AMD knappar in på grafikkortsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD knappar in på grafikkortsmarknaden

Sakta men säkert knappar AMD in på Nvidia på inom grafikkort, med en marknadsandelsökning på över 50 procent senaste året. Nvidia bibehåller dock ett fortsatt stort övertag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Go AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam

Underbart goda nyheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Mycket bra! Kanske får ännu en liten skjuts när nya generationens grafikkort släpps?

Permalänk
Medlem

Konstigt när AMD inte har något alls att komma med för något prissegment just nu imo.

Men ändå bra nyheter, hoppas det får nvidia att sätta fart på sitt 1080Ti. Hoppas även att AMD kommer med konurrensvettiga alternativ också som kan få nvidia att sänka sina priser.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Ja äntligen..

Senaste tidens strul med Nvidias drivrutiner har fått mig att titta åt AMD igen.Har kört Nvidia dom senaste 7 åren

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skäggig legend

Mycket konstigt som sagt, men just segmentet runt 2k med olika kampanjer så kanske det har sin förklaring

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Senaste kvartalet har AMD gått ner 0.9%enheter och nvidia gått upp 0.9%enheter. Så det kanske vara en trend förut, men nu håller det på att vända tillbaka eftersom AMD inte har något att komma med just nu. Men hoppas att de släpper Vega snart.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Så konsolerna har inget finger med i denna statistiken? PS4 Pro verkar vara rejält poppis nu till jul.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Konstigt när AMD inte har något alls att komma med för något prissegment just nu imo.

Men ändå bra nyheter, hoppas det får nvidia att sätta fart på sitt 1080Ti. Hoppas även att AMD kommer med konurrensvettiga alternativ också som kan få nvidia att sänka sina priser.

Hur många procent köper såna värstingkort tror du?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Ja okej, man kanske borde ta i akt att det finns fler marknadsundersökningar.

Andra är inte riktigt lika optimistiska.

https://www.techpowerup.com/228049/q3-2016-vga-market-nvidia-...

https://www.techpowerup.com/228095/amd-and-nvidia-add-in-boar...

Citat:

It is worth noting that their exact numbers differ slightly to the ones Jon Peddie Research provided as 3dcenter have also cited the work of Mercury Research, which appears more conservative. The figures provided in their own graph split the difference between the two sources to give us a more impartial look at the market.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Konstigt när AMD inte har något alls att komma med för något prissegment just nu imo.

Men ändå bra nyheter, hoppas det får nvidia att sätta fart på sitt 1080Ti. Hoppas även att AMD kommer med konurrensvettiga alternativ också som kan få nvidia att sänka sina priser.

Privat personer så leder Nvidia nog men Playstations modeller/Xbox/företag använder väl mestadels AMD grafikkort lösningar och ger AMD en skjuts också.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Epic Inte för att vara petig men 29,1-18,8=/=11 snarare 10. Sen tycker jag man bör skilja på procent och procentenheter, annars blir det bara förvirrande.

Permalänk
Inaktiv

Citat: I övrigt noteras att antal sålda grafikkort är högre än antalet datorer. Detta tros bero på respektive tillverkas teknik för att använda fler än ett grafikkort (Crossfire och SLI), något som är populärt bland entusiaster.

Min gissning är att många sitter kvar med gammal dritt och enbart uppgraderar sin grafikkort eftersom processorutvecklingen har stagnerat. Antal som kör dubbla grafikkort kan nog däremot försumbar. Sedan hur räknas antal sålda datorer egentligen? Om någon köper nytt ram, cpu & moderkort, nätdel, chassi etc och ett grafikkort, så räknas detta som ett köp av en ny dator?

Permalänk
Medlem

Är det inte konstigt att detta inte speglas på Steams statistik?
0.27% har 480, 460+470 finns inte med. Räknar man konsolerna+datorer så borde väl Intel räknas med i statistiken också? Annars så blir det dessutom lite skevt att jämföra Nvidia och AMD eftersom det är olika marknader.

http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=swedish

Ändrade från 0.47% till 0.27%

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

I antal sålda kort, undrar vad förtjänsten per kort är bara. :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

@Epicz Inte för att vara petig men 29,1-18,8=/=11 snarare 10. Sen tycker jag man bör skilja på procent och procentenheter, annars blir det bara förvirrande.

Det stämmer. Har uppdaterat nyheten så att det blir tydligare.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hur många procent köper såna värstingkort tror du?

Inte så många, menade bara för min egen del, blir ett 1080 Ti när det kommer. När jag menade att de inte hade något att komma med så menade jag 1060 > RX480 och 1060 är något billigare. Sen 1070, 1080 och TX (P) har de ingen konkurrens at all.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag tolkar detta som att AMD valde en mycket sund strategi och enbart satsade på "massmarknaden". En uppgång på 10%, de har väl fått tillbaka pengarna för forskning och utveckling får man hoppas.
Skall bli spännande och se hur det går när Vega möter 1080Ti.
Det skulle vara himla bra för AMD om de skulle lyckas placera sig på prestandatoppen för singelGPU, om än bara för några månader.
Men jag är lite tveksam till att det är möjligt, bara att jämföra investeringarna i R&D mellan de två bolagen.

