Grym Speldator med en budget på 4000-5000kr

Permalänk

Grym Speldator med en budget på 4000-5000kr

Tjena! Tänkte kolla om någon vänlig själ kan göra en grym dator för runt 4-5k. Gärna ifrån Inet alltså att jag får bygga ihop den själv eller att jag ber dom göra det. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beror på vad "Grym" innebär. Högsta inställningar i Witcher 3 är ju inte på något sätt möjligt med en sån budget. 4-5k är en väldigt liten budget för en "speldator". Om budgeten är helt begränsad till upp till 5k skulle jag köpa begagnat.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8655773/2015-10-23

Permalänk
Medlem

Som Vinolik är inne på så kommer du inte få en "grym" speldator inom din budget, vare sig nytt eller begagnat, bara så du inte har för höga förväntningar. Håller med om att begagnatköp är det vettigaste.

Om vi går på Sekatorur's bygge skulle jag överväga 16gb ram, 200kr mer (helgkampanj): https://www.komplett.se/product/752764/datorutrustning/minne/...

samt köra på ett gtx 960: https://www.komplett.se/product/835163/datorutrustning/grafik...

Kommer att gå ca 150kr över budget, men det tycker jag det är värt. Brukar sällan rekommendera 960 för spel, men med tanke på kampanjpriset samt den tighta budgeten tycker jag det är ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Som Vinolik är inne på så kommer du inte få en "grym" speldator inom din budget, vare sig nytt eller begagnat, bara så du inte har för höga förväntningar. Håller med om att begagnatköp är det vettigaste.

Om vi går på Sekatorur's bygge skulle jag överväga 16gb ram, 200kr mer (helgkampanj): https://www.komplett.se/product/752764/datorutrustning/minne/...

samt köra på ett gtx 960: https://www.komplett.se/product/835163/datorutrustning/grafik...

Kommer att gå ca 150kr över budget, men det tycker jag det är värt. Brukar sällan rekommendera 960 för spel, men med tanke på kampanjpriset samt den tighta budgeten tycker jag det är ett bra alternativ.

16GB ger absolut noll i värde i spel mot vad 8GB gör. Helt värdelöst att "framtidssäkra" med DDR3 dessutom. Ta de 200 och lägg på nåt vettigare.

Kör också på ett R9 380 istället för GTX 960 om du inte har nåt emot att att betala den extra hundralappen eller ett R7 270 om du vill ha nåt i stil med 750 Ti fast lite bättre

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

16GB ger absolut noll i värde i spel mot vad 8GB gör. Helt värdelöst att "framtidssäkra" med DDR3 dessutom. Ta de 200 och lägg på nåt vettigare.

Det ger kortare laddningstider. Sedan så motiverar det troligen inte dem pengarna ändå, men inte helt meningslöst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

16GB ger absolut noll i värde i spel mot vad 8GB gör. Helt värdelöst att "framtidssäkra" med DDR3 dessutom. Ta de 200 och lägg på nåt vettigare.

Kör också på ett R9 380 istället för GTX 960 om du inte har nåt emot att att betala den extra hundralappen eller ett R7 270 om du vill ha nåt i stil med 750 Ti fast lite bättre

8gb räcker väl för spel i dagsläget, men priset på nämnt kit är väldigt bra. Har du någon insikt i hur länge TS ska ha datorn? Om behov uppstår i framtiden, tror du priserna sjunker till den nivå att han kan köpa 8gb extra för 200kr? Japp, helt värdelöst.

Länk till r9 380 för 1800kr från svensk ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

16GB ger absolut noll i värde i spel mot vad 8GB gör. Helt värdelöst att "framtidssäkra" med DDR3 dessutom. Ta de 200 och lägg på nåt vettigare.

