Menar de operativsystem för x86???
Eller är det ett VM?

Permalänk
Medlem

Neat!
Man blir en smula avis på dagens skolbarn som kan få det såpass förspänt idag.
Kanon att köra på nån VirtualBox VM hemma om man inte har tillgång till en Pi.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Huh?
"operativsystem Pixel även för PC/Windows och Mac"...

Operativsystem för... operativsystem?
Vad menas?

Menar de operativsystem för x86???
Eller är det ett VM?

Oops, blev lite fel där. Förtydligat det nu i artikeln

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Oops, blev lite fel där. Förtydligat det nu i artikeln

Ahh oki, nu förstår jag. Det är mao en typ av virtuell dator (VM) med Pixel man kan köra i x86 desktop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Neat!
Man blir en smula avis på dagens skolbarn som kan få det såpass förspänt idag.
Kanon att köra på nån VirtualBox VM hemma om man inte har tillgång till en Pi.

Fast då kan man ju köra vilket OS som helst, som t.ex. Ubuntu eller Fedora.
Grejen med en Raspberry är ju man har tillgång till billig hårdvara som kan nyttja för att bygga saker, integrera i saker, eller göra något projekt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh oki, nu förstår jag. Det är mao en typ av virtuell dator (VM) med Pixel man kan köra i x86 desktop.

Nej, det är ett eget operativsystem som man kör istället för Windows eller OSX på vilken dator som helst. Tidigare gick det bara att köra på Raspberry Pi (med ARM-processor), nu går det att köra på alla x86-kompatibla maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fast då kan man ju köra vilket OS som helst, som t.ex. Ubuntu eller Fedora.
Grejen med en Raspberry är ju man har tillgång till billig hårdvara som kan nyttja för att bygga saker, integrera i saker, eller göra något projekt av.

Fast nu kan man ju göra klart mycket av projektet utan att först behöva köpa en RPi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det är ett eget operativsystem som man kör istället för Windows eller OSX på vilken dator som helst. Tidigare gick det bara att köra på Raspberry Pi (med ARM-processor), nu går det att köra på alla x86-kompatibla maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh oki.
Lite surt att tvinga ungdomarna att formatera om deras dator hemma dock...

Antar att du dock kan testa/köra det i en VM iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh oki.
Lite surt att tvinga ungdomarna att formatera om deras dator hemma dock...

Antar att du dock kan testa/köra det i en VM iaf?

Länken går till en .iso iallafall så det är bara att dra igång den i valfri kär hypervisor skulle jag gissa på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Fast nu kan man ju göra klart mycket av projektet utan att först behöva köpa en RPi

Du kan från Ubuntu eller Fedora också skriva kod i Python för att kommunicera med portarna eller what nåt, innan du har en Raspberry Pi i din ägo.

Pixel är inget speciellt. Du har samma utvecklingsverktyg på Ubuntu och Fedora, etc som du har på Pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fast då kan man ju köra vilket OS som helst, som t.ex. Ubuntu eller Fedora.
Grejen med en Raspberry är ju man har tillgång till billig hårdvara som kan nyttja för att bygga saker, integrera i saker, eller göra något projekt av.

Exakt, men syftet med denna distro verkar vara att man skall kunna köra med samma miljö i skolan på en RPi som hemma, programmeringen kanske man gör på datorn hemma och kör sedan programmet på RPi i skolan?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vilket OS tror ni är mest lättdrivet för låt säga en lågt klockad första generationens core2duo med typ 1-2gb ram? Alltså ett OS som fortfarande är up-to-date.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hurra! Microsoft får konkurrens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vilket OS tror ni är mest lättdrivet för låt säga en lågt klockad första generationens core2duo med typ 1-2gb ram? Alltså ett OS som fortfarande är up-to-date.

Vilket distro som helst går bra om du väljer Mate, LXDE, Xfce eller Pantheon som desktop environment. Jag rekommenderar Ubuntu Mate.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Är det baserat på Linux eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Du kan från Ubuntu eller Fedora också skriva kod i Python för att kommunicera med portarna eller what nåt, innan du har en Raspberry Pi i din ägo.

Pixel är inget speciellt. Du har samma utvecklingsverktyg på Ubuntu och Fedora, etc som du har på Pixel.

Det argumentet kan man ju iofs använda på de flesta linuxdistrubitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Är det baserat på Linux eller?

Artikeln är inte ens särskilt lång, det står klart och tydligt "Operativsystemet bygger på en modifierad version av Linux, med förinstallerad mjukvara såsom programmeringsverktyg och webbläsare." ganska tidigt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Exakt, men syftet med denna distro verkar vara att man skall kunna köra med samma miljö i skolan på en RPi som hemma, programmeringen kanske man gör på datorn hemma och kör sedan programmet på RPi i skolan?

Du vill antagligen inte utveckla med den miljön som finns på Raspberryn för den suger.

Du vill antagligen använda Atom eller PyCharms eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Är det baserat på Linux eller?

Ja. Det är baserad på Linux/Raspbian/LXDE som är det halvofficiella operativsystemet/Linuxdistributionen för Pi. Pixel i sig självt verkar vara mest visuella anpassningar av det ovanstående.

Den går att köra från USB så att man har en disk att skriva till, eller från DVD. Kör man från DVD försvinner såklart skriven data eftersom man skriver till RAM-disk. Om man inte mountar någon annan skrivbar disk då förstås.

Jag gissar att det är en tidsfråga innan det blir ett valbart alternativ som skrivbordsmiljö på någon av de större Linuxdistributionerna.

Permalänk
Medlem

Det som inte framgår i artikeln är att det rör sig om ett OS på en bootbar USB sticka. Mao, du bootar med USB'n för att köra det. Det finns inte som install ännu.
Verkar perfekt för att köra på den där gamla netbook'en som bara ligger och samlar damm.

Permalänk
Medlem

Kommer inte detta göra det möjligt att ha en ts server på sin raspberry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Kommer inte detta göra det möjligt att ha en ts server på sin raspberry?

Programvaran som körs på RPi är precis samma som igår och i förrgår, det enda som tillkommer är att man kan starta en annan version av Raspbian/Pixel på sin skrivbordsdator. Om man inte kunde köra TS på en RPi igår kan man det inte idag heller.

Det är möjligt att någon kompilerar om TS att fungera på Pixel x86 men det betyder inte att det går att köra på en RPi, i så fall hade det nog redan varit gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det som inte framgår i artikeln är att det rör sig om ett OS på en bootbar USB sticka. Mao, du bootar med USB'n för att köra det. Det finns inte som install ännu.
Verkar perfekt för att köra på den där gamla netbook'en som bara ligger och samlar damm.

Det du menar är att jag inte kan installera och boota det på min laptop som ligger och samlar damm, utan jag behöver ett usb-minne

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Kommer inte detta göra det möjligt att ha en ts server på sin raspberry?

Nej, raspberryn är fortfarande arm baserad, så native går det inte köra. Detta påverkar inte din raspberry öht.

Ska dock gå att köra ts server genom "ExaGear". Inget jag har testat så vet inte hur stabilt det är.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Haha detta är ju inte dåliga nyheter - men vafan liksom? Är detta vad världen har saknat under så många år eller vad? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Oops, blev lite fel där. Förtydligat det nu i artikeln

Fast en Mac är ju en PC...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Fast en Mac är ju en PC...

Skickades från m.sweclockers.com

http://lowendmac.com/2008/the-mac-is-a-personal-computer-but-...

Tolkningsfråga

Permalänk
Inaktiv

Precis, för mig är det inte det. Inte heller där jag jobbar eller i mitt umgänge.

Skickades från m.sweclockers.com