Mitt företag är nu startat, vad tycker ni om själva konceptet, hemsidan osv.?

Permalänk
Skrivmaskin

@BrusE: Ska bli! Försöker få till minimala risker och vara väldigt tydlig gentemot kunderna så det borde gå bra. Med lite ruljans kan det gå att ombilda till AB och då är jag i mål, vad gäller säkerheten för privat ekonomi

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Vact:

Jag tvivlar inte på din kunskap att kunna skräddarsy datorer för en användares behov, men detta kommer aldrig ge dig några extra pengar, troligen bara kosta dig. Du har valt den kanske svåraste branschen att ge sig in i som en liten (micro) aktör utan kapital. De kronor du kanske kan spara in på bättre valda komponenter än i en dator från elgiganten kommer försvinna i dina inköpspriser, frakt, returer, osv. Och mot t.ex. Inet och komplett kommer du aldrig kunna matcha pris/support.
De som är kunniga kommer själva beställa delar från Inet/komplett/webhallen och de som inte är kunniga vill ha den trygghet som en stor butik på orten kan ge. Den enda kundgrupp du möjligen skulle kunna locka är de som handlar på GT och den kundgruppen vill du absolut inte ha att göra med.
Hur ska du hantera om någon beställer en dator och sedan använder ångerrätten?
Lägg din energi på skolan istället. Harsh but true.

Min tanke är ju självklart inte att konkurrera ut Inet eller någon av de etablerade återförsäljarna. Med den inställningen går det sådär. Att jag skulle gå back på det hela är dock osannolikt. Även i potentiell brist på kunder kommer mitt datorintresse bestå, därmed kan nödvändiga, momsfria delar köpas in. Du behöver inte oroa dig över min skolgång, bara läkarlinjen jag inte kommer in på

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Tycker att du är väldigt negativ. Det finns verkligen en marknad för en mer "personlig" och geografiskt närmare konsumenter, generellt sett vill ofta äldre och människor som inte är särskilt teknikkunniga ha något "som fungerar" och köper generellt inte datordelar på nätet.

Särskilt då företaget verkar vara drivet i studiesyfte (TS nämner en ekonomilärare) finner jag personligen inga fel med företagsidén, dock borde fokuset på marknadsföringen inte ligga på internet utan i närområdet (butiker eller lokaltidning om kassan tillåter eller goodwill). Har personligen hjälpt ett antal människor rent ideellt med datorer (utanför släkt och vänner). Kan vara otroligt simpla saker för någon med det minsta teknikkunnigheten, som t.ex installera appar på iPads, konfigurera nätverk, felsöka osv.

Nu har jag inte sett hemsidan i fråga, men ni borde fundera på vilken målgrupp ni har och bygga verksamheten kring denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Vad roligt med en som fattar min affärsidé och tolkar den på mitt sätt Det visar ju att jag inte är helt dum i huvudet Kritiken angående textmängd och bristen på bilder är riktig och får bli ett projekt för kvällar och helger i framtiden.

Betalar kunden före du köper in det som behövs eller efter?
Vad händer om du har oturen att under två olika datorbyggen på rad råkar ha sönder två dyra komponenter som ex grafikkort eller CPU? Har du pengar att stå för detta själv? Tänk i så fall hur många datorer du behöver bygga för att gå "break even" om du exempelvis tar mindre än de ~700:-(?) Inet tar för att bygga ihop en dator.

Vad händer om kunden ändrar sig efter du byggt ihop deras dator med unika komponenter som det inte är troligt att någon annan framtida kund vill ha? Dom kan ju åberopa distansköpslagen, men det är något du kanske har svårt att göra om du satt ihop datorn, installerat operativsystem (kanske tom aktiverat OEM-licensen). Och även om du kanske kan skicka tillbaka komponenterna så kommer du ju få betala frakt osv.

Anledningen till att många är kritiska till iden är inte för att vara elak mot dig utan för att se om du tänkt igenom din idé innan du får en massa skulder och problem, och i värsta fall ett dåligt rykte.