Kör också på ett R9 380 istället för GTX 960 om du inte har nåt emot att att betala den extra hundralappen eller ett R7 270 om du vill ha nåt i stil med 750 Ti fast lite bättre

380 4GB kostar 500 kr mera, inte direkt "extra hundralappen". 380 2GB ska man ju som sagt undvika, till och med då är det 300 kr extra.
Finns inte ens R9 270 hos kända butiker mera. De okända butikerna har korten för ca 1700 kr. Varför skulle man betala lika mycket för ett sämre kort?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det ger kortare laddningstider. Sedan så motiverar det troligen inte dem pengarna ändå, men inte helt meningslöst.

Om spelet inte använder allt RAM som finns kommer inte mer att göra någon märkbar skillnad.

Visst skulle man kunna tänka sig ett spel som fyllde RAM med texturer för att snabba upp laddningstider, men vad jag vet finns inte det. Paketet hade dock en ssd vilket gör stor skillnad i detta sammanhang.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Du får tyvärr ingen "Grym" speldatorn för det priset om du inte har tur och hittar nått begagnat. Vad är det du vill uppnå/spela?

Mvh Johan

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

Amazon.com har för 210 USD, det är runt 1800 SEK. Lite mindre, men sen tillkommer väl frakt också. Då får man dock 4GB versionen istället för 2GB.

http://www.amazon.com/gp/product/B00ZGL8D5M?keywords=r9%20380...

Inte en Svensk ÅF men hej, om man kan prispressa så why not? Amazon är bra grejor, jag beställer mycket därifrån, fast det är ju mest för att Inet och Webhallen inte skickar till Irland

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KermitTheRed:

Tjena! Tänkte kolla om någon vänlig själ kan göra en grym dator för runt 4-5k. Gärna ifrån Inet alltså att jag får bygga ihop den själv eller att jag ber dom göra det. Tack på förhand!

Du lär inte få någon ''grym dator'' för de pengarna direkt... Köp begagnat tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@kronwalled:

Amazon.com har för 210 USD, det är runt 1800 SEK. Lite mindre, men sen tillkommer väl frakt också. Då får man dock 4GB versionen istället för 2GB.

http://www.amazon.com/gp/product/B00ZGL8D5M?keywords=r9%20380...

Inte en Svensk ÅF men hej, om man kan prispressa så why not? Amazon är bra grejor, jag beställer mycket därifrån, fast det är ju mest för att Inet och Webhallen inte skickar till Irland

$209.99 + $120.15 Shipping & Import Fees Deposit to Sweden
Ca 2800 kr. Det är sällan värt att köpa från USA. Lycka till med garantin också.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Kortare laddningstider? Spelet allokerar förmodligen minnet så pass snabbt ändå trotts i kombination med SSD som finns i hans kundkorg så kommer 16GB ram VS 8GB ram göra en skillnad på någon bråkdels sekund.

Däremot ser jag personligen 16GB ram som en fördel av andra orsaker.
Han kan stänga av pagefile och spara 8GB utrymme på SSD enheten samt ytterligare 8GB om han vill stänga av funktionen för sömnläge, som sällan någon använder ändå när det finns en SSD .

Några fördelar med 16GB VS 8GB, och inte framtidsäkra med DDR3? Tror du på att DDR3 kommer dö ut snart endast för att DDR4 börjat blivit vanligare? Du får nog ta hänsyn till alla system idag som INTE använder DDR4, det går nog ganska enkelt dra slutsatsen att procenten är väldigt hög.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Om spelet inte använder allt RAM som finns kommer inte mer att göra någon märkbar skillnad.

Visst skulle man kunna tänka sig ett spel som fyllde RAM med texturer för att snabba upp laddningstider, men vad jag vet finns inte det. Paketet hade dock en ssd vilket gör stor skillnad i detta sammanhang.

Spel behöver inte göra det aktivt om dem inte vill för Windows, och nästan alla andra operativ system, gör det självmant på alla filer. Så ett sådant system finns definitivt i verk. Fördelen däremot om spel själva gör det är om de kör arkiverade/komprimerade filer och kan då lagra dem uppackade på RAM minnet medans windows endast lagrar fil datan. Man märker enorm skillnad mellan cache och icke cache lagrad data på HDDs och viss skillnad även på SSD. Läs mitt test nedan för att få reda på hur mycket man kan teoretiskt tjäna.

