The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

Permalänk
Melding Plague

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med andra ord inge SLI stöd, nej tack men är det någon som fort spelar? tröttnade ganska fort.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Om jag mins rätt så när dom hade DirectX 12 i alpha på The Division så kunde FPS öka med över 20.
Och detta var på ett 1070 med Skylake

Permalänk
Entusiast

Jahopp, en 5 % försämring för Nvidia och en 5-10% ökning för AMD som vanligt I guess. Revolutionerande.

Citera det här om det var fel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

När det kommer till DX12 så ger detta AMD kort en stor fördel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför blir vissa lätt skeptiska när framförallt AMD baserade grafikkort kan få en ganska rejäl grattis skjuts i prestanda. Hur kan det vara dåligt eller är ni bara avundsjuka då ni har Nvidia kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Med andra ord inge SLI stöd, nej tack men är det någon som fort spelar? tröttnade ganska fort.

Det var ju så mycket prat om att d12 skulle innebära bättre SLI-stöd och t.o.m. kunna använda 1 amd och 1 nvidia kort samtidigt. Undrar vad som hände med det..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Testpilot

Så jag kan förvänta mig detta;
*Ingen Sli profil längre för mina 2 1070's.
*5 till 40 fps mindre som average från de 65(lägsta)-110(högsta) jag har idag.
*Skuggor som ser sämre ut än vad gamla PS2 spel gör (Det hände med Rise of the Tombraider, ljus/skuggor såg förjävliga ut med DX12 läge).

Ja jag är lite negativ och bitter kanske, men det är inte för att utvecklarna försöker få igång DX12 - Utan mest för att nVidia lovade så mycket med 1000-serien när det kom till VR och DX12, men får fan sämre resultat än 3 år gammal AMD hårdvara i varenda DX12 spel jag lirat.

Sjukt nöjd med prestandan från mina 1070's i överlag, riktigt mycket hästkraft för 1440p spelande. Men känner mig samtidigt lite lurad av nVidia då jag planerade att behålla dessa kort i 1 ½ - 2 år, och så faller allting platt på varenda finess dem lovordade så högt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Digital fyndjägare

Så länge spelet rullar på mjukt så ser jag ingen anledning att använda DX12. Ger ju ingen "extra" grafikupplevelse.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Så länge spelet rullar på mjukt så ser jag ingen anledning att använda DX12. Ger ju ingen "extra" grafikupplevelse.

För folk med AMD kort är det ju najs då dom lär få lite högre prestanda

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Varför blir vissa lätt skeptiska när framförallt AMD baserade grafikkort kan få en ganska rejäl grattis skjuts i prestanda. Hur kan det vara dåligt eller är ni bara avundsjuka då ni har Nvidia kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Avundsjuka? Nja, men besviken på att DX12 är så dåligt som det är. Men det är väl som vanligt när man blir lovad guld och gröna skogar av företag så som Microsoft. Även om jag hade haft AMD skulle jag fortfarande vara besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Avundsjuka? Nja, men besviken på att DX12 är så dåligt som det är. Men det är väl som vanligt när man blir lovad guld och gröna skogar av företag så som Microsoft. Även om jag hade haft AMD skulle jag fortfarande vara besviken.

Det är väl inte Microsofts fel att utvecklarna inte kan dra nytta av DX12?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Vägledare

Synd bara att spelet är det mest repetitiv spelvärlden någonsin skådat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Med andra ord inge SLI stöd, nej tack men är det någon som fort spelar? tröttnade ganska fort.

Utan att ha bläddrat i kommentarerna alls: Division har nu fler spelare än vad det hade samma period som spelet släpptes, så svar ja..Division lever i allra högsta grad!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Kan någon med enkel förklaring berätta skillnaden mellan DX11 och DX12? mellan DX9 och DX10 var det ju kanter typ som fixades till. DX10 och DX11 blev det väl att gatstenar och dyligt fick en 3D effekt va? vad bidrar DX12 med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Avundsjuka? Nja, men besviken på att DX12 är så dåligt som det är. Men det är väl som vanligt när man blir lovad guld och gröna skogar av företag så som Microsoft. Även om jag hade haft AMD skulle jag fortfarande vara besviken.

