Minirecension av Intel 910 PCIe x8 SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Minirecension av Intel 910 PCIe x8 SSD

Tjo!

Fick med mig en rätt trevlig SSD från jobbet idag - en Intel 910 Enterprise-SSD på 400 GB. Den har PCIe x8-gränssnitt och bygger på två stycken Hitachi Ultrastar SSD400M-kontrollers vilket gör att den logiskt hittas som två enheter i OS:et. 800 GB-enheten hittas tydligen som fyra stycken.

Intel ARK länk
Anandtech recension

OS: Windows 7 Pro
Stripe size: 32 KB
Dator: Se signatur

Jag hann bara med lite väldigt grundläggande tester idag. Har någon tips på hur man bäst testar IOPS och liknande får ni gärna skriva i tråden. Intel I/O-meter samt eventuellt IoZone står på menyn så fort jag får tid. Jag har även märkt att vissa program bara hittar 2 diskar med samma enhetsbokstav, förmodligen sådana tester som skippar partitionsinformation och liknande och testar direkt på den logiska enheten så att säga.

Bilder:

Prestanda:

Det jag märkte rätt direkt är att den är relativt seg på små filer. Det krävs att man är uppe i 16/32 kilobyte-filer för att den ska börja flexa sin fina bandbredd. Lite intressant här är att den har högre skrivningshastighet vid 8 MB-fil än läsning - rätt kaxigt då det brukar vara det omvända.

880 MB/s är rätt trevligt. 4K-prestanda såg lite sämre ut dock. Lite osäker på hur de testar den dock. Jag kör en stripe size på 32 KB i Windows, något som förmodligen bidrar till en sämre random read/write-prestanda men ger hyfsat bra balans av bandbredd/random write/read.

Har inte använt Anvils Benchmark tidigare, men har faktiskt lite svårt att tolka resultaten. Det verkar ju som det sekventiella laggar efter rätt mycket (denna ska enligt spec klarar cirka 1 GB/s vilket den visat på diverse benchmarks tidigare) medan den får extremt bra resultat (tror jag) i IOPS-testen med 4K i varierande kö.

Om det är någon som villl att jag ska köra några specifika tester, skrik till!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tror IOmeter är väl en av de bättre för att testa just IOps, men även Anvil Storage Utilities testar rätt mycket, även i olika kö-djup.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Tror IOmeter är väl en av de bättre för att testa just IOps, men även Anvil Storage Utilities testar rätt mycket, även i olika kö-djup.

La till Anvils Benchmark-testet, har du lust att hjälpa mig tolka resultatet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

La till Anvils Benchmark-testet, har du lust att hjälpa mig tolka resultatet?

Om vi jämför med en av de snabbaste konsument diskarna som finns på marknaden idag:
http://www.tweaktown.com/reviews/6471/sandisk-extreme-pro-240...
http://www.tweaktown.com/reviews/6628/samsung-850-pro-512gb-s...

Sett så då ligger din enhet relativt på samma poäng i testerna, men tappar ren IOPs i lågt kö-djup och läsning.

Kort sagt så kan din läsa/skriva snabbare pga PCIe men den har inte mer IOPs läs-prestanda än dessa 2 diskar som klarar över 85k IOPS. Enligt Intel specifikationer så ska den göra det dock, så det är lite underligt.

I skrivning så är det en annan fråga sak då du mustar ut hela 115k IOPs vid 16 ködjup, vilket är mycket bra resultat, tom bättre än Intels spec. Dock har nog intel lämnat siffror de kan garantera mer konstant, eftersom disken är företagsinriktad. De flesta specifikationer gjordes i "bara 4k" för företag och proffs, eller "4k-32" för skryt hästar för konsument.

Verkar helt klart som att ditt kort är gjort för att hantera mycket skrivningar, och är optimerad för det. De diskarna jag länkat ovan är ju för hemanvändarna, och utvecklingen har uppenbarligen pressat dem till nästan samma nivåer.
Dock är dagens bästa diskar bättre optimerade på att ge bra prestanda vid lågt kö-djup, än din enhet, men går man tillbaka till 2012, så var diskarna inte så bra på det då. Det handlar ju om firmware optimering och snabbare kretsar.