Permalänk
Medlem

Bra för konsumenten oavsett om man gillar AMD eller ej.

Permalänk
Medlem

Bra skit. Har kört nvidia senaste tre grafikkorten nu men har gärna ett AMD kort. både mitt och min väns 970 har orsakat konstiga problem som inte verkar ha några lösningar (gått igenom massvis med konstiga workaround etc men inget funkar) och trots långa trådar står nvidia tyst. Han har fps drops i cs och jag får error i OW. Ingen av oss hade inga problem med mindre kraftiga kort i dessa spel men sedan 970 har det blivit knas. Omformatering = no fix.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Citat: I övrigt noteras att antal sålda grafikkort är högre än antalet datorer. Detta tros bero på respektive tillverkas teknik för att använda fler än ett grafikkort (Crossfire och SLI), något som är populärt bland entusiaster.

Min gissning är att många sitter kvar med gammal dritt och enbart uppgraderar sin grafikkort eftersom processorutvecklingen har stagnerat. Antal som kör dubbla grafikkort kan nog däremot försumbar. Sedan hur räknas antal sålda datorer egentligen? Om någon köper nytt ram, cpu & moderkort, nätdel, chassi etc och ett grafikkort, så räknas detta som ett köp av en ny dator?

Nu ger väl inte diverse IT-forum, som främst har entusiaster i klientelet, något särskilt bra statistiskt underlag, så vågar inte spekulera i andelen datoranvändare i stort som kör dubbla grafikkort, men jo, jag håller med dig, tror instinktivt också det ligger till på det vis du föreslår.

Att uppgradera originalgrafikkortet i en några år gammal dator är en jäkligt effektiv quickfix, som kan förlänga datorns livstid rejält. Den är också så okomplicerad att vem som helst klarar av den. Man kan väl även tillägga att i alla fall medelklassgrafikkort ligger i en prisklass som är rimlig för julklappar/födelsedagspresenter i ett brett intervall av befolkningen, blir säkert en uppskattad present om man har spelintresserade kids.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Konsloer.

Ingår konsoler här, då t.ex. ps4 använder amd kort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte konstigt att detta inte speglas på Steams statistik?
0.47% har 480, 460+470 finns inte med. Räknar man konsolerna+datorer så borde väl Intel räknas med i statistiken också? Annars så blir det dessutom lite skevt att jämföra Nvidia och AMD eftersom det är olika marknader.

http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=swedish

Det är ju för dedikerade grafikkort de räknar, annars hade intel sålt överlägset mest då de sätter en igpu i de flesta av sina processorer (undantaget entusiast och xeon)

Att 0,47% av alla som gjort steam survey äger ett RX480 är väl inte så knepigt, är ju 0,7% som äger ett GTX1080 enligt samma statestik. Tänk på att det inte är jätteofta steam survey ploppar upp, och inte alla som gör den när den väl gör det. Kan nog gå ett år mellan gångerna för mig, så även om jag skulle köpa nytt grafikkort idag så skulle jag enligt steams statestik sitta på mina R9 290, fram tills nästa gång survey ploppar upp och den uppdateras.

Dessutom blir mycket på steam survey missvisande, t'ex sist jag gjorde den hade jag min HTC vive avstängd och satt i windows för att spela (använder annars till 99,8% linux) och då enligt steams statestik är jag ju en windows 10 användare som inte har VR headset. Skickade in ändå, för att få upp statestiken på crossfire lite

Statestik är intressant men kan ofta läsas på många olika sätt, beroende på vilket resultat man är ute efter

Permalänk
Medlem

Räknar man in grafiken som sitter i konsoler i denna rapport? AMD har ju både Microsoft och Sony i en ask där.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Bra men lite förvånande.
Denna generationens GPU'er från AMD har ju inte direkt varit imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Bra men lite förvånande.
Denna generationens GPU'er från AMD har ju inte direkt varit imponerande.

Försöker inte framstå som att jag har någon som helst koll på grafikkortsmarknaden, men AMD:s senaste kort i budgetsegmentet tycks ju ha varit synnerligen lyckade, och det måste väl vara ett jäkligt viktigt segment, åtminstone om man bara ser till antal sålda kort, och inte bryr sig om eventuell avans per sålt kort?

OEM-tillverkarna brukar väl också ha en förmåga att välja de kort som för tillfället ger bäst prisvärde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Detta är goda nyheter för alla utom Nvidia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Inte så många, menade bara för min egen del, blir ett 1080 Ti när det kommer. När jag menade att de inte hade något att komma med så menade jag 1060 > RX480 och 1060 är något billigare. Sen 1070, 1080 och TX (P) har de ingen konkurrens at all.

Nja lite felaktigt, verkar som r9 Fury även är i prisklassen, i alla fall saphires 3x oc som fått en rejäl prisdump och inhandlas för runt 3,5k. Som enligt mig är ett mycket bättre köp en både 480 8gb och 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Go AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det här är bra news. AMD behövs för konkurensens skull om inte annat.
Nu är jag ingen fanboy hit eller dit, men AMD har varit underdog länge nu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?