Kan inte använda marknaden

Permalänk

Kan inte använda marknaden

Hej! Jag har inte använt mig av marknaden än men skulle jättegärna vilja. Det står först att jag måste lägga upp 3 trådar för att kunna använda den och sedan när man ska köra en annons står det att man måste ha skrivit 10 trådar. Hur många trådar är det egentligen?

Permalänk
Legendarisk

@ClasHedman: För att få skapa en annons behöver man ha varit medlem i tre månader och skrivit 10 inlägg, det kanske var otydligt vad som var vad? Eftersom att du redan har varit medlem länge så räcker det att delta lite mer (men observera att man inte får spamma med meningslösa svar), kanske kan du hitta någon fråga att hjälpa till med?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Varför krav på foruminlägg för att lägga upp annonser?
Jag har använt marknaden innan, men nu när jag skulle lägga upp en ny annons så blev jag stoppad. Nu måste jag skriva 10 "meningslösa" forumposter, 9 om detta anses som meningsfullt

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av SeaBii:

Varför krav på foruminlägg för att lägga upp annonser? Jag har använt marknaden innan, men nu när jag skulle lägga upp en ny annons så blev jag stoppad.

Orsaken är att marknaden ska vara mindre attraktiv för oseriösa aktörer, och tidigare har det bara funnits krav på medlemstid men det har kompletteras med ett krav på forumaktivitet. Ledsen att det orskar besvär för dig, men hoppas att du har förståelse för anledningen...

Skrivet av SeaBii:

Nu måste jag skriva 10 "meningslösa" forumposter, 9 om detta anses som meningsfullt

Det räknas absolut, och hittar du någon att hjälpa, nyhet att kommentera eller bara en intressant diskussion att delta i så kommer det gå rätt fort! Vad som inte är tillåtet är att bryta mot de vanliga trivselreglerna (särskilt §1.6) i syfte att nå upp till gränsen, och man får även komma ihåg att de man handlar med kan använda forumhistoriken som stöd för att bedöma hur trovärdig man verkar.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Jag har förståelse för att ni vill att marknaden ska vara mindre attraktiv för för oseriösa aktörer, men jag tror det är naivt att tro att 10 foruminlägg avskräcker skojare. Jag tror snarare det avskräcker fler seriösa personer (men precis som jag inte hänger i forumen) från marknaden. Lite som DRM på CDskivor som hindrade folk att lägga musiken på MP3spelare. Det stoppade inte piraterna, och vanligt hederligt folk blev irriterade.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Tidigare när vi enbart hade 3-månadsgränsen för att använda marknaden kunde folk enkelt skapa ett konto och sen vänta tills dom vill "sälja" något. Nu kan vi märka om det dyker upp massa tramsinlägg i en följd och sen en annons i marknaden, då ringer varningsklockorna direkt och vi eller våra kära moderatorer kliver in för att undersöka. Jag säger inte att det är ett helt säkert system, men det har hjälpt för att få bort en hel del oseriösa från marknaden.

Har du något tips på hur vi får bort oseriösa från marknaden så lyssnar vi gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Har du något tips på hur vi får bort oseriösa från marknaden så lyssnar vi gärna.

I det här fallet handlar det väl om en kostnad för er att implementera mer funktioner kontra ökad säkerhet för era besökare.
Vill man att det det skall vara säkert så måste man nog kräva att annonsören kan identifiera sig (t.ex. som någon nämnt tidigare m.h.a. BankId), men det blir ju en extra kostnad för er.

Detta var mitt 10:e inlägg så nu är jag "seriös" och kan återigen annonsera

Permalänk

?

inte en aning om vart jag ska ställa denna frågan så gör det här.
varför måste man skriva 10 inlägg i forumet för att kunna lägga ut annonser i marknaden? -.-

Permalänk
Avstängd

För att undvika spambots och scammers, speciellt vid tillfällen som nu då det är gratis. Annars hade dte fyllts med bluffannonser. I övrigt nog den sämsta rubrik jag sett rubriken på trådar ska vara beskrivande om ämnet

Permalänk
Medlem

För att undvika scammers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

För att undvika spambots och scammers, speciellt vid tillfällen som nu då det är gratis. Annars hade dte fyllts med bluffannonser. I övrigt nog den sämsta rubrik jag sett rubriken på trådar ska vara beskrivande om ämnet

Detta var hans tionde inlägg. Tror inte han undrar något egentligen.

Permalänk
Medlem

Hänvisar till denna tråd

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

okej tack till alla andra som har svarat, men om man inte har 10 saker man undrar över då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigernils:

okej tack till alla andra som har svarat, men om man inte har 10 saker man undrar över då?

Så kanske du kan svara på andras frågor? Eller delta i någon diskussion som intresserar dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tigernils:

okej tack till alla andra som har svarat, men om man inte har 10 saker man undrar över då?

Då kan du ju bidra genom att hjälpa andra som har frågor. Är liksom så forum fungerar eller bara delta i några debatter om kommande grafikkort och liknande spekulationer, att tycka till om nyheterna på förstasidan är också enkelt.

Känns lite som du fiskar efter inlägg med denna tråd fungerar ju det också....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigernils:

okej tack till alla andra som har svarat, men om man inte har 10 saker man undrar över då?