Det verkar ju som att du inte får ut den läs hastighet du borde få, vilket kan vara allt från moderkortet som inte vill mer, eller flash-cellerna som är lite slitna helt enkelt och tar längre tid att läsa. Skrivningar brukar försämras på annat sätt, så det blir mer tydligt när de får problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi jämför med en av de snabbaste konsument diskarna som finns på marknaden idag:
http://www.tweaktown.com/reviews/6471/sandisk-extreme-pro-240...
http://www.tweaktown.com/reviews/6628/samsung-850-pro-512gb-s...

Sett så då ligger din enhet relativt på samma poäng i testerna, men tappar ren IOPs i lågt kö-djup och läsning.

Kort sagt så kan din läsa/skriva snabbare pga PCIe men den har inte mer IOPs läs-prestanda än dessa 2 diskar som klarar över 85k IOPS. Enligt Intel specifikationer så ska den göra det dock, så det är lite underligt.

I skrivning så är det en annan fråga sak då du mustar ut hela 115k IOPs vid 16 ködjup, vilket är mycket bra resultat, tom bättre än Intels spec. Dock har nog intel lämnat siffror de kan garantera mer konstant, eftersom disken är företagsinriktad. De flesta specifikationer gjordes i "bara 4k" för företag och proffs, eller "4k-32" för skryt hästar för konsument.

Verkar helt klart som att ditt kort är gjort för att hantera mycket skrivningar, och är optimerad för det. De diskarna jag länkat ovan är ju för hemanvändarna, och utvecklingen har uppenbarligen pressat dem till nästan samma nivåer.
Dock är dagens bästa diskar bättre optimerade på att ge bra prestanda vid lågt kö-djup, än din enhet, men går man tillbaka till 2012, så var diskarna inte så bra på det då. Det handlar ju om firmware optimering och snabbare kretsar.

Det verkar ju som att du inte får ut den läs hastighet du borde få, vilket kan vara allt från moderkortet som inte vill mer, eller flash-cellerna som är lite slitna helt enkelt och tar längre tid att läsa. Skrivningar brukar försämras på annat sätt, så det blir mer tydligt när de får problem.

Tack för ett väldigt informativt svar! Jag har kollat runt lite och de verkar som att de som kör Windows 8 får lite bättre prestanda - ska kanske ta och installera detta system för att testa lite. Disken är ny och tydligen är Intels "Turbo-mode" aktiverat från fabrik på 400GB-modellen så förmodligen är det inte flashcellerna som är slitna. Ska testa lite mer under helgen och se om jag kan optimera prestandan lite.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tack för ett väldigt informativt svar! Jag har kollat runt lite och de verkar som att de som kör Windows 8 får lite bättre prestanda - ska kanske ta och installera detta system för att testa lite. Disken är ny och tydligen är Intels "Turbo-mode" aktiverat från fabrik på 400GB-modellen så förmodligen är det inte flashcellerna som är slitna. Ska testa lite mer under helgen och se om jag kan optimera prestandan lite.

Är den ny så är det ju inte flash cellerna så klart. Antog åldern pga ja... åldern 2012 den kom ut tillverkning.
Eftersom du verken får ut 1GB/s eller rätt läs IOps så är ju något inte helt optimalt. Tänker att drivrutinerna kanske är mer optimerade för server OS också, då den inte direkt sätts i den vanliga "HP/Dell" datorn på Elgiganten direkt. Det kan ju som sagt också vara moderkortets PCIe plats som inte heller är den bästa platsen, har du möjlighet kan du ju testa byta plats.

Permalänk
Medlem

En detalj att prova är ju lite större ködjup, den är designad för serverbruk med riktigt störa köer, 512+ kö skulle vara intressant att prova.

Sedan, om den har används mycket innan du fick den, kanske man ska använda intels verktyg för att radera allt innehåll på den, det kan ju hjälpa.

Om inte annat slipper den ju hålla reda på block som är oallokerade då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cardeci:

En detalj att prova är ju lite större ködjup, den är designad för serverbruk med riktigt störa köer, 512+ kö skulle vara intressant att prova.

Sedan, om den har används mycket innan du fick den, kanske man ska använda intels verktyg för att radera allt innehåll på den, det kan ju hjälpa.

Om inte annat slipper den ju hålla reda på block som är oallokerade då.