DX12 i sig är inte dåligt. Drivrutiner, hårdvaruimplementationer och utvecklares förmåga att dra nytta av gränssnittet kan dock ifrågasättas ibland. Men det samma gäller alla tidigare DX versioner inklusive 11. En del spel suger banan prestandamässigt även där.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Så jag kan förvänta mig detta;
*Ingen Sli profil längre för mina 2 1070's.
*5 till 40 fps mindre som average från de 65(lägsta)-110(högsta) jag har idag.
*Skuggor som ser sämre ut än vad gamla PS2 spel gör (Det hände med Rise of the Tombraider, ljus/skuggor såg förjävliga ut med DX12 läge).

Ja jag är lite negativ och bitter kanske, men det är inte för att utvecklarna försöker få igång DX12 - Utan mest för att nVidia lovade så mycket med 1000-serien när det kom till VR och DX12, men får fan sämre resultat än 3 år gammal AMD hårdvara i varenda DX12 spel jag lirat.

Sjukt nöjd med prestandan från mina 1070's i överlag, riktigt mycket hästkraft för 1440p spelande. Men känner mig samtidigt lite lurad av nVidia då jag planerade att behålla dessa kort i 1 ½ - 2 år, och så faller allting platt på varenda finess dem lovordade så högt.

Skuggor skiljer sig mellan motor och motor, så håll tummarna

Dessutom så lämnar ju DX12 efter sig MDA eller vad det nu hette, de nya multi adapter teknikerna. Så du behöver icke sli

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Kan någon med enkel förklaring berätta skillnaden mellan DX11 och DX12? mellan DX9 och DX10 var det ju kanter typ som fixades till. DX10 och DX11 blev det väl att gatstenar och dyligt fick en 3D effekt va? vad bidrar DX12 med?

http://www.trustedreviews.com/opinions/directx-12-vs-directx-...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Det var ju så mycket prat om att d12 skulle innebära bättre SLI-stöd och t.o.m. kunna använda 1 amd och 1 nvidia kort samtidigt. Undrar vad som hände med det..

det undrar jag också! ingen har ju implementerat multi GPU dx12 eller vad det heter, utvecklarna till GOW4 sa att det kommer efter release. Inte ett LJUD efter release om SLI i DX12... De visade tom det på en utställning för DX12 i just Gears4... Samma med BF1 inge sli heller i DX12

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tanken med DX12s mGPU är att CF/SLI inte ska behövas längre då DX12 sköter det mycket snyggare på egen hand.

Sen att ingen brytt sig om att försöka implementera det ordentligt är ju bara trist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LinusNeuman:

Skuggor skiljer sig mellan motor och motor, så håll tummarna

Dessutom så lämnar ju DX12 efter sig MDA eller vad det nu hette, de nya multi adapter teknikerna. Så du behöver icke sli

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller tummarna ivrigt då jag verkligen vill att DX12 ska lyckas!

Problemet med MDA är att utvecklarna (än så länge) har legat på en latsida värre än Reinfeldt i sin sommarvilla. Som sagt inte spelat ett enda spel som har DX12 där jag fått bättre prestanda än med DX11 (som har en SLi profil).

Jag försöker hålla hoppet uppe, men än så länge har Vulkan piskat skiten ur DX12. Så jag förstår inte varför man envisas med DX12.

Personligen skulle jag vilja se DX11 för bakåtkompabiliteten skull för dem som sitter på äldre hårdvara, men sedan att man utvecklar med Vulkan från grunden också - I alla fall tills det att studios lärt sig att arbeta med DX12. För all del, bygg spelet med DX12 - Men se till att testa så att det fungerar in-house innan en skarp release, annars kan dem lika gärna skippa skiten och lägga fokus på andra saker.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det undrar jag också! ingen har ju implementerat multi GPU dx12 eller vad det heter, utvecklarna till GOW4 sa att det kommer efter release. Inte ett LJUD efter release om SLI i DX12... De visade tom det på en utställning för DX12 i just Gears4... Samma med BF1 inge sli heller i DX12

Ashes of singularity har det, körde med ett gtx 1080 + ett amd 480, fick tyvärr inte mycket extra kräm, troligen för 480 kortet e för långsamt för 1080 kortet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Jag håller tummarna ivrigt då jag verkligen vill att DX12 ska lyckas!

Problemet med MDA är att utvecklarna (än så länge) har legat på en latsida värre än Reinfeldt i sin sommarvilla. Som sagt inte spelat ett enda spel som har DX12 där jag fått bättre prestanda än med DX11 (som har en SLi profil).

Jag försöker hålla hoppet uppe, men än så länge har Vulkan piskat skiten ur DX12. Så jag förstår inte varför man envisas med DX12.

