Begränsningar av möjligheten att redigera inlägg är låst

Permalänk
Avstängd

Begränsningar av möjligheten att redigera inlägg är låst

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1399644-begransningar-a...
Undrar hur ni kan uppmana till diskussion och sedan låsa tråden?
Annars ett bra initiativ men tycker tiden att kunna editera sina inlägg skulle vara kortare. 30 minuter räcker för rättstavning. Radering 24 timmar ifall man skrivit något surt och ingen postat efteråt. Har man skrivit något surt man ångrar går det ju att svara personen och skriva ordet förlåt.

Tog med länken
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stormense:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1399644-begransningar-a...
Undrar hur ni kan uppmana till diskussion och sedan låsa tråden?

Jag beklagar otydligheten. Tanken att var den som vill diskutera detta skulle skapa en ny tråd, precis som du har gjort. Den klistrade tråden är endast till för att informera om förändringen . Det allmänna meddelandet som nu syns i alla forumdelar kommer att försvinna två veckor efter att det lades ut.

Skrivet av stormense:

Annars ett bra initiativ men tycker tiden att kunna editera sina inlägg skulle vara kortare. 30 minuter räcker för rättstavning. Radering 24 timmar ifall man skrivit något surt och ingen postat efteråt. Har man skrivit något surt man ångrar går det ju att svara personen och skriva ordet förlåt.

Redigering kan även vara bra om man vill göra något tillägg, så det måste inte nödvändigtvis handla om att rätta stavfel. Det är en svår avvägning hur lång tid som ska väljas. Vi får se hur det hela kommer att fungera. Kanske blir det lämpligt att justera tidsgränsen om vi märker att det inte blir som vi tänkt.

Permalänk
Entusiast

Det faktum att inlägget som förklarar att man nu bara kommer kunna redigera inlägg i 12 timmar är redigerat lite mer än ett dygn efter det skrevs fick mig att skratta lite.

Kommer moderatorerna acceptera rättning av stavfel och andra mindre ändringar? Hur kommer det fungera rent praktiskt?

Har personligen inget emot förändringen mer än att det blir lite mer omständligt att rätta stavfel och misshandlad grammatik i efterhand men det kan jag leva med.

En fundering bara. Jag har sett forum där man kan gå tillbaks och se alla versioner av ett redigerat inlägg. Kan det vara ett alternativ? Det förhindrar ju folk från att ta bort hela inlägg eller drastiskt ändra dem eftersom man då alla fortfarande kan se vad som skrevs innan. Det ger ju ingen extra belastning på moderatorerna utan dumpar över allt jobb på Biberu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

.... En fundering bara. Jag har sett forum där man kan gå tillbaks och se alla versioner av ett redigerat inlägg. Kan det vara ett alternativ? Det förhindrar ju folk från att ta bort hela inlägg eller drastiskt ändra dem eftersom man då alla fortfarande kan se vad som skrevs innan. Det ger ju ingen extra belastning på moderatorerna utan dumpar över allt jobb på Biberu.

Kommer ihåg att det även fanns på Facebook när jag var medlem där. Kanske ett bättre förslag än att låsa redigering helt efter 12 timmar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Zotamedu:

Det faktum att inlägget som förklarar att man nu bara kommer kunna redigera inlägg i 12 timmar är redigerat lite mer än ett dygn efter det skrevs fick mig att skratta lite.

Maktmissbruk!

Skrivet av Zotamedu:

Kommer moderatorerna acceptera rättning av stavfel och andra mindre ändringar? Hur kommer det fungera rent praktiskt?

Det får visa sig med tiden, men 12 timmar borde vara tillräckligt för de flesta mindre ändringar och hittills har det inte varit några ärenden av den typen. Entusiaster (som dig), hedersmedlemmar och några andra är redan undantagna begränsningen och kan redigera så mycket de vill. Detsamma gäller alla i projektloggsforumet.

Skrivet av Zotamedu:

En fundering bara. Jag har sett forum där man kan gå tillbaks och se alla versioner av ett redigerat inlägg. Kan det vara ett alternativ? Det förhindrar ju folk från att ta bort hela inlägg eller drastiskt ändra dem eftersom man då alla fortfarande kan se vad som skrevs innan. Det ger ju ingen extra belastning på moderatorerna utan dumpar över allt jobb på Biberu.

Äldre versioner finns kvar, men de syns inte för andra just nu (inte heller säker på att det alltid är önskvärt), och eftersom att det inte alltid är glasklart vilka inlägg som ska återställas till vilken tidpunkt så kan det ta en hel del tid i anspråk att reparera sammanhang manuellt. Möjligt att det går att göra bättre i framtiden. Tack för förslaget.

Skrivet av Zotamedu:

Det ger ju ingen extra belastning på moderatorerna utan dumpar över allt jobb på Biberu.

Tack...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Det får visa sig med tiden, men 12 timmar borde vara tillräckligt för de flesta mindre ändringar och hittills har det inte varit några ärenden av den typen. Entusiaster (som dig), hedersmedlemmar och några andra är redan undantagna begränsningen och kan redigera så mycket de vill. Detsamma gäller alla i projektloggsforumet.

Jag tycker verkligen inte om att man tillåter att vissa går utanför reglerna.

Privilegieism hatar jag och om sånt kommer vara kvar så signar jag av för gott.

Permalänk
Legendarisk

@Buio: Vi hade också föredragit att slippa den här inställningen, men det har helt enkelt tagit för mycket tid för moderatorerna att städa upp när ovana användare raderat eller ersatt alla sina texter med nonsens efter att ha fått hjälp.

Har man behov av längre redigeringstid så kan man kontakta oss med orsaken, men för att underlätta för så många som möjligt har vi redan lagt till det permanent för vissa användargrupper och delforum.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Så blev jag varse om denna nyhet nu... med möjligheten till att redigera ens egna inlägg är begränsad till en viss tid. 12 timmar är iofs acceptabelt även om jag upptäcker vissa av mina egna skriv och stavfel efter den tiden.
Att trådskaparen automatiskt har liknande begränsningar är väldigt dåligt(min åsikt och därför jag skriver vidare om detta--->), och där borde det vara fritt fram att redigera utan att be om tillåtelse, fast med krav om att skriva Redigeringsorsak.

Exempel på trådar där man hör talas om spel långt innan de släpps som exempelvis Battlefront, då anser jag att det är en självklarhet att enkelt kunna uppdatera med nyare information allt eftersom.
Eller ett annat exempel nu när gräsrotsfinansierade projekt är vanliga, där man får ta del av nya funktioner, ersätta döda länkar och uppdatera andra viktiga nyheter innan något ens är klart, exempelvis Star Citizen, men detta är ju bara en av många ämnen där saker förändras.

Men detta kanske är ett ickeproblem....

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Punnisher:

Exempel på trådar där man hör talas om spel långt innan de släpps som exempelvis Battlefront, då anser jag att det är en självklarhet att enkelt kunna uppdatera med nyare information allt eftersom.
Eller ett annat exempel nu när gräsrotsfinansierade projekt är vanliga, där man får ta del av nya funktioner, ersätta döda länkar och uppdatera andra viktiga nyheter innan något ens är klart, exempelvis Star Citizen, men detta är ju bara en av många ämnen där saker förändras.

Problemet är att det ofta var just trådskapare som förstörde trådar på det sätt som fick oss att införa begränsningen. Den som har skapat den där typen av trådar där det första inlägget behöver redigeras ofta kan höra av sig till oss, så tittar vi på om vi kan ta bort begränsningen för just den personen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Albert:

Problemet är att det ofta var just trådskapare som förstörde trådar på det sätt som fick oss att införa begränsningen. Den som har skapat den där typen av trådar där det första inlägget behöver redigeras ofta kan höra av sig till oss, så tittar vi på om vi kan ta bort begränsningen för just den personen.

Finns det möjligheter i systemet att öppna vissa inlägg för redigering? Det skulle ju kunna vara ett alternativ för inlägg som kan behöva redigeras kontinuerligt. Till exempel om någon skriver en guide så brukar det ofta tillkomma lite saker i efterhand som är värda att lägga till. Eller exemplet med pågående saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Legendarisk

@Zotamedu: Det finns inte idag, men håller med om att det kunde vara ett vettigt alternativ.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Biberu

Om man har t.ex löst ett problem (kan vara problem med datorn eller liknande) så ska man kunna få redigera sitt inlägg tycker jag. Jag tycker alla fall när man startar en tråd (första inlägget alltså) så bör det inte finnas någon begränsning. Man hittar kanske lösningar på problem. Ni är lite för hårda enligt mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

@Biberu

Om man har t.ex löst ett problem (kan vara problem med datorn eller liknande) så ska man kunna få redigera sitt inlägg tycker jag. Jag tycker alla fall när man startar en tråd (första inlägget alltså) så bör det inte finnas någon begränsning. Man hittar kanske lösningar på problem. Ni är lite för hårda enligt mig.

Vi är medvetna om att förändringen skapar problem, men vi bedömde att alternativen skulle vara sämre. Just när det gäller att berätta i en tråd om hur man löst ett problem, går det utmärkt att skriva ett nytt inlägg i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Vi är medvetna om att förändringen skapar problem, men vi bedömde att alternativen skulle vara sämre. Just när det gäller att berätta i en tråd om hur man löst ett problem, går det utmärkt att skriva ett nytt inlägg i tråden.

Men tycker däremot att begränsningen när man t.ex startar tråd är lite för hård. Man vill t.ex lägga ny information eller liknande. Det behöver ju inte vara ett problem.

Ett exempel om jag skulle skriva en guide i framtiden så vill jag ha den uppdaterad då saker kommer i efterhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Men tycker däremot att begränsningen när man t.ex startar tråd är lite för hård. Man vill t.ex lägga ny information eller liknande. Det behöver ju inte vara ett problem.

Det går som sagt att lägga till ny information i nya inlägg, men visst, jag håller med om att det finns nackdelar med den nuvarande lösningen. Som nämnts tidigare i tråden är problemet dock att det ofta var just de första inläggen i trådarna som en del medlemmar förstörde, så det skulle inte vara möjligt med någon form av undantag som gör att inlägg som inleder en tråd kan redigeras obegränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Det går som sagt att lägga till ny information i nya inlägg, men visst, jag håller med om att det finns nackdelar med den nuvarande lösningen. Som nämnts tidigare i tråden är problemet dock att det ofta var just de första inläggen i trådarna som en del medlemmar förstörde, så det skulle inte vara möjligt med någon form av undantag som gör att inlägg som inleder en tråd kan redigeras obegränsat.

Vet att man kan lägga till ny information genom nya inlägg men det känns som ingen bra lösning. Det blir onödigt bumpande osv och flera inlägg. Hoppas alla fall att det läggs ett undantag när man inleder en tråd.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mer än lite dumt att man inte på ett enkelt sätt kan gå in och editera, alternativt radera, ett inlägg i efterhand. Inlägg man gjort som inte tillförde något till tråden vill jag kunna radera. Stavfel o.s.v. vill jag kunna editera i efterhand. Mjae, detta var ingen bra ändring.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag förstår frustrationen med användare som redigerar sina inlägg i otid, jag har själv ansvarat för många forum genom åren. Men det här är en dålig väg att gå tycker jag. Att när som helst kunna redigera och ta bort inlägg är en rättighet och inte ett privilegium. Jag är helt övertygad om att det här kommer att skapa framförallt en väldigt stor frustration bland medlemmarna, men även avskräcka, samt få många omotiverad till att faktiskt göra inlägg här. Spontant känner jag att jag är en av dom.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Hund:

Att när som helst kunna redigera och ta bort inlägg är en rättighet och inte ett privilegium. [...] samt få många omotiverad till att faktiskt göra inlägg här. Spontant känner jag att jag är en av dom.

Problemet är att inlägg ofta är del av större sammanhang (man kanske svarar på något annat eller påverkar andras åsikter och genererar egna uppföljningar) och att i efterhand gå tillbaks och ta bort eller på betydande sätt förändra innebörden av texter påverkar inte bara en själv utan även andra deltagare i diskussionen (det innefattar läsare); motsatt kan det vara tråkigt för de som lägger energi på att skriva informativa svar eller ge bra hjälp om andra plötsligt raderar eller ersätter stora delar av diskussionen.