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker få ordning på Intel I/O Meter, men det går sådär. Testade att köra standard stripe size i Windows nu (64 kbit) och den sekventiella prestandan verkar vara hyfsat liknande som med 32, men körde Anvils IOPS-test (read/write QD16) och fick hyfsat bra resultat:

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Dustin har 83% rabatt på dessa i dagarna, plus en 120GB 520 på köpet. 5000 för 800Gb och 3000 för 400...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Kompletterar ovanstående inlägg med lite länkar också,

https://www.dustinhome.se/product/5010801339/intel-910-series...

https://www.dustinhome.se/product/5010801298/intel-910-series...

Slog själv till på en 800, ska bli spännande att se vad man kan pressa ur den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_weird:

Kompletterar ovanstående inlägg med lite länkar också,

https://www.dustinhome.se/product/5010801339/intel-910-series...

https://www.dustinhome.se/product/5010801298/intel-910-series...

Slog själv till på en 800, ska bli spännande att se vad man kan pressa ur den.

Jag köpte en 400-giggare till. Vet inte exakt om jag är sugen på att köra RAID0 på fyra logiska enheter, men det är rätt frestande. Problemet är att jag har riktigt kassa erfarenheter med Windows egna RAID-funktioner sedan tidigare. Rent teoretiskt skulle två 400 GB-enheter i RAID0 kunna pressa fram 2 GB/s läsning och cirka 1.5 GB/s skrivning.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tack för ett väldigt informativt svar! Jag har kollat runt lite och de verkar som att de som kör Windows 8 får lite bättre prestanda - ska kanske ta och installera detta system för att testa lite. Disken är ny och tydligen är Intels "Turbo-mode" aktiverat från fabrik på 400GB-modellen så förmodligen är det inte flashcellerna som är slitna. Ska testa lite mer under helgen och se om jag kan optimera prestandan lite.

Hej, jag köpte precis en sådan här i disk i förhoppningen att den skulle vara kompatibel med Windows 8. Nu när jag väl sitter här med disken ipluggad verkar windows inte vilja hitta den, och jag hittar heller inga drivrutiner för windows 8. Har du fått igång det?

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whizpah:

Hej, jag köpte precis en sådan här i disk i förhoppningen att den skulle vara kompatibel med Windows 8. Nu när jag väl sitter här med disken ipluggad verkar windows inte vilja hitta den, och jag hittar heller inga drivrutiner för windows 8. Har du fått igång det?

Har du testat att använda drivrutinerna för Windows 7 i Windows 8? Jag har en polare som kör Windows 8 och han hade fått igång disken utan problem. Jag kör själv Windows 7 och har inte testat Windows 8 än.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du testat att använda drivrutinerna för Windows 7 i Windows 8? Jag har en polare som kör Windows 8 och han hade fått igång disken utan problem. Jag kör själv Windows 7 och har inte testat Windows 8 än.

Hej, jag har kört "install" på de två .INF-filer som följde med i drivrutinspaketet för Windows 7, bootat om etc, men förgäves. Det låg med en exe-fil också, men den krashar när man kör den.

Orkar du fråga din kompis som kör Windows 8 hur han gick till väga, och vilket drivrutinspaket han använde (det officiella från Intels supportsida t.ex). Samt vilken version kör han? Jag kör 8.1

Ska prova och se om jag kan hitta disken under Linux idag... Kanske är så lätt att den inte hittas öht.

Tack för ditt svar förresten

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizpah:

Hej, jag köpte precis en sådan här i disk i förhoppningen att den skulle vara kompatibel med Windows 8. Nu när jag väl sitter här med disken ipluggad verkar windows inte vilja hitta den, och jag hittar heller inga drivrutiner för windows 8. Har du fått igång det?

Hej
Testa att starta en Windows nyinstallation o aktivera den och avbryt installationen efter det. Dock måste du se den i bios. Lycka till.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossi46:

Hej
Testa att starta en Windows nyinstallation o aktivera den och avbryt installationen efter det. Dock måste du se den i bios. Lycka till.

Hej, jag har kollat runt i mitt BIOS, och kan inte se den. Undrar varför. Får prova ditt tricks med att aktivera den i Windows-installationen. Jag antar att du fått det att fungera?

Jag skrev en support-ticket på Intels sida, och frågade om det gick att köra under Windows 8, och de svarade:

Citat:

Unfortunately this specific SSD series (910 series) only support the
following operating systems:
Windows* 2003
Windows 7
Windows 2008
Windows 2008 R2
Red Hat Enterprise Linux 5 and 6
SuSE Linux Enterprise Server 11
There is no support planned for other operating systems.