Permalänk
Medlem

Jag har nu inte läst igenom alla kommentarer du fått här men hoppas att inte allt jag skriver har blivit sagt tidigare

Har du övervägt att komplettera med en facebooksida? Jag tror det är bättre för dig att försöka marknadsföra dig lokalt, dina fraktkostnader kommer nog annars bli så pass höga så du inte kan vara konkurrenskraftig annat än med upphämtning och dylikt.
Jag tror att du bör undvika PDF och dylikt, allt som måste öppnas med andra program och i nya fönster anser jag själv är störande, det är något jag bara står ut med när universitetet står för det

Som liten företagare tror jag du gynnas av att vara betydligt mer personlig än du är nu på din webbsida, kanske bör du leta dig till andra plattformar mycket. Kanske bör du ge exempel på vad du kan uppnå med dina tjänster.

Kanske ska du försöka spåna vidare på det och inte bara bygga datorn. Utvidga ditt tjänsteerbjudande till att du hjälper till med installation i hemmet och liknande. För många verkar allt krångligt, inte bara själva byggandet.

Permalänk
Medlem

Hej. Det är moddigt det du nu har gjort att starta eget.

Som sagt tidigare, du måste in med bilder och eventuellt färdiga konseptmodeller, ex. Insteg, Gamer... OSV. Tänk på att du som firma inte kan använda dig av konsumentköplagen utan måste använda dig av köplagen, detta påverkar dina inköp och många leverantörer kommer kanske inte godkänna öppetköp mm. Därav väldigt viktigt det som @iXam skriver.

Lycka till, firma är det roligaste som finns

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av iXam:

Betalar kunden före du köper in det som behövs eller efter?
Vad händer om du har oturen att under två olika datorbyggen på rad råkar ha sönder två dyra komponenter som ex grafikkort eller CPU? Har du pengar att stå för detta själv? Tänk i så fall hur många datorer du behöver bygga för att gå "break even" om du exempelvis tar mindre än de ~700:-(?) Inet tar för att bygga ihop en dator.

Vad händer om kunden ändrar sig efter du byggt ihop deras dator med unika komponenter som det inte är troligt att någon annan framtida kund vill ha? Dom kan ju åberopa distansköpslagen, men det är något du kanske har svårt att göra om du satt ihop datorn, installerat operativsystem (kanske tom aktiverat OEM-licensen). Och även om du kanske kan skicka tillbaka komponenterna så kommer du ju få betala frakt osv.

Anledningen till att många är kritiska till iden är inte för att vara elak mot dig utan för att se om du tänkt igenom din idé innan du får en massa skulder och problem, och i värsta fall ett dåligt rykte.

De förstnämnda är delar i en kalkylerad risk där man, för att "våga" starta måste strunta i sådana detaljer där för många tillfälligheter eller otur (om sådan finns) spelar in.

Angående ditt andra stycke så finns följande att läsa i köplagen under rubriken "Hävande"
26 § Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet på grund av säljarens dröjsmål endast om hans syfte med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet.

Jag tycker att det besvarar ganska bra, särskilt i detta sammanhang där produkterna verkligen är gjorda efter köparens önskemål osv.

Självklart förstår jag att de flesta bara menar väl och även om några har problem med sina formuleringar, men jag ser helheten och tar till mig av den vettiga och mer "mainstream" kritiken När det gäller skuldrisken så är jag tätast i stan. Nejdå, men jag försöker som tidigare nämnt spela säkert. Det är ju kul att testa lite

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Jaevel:

Jag har nu inte läst igenom alla kommentarer du fått här men hoppas att inte allt jag skriver har blivit sagt tidigare

Har du övervägt att komplettera med en facebooksida? Jag tror det är bättre för dig att försöka marknadsföra dig lokalt, dina fraktkostnader kommer nog annars bli så pass höga så du inte kan vara konkurrenskraftig annat än med upphämtning och dylikt.
Jag tror att du bör undvika PDF och dylikt, allt som måste öppnas med andra program och i nya fönster anser jag själv är störande, det är något jag bara står ut med när universitetet står för det

Som liten företagare tror jag du gynnas av att vara betydligt mer personlig än du är nu på din webbsida, kanske bör du leta dig till andra plattformar mycket. Kanske bör du ge exempel på vad du kan uppnå med dina tjänster.

