Elgigantens recensioner

Permalänk
Medlem

Måste också lägga till att jag undrar hur fasen du inte kan tycka de är värda 399:- ljudmässigt. Jag misstänker att du missförstår funktionen lite då dessa lurar går in i mono-ljud när mikrofonen är aktiverad vilket gör att musik, youtube osv låter förjävligt.

Det som är synd är att mikrofonen kan vara aktiverad även utan att du har ett skypesamtal eller något igång så man får muta den och eventuellt t.om starta om lurarna. Annars låter de bra och jag vågar påstå att det inte existerar trådlösa lurar med samma funktioner för under tusenlappen som slår dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte varför din recension blev borttagen men med tanke på att det går att hitta en-stjärniga betyg på många produkter på hemsidan (även dina hörlurar har ju flera dåliga betyg - dock endast från en dag sedan så möjligheten finns väl att dessa försvinner) så känns det väl lite långsökt att säga att Elgiganten generellt censurerar dåliga betyg? Däremot kan man tycka det vore bra om de inkluderade en liten motivering när de skickar mail om att ett betyg modererats.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Det här gör de flesta, därför ska man inte bara läsa recensioner/betyg på ett ställe utan fiska runt lite för att få en nyanserad åsikt. Om folk bara kan sluta att vara så naiva.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Johnnymann:

Visste ni att El-Giganten censurerar kunders recensioner?
Jag skrev om ett par hörlurar(Astro A38) som jag köpte där:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor-...
Detta är vad jag skrev:
"Inte värd pengarna
Köpte denna på rea, 399:- Ljudmässigt inte värt det, dock ganska skönt med blåtand, det är enda som väger upp. Absolut inte värd fullt pris(1499:-), så hittar ni inte denna på rea så undvik"

Får ett mail att detta är modererat, den enda anledningen är ju att jag gav ett för lågt betyg(2 stjärnor), för jag använde inte ett otrevligt språk på något sätt.

Känns som att i förlängningen så är det ett system för att lura kunder att köpa undermåliga produkter.

Tjena,

Såg denna tråden först nu, men här kommer svaret efter att ha pratat med ansvarig, några skrivbord bort.
Ska försöka fatta mig kort, men samtidigt vill jag skriva av mig lite

Vi har några "regler" som måste uppfyllas för att en recension ska godkännas. Eftersom detta är en manuell process kan det därför ta några timmar, eller ibland dagar att godkänna.

Reglerna är följande:
- Recensionen ska handla om den aktuella produkten.
- Inga personliga påhopp eller opassande ord får användas (svordomar etc)
- Får inte vara skriven på främmande språk ( svenska, engelska, eller andra nordiska språk är godkända )
- Pris på produkten får inte anges.

Det är den sista punkten som ställer till det i din recension. Sen kan man förstås ifrågasätta varför den regeln finns där idag. Jag är väl inte helt enig om att den regeln skall vara med, men det är så det är uppsatt just nu. Möjligt att vi får till en ändring inom kort.

Användarrecensioner är bland det viktigaste som finns, och ja, det hade varit väldigt enkelt att bara ta trolla bort alla negativa kommentarer. Men då tänker man inte långsiktigt som återförsäljare.

- Främsta fördelen är att man som köpare kan få en uppfattning av produkten redan innan köp. På så vis är chansen större att produkten lever upp till det man förväntar sig. För det värsta för oss, är när man inte blir nöjd med produkten. Det förlorar vi på långsiktigt.

- Sen använder vi själva recensionerna när vi köper in av tillverkare. I vissa fall har vi på grund av recensionerna, slutat att köpa in produkter, eller kunnat få ännu lägre inköpspriser och utpriser.

Har ni några funderingar eller inspel, så är det bara att säga till. Så ska jag svara efter bästa förmåga!

//Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En bra start kan ju vara att mailet som går ut till recensenten innehåller följande:
1. Vilken regel som bröts
2. Lista över regler
3. Recensentens recension.

Då blir det väldigt tydligt vad man gjort fel och man får chansen att skriva om sin recension och skicka in den igen. Finns det ett värde med användarrecensioner hos er som återförsäljare måste man göra det tydligt för slutkund om man ska få gratisarbete.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Inte bara Elgiganten som gör så, skrev en recension om en camping som jag var missnöjd med på deras sida, fick ett ifrågasättande mail ang min recension om de, jag skrev som det var ( sanningen ), jag fick inget svar eller att min recension kom in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

"köp inte här om det inte är rea". Inte speciellt bra formulerat. Det är inte 1 eller 2 stjärnor som gör att de censurerar, det är formuleringen. Din recension är väldigt subjektiv och ser ut att vara formulerad av en femåring.

Du kunde behållit för- och nackdelarna, inte resten av formuleringen, det är ganska luddigt. "Hur långt är ett snöre?" för en annan kanske det är värt det och för dig inte. Det är upp till var och en, vill man använda prisjakt så får man ju gärna göra det..

Förövrigt tycker jag recensionerna på el-giganten är riktigt jobbiga. Har hittat produkter som jag vill ha, så kollar man recensioner och vissa skriver "USEL, KÖP EJ!!!!" 1 stjärna medan några andra skriver "BÄSTA KÖPET NÅGONSIN, SJUKT BRA" 5 stjärnor. Finns det ingen gråzon med mer beskrivning varför det är bra eller dåligt?

Jag skrev om den som du sa.
Den blev också cencurerad, go figure!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Jag skrev om den som du sa.
Den blev också cencurerad, go figure!

Skrev du om den igen?

Då tycker jag att du mailar dem vänligt å frågar varför de tar bort din recension igen, fråga om det är för att den är negativ eller vad det beror på, och så sätter du plus@svt.se som CC i mailet. Hur kul är det om SVT tar upp att de censurerar på sin sida? Kanske EG ändrar inställning... glöm inte skriva kontakt uppgifter i mailet ifall plus vill komma kontakt med dig ang. detta

/RoyalPhyton

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |

Permalänk

Att lägga upp sina spörsmål på företagets facebooksida har iaf för mig varit väldigt givande.
Min tjejs son fyllde år och hon skulle köpa en surfplatta till honom i födelsedagspresent.
Jag hjälpte henne då hon har dålig erfarenhet av att handla på nätet. Vi hittade en sjysst platta till ett bra pris på EG.
Den betalades med mitt kort på hemsidan och förväntad leverans inom veckan. Varan fanns dessutom i lager, enligt deras hemsida.
Efter två veckor hade plattan inte kommit och det började bli brådis. Hon mailade kundtjänst och fick bara svävande svar. Ringde kundtjänst och då var plattan slut, men leverans var att vänta inom kort.
Vid detta laget hade EG en annonskampanj på facebook och jag skrev en kommentar på annonsen om att priset minsann var bra, men att dom ju ändå inte levererar varorna.
Inom en kvart var jag i kontakt med någon på EG som bad om mer info i pm för att kunna hjälpa.
Jag la ut hela ärendet i kommentarsfältet och dom lovade kolla det.
Plattan skickades dagen efter och var framme ytterligare en dag senare. Som kompensation fick vi 200 kr i värdecheck på EG.
Så facebook har lite makt vill jag säga.

Sorry för offtopic, men jag fick företaget rätt iaf

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...