Skrivet av Tomika:

@philipborg:
Kortare laddningstider? Spelet allokerar förmodligen minnet så pass snabbt ändå trotts i kombination med SSD som finns i hans kundkorg så kommer 16GB ram VS 8GB ram göra en skillnad på någon bråkdels sekund.

Helt meningslöst är det inte med cachad data. Slängde ihop en snabb test applikation där jag kunde jämföra med och utan windows automatiska cache funktion, här är min rapport. (Gjorde inte detta för att motbevisa enbart, jag har länge undrat hur effektivt det faktiskt är så passade på att testa.)

Windows Cache Test

Test rigg:

  • i7 5930k i stock.

  • 32GB 2133MHz DDR4 minnen i quad channel, alltså stock.

  • Samsung 840 EVO

  • Windows 10 Pro

Testprogrammets design:
Jag börjar med att skriva en 4GB (ej 4GiB) stor fil med slumpartad data på min SSD. Jag tömmer sedan windows cache, även känt som standby minne. När det är gjort så läser jag filen sekventiellt, alltså från början till slut. Efter det så körs ytterligare tio identiska läsningar utav samma fil utan att ha någon cache på applikations nivå utöver vanliga stream buffrar. Detta tillåter mig att mäta hur effektiv windows cache är i jämförelse med en modern SSD.

Resultat:
Första laddningen tog 11231ms medans dem resterande tio låg runt 1070ms. Dem resterande tio laddade alltså cirka 10.5 gånger så snabbt.

Rå test data:

Märkte nu att jag namngivit dem lite tokigt. Första körningen är SSD och 1-10 med tillåtelse utav Windows Cache.

Initial run took ~11s or 11231ms Test 1 out of 10. Run 1 took ~1s or exactly 1077ms. Run 1 was 10.43 times as fast as the initial run. Test 2 out of 10. Run 2 took ~1s or exactly 1055ms. Run 2 was 10.65 times as fast as the initial run. Test 3 out of 10. Run 3 took ~1s or exactly 1066ms. Run 3 was 10.54 times as fast as the initial run. Test 4 out of 10. Run 4 took ~1s or exactly 1099ms. Run 4 was 10.22 times as fast as the initial run. Test 5 out of 10. Run 5 took ~1s or exactly 1084ms. Run 5 was 10.36 times as fast as the initial run. Test 6 out of 10. Run 6 took ~1s or exactly 1090ms. Run 6 was 10.3 times as fast as the initial run. Test 7 out of 10. Run 7 took ~1s or exactly 1056ms. Run 7 was 10.64 times as fast as the initial run. Test 8 out of 10. Run 8 took ~1s or exactly 1068ms. Run 8 was 10.52 times as fast as the initial run. Test 9 out of 10. Run 9 took ~1s or exactly 1068ms. Run 9 was 10.52 times as fast as the initial run. Test 10 out of 10. Run 10 took ~1s or exactly 1080ms. Run 10 was 10.4 times as fast as the initial run.

Dold text

Slutsats och diskussion:

Utav detta kan jag definitivt konstatera att även på en modern SSD så är vinsterna stora med standby RAM för cache. Det är även värt att nämna att under första körningen så belastades SSD'n till 100% vilket tyder på att testet inte har några större flaskhalsar i sig.

Värt att tänka på däremot är att när många program laddar så gör dem mer med filerna än att bara ladda in dem i minnet vilket möjligen skulle kunna hindra en sådana här gynnsamma resultat. Alla program som laddar data hade däremot sett skillnad. När det kommer till spel är variationen troligast väldigt stor.

Detta testet var sekventiellt, ett verkligt scenario hade sett en mer varierande last. IOPS intensiva laddningar hade nog sätt ännu större nytta på Windows Cache då de är designade för låga latenser och verkligen inte sekventiella laddningar. Sedan vet jag inte hur effektiv Windows Cache är med IOPS och om den möjligen skulle kunna hålla tillbaka resultaten lite. Den hade däremot fortfarande varit överlägsen en SSD. Värt att notera även är att den SSD'n som rekommenderades är väldigt mycket sämre än t.ex. 840 evo i IOPS intensiva situationer och hade sett en väldigt stor vinst där med cache.