Man kan även ge feedback, behöver inte nödvändigtvis vara en frågeställning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av tigernils:

okej tack till alla andra som har svarat, men om man inte har 10 saker man undrar över då?

10 inlägg betyder inte 10 nya trådar.

tigernils
Medlem
10 inlägg i forumet
2 skapade trådar i forumet

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk

@svintooo: inte riktigt det jag är ute efter så inget jag lägger tid på att göra.

Permalänk
Medlem

@tigernils, det är väldigt enkelt att klicka på ett användarnamn, såsom ditt, och se exakt hur många inlägg du har gjort, svart på vitt. Och det var exakt, precis, på pricken, det tionde inlägget du gjorde med den här trådstarten, som förövrigt inte uppfyller de regler somm finns, och din dåliga attityd är inte heller något som uppskattas i detta forumet. Vill du kasta bajs, logga in på Flashback.

Se http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195746-regler-for-foru...
och http://www.sweclockers.com/forum/regler.

Permalänk
Hedersmedlem

@tigernils *Tråd flyttad*

Vänligen håll en trevlig ton och tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Rätt trist faktiskt, det här upplägget. Man får då leta upp 10 intressanta trådar. Mitt dilemma är att det här min sorts forum, så det kan bli lite krystat. Det går säkert an, men jag tänker att Marknaden skulle kunnat vara ännu bättre om vanligt folk fick handla där, och inte bara de specialintresserade.

Nåja. Har skulle ha funnits en annan mekanism för att anmäla sig som seriös säljare. Att det inte skulle vara möjligt är något som jag svårligen köper som programmerare. Tack ändå för svaret.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Tommy Derngren:

Rätt trist faktiskt, det här upplägget. Man får då leta upp 10 intressanta trådar. Mitt dilemma är att det här min sorts forum, så det kan bli lite krystat. Det går säkert an, men jag tänker att Marknaden skulle kunnat vara ännu bättre om vanligt folk fick handla där, och inte bara de specialintresserade.

Nåja. Har skulle ha funnits en annan mekanism för att anmäla sig som seriös säljare. Att det inte skulle vara möjligt är något som jag svårligen köper som programmerare. Tack ändå för svaret.

Hypotetiskt skulle man naturligtvis kunna bygga ut marknaden och dess system, men den är i grund och botten bara tänkt som en extratjänst för de som ändå är medlemmar, kan inte dra iväg för mycket i omfång, och är inte avsedd att konkurrera med andra tjänster. Dessutom behövs det göras tidsprioriteringar (är ensam utvecklare), och den här begränsningen har varit både enkel (men kanske bör informeras bättre om i förväg) och visat sig ha god effekt.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

har varit medlem sedan 2011 och det fungerar inte vad är det för fel tro?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också lägga upp lite prylar på marknaden så fick jag detta meddelandet och har funderat kring detta lite, förstår självfallet problematiken i det hela men finns det inte smidigare alternativ man skulle kunna tillämpa istället? *jobbar på mina 10 inlägg*

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Orsaken är att marknaden ska vara mindre attraktiv för oseriösa aktörer, och tidigare har det bara funnits krav på medlemstid men det har kompletteras med ett krav på forumaktivitet. Ledsen att det orskar besvär för dig, men hoppas att du har förståelse för anledningen...

Det räknas absolut, och hittar du någon att hjälpa, nyhet att kommentera eller bara en intressant diskussion att delta i så kommer det gå rätt fort! Vad som inte är tillåtet är att bryta mot de vanliga trivselreglerna (särskilt §1.6) i syfte att nå upp till gränsen, och man får även komma ihåg att de man handlar med kan använda forumhistoriken som stöd för att bedöma hur trovärdig man verkar.

Detta var ett mycket bra inlägg, här ska man aktivera sig lite extra så man kan få lägga upp sin laptop på marknaden

Permalänk
Skrivet av Zdeg:

Jag tänkte också lägga upp lite prylar på marknaden så fick jag detta meddelandet och har funderat kring detta lite, förstår självfallet problematiken i det hela men finns det inte smidigare alternativ man skulle kunna tillämpa istället? *jobbar på mina 10 inlägg*

Vad har du för förslag som skulle vara ett bättre sätt? (själv jobbar jag också på mina tio.. )

Permalänk

kanske införa BankID inlogg för marknaden/forum och att personuppgifterna sparas på Swecs server från BankID inlogget till varje konto.

inte hundra på vilka uppgifter man kan få ut från bankid men kan tänka mig personnummer och namn iaf

sen behöver det ju inte betyda att vanliga läsare kan få tag i uppgifterna men att de ska kunna tas fram mot uppvisan av polisanmälan vid bedrägerier.

får ju även typ bukt med dublettkonton också om de inte kan registreras med samma persons bankid dessutom för fuskare som försöker gå runt banhammaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att det är smartaste sätt att hålla scammers borta, om man vill få svar på något fråga googlar man eller söker bland befinliga trådar. Jag behöver lägga annons på en dator via eran marknad och fastnat nu för jag måste lägga 10 trådar utan att spamma med mäningslöss stuff. Bankid är bra.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens svara på en annons utan att vänta 7 dagar/skriva 3 inlägg. Det måste väl vara fel???