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizpah:

Hej, jag har kollat runt i mitt BIOS, och kan inte se den. Undrar varför. Får prova ditt tricks med att aktivera den i Windows-installationen. Jag antar att du fått det att fungera?

Jag skrev en support-ticket på Intels sida, och frågade om det gick att köra under Windows 8, och de svarade:

Om du inte ser den i Bios kommer inte Windows visa den heller. Testa annat slot. Jag har inte just den SSDn men "Windows-installationen tricket" är en metod att få igång diskar som syns i Bios men inte i Windows.

Sedan tror jag mer på denna: https://www.komplett.se/asus-raidr-express-px2-240gb/793045

Eller 4 st ssd o Raid0

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du testat att använda drivrutinerna för Windows 7 i Windows 8? Jag har en polare som kör Windows 8 och han hade fått igång disken utan problem. Jag kör själv Windows 7 och har inte testat Windows 8 än.

Jag är också nyfiken på vad din polare gjort. Funderar nämligen på att skaffa den här disken, så länge det går köra under win8.1 då.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Jag fick igång disken till slut. Det var en uppdatering av BIOS som gjorde det. Sedan dök diskarna upp i Windows 8.1. Jag körde stripe-utökning i Windows, och körde lite benchmarks. Fick 10-20% sämre prestanda än trådskaparen, men jag har inte gjort några speciella inställningar eller så.

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem

Blev intresserad av att köpa paketet från Dustin men blev lite fundersam på dels på hur viktig kylningen är, dels om mitt MK kommer bli en flaskhals i systemet?
Jag har 3 80mm i burken så det borde räcka tycker jag och mitt MK är ett ASUS P8Z68 Delux (Intels Z68 chipset) där kortplatserna är specade så här:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 eller dubbla x8) *1
1 x PCIe 2.0 x16 (x4-läge, svart ) *2
2 x PCIe 2.0 x1

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt ett 400GB paket

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

5000kr för 800GB + 120GB 520 SSD är lite lockande Men vill nog ha något SATA kopplat ändå.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

5000kr för 800GB + 120GB 520 SSD är lite lockande Men vill nog ha något SATA kopplat ändå.

Det går ju som sagt inte att boota från dessa enheter heller, så en SATA är aldrig fel som OS-disk

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Köpte en 800gb, får lägre hastigheter än trådskaparen trots att 800gb versionen skall vara snabbare?? Någon som vet vad som kan vara galet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xervz:

Köpte en 800gb, får lägre hastigheter än trådskaparen trots att 800gb versionen skall vara snabbare?? Någon som vet vad som kan vara galet?

Kan du posta bilder? Säker på att du har senaste drivrutinen från Intel?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kan du posta bilder? Säker på att du har senaste drivrutinen från Intel?

Jag hade lite problem med drivrutinerna så jag tankade ner de senaste från intels hemsida och installerade.

Permalänk
Medlem

Funderar på 400GB paketet från Dustin. Är det värt ur en gaming synpunkt? (ladda spel som BF4 från den)
Skulle en 3570K flaska den?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

Funderar på 400GB paketet från Dustin. Är det värt ur en gaming synpunkt? (ladda spel som BF4 från den)
Skulle en 3570K flaska den?

Den blir kanske lite snabbare än en vanlig SSD, men du kommer ju ändå behöva vänta på att tillräckligt många personer blir klara innan du kan starta en match. Sen behövs det bra mycket högre överföringshastigheter än 1GB/s innan en modern CPU ska börja agera flaskhals.

Personligen så har jag köpt en eftersom jag har funderat ett tag på en 500GB SSD som programdisk. Detta blev lite grisen i säcken, eftersom det sällan finns särskilt mycket användarinformation kring enterpriseprodukter.

Som svar på din fråga "Är det värt det?": Har du en SSD redan med ~500MB/s read/write så skulle jag säga nej. Annars säger jag kanske.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag hade lite problem med drivrutinerna så jag tankade ner de senaste från intels hemsida och installerade.

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120892.jpg

Hej! Jag kör mina diskar i Windows 8.1 i Stripe-läge, och får inte riktigt de här hastigheterna.

Är det härifrån du laddade hem drivrutinerna? Länk

Isåfall, vilket paket, och hur installerade du?

Tack på förhand
Mikael

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem

någon som testat att passthrougha dessa i esxi till en windows gäst?