Kanske ska du försöka spåna vidare på det och inte bara bygga datorn. Utvidga ditt tjänsteerbjudande till att du hjälper till med installation i hemmet och liknande. För många verkar allt krångligt, inte bara själva byggandet.

Får bli något att spinna vidare på. En del av målgruppen kan mycket väl bli äldre eller oerfarna inom teknik och då är ju kortare distanser A och O. En firma i närheten är ju alltid mer attraktiv än en från andra sidan jorden, inte minst för resetillägg. Ett alternativ som jag tänkt kring är exempelvis Flyers på bibliotek eller andra platser där denna grupp kan tänkas röra sig.

Med alternativa Layouts på sidan kan säkert den PDF-fil som finns undvikas och implementeras på ett mer vettigt sätt.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av subonez:

Hej. Det är moddigt det du nu har gjort att starta eget.

Som sagt tidigare, du måste in med bilder och eventuellt färdiga konseptmodeller, ex. Insteg, Gamer... OSV. Tänk på att du som firma inte kan använda dig av konsumentköplagen utan måste använda dig av köplagen, detta påverkar dina inköp och många leverantörer kommer kanske inte godkänna öppetköp mm. Därav väldigt viktigt det som @iXam skriver.

Lycka till, firma är det roligaste som finns

Jag har övervägt att ha mer stereotypa datorer till grund, det kan säkert hjälpa många av de som är mindre erfarna. Självklart kan ju dessa datorer även vara anpassningsbara om någon är extrem eller casual gamer osv.

När det gäller hävande av köp lär jag kunna vara relativt lugn. För det första kan man anta att den höga grad av anpassning kring produkten gör köparen nöjd. För det andra är det svårt att få ett hävande igenom i detta fall; Köplagen 26 § Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet på grund av säljarens dröjsmål endast om hans syfte med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet.

Många andra paragrafer talar om eventuella fel och liknande men dessa kan ej inkluderas när vi diskuterar just denna del processen, inköp och returer alltså.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Efta:

@Bascule666: Tycker att du är väldigt negativ. Det finns verkligen en marknad för en mer "personlig" och geografiskt närmare konsumenter, generellt sett vill ofta äldre och människor som inte är särskilt teknikkunniga ha något "som fungerar" och köper generellt inte datordelar på nätet.

Särskilt då företaget verkar vara drivet i studiesyfte (TS nämner en ekonomilärare) finner jag personligen inga fel med företagsidén, dock borde fokuset på marknadsföringen inte ligga på internet utan i närområdet (butiker eller lokaltidning om kassan tillåter eller goodwill). Har personligen hjälpt ett antal människor rent ideellt med datorer (utanför släkt och vänner). Kan vara otroligt simpla saker för någon med det minsta teknikkunnigheten, som t.ex installera appar på iPads, konfigurera nätverk, felsöka osv.

Nu har jag inte sett hemsidan i fråga, men ni borde fundera på vilken målgrupp ni har och bygga verksamheten kring denna.

Jag citerar ett svar jag nyss skrev på ett annat inlägg; "En del av målgruppen kan mycket väl bli äldre eller oerfarna inom teknik och då är ju kortare distanser A och O. En firma i närheten är ju alltid mer attraktiv än en från andra sidan jorden, inte minst för resetillägg. Ett alternativ som jag tänkt kring är exempelvis Flyers på bibliotek eller andra platser där denna grupp kan tänkas röra sig."

Trevligt med ytterligare en som ser det hela lite mer som mig, jag får stapla er på någon liten hög och erbjuda gratis GIFs eller liknande

Permalänk
Inaktiv

Hemsidan är hemsk... Skulle aldrig, poängtera ALDRIG,. Beställa ifrån en sida med det oseriösa utseendet.. Snälla. Du kan bygga en snyggare, proffsigare sida på 10min via loopias hemsida..