Kör man HDD så är vinsterna enorma med detta, som natt och dag. Troligen hade TS fått skaffa en (extern) HDD i framtiden då 120GB kommer man inte långt med. Nu har han däremot inte specificerat vad han ska spela (såvitt jag har läst) så går inte att säga något med säkerhet.

Windows är däremot lite mer avancerat än hur jag tvingade den att agera i detta testet. Kör man på en HDD, gäller ej SSD, så kommer windows ladda filerna innan man ens har påbörjat processen att ladda dem. Windows analyserar dina och dina programs fil vanor och försöker optimera vilka filer som är inladdade. Ser den att du startar program X som behöver filer Y och Z, så kommer den försöka ladda Y och Z innan program X har efterfrågat dem. Denna funktionen SuperFetch om ni vill läsa mer om den.

I dem flesta situationer så kommer hastigheten i den första körningen troligen vara rätt kass ändå, men andra körningen så ser man stora vinster. Detta gör att ett spel t.ex. kommer starta rätt segt, men bytet/omladdning utav en bana kommer gå väldigt mycket snabbare. Det behöver inte heller vara samma område då dem flesta spel delar assets mellan flera banor, speciellt karaktärer och dylik.

Möjliga felkällor:

  • Jag orkade inte stänga av windows skriv cache men jag väntade så länge jag orkade på att den skulle tömma sig efter jag skrev 4GB data filen. Denna felfaktorn skulle möjligen kunna gynna referenstestet, alltså det första testet då den möjligen skulle kunna utnyttja cache till viss del ändå även om målet är att testa utan cache. Programmet jag använder för att tömma cache tömmer inte skriv cachen som jag är rätt säker kan för användas cachad laddning.

  • Hade uppe väldigt många program under testet och körde inte heller datorn under felsäkert läge.

  • Helt singel trådat vilket troligen hämmade RAM minnena mest, speciellt då dem är quad channel. Dem flesta programs laddnings kod är däremot singel trådade vilket gör detta i dem flesta situationer mer realistiskt men visar att det finns definitivt mer kraft att hämta ur RAM cache.

  • Använder Java och inte något snabbare så som C/C++ i detta test, den som hade tjänat på det hade varit RAM minnena.

  • SSD disken används som OS disk, vilket däremot är situationen för dem flesta, så det är verkligen realistiskt.

Slutord
Jag skrev detta programmet själv så det finns en risk att jag har gjort något tokigt, men såvitt jag kan se så ser allting bra ut. Det hade även varit intressant att göra ett IOPS intensivt test, men här får man iaf en insikt hur mycket "tomt" RAM kan hjälpa en snabba upp fil laddningar.

Har ni några frågor/åsikter om utförandet eller mitt resultat så får ni gärna fråga. Kanske borde gjort detta till en egen tråd för att inte vara för off topic för ts. men isf gör jag det då. Kanske kan göra en IOPS intensiv version av programmet då även, samt en GUI. Hoppas det iaf var lite intressant läsning.

Är väldigt trött i skrivande stund, så förvänta er många stavfel.

Extra, HDD test
Kom på efter jag skrivit detta att jag lika gärna kunde göra samma test på en HDD. HDD'n i fråga är en Hitachi HDS723020BLA642 som snurrar i 7200RPM med 2TB lagring. Disken är inte tom vilket egentligen är lämpligt iom en disks fysiska utformning men fortfarande intressant. Disken är halft fylld, så inte innersta lagret på disken iaf. En halvfylld disk kan däremot anses mer realistisk.

Gör detta kort, fil laddning 1-10 var ungefär 80 gånger så snabb. HDD's starkaste sida är till och med sekventiell läsning, tänk om detta hade varit IOPS intensivt.

