Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass

Tre millimeter tjocka aluminiumplåtar och fönster i härdat glas är bara några av de påkostade ingredienserna i datorlådan Phantek Evolv ATX. Testpiloten David utvärderar nykomlingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bästa chassit som går att uppbringa för under 2000:- 5/5 stjärnor.
Ska bli spännande att bygga vattenkylning i denna

Permalänk
Medlem

Utmärkt intressant och höra från dig du förklarar så himla bra.

Men ljudet hördes något lågt, fick lov att höja volym.

*EDIT

Ser att detta klipp är inte öppet på SweClockers Youtubekanal.

SweClockers borde skapa en Sweclockers Testpilot kanal enbart endast för videos av testpiloter där dom går igenom det på film.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Väldigt bra chassi men kräver tysta komponenter. Glaspanelen på baksidan kunde dom ha skippat helt.

Permalänk
Medlem

En stor nackdel (enligt mig) är det enorma utrymmet för hårddiskar i fronten, vilket skapar ett stort tomt utrymme. Jag skulle vilja se en ny förkortad version likt Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tummen upp för en bra recension!

Kom över det här chassit redan i mitten av Juni, tror inte man hittar en trevligare låda för dessa pengar.
Här är galleriet om någon är intresserad: http://www.sweclockers.com/galleri/13863-phanteks-enthoo-evol...

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension!
Och trevligt chassi också för den delen!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

En stor nackdel (enligt mig) är det enorma utrymmet för hårddiskar i fronten, vilket skapar ett stort tomt utrymme. Jag skulle vilja se en ny förkortad version likt Define Mini C

Bara till å vattenkyla då! Radiator+pumptopp tar upp mycket plats:)

Permalänk
Medlem

Stackars Jonas! en annan som testar datalådor. (med fläkthub dessutom) (gillar Jonas rec. också så e ingen kritik bara kärlek)
I övrigt en bra rec.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Wasp: Ja det är väl det enda sättet, men det är ju dyrt som satan. Push-pull AIO i fronten ser nog inte helt fel ut ändå.

Permalänk
Medlem

Har haft det, en fractal design kelvin s24, ser väldigt bra ut och fyller upp bra, radiator looken är väldigt rå

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jompa79:

Bästa chassit som går att uppbringa för under 2000:- 5/5 stjärnor.
Ska bli spännande att bygga vattenkylning i denna

Ja, känns onekligen att det är custom-vattenkylning i fokus. Om man inte stoppar in radiatorer måste man kanske skaffa 2st grafikkort för att det inte ska se tom ut?

Skrivet av Vangen:

Ser att detta klipp är inte öppet på SweClockers Youtubekanal.

SweClockers borde skapa en Sweclockers Testpilot kanal enbart endast för videos av testpiloter där dom går igenom det på film.

Vi tar självklart med oss all kritik till nästa gång!
@dimestam

@EliteSweden:
@Flutters:
Tackar för de uppmuntrande orden! =D

@Ase: Jonas idag. Pewdiepie imorgon!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Administrativ avgift

Enda som jag stör mig något enormt på är valet som kylaren installerades enda jag satt o stirra på när jag upptäckte det xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@andra94: Hade ingen lust att slita ut min custom-loop för detta!

Vad hade du velat se istället? Har en tornkylare som går att stoppa in men kändes dumt i ett vattenkylningsfokuserat chassi som detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av DavidtheDoom:

@andra94: Hade ingen lust att slita ut min custom-loop för detta!

Vad hade du velat se istället? Har en tornkylare som går att stoppa in men kändes dumt i ett vattenkylningsfokuserat chassi som detta.

Syftade mer på att du kunde monterat den längst till vänster o haft fläktarna i push

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Väldigt bra recension, många bra upplösta bilder och utförlig info om chassit. Har själv byggt en dator i denna låda, gick otroligt smidigt den gången

Undrar dock om inte modellen heter "Tempered Glass" istället för "Hardened Glass"?

Permalänk
Medlem

Som alla andra kommenterar så instämmer jag: Tummen upp för en bra recension! Något låg volym men tack och lov var den konsekvent låg. Bra förklarat, tydligt, kändes inspirerande! Mer sånt här!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Det var faktiskt riktigt kul att se en ny person videorecensera något, bra jobbat.
Förresten, https://en.wikipedia.org/wiki/RAS_syndrome

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bra jobbat testpiloten! Skulle köpt ett direkt själv om det inte varit för mitt dumma XL-ATX moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FireFlower:

Väldigt bra recension, många bra upplösta bilder och utförlig info om chassit. Har själv byggt en dator i denna låda, gick otroligt smidigt den gången

Undrar dock om inte modellen heter "Tempered Glass" istället för "Hardened Glass"?

Jajamen! Tack för det, ibland stirrar man sig blint på fel grejer. Nu har jag bytt namn på alla ställen!

Skrivet av backspace:

@DavidtheDoom: Det var faktiskt riktigt kul att se en ny person videorecensera något, bra jobbat.
Förresten, https://en.wikipedia.org/wiki/RAS_syndrome

Tackar!
Helt rätt. Hade rejäla problem med inspelningen men upptäckte ett specifikt som förekom alldeles för mycket Har gett mig nolltollerans för nästa video!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Prima review, bra jobbat David!

Permalänk
Medlem

En av de bästa testpilot recensionerna tycker jag. Tydligt och bra!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Grym recension! Och absolut grymt jobb framför kameran för första gången (antar jag?). Är det någon som jagar jobb på redaktionen måntro?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köpa glassidan separat och om den passar på det gamla evolve-chassit?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Någon som vet om man kan köpa glassidan separat och om den passar på det gamla evolve-chassit?

Enlight Hardware Cannucks så gör det tydligen inte det :/ Tror det var dem som sa det i alla fall, but don't quote me on it.

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Någon som vet om man kan köpa glassidan separat och om den passar på det gamla evolve-chassit?

Glassidan sitter med 4st skruvar (1 i varje hörn) så nej det passar inte då den gamla dörren satt med gångjärn. Men borde inte va svårt modda dit? Någon borde ju ha testat

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Älskar det här chassit men det faktum att man inte kan använda ett E-ATX moderkort är för dåligt då majoriteten av high-end moderkort är just E-ATX eller lite större.

Permalänk
Medlem

Oj, bra jobbat, David!!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Perfekt ljud som bakgrundsbrus när man ska sova! Älskar den lugna rösten

Vi tackar för en väl genomgående recension!

Permalänk

@DavidtheDoom: Bockar och bugar för bra recension!