Gör om och gör rätt. Så kan det säkert gå vägen.

Www.loopia.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Att jag skulle gå back på det hela är dock osannolikt.

Jag vågar påstå att du inte ens kommer gå break even med kostnaden du lagt ut på .nu-domänen. Inte om vi bortser från momsfuskande i varje fall.
Du kan omöjligt matcha pris, support och trygghet med din nuvarande affärsidé mot vad elektronikkedjorna kan (oavsett vad man tycker om dom).
Visserligen ser jag inte att du kommer få en enda kund med det du erbjuder, eller snarare det du inte kan erbjuda. Men att erbjuda en produkt (eller tjänst) där du inte ens har kapital för att klara av en strulad order är vansinnigt. Vill du ha ett sidoprojekt bör du sälja:
1. en produkt där priset inte är en risk för dig eller kunden.
2. en tjänst där du inte riskerar att förstöra något.

Sedan om jag får säga så, så låter ditt företagsnamn och slogan äldre än vad du är själv.

Permalänk
Medlem

Kära trådstartare; ni har uppvisat handlingskraft och ambition. Jag kommenderar er för detta.
Denna erfarenhet kommer att bli värdefull senare i livet.
Detta påminner mig om Ung Företagsamhet -projekt som lär unga att det är spännande och enklare än man tror att starta små projekt av denna typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Jag tvivlar inte på din kunskap att kunna skräddarsy datorer för en användares behov, men detta kommer aldrig ge dig några extra pengar, troligen bara kosta dig. Du har valt den kanske svåraste branschen att ge sig in i som en liten (micro) aktör utan kapital. De kronor du kanske kan spara in på bättre valda komponenter än i en dator från elgiganten kommer försvinna i dina inköpspriser, frakt, returer, osv. Och mot t.ex. Inet och komplett kommer du aldrig kunna matcha pris/support.
De som är kunniga kommer själva beställa delar från Inet/komplett/webhallen och de som inte är kunniga vill ha den trygghet som en stor butik på orten kan ge. Den enda kundgrupp du möjligen skulle kunna locka är de som handlar på GT och den kundgruppen vill du absolut inte ha att göra med.
Hur ska du hantera om någon beställer en dator och sedan använder ångerrätten?
Lägg din energi på skolan istället. Harsh but true.

^ What he said.

Målgruppen du riktar dig mot kommer troligtvis inte ha något behov av en stationär dator till att börja med.

Surfplattor och bärbart som gäller ute i stugorna.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

^ What he said.

Målgruppen du riktar dig mot kommer troligtvis inte ha något behov av en stationär dator till att börja med.

Surfplattor och bärbart som gäller ute i stugorna.

Nej, mormor och morfar kör stationär dator för de har de minsann alltid gjort och mobiltelefoner detsamma, där ska de vara knappar och inget annat trams! har för mig att de också har en vanlig kamera och framkallar fotona efter semestern också

Målgruppen finns men frågan är hur många och hur denna målgruppen ska hitta in på en hemsida på nätet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Vact:

Jag vågar påstå att du inte ens kommer gå break even med kostnaden du lagt ut på .nu-domänen. Inte om vi bortser från momsfuskande i varje fall.
Du kan omöjligt matcha pris, support och trygghet med din nuvarande affärsidé mot vad elektronikkedjorna kan (oavsett vad man tycker om dom).
Visserligen ser jag inte att du kommer få en enda kund med det du erbjuder, eller snarare det du inte kan erbjuda. Men att erbjuda en produkt (eller tjänst) där du inte ens har kapital för att klara av en strulad order är vansinnigt. Vill du ha ett sidoprojekt bör du sälja:
1. en produkt där priset inte är en risk för dig eller kunden.
2. en tjänst där du inte riskerar att förstöra något.

Sedan om jag får säga så, så låter ditt företagsnamn och slogan äldre än vad du är själv.