Personligen skulle jag vilja se DX11 för bakåtkompabiliteten skull för dem som sitter på äldre hårdvara, men sedan att man utvecklar med Vulkan från grunden också - I alla fall tills det att studios lärt sig att arbeta med DX12. För all del, bygg spelet med DX12 - Men se till att testa så att det fungerar in-house innan en skarp release, annars kan dem lika gärna skippa skiten och lägga fokus på andra saker.

Precis. Jag har också väldigt svårt att förstå varför DX12 hålls så kärt av de stora trippel-A utvecklarna, speciellt Dice som var den första studion som partnade upp med AMD för att implementera Mantle samt förespråka om hur Mantle kommer förändra allt. Sen när Mantle mer eller mindre blev till Vulkan så dog det ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta ska bli väldigt kul att testa, hoppas att det faktiskt ger bättre prestanda för en gångs skull.. skulle även vara kul om Ansel släpptes någon gång..

Rekommenderar att ni som har spelet testar det igen. Det är mycket bättre nu än vid release, Totalbiscuit gillar till och med senaste DLCn. Det finns massor med trådar på Reddit om folk som har testat det igen nu efter alla patcher och majoriteten är positivt överraskade.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av SellahiR:

Kan någon med enkel förklaring berätta skillnaden mellan DX11 och DX12? mellan DX9 och DX10 var det ju kanter typ som fixades till. DX10 och DX11 blev det väl att gatstenar och dyligt fick en 3D effekt va? vad bidrar DX12 med?

Inga grafik effekter eller dylikt (än).
The Division är skitbra (idag).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Med andra ord inge SLI stöd, nej tack men är det någon som fort spelar? tröttnade ganska fort.

Spelet fick en massiv uppdatering för några veckor sedan, det är faktiskt riktigt kul att spela nu.

Permalänk
Medlem

Vulkan FTW!

Vi - konsumenter - kommer alla att tjäna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Precis. Jag har också väldigt svårt att förstå varför DX12 hålls så kärt av de stora trippel-A utvecklarna, speciellt Dice som var den första studion som partnade upp med AMD för att implementera Mantle samt förespråka om hur Mantle kommer förändra allt. Sen när Mantle mer eller mindre blev till Vulkan så dog det ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle icke förvåna om MS mutat utvecklare/publishers för att tvinga fler över till windows 10...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Skulle icke förvåna om MS mutat utvecklare/publishers för att tvinga fler över till windows 10...

tror nog knappast det är pga windows 10, utan att man kan arbeta närmare hårdvaran, som amd tänkte med det dog ut pga saker som inte vi vet om.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Datavetare

Den största fördelen med DX12 är att det minskar trycket på CPU-delen.

Just detta är kritiskt för dagens konsoler som har en väldigt klen CPU-del jämfört med sin GPU-del.

Även på PC så ger DX12 en fördel förutsatt att CPU-delen är en flaskhals. Och däri ligger "problemet", en typisk PC-gaming rigg är är i de flesta titlar inte alls begränsad av CPU utan flaskhalsen är uteselutande GPU. Att då använda ett API som minskar trycket på CPU ger liksom inte så mycket.

Konsoler ser också en relativt stor boost från att utföra saker som fysikberäkningar och liknande på GPU-delen i stället för CPU-delen, pratas om 30-40 % boost. DX12 möjliggör detta på PC via något som kallas "multi-engine" (det som brukar kallas "async compute").

Även här finns en väldigt viktig skillnad mellan konsol och PC: konsolerna vinner massor på detta för de kan flytta bort jobb från CPU-delen, den del som är största flaskhals, till GPU.

På en PC flyttar man i stället resurser från CPU, som typiskt är underanvänd, till GPU-delen som redan jobbar för fullt. Finns vissa lägen där delar av GPU-delen är oanvänd så detta kan ändå ge en liten boost, men i stället för 30-40 % ser man här kanske 5 % och absolut max 10 % boost. Men även om man får en boost i genomsnitt så lägger man ändå mer tryck på GPU, gissar att detta kan vara förklaringen varför många titlar idag ser högre varians i FPS med DX12 jämfört med DX11 på kort som kan kör "compute" parallellt med grafik (AMD GCN samt Nvidia Pascal).

Och angående multi-kort stöd.

Med DX11 behövde speltillverkarna inte göra något, AMD och Nvidia sålde fler GPUer om folk kör CF/SLI. Finns en viss drivkraft.

Med DX12, specifikt MDA, så måste speltillverkarna explicit hantera all komplexitet för en extremt liten andel av marknaden. Är i princip en negativ drivkraft.

Resultat: det absolut enda rimliga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer