Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Min fråga, ser jag, blev ställd på ett sätt så den kunde feltolkas.
Jag är medveten om att personliga supportfrågor inte får tas upp i en tråd på Sweclockers. Min fråga gällde egentligen er som skriver i denna tråd. Således skulle frågan varit ställd så här:

"Kan jag ta upp min frågeställning via ett PM med er här på Sweclockers?"
Svaret har du redan givit.

Ja, jag har provat andra minnen! 4 st. Patriot Viper 4GB har också provats, förutom de 4 st. 4GB Corsair Vengeance. Jag har provat med samtliga moduler, enkeltvis liksom tillsammans och på båda moderkorten. Jag har också skiftat hårdvaran mellan de båda korten med samma resultat.
All hårdvara har suttit på var sitt Asus P8P67-LE B3 innan byte av moderkort. Inga problem har noterats på dessa kort.
Skälet till byte av moderkort var bygge av en "andra-dator" där en Intel i5 inköptes och nu rullar på Asuskorten.
Gigabytekorten är avsedda för "1:a-datorn" med bättre prestanda i och med kombinationen Gigabytekort och i7:an som sitter på kortet.

Jag har använt ESD-matta med tillhörande ESD-armband (precis som jag gör i min tjänsteutövning) när jag arbetat med datorerna.

Skillnaden mellan UEFI och BIOS är att jag kan använda GPT-formaterade diskar större än 3TB samt att F8 kraschar så snart jag väljer att klocka minnena till 1600MHz (som de är avsedda för) genom att välja "Profile 1" i BIOS. Datorn ger felmeddelande när den startas och kräver att "Default"-värden laddas in på nytt. UEFI gör inte det.
Dessutom startar datorn mycket snabbare med UEFI. Med F8 installerad tar det mellan 1-3 minuter (snittet är 1 minut och 53 sekunder på ca. 30 starter) innan BIOS har hanterats och Windows kan starta.
Med UEFI tar det ca. 20-30 sekunder innan Windows startas.

Jag skickar ett PM sent ikväll eller under morgondagen. Är på jobbet idag och skriver så snart jag får tid. Jag redovisar allt jag upptäckt under min "resa" med moderkortet.

Tack för vänligt bemötande!
Ha en bra dag och helg!

P.S. Redigering är förtydligande av beräkningen för starttiden med BIOS F8. D.S.

Hej,

Rasmus har skickat PM och ditt ärende är under utredning.

Skrivet av Bredband:

Hej iGigabyte

Måste fråga en sak. Jag har Gigabyte GA-970A-UD3 (rev 3.0)
Köpte en AMD FX-6300 processor, men nu visar CPU tempen åt skogen. Vad ska man kolla efter?
Bios tempen visar samma som CPU-Temp i AIDA64. Känns att det är helt åt skogen.
så här visar AIDA64 just vid detta tillfälle. När man kollar inne i bios så visar den samma CPU nedan.
CPU 11 °C (52 °F)
CPU 1 / Kärna 1 14 °C (57 °F)
CPU 1 / Kärna 2 12 °C (54 °F)
CPU 1 / Kärna 3 13 °C (55 °F)
CPU 1 / Kärna 4 13 °C (55 °F)
CPU 1 / Kärna 5 13 °C (55 °F)
CPU 1 / Kärna 6 13 °C (55 °F)

Går det att göra något åt detta?
Eller får man leva med det. Skulle vara kul att hitta ett program som visar rätt CPU temp, speciellt om man ska klocka.

Mvh
Tommy

Hej Tommy,

om du går in i BIOS och trycker F9 så kan du se vilken BIOS version du har.
Till GA-970A-UD3 (rev 3.0) har vi FA, FB samt FC där FC är den nyaste versionen,
har du inte redan denna BIOS ber jag dig börja med att uppdatera din BIOS för att se om det
löser problemet.

Ladda ner FC BIOS här:
http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-970a-ud3...

En guide hur du uppdaterar din BIOS kan du hitta här:
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/how-to-update-your-bi...

Lycka till och ha en bra dag!

Skrivet av d97jro:

Sådär, där fick vi ett mycket politiskt korrekt uttalande...

Ah, intressant! Kan man köra den mjukvaran på Ivy Bridge-moderkort också?

I dagsläget finns inte den möjligheten men vi hoppas att det kommer släppas till äldre serier också.