Jag misstänker att du har rätt mediokra hemmafester då glasen som högst verkar vara halvtomma. Säkerligen har flera av dem gått sönder under årens lopp också.

Dessvärre, för din del, som tur är, för min del, kan jag upplysa om att alla dina punkter är felaktiga. Jag misstänker att du inte till fullo har läst igenom tråden då mycket är besvarat tidigare. Att sälja kalendrar eller teckningar är varken utvecklande eller speciellt roligt.

Tack för att du ödslade lite av din tid på att kolla upp mitt företag i alla fall

Permalänk
Skrivmaskin

@Oliver91: Precis. Just därför ska marknadsföringen utvecklas och rikta sig mer lokalt också

Permalänk
Skrivmaskin

@Patrasket: Långt ifrån alla som önskar bärbart eller surfplatta. Det är nog snarare nödvändigt i staden om man jämför med stugorna (som ofta är bra mycket större än lägenheterna, 30-talet är förbi)

Permalänk
Skrivmaskin

@Zipparn: Tack för de orden Mycket i mitt koncept kretsar kring mig själv och utvecklingen i kunskap kring företagande. Jag tror inte Steve Jobs startade Apple med ambitionen att ta över världen, precis som min ambition är långt där ifrån.

Permalänk
Skrivmaskin

@anon217901: Du behöver inte beställa något heller Självklart ska den fixas till men att kalla den hemsk påvisar nog snarare att du bara har sett ett mindre antal exempel.

Permalänk
Skrivmaskin

För att avsluta mitt deltagande i denna tråd, för nu vill jag bara sammanfatta lite:
Den mer rättfärdigade kritiken kring hemsidan och så vidare har jag verkligen tagit till mig. Självklart ska den förändras till det bättre med tiden. Jag har även tagit till mig tankar kring marknadsföring lokalt, mer stereotypa varianter osv. Tack för era flitiga svar och åsikter. Trevligt att mitt företag kunde skapa så mycket diskussion Jag vill även tacka för komplimanger/lyckönskningar gällande driv och motivation. Kritiken har tydligt visat ett mönster och jag anser att jag inte behöver fler tips nu. Jag kanske återkommer när företaget är igång i högre grad.

Hej så länge

Permalänk
Medlem

Kul initiativ och lycka till! Det är en tuff bransch du ger dig in på.

Några kommentarer:

Ta bort gästboken.

Färgschemat ser lite b ut (ingen diss, men det ser aningen hemmagjort ut).

Centrera inte sammanfattning på första sidan, ta kursiv eller lägg till det som ett citat istället.

Jag har sett ett par trådar här på SC där folk byggt jävligt snygga smådatorer. Du kanske kan teama ihop med en av dem och sälja specialdesignade datorer (utseende) också? Då har du en mer unik prägel på ditt företag också.

Överlag borde du bredda. Du kanske kan erbjuda datahjälp i trakten där du bor? Du kan ha olika sidor för det men köra på samma företag. Många bäckar små du vet.

Som sagt, lycka till och ge inte upp!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

När det gäller hävande av köp lär jag kunna vara relativt lugn. För det första kan man anta att den höga grad av anpassning kring produkten gör köparen nöjd. För det andra är det svårt att få ett hävande igenom i detta fall; Köplagen 26 § Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet på grund av säljarens dröjsmål endast om hans syfte med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet.

Är det verkligen rätt att använda köplagen? Det bör väl snarare vara KKL då väl dina kunder i första hand är privatpersoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag har övervägt att ha mer stereotypa datorer till grund, det kan säkert hjälpa många av de som är mindre erfarna. Självklart kan ju dessa datorer även vara anpassningsbara om någon är extrem eller casual gamer osv.

När det gäller hävande av köp lär jag kunna vara relativt lugn. För det första kan man anta att den höga grad av anpassning kring produkten gör köparen nöjd. För det andra är det svårt att få ett hävande igenom i detta fall; Köplagen 26 § Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet på grund av säljarens dröjsmål endast om hans syfte med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet.