Tidsfristen bör vara tillräcklig för att göra tillägg eller korrigeringar i vanliga diskussioner, men om man längre i efterhand vill gå tillbaks och förtydliga något så kanske man bör överväga om det inte hade gjorts effektivare som ett nytt inlägg. Redigeringsaktivitet märks inte på samma sätt: det lyfter inte tråden, andra notifieras inte om det, och ofta går man antagligen inte tillbaks för att leta efter förändringar i vad som sagts. Sedan finns det naturligtvis undantag i t.ex. olika typer av informations- eller samlingstrådar som kan behöva underhållas under längre tid, men då går det bra att kontakta oss så hjälper vi till. Vad är det för ändringar du känner att du vill kunna göra i efterhand?

Vi hade som sagt föredragit att slippa göra den här ändringen också, men tyvärr har det tagit för mycket tid för moderatorerna när ovana användare beslutat sig för att t.ex. radera sina frågor när svar har getts (vilket ju är tråkigt för de som svarar och leder till att andra inte kan få hjälp av det i framtiden) eller "gå ur" forumet genom att systematiskt radera allt som skrivits (det är inte rättvist mot övriga användare, och lämnar trasiga diskussioner i forumet).

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Riktigt korkad ändring vem som nu än bestämde detta.

Permalänk
Medlem

Sweclockers forum redigeringsmöjlighet

Är nyfiken på om det bara är jag som vill ha tillbaka möjligheten att kunna redigera sina inlägg. Som det är nu går det inte ändra ett inlägg efter en viss tidsgräns.

Permalänk
Medlem

Att kunna redigera bort stavfel etc håller jag med om, men inte att kunna redigera hela texten... Då blir det allt för många som tar bort allt och skriver något i stil med "DET LÖSTE SIG".
Det är ett forum där andra kan ta del av svaren och inte bara TS

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt man ska kunna redigera.
Om tråden blivit väldigt lång, och ny information kommit upp så känns det givet att man borde kunna uppdatera första inlägget för att nya läsare ska slippa läsa 10-20 kommentarer för komma ikapp med diverse felsökningar, problem mm.

Jag var med om det väldigt nyligen att jag behövde uppdatera första inlägget. Icke...

Att några missbrukar detta är inte alla andras fel. Redigeringsmöjligheter borde finnas, att ta bort den är att straffa alla andra som använder den korrekt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad till feedback-delen*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd flyttad till feedback-delen*

Lite feedback. Varför ligger tråden nu i en del som inte går att hitta på forumet? Har letat överallt, t.o.m följt smulorna till inlägget. Hittar inte "övrigt > feedback".

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Jag sammanfogade tråden med en äldre tråd om samma ämne där flera frågor om det här med redigeringsmöjlighet redan är besvarade. Som vi framfört tidigare, är vi mycket medvetna om att den är begränsningen orsakar problem, men vi bedömer fortfarande att fördelarna överväger.

Vi gör dock allt vi kan för att begränsa problemens omfattning. Om någon har behov av att redigera ett inlägg, hjälper vi gärna till. Det är bara att anmäla inlägget och förklara varför man vill att det ska justeras. Dessutom ger vi redigeringsbehörighet till den som exempelvis har en guidetråd som kontinuerligt behöver uppdateras.

Skrivet av Florrpan:

Lite feedback. Varför ligger tråden nu i en del som inte går att hitta på forumet? Har letat överallt, t.o.m följt smulorna till inlägget. Hittar inte "övrigt > feedback".

Längst ner på alla sidor finns det en länk till feedbackforumet under rubriken "Kontakt".

Permalänk
Inaktiv

tack, ännu en anledning att lämna detta forum

Citat:

Det faktum att inlägget som förklarar att man nu bara kommer kunna redigera inlägg i 12 timmar är redigerat lite mer än ett dygn efter det skrevs fick mig att skratta lite.

eller hur?