Skrivet av Lurta:

Hej. Jag har ett Gigabyte Z77-D3H har rullat galant sedan i december förra året. Idag köpte jag ett Gigabyte GTX 760 OC. Efter att jag har monterat det i dator, så tar bios 1-2 min innan den börjar ladda windows. Kommer inte in i bios och kan se om det har ändrats någon inställning. Hjälp uppskattas.

Problem solved. Fick flasha om bios 2 gånger, sen fungerade det.

Mvh Jimmy

Hej Lurta,

skön att det löste sig

Skrivet av iSw3de:

Hej!

Jag undrar hurvida http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=4047#sp
är redo för Ivy Bridge - E, och ifall och när rev 1.1 kommer till den.

Tack

- LUca

Hej Luca,

en ny uppdatering är på gång, håll ett öga på hemsidan.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4047#b...

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

@ Gigabyte_Ted

Jag har den senaste biosen FC till GA-970A-UD3 (rev 3.0)
Fick även den senaste beta biosen 970AUD33.FBd (2013-09-23) men det hjälpte inte heller.
Men med den biosen blev det ett annat fel, datorn stängs inte av även om man klickar på stäng av fliken.
Så jag flashade tillbaka till FC biosen, så nu funkar det.

När jag endå skriver så har jag en annan fråga.
När jag klockar Själva CPU:n eller CPU-NB till typ 2200Mhz så ändras Windows skrivbord till Windows basic, har du någon aning om varför?

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Har ett serviceärende hos er via CDON. Det var 3 dagar sedan jag fick en bekräftelse av gigabyte nordic. Kan vi snabba upp processen på något sätt? Jag behöver ett nytt kort. Har serienummer 122201073823 om det är till någon hjälp.

Mvh

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Proffsmoddare

Hej. Jag köpte precis ett moderkort som strular, GA-B75TN. Kortet skall stöda min i5 Ivy 3550k, men vägrar boota. När jag testar med en i5 2500k bootar den utan problem och alla drivrutiner kan installeras utan problem... tills jag testar grafik-rutinerna. De verkar inte installeras korrekt(fastnar vid välkomstskärmen i Win 7 under re-boot), och jag måste avinstallera dem i safe mode för att kunna boota normalt igen. Jag utgår från att en BIOS-uppdatering är på sin plats, men här dyker ännu fler problem upp. Jag kan inte uppdatera BIOS från sticka då kortet saknar Q-flash, och Windows-applicationen för BIOS update vägrar installeras. Vad gör jag???

Tacksam för svar
//Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Citerar så kanske Gigabyte vaknar. Min fråga kan ni se ovan.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte,

För strax över två år sedan köpte jag två stycken Gigabyte GTX 560 TI OC, som jag tyvärr haft en del problem med. Jag upptäckte ganska snabbt att det var problem med grafikkorten, när de sattes under hård press. Grafikdrivrutinen slutade svara, datorn kraschade, med mera.

Jag sökte runt lite på nätet och märkte att det var många som haft samma problem, och att det skulle vara relaterat till fabriksöverklockningen.Så jag prövade klocka ner kortet och öka volten, via programmet MSI Afterburner.

Det fungerade bra, och tyvärr valde jag att inte kontakta Inet som jag köpt ifrån då jag var nöjd med detta. Nu är jag lite trött på denna "lösning" och skulle vilja ha en mer permanent lösning. Har ni något förslag?

Vänliga hälsningar,
Daniel

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte!

Väntar på ett mITX-kort från er i klass med Asus Maximus VI Impact (vill stanna hos er). Vore kul om det var ett G1.Sniper-kort med limegröna detaljer Är det något ni har i tankarna?

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Bredband:

@ Gigabyte_Ted

Jag har den senaste biosen FC till GA-970A-UD3 (rev 3.0)
Fick även den senaste beta biosen 970AUD33.FBd (2013-09-23) men det hjälpte inte heller.
Men med den biosen blev det ett annat fel, datorn stängs inte av även om man klickar på stäng av fliken.
Så jag flashade tillbaka till FC biosen, så nu funkar det.

När jag endå skriver så har jag en annan fråga.
När jag klockar Själva CPU:n eller CPU-NB till typ 2200Mhz så ändras Windows skrivbord till Windows basic, har du någon aning om varför?

Mvh
Tommy

Ted svarar dig imorgon

Skrivet av quizz_kid:

Hej. Jag köpte precis ett moderkort som strular, GA-B75TN. Kortet skall stöda min i5 Ivy 3550k, men vägrar boota. När jag testar med en i5 2500k bootar den utan problem och alla drivrutiner kan installeras utan problem... tills jag testar grafik-rutinerna. De verkar inte installeras korrekt(fastnar vid välkomstskärmen i Win 7 under re-boot), och jag måste avinstallera dem i safe mode för att kunna boota normalt igen. Jag utgår från att en BIOS-uppdatering är på sin plats, men här dyker ännu fler problem upp. Jag kan inte uppdatera BIOS från sticka då kortet saknar Q-flash, och Windows-applicationen för BIOS update vägrar installeras. Vad gör jag???

Tacksam för svar
//Quizz

Hej!

Låter väldigt märkligt, men det är helt rätt att du ska börja med att uppdatera BIOS. När Windows laddas och den låses direkt i Windows så låter det som att det är problem med drivrutinerna. Du är helt klart på rätt spår.

Testa uppdatera via bootbar USB:

(följ metod 1):

http://www.gigabytenordic.com/wordpress/how-to-update-your-bi...

Skrivet av Jappse:

Citerar så kanske Gigabyte vaknar. Min fråga kan ni se ovan.

Hejsan

Helg för Ted, och jag har själv varit på event i Danmark - därför vi ej svarat. Även Ted behöver hålla helg, jag är väl lite sämre på det där hehe...
Du har blivit ombedd att kontakta CDON, har du gjort detta? Epostet skickades till din angivna adress för RMA ansökan som du gjorde.

Skrivet av jambawe:

Hej Gigabyte,

För strax över två år sedan köpte jag två stycken Gigabyte GTX 560 TI OC, som jag tyvärr haft en del problem med. Jag upptäckte ganska snabbt att det var problem med grafikkorten, när de sattes under hård press. Grafikdrivrutinen slutade svara, datorn kraschade, med mera.

Jag sökte runt lite på nätet och märkte att det var många som haft samma problem, och att det skulle vara relaterat till fabriksöverklockningen.Så jag prövade klocka ner kortet och öka volten, via programmet MSI Afterburner.

Det fungerade bra, och tyvärr valde jag att inte kontakta Inet som jag köpt ifrån då jag var nöjd med detta. Nu är jag lite trött på denna "lösning" och skulle vilja ha en mer permanent lösning. Har ni något förslag?

Vänliga hälsningar,
Daniel

Hejsan.

Kör det extremt tråkiga standardsvaret men det löser många många många problem - uppdaterat BIOS på kortet?

Skrivet av Patrik Stjärna:

Hej Gigabyte!

Väntar på ett mITX-kort från er i klass med Asus Maximus VI Impact (vill stanna hos er). Vore kul om det var ett G1.Sniper-kort med limegröna detaljer Är det något ni har i tankarna?

Pushar allt jag kan för att få igenom detta Skulle varit gött

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Skrivet av Bredband:

@ Gigabyte_Ted

Jag har den senaste biosen FC till GA-970A-UD3 (rev 3.0)
Fick även den senaste beta biosen 970AUD33.FBd (2013-09-23) men det hjälpte inte heller.
Men med den biosen blev det ett annat fel, datorn stängs inte av även om man klickar på stäng av fliken.
Så jag flashade tillbaka till FC biosen, så nu funkar det.

När jag endå skriver så har jag en annan fråga.
När jag klockar Själva CPU:n eller CPU-NB till typ 2200Mhz så ändras Windows skrivbord till Windows basic, har du någon aning om varför?

Mvh
Tommy

Hej Tommy,

jag har inte svarat dig här då jag ser att vi redan har kontakt via GGTS
och istället för att posta alla svar både här och på GGTS tänkte jag att
vi kunde lösa det där först.

Skrivet av Jappse:

Har ett serviceärende hos er via CDON. Det var 3 dagar sedan jag fick en bekräftelse av gigabyte nordic. Kan vi snabba upp processen på något sätt? Jag behöver ett nytt kort. Har serienummer 122201073823 om det är till någon hjälp.

Mvh

Hej,

jag svarade dig att vi endast hade hand om moderkort på den RMA ansökan du skickade in och att du skulle gå genom CDON
för att skicka grafikkortet på RMA. Har du fått något svar från CDON än?

Skrivet av quizz_kid:

Hej. Jag köpte precis ett moderkort som strular, GA-B75TN. Kortet skall stöda min i5 Ivy 3550k, men vägrar boota. När jag testar med en i5 2500k bootar den utan problem och alla drivrutiner kan installeras utan problem... tills jag testar grafik-rutinerna. De verkar inte installeras korrekt(fastnar vid välkomstskärmen i Win 7 under re-boot), och jag måste avinstallera dem i safe mode för att kunna boota normalt igen. Jag utgår från att en BIOS-uppdatering är på sin plats, men här dyker ännu fler problem upp. Jag kan inte uppdatera BIOS från sticka då kortet saknar Q-flash, och Windows-applicationen för BIOS update vägrar installeras. Vad gör jag???

Tacksam för svar
//Quizz

Hej Quizz,

du har även startat ett GGTS ärende angående detta tror jag?!
Är det så kan vi lösa det där.

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Låter väldigt märkligt, men det är helt rätt att du ska börja med att uppdatera BIOS. När Windows laddas och den låses direkt i Windows så låter det som att det är problem med drivrutinerna. Du är helt klart på rätt spår.

Testa uppdatera via bootbar USB:

(följ metod 1):

http://www.gigabytenordic.com/wordpress/how-to-update-your-bi...

Jag testade metod 1, men att trycka END vid uppstart fungerar inte. Bara DEL och F12 som fungerar.

EDIT: Jag testade metod 2, men vet inte riktigt vad jag skall göra i DOS prompt. Med DIR får jag upp:

C:\>dir

Volume in drive C is USB20FD
Volume serial number is 7C1A-6DEB
Direcctory of C:\

AFU303 EXE
B75TN F2
B75TN_M8 F2
FLASH BAT

Vilken av dessa fyra filer använder jag? Och vad skriver jag? Är inte så van att jobba i DOS

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan.

Kör det extremt tråkiga standardsvaret men det löser många många många problem - uppdaterat BIOS på kortet?

Hej!
Har nu prövat att flasha BIOS efter instruktioner på er hemsida. Använde mig utav EasyBoost men den lät mig enbart flasha BIOS F13, och efter 10 minuter i full belastning (via OCCT) på ena kortet, så kraschar datorn. Är det meningen att jag ska kunna flasha BIOS med högre nummer?

Har följande kort: GV-N560OC-1GI

Permalänk
Medlem

@ Gigabyte_Ted

Okej, då försöker vi lösa det via GGTS först.

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av quizz_kid:

Jag testade metod 1, men att trycka END vid uppstart fungerar inte. Bara DEL och F12 som fungerar.

EDIT: Jag testade metod 2, men vet inte riktigt vad jag skall göra i DOS prompt. Med DIR får jag upp:

C:\>dir

Volume in drive C is USB20FD
Volume serial number is 7C1A-6DEB
Direcctory of C:\

AFU303 EXE
B75TN F2
B75TN_M8 F2
FLASH BAT

Vilken av dessa fyra filer använder jag? Och vad skriver jag? Är inte så van att jobba i DOS

Hej Quizz,

du fick en update via GGTS på denna frågan idag och
jag vet att någon från VGA teamet också är inkopplad.
Vi gör uppföjlingen via GGTS om det är okej.
Har du några frågor kan du självklart också ställa dem här.

Skrivet av jambawe:

Hej!
Har nu prövat att flasha BIOS efter instruktioner på er hemsida. Använde mig utav EasyBoost men den lät mig enbart flasha BIOS F13, och efter 10 minuter i full belastning (via OCCT) på ena kortet, så kraschar datorn. Är det meningen att jag ska kunna flasha BIOS med högre nummer?

Har följande kort: GV-N560OC-1GI

Tjenare Jambawe,

Angående flashning av GPU BIOS

  • Please note:

    You can only update to a VBIOS version of the same series.

    If your VBIOS version is:

    F1, it can only be updated with VBIOS versions F2-F9.

    F10, it can only be updated with VBIOS versions F11-F19.

    F20, it can only be updated with VBIOS versions F21-F29.

Antagligen låg du på F10 eller liknande och jag såg att den senaste BIOS är F6、F13、F23、F32、F42 - dvs F13 om du ligger på 10 linjen.

Crashar kortet för det överhettar eller vad är det som händer?

Skrivet av Bredband:

@ Gigabyte_Ted

Okej, då försöker vi lösa det via GGTS först.

Mvh
Tommy

Hej Tommy,

låter bra, vi jobbar på ditt ärende där och hoppas vi hittar en lösning inom kort!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Gigabyte_Ted

*** Har hittat felet, det var AMD FX-6300 processorn som är deffekt ***
Kör nu med en AMD Phenom II 965BE, allt funkar som det ska. Nu går det att klocka CPU och CPU-NB hur bra som helst.