Många andra paragrafer talar om eventuella fel och liknande men dessa kan ej inkluderas när vi diskuterar just denna del processen, inköp och returer alltså.

Skrivet av joakim99:

Är det verkligen rätt att använda köplagen? Det bör väl snarare vara KKL då väl dina kunder i första hand är privatpersoner?

Precis, konsumentköplagen (KKL) kommer gälla mellan TS och dennes kunder. Även distansavtalslagen kan vara aktuell om försäljningen sker via hemsidan. När TS köper produkter från sina leverantörer kommer det däremot vara köplagen som är tillämplig lagstiftning.

Om en av TS kunder skulle ångra sitt köp kan TS därför inte luta sig tillbaka på 26 § köplagen. Den paragrafen används för övrigt endast vid leveransförseningar och dylikt (dröjsmål).

Sannolikt får TS i stället hänvisa till 37 och 41 §§ konsumentköplagen (avbeställning och skadestånd) och möjligen 2 kap. 11 § p. 3 i distansavtalslagen (ingen ångerrätt för varor som tillverkas enligt köparens anvisningar).

I övrigt, lycka till TS! Kul att se att du har driv och engagemang

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag misstänker att du har rätt mediokra hemmafester då glasen som högst verkar vara halvtomma.

Det stämmer, att fylla ett glas över hälften ökar risken att det tippar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Får bli något att spinna vidare på. En del av målgruppen kan mycket väl bli äldre eller oerfarna inom teknik och då är ju kortare distanser A och O. En firma i närheten är ju alltid mer attraktiv än en från andra sidan jorden, inte minst för resetillägg. Ett alternativ som jag tänkt kring är exempelvis Flyers på bibliotek eller andra platser där denna grupp kan tänkas röra sig.

Med alternativa Layouts på sidan kan säkert den PDF-fil som finns undvikas och implementeras på ett mer vettigt sätt.

Lokala Bingohallar samt Netto/maxi. dessa platser finns många äldre som rör sig.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Jag tänker att du kan ta bort risken med ångerrätt genom att hjälpa till med val av komponenter (som kunden själv köper sen), detta gör du mot en avgift. Sen monterar du mot en annan avgift. Sen installerar du i hemmet mot en tredje avgift.
Sen kan du ju göra alltihop som en pakettjänst något billigare.

Då är det inte längre ditt bekymmer om personen ångrar sig.

Permalänk

Ahh att vara ung och naiv

Jag hejar dock på dig, om det inte fungerar så har du en bra erfarenhet bakom dig. Räkna med några år där du går back och etablerar en kundkrets. Om du gjort alltid bra och konsekvent i ~ 5 år kanske du får se dina första gröna siffror. Det finns ju enklare branscher att slå sig in i, men att jobba med sin hobby är få förunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

Ahh att vara ung och naiv

Jag hejar dock på dig, om det inte fungerar så har du en bra erfarenhet bakom dig. Räkna med några år där du går back och etablerar en kundkrets. Om du gjort alltid bra och konsekvent i ~ 5 år kanske du får se dina första gröna siffror. Det finns ju enklare branscher att slå sig in i, men att jobba med sin hobby är få förunnat.

Det är lätt att vara negativ till hela idén. Ser man realistiskt på det så är det enormt många hinder och risker med att ha ett litet företag, särskilt i den branschen.

Men ser man det, som sagt, som utbildning och erfarenhet är det guld värt i slutändan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Detta lär med stor sannolikhet inte funka. Men om du är duktig på hårdvara, mjukvara etc skulle jag skippa själva varuförsäljningen och i stället sälja dina tjänster till privatpersoner (företag, stat, kommun, landsting) som inte är så kunniga inom detta område. Jobba primärt i det lokala området. Det är en fördel om du har en bil. Skatten äter upp mycket av vinsten men du har ju inte så stora kostnader. Det är inte alla som grejar en ominstallation av Windows. Felsökningar av olika slag. Åta dig att bygga ihop en dator enligt överenskommelse med kunden (förskottsbetalning) och erbjud service mm. Lycka till!