Här är utdatan för HDD:

Initial run took ~87s or 86734ms Test 1 out of 10. Run 1 took ~1s or exactly 1094ms. Run 1 was 79.28 times as fast as the initial run. Test 2 out of 10. Run 2 took ~1s or exactly 1122ms. Run 2 was 77.3 times as fast as the initial run. Test 3 out of 10. Run 3 took ~1s or exactly 1102ms. Run 3 was 78.71 times as fast as the initial run. Test 4 out of 10. Run 4 took ~1s or exactly 1101ms. Run 4 was 78.78 times as fast as the initial run. Test 5 out of 10. Run 5 took ~1s or exactly 1105ms. Run 5 was 78.49 times as fast as the initial run. Test 6 out of 10. Run 6 took ~1s or exactly 1143ms. Run 6 was 75.88 times as fast as the initial run. Test 7 out of 10. Run 7 took ~1s or exactly 1159ms. Run 7 was 74.84 times as fast as the initial run. Test 8 out of 10. Run 8 took ~1s or exactly 1137ms. Run 8 was 76.28 times as fast as the initial run. Test 9 out of 10. Run 9 took ~1s or exactly 1091ms. Run 9 was 79.5 times as fast as the initial run. Test 10 out of 10. Run 10 took ~1s or exactly 1092ms. Run 10 was 79.43 times as fast as the initial run.

Dold text

EDIT: OBS, säger inte att TS ska ha 16GB, säger bara att det inte är meningslöst och det finns vinster för laddningstider, även om dem varierar i grad beroende på programmet.

Rättade grammatiskt fel
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Detta test är ju dock inte helt jämförbart mot hur en rad olika applikationer nyttjar RAM.

Gör ett riktigt test istället för en syntetiskt som du precis gjort. Dock god insats från din sida utan tvekan.

Tex riktig mätning av laddningstider från moderna spel idag, sedan jämföra tiderna mellan 8GB ram och 16GB ram. Du kommer se en vinst förstås av 16GB men den är inte "76 times faster" precis :')

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@philipborg:

Detta test är ju dock inte helt jämförbart mot hur en rad olika applikationer nyttjar RAM.

Gör ett riktigt test istället för en syntetiskt som du precis gjort. Dock god insats från din sida utan tvekan.

Tex riktig mätning av laddningstider från moderna spel idag, sedan jämföra tiderna mellan 8GB ram och 16GB ram. Du kommer se en vinst förstås av 16GB men den är inte "76 times faster" precis :')

Jag har inte påstått att det ska vara "76 gånger snabbare" i verkliga scenarion

Säger ju till och med här:

Skrivet av philipborg:

Värt att tänka på däremot är att när många program laddar så gör dem mer med filerna än att bara ladda in dem i minnet vilket möjligen skulle kunna hindra en sådana här gynnsamma resultat. Alla program som laddar data hade däremot sett skillnad. När det kommer till spel titel är variationen troligast väldigt stor.

Fixade till den sista meningen då den var fruktansvärt fel.

Men det jag försökte få fram är att det varierar väldigt mycket mellan olika spel titlar, om man pratar spel.

Säg att du har ett spel på 50GB som drar 6GB RAM när det kör, med OS medräknat. På ett 8GB system hade du haft 2GB kvar till fil cache medans på ett 16GB system så hade du haft hela 10GB kvar. Som exempel säger vi även att varje gång spelet startar så laddar det in 4GB data. Vi tänker oss även ett perfekt scenario där hela windows cache är spelet enbart, i verkligheten är det blandat och mer standby RAM blir bättre. Banor och annan specifik data kommer knuffa ut start filerna på en 2GB cache medans på 10GB cachen är sannolikheten större att start filerna är kvar.

Du spelar spelet, stänger av det och sedan startar det igen. Då har du 2GB med fil cache på 8GB systemet vilket betyder att i en optimal situation så laddar du 50% från minnet och 50% från din lagringsenhet. Har du däremot 10GB i fil cache så kanske du endast kan ladda från minnet. Då kan du även ha vissa banor/områden i minnet och ladda dem snabbare.