Skönt att problemet är fixat

Så jag ska lämna in den deffekta AMD FX-6300 och hoppas på att få ett bättre exemplar :).

Mvh
Tommy

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjenare Jambawe,

Angående flashning av GPU BIOS

  • Please note:

    You can only update to a VBIOS version of the same series.

    If your VBIOS version is:

    F1, it can only be updated with VBIOS versions F2-F9.

    F10, it can only be updated with VBIOS versions F11-F19.

    F20, it can only be updated with VBIOS versions F21-F29.

Antagligen låg du på F10 eller liknande och jag såg att den senaste BIOS är F6、F13、F23、F32、F42 - dvs F13 om du ligger på 10 linjen.

Crashar kortet för det överhettar eller vad är det som händer?

Hej!

Har nu prövat att köra OCCT i 20min med kortet nerklockat & med en högre volt (800MHz, 1050mV via MSI Afterburner). Ingen krasch.
Vad jag har förstått är detta som sagt ett vanligt problem med just detta kort, att fabriksöverklockningen inte är helt 100.

Tror inte att det är fråga om att korten överhettar, då mina två kort aldrig går över 90 grader.

Permalänk
Medlem

Hej Rasmus och Ted. Jag har nyligen lämnat i en av mina Radeon 7950 Windforce 3 kort till Inet då jag tyckte att jag fick ovanligt hög temperatur under litecoin mining jämfört med mina andra kort som är exakt likadana och är köpta samtidigt. Här är bild bevis på det hela. Öppna bilden i ny flik så ser ni mycket bättre.

Tempen jag får på just det kortet är cirka 7-10 grader varmare än dem andra. Samtidigt som fläktarna går i 80-85% jämfört mot dem andra svala korten som ligger runt 65% fläkthastighet
Grafikkorten är ungefär 10 cm ifrån varandra. Jag har även provat köra kortet helt ensam med liknande temperaturer.
Jag är väldigt nöjd med era kort men jag förväntar mig att när just det här grafikkortet med dem tempen den kommer upp i oc

Inets säger att dem får 61 grader i furmark över en hel helg. Vilket är helt omöjligt.
Här kan ni kolla mera vad jag har skrivit i Inets tråd och vad jag har fått för svar.
#13983658

Min fråga är. Hur ställer ni er till det här? Även om nu kortet inte krachar i när man minar med den så tycker jag att den borde gå betydligt svalare under dem här omständigheterna. Jag har öppet fönster och en stor fläkt som blåser på korten. Det är en helt öppen rigg. Alltså inget chassi. Rums temperaturen under just den där screenshoten är 20 grader.

Här är även en bild på hur det ser ut.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Hoho?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av jambawe:

Hej!

Har nu prövat att köra OCCT i 20min med kortet nerklockat & med en högre volt (800MHz, 1050mV via MSI Afterburner). Ingen krasch.
Vad jag har förstått är detta som sagt ett vanligt problem med just detta kort, att fabriksöverklockningen inte är helt 100.

Tror inte att det är fråga om att korten överhettar, då mina två kort aldrig går över 90 grader.

Hejsan

Har du uppdaterat BIOS eller ej? Just när BF3 lanserades så dök det upp några liknande ärende, även från andra tillverkare men att det fungerar bättre efter BIOS flash.

Skrivet av nzt:

Hej Rasmus och Ted. Jag har nyligen lämnat i en av mina Radeon 7950 Windforce 3 kort till Inet då jag tyckte att jag fick ovanligt hög temperatur under litecoin mining jämfört med mina andra kort som är exakt likadana och är köpta samtidigt. Här är bild bevis på det hela. Öppna bilden i ny flik så ser ni mycket bättre.
http://i.imgur.com/jQdvq7C.jpg

Tempen jag får på just det kortet är cirka 7-10 grader varmare än dem andra. Samtidigt som fläktarna går i 80-85% jämfört mot dem andra svala korten som ligger runt 65% fläkthastighet
Grafikkorten är ungefär 10 cm ifrån varandra. Jag har även provat köra kortet helt ensam med liknande temperaturer.
Jag är väldigt nöjd med era kort men jag förväntar mig att när just det här grafikkortet med dem tempen den kommer upp i oc

Inets säger att dem får 61 grader i furmark över en hel helg. Vilket är helt omöjligt.
