Blir galen på GA-z170 mobo, RAID och jäkelskap... Help!

Permalänk
Medlem

Blir galen på GA-z170 mobo, RAID och jäkelskap... Help!

Så har jag då satt ihop den nya datorn:

i5 6600K (skylake)
Gigabyte ga-z170-hd3p moderkort
Annat lullull

Först var det problem med att installera win7 från USB men det löste jag efter googling, och nu är det installerat. Så jag laddar win7 och stoppar sedan i den medföljande dvd-skivan med drivers från gigabyte. Det tar över 10 minuter innan jag ens kan se vad som finns på skivan i "utforskaren", något stämmer inte. Till slut kunde jag köra "run" på skivan och då tog det "bara" 7 minuter innan installationsprogrammet startar. Det är som om dvd-spelaren talar med moderkortet i 0,1kb/timmen!

Jag kan inget om RAID (vet inte ens vad det är) osv och har bara kopplat in grejerna så här:

SSD med win7 på, på SATA plats 0
Hdd på SATA plats 1
DVD på SATA plats 2

Min enda tanke bakom att koppla så här är: SSD blir systemdisk med win7, så den får sitta först på plats 0. Hdd blir lagringsdisk så den får sitta på plats 1, och dvd-spelaren kommer att användas sällan så den får sitta på plats nr 2. I min enfald antog jag att moderkortet själv håller reda på detta och inga andra inställningar behövs, men något verkar galet...

Jag har inte gjort några ändringar eller justeringar i BIOS. DVD-spelaren är gammal, har väl första gen av SATA. Men jag vet att den fungerar då jag tog den direkt från gamla datorn.

Behöver jag ändra några SATA-inställningar i BIOS? Är min dvd-spelare för gammal för detta moderkortet?

Så här ser SATA-kartan ut:

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog: Det framgår inte med all tydlighet exakt var i installationsprocessen du befinner dig och vad det är du vill göra men du kan alltid ladda ner drivrutinerna från hemsidan från en annan dator och lägga dem på din USB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Bill-Hertzhog: Det framgår inte med all tydlighet exakt var i installationsprocessen du befinner dig och vad det är du vill göra men du kan alltid ladda ner drivrutinerna från hemsidan från en annan dator och lägga dem på din USB.

Win7 är installerat men ej uppdaterat. Och min dvd-spelare verkade läsa i ca 0,1kb/timmen, dvs olidligt långsamt.

Men jag har nyheter, efter några försök så lyckades jag köra moderkorts-skivan med drivrutiner. Och efter omstart så verkar dvd-spelaren betydligt rappare, i princip verkar den bete sig normalt.

Men jag undrar fortfarande en sak: Är det ok att ha kopplat in ssd:n, hdd:n och dvd:n på så sätt som jag gjort? Det verkar ju fungera iaf.

EDIT: Har en fråga till. Just nu har jag en gammal skärm kopplad till det inbyggda grafikkortet, men jag skall sätta i ett GTX580 senare. Måste jag avaktivera det inbyggda grafikkortet då, och hur gör jag i så fall det?

Kan man använda både inbyggda och gtx580 samtidigt? Tänkte på att ha gtx580 till skärmen för spel och en kabel från det inbyggda grafikkortet till tv:n i så fall.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog: Kul att det löst sig med uppdaterade drivrutiner.

Problemet många upplever när de har både SSD och HDD inkopplade samtidigt vid installation är att startfiler kan hamna på HDD och systemfiler på SSD så när du en dag tar bort HDD så startar inte datorn. Mitt tips är att du kopplar ur din HDD och ser om du kan starta datorn.

Angående inbyggda grafikkortet så behöver det inte inaktiveras. Datorn känner av om det finns skärm eller inte. Om du kan använda båda samtidig däremot vågar jag inte svara på. Jag har inte fått det att fungera men det var flera år sedan och men en helt annan hårdvara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Bill-Hertzhog: Kul att det löst sig med uppdaterade drivrutiner.

Problemet många upplever när de har både SSD och HDD inkopplade samtidigt vid installation är att startfiler kan hamna på HDD och systemfiler på SSD så när du en dag tar bort HDD så startar inte datorn. Mitt tips är att du kopplar ur din HDD och ser om du kan starta datorn.

Angående inbyggda grafikkortet så behöver det inte inaktiveras. Datorn känner av om det finns skärm eller inte. Om du kan använda båda samtidig däremot vågar jag inte svara på. Jag har inte fått det att fungera men det var flera år sedan och men en helt annan hårdvara.

Jasså det får jag kolla. När jag skulle välja var jag ville installera windows så kunde jag välja mellan ssd och hdd, det lustiga var att hdd var märkt som "system". Jag valde ändå att installera på ssd:n och datorn startar upp på ca 15 sek så det verkar fungera. Men det är kanske värt att prova koppla ur hdd:n och starta innan jag lägger en massa tid på att uppdatera windows m.m.

Som tack för tipset så får du denna superhiten: https://www.youtube.com/watch?v=p2tutUf_-9s

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W