I detta scenariot så spelar det 0 roll hur applikationen använder sitt RAM då när vi stänger av den tömmer vi dess arbetes minne inklusive cache. När den sedan startas måste den förlita sig till 100% på windows fil cache som enda källa av cachad data då dess egna RAM cache har tömts.

Sedan tar det inte så lång tid att ladda 2GB från en SSD så vinsterna där är troligen inte allt för stora, på en HDD däremot är dem faktiskt väldigt stora. I testet jag gjorde så laddade jag filen från SSD'n i cirka 2.8ms/MB, förutsätter man samma hastighet så skulle det tag ~5.6s sekunder att ladda dem 2GB som inte fick plats i RAM cache medans dem 2GB från RAM cache hade tagit cirka 0.5s. Mitt programs laddnings kod är inte optimerad för något, vilket egentligen är mer realistiskt jämfört med disk benchmark verktyg.

I 16GB systemet så hade möjligen alla dem 4GB kunnat vara i RAM minnet, laddat på endast ~1s.

Anledningen till att man inte ser så här enorma vinster i verkligheten för spel på SSD så är det pga att spel spenderar väldigt mycket tid på att bearbeta datan den har laddat. Vissa program kör hård komprimering medans andra, t.ex. Frostbite 2, kör snabb komprimering som LZ4. Desto mindre bearbetning desto tydligare vinster. Kan även filer laddas parallellt samtidigt som dem bearbetas och programmet inte bearbetar dem snabbare än vad dem laddas så kommer vinsterna vara väldigt små.

Därav sa jag att variationen i spel kommer vara väldigt stor, dem bearbetar datan såpass mycket. Det finns däremot gott om spel som flaskas utav lagringsmedia och alla dem hade sett vinster. Det är samma spel som man hade sett vinster utav att ha ett snabbare lagringsmedia när man kall startar dem.

Sedan så är det inte alla spel som behöver ladda 4GB data för att starta, så det kommer även mycket till det. Mindre spel fyller kanske inte 6GB RAM med OS medräknat och lämnar därmed mer utrymme till fil cache. I kontrast däremot så har många webläsare uppe i bakgrunden som möjligen skulle kunna pressa bort ännu mer fil cache.

Jag skulle kunna göra ett mer spel inriktat test men jag har varken tid eller energi för det, speciellt nu. Ska resa ett tag snart (idag) så kommer inte ha tillgång till min arbetsmaskin. Som jag däremot har visat här ovan så kommer det bli vinster i många situationer. Jag säger fortfarande inte att TS ska skaffa 16GB RAM, jag säger bara det att det finns en skillnad i laddningstiderna som framför allt framhävs när man laddar från HDD. Han kommer ju troligen få skaffa en (extern) HDD om han bara har 120GB SSD. Kör man inte Windows så är det möjligt att skillnaderna är ännu större då jag har hört att t.ex. Linux kör ett bättre cache system, men det är vad jag har hört och har inte bekräftat.

Vinsterna är däremot som störst när du stänger av och startar spel. Vissa spel ser även vinster inuti spelet när man byter scener, men det skiljer sig väldigt mycket mellan olika spel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg:
Bra gjort! Detta hade jag inte koll på.

Har man pengarna är det allså dumt att snåla in på RAM

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

@philipborg:
Bra gjort! Detta hade jag inte koll på.

Har man pengarna är det allså dumt att snåla in på RAM

Tackar!

Lite extra RAM är verkligen inte fel helt enkelt. Windows har även ett liknande system för fil skrivningar där den kan cacha upp till cirka 3.5GB (varierar väldigt mycket på inställningar och total RAM mängd) utav data så att applikationen tror den är klar men windows sköter den riktiga skrivningen i bakgrunden.

Iom windows Cache så ser jag inte så stor mening med RAM disk heller, anser att windows lösning är bättre. Den fyller så mycket den kan automatiskt oavsett om det så är >100GB eller <100MB och fungerar på alla enheter samt alla filer helt automatiskt. Jag kör t.ex. inte Rapid Mode på min 840 evo då jag helt enkelt inte ser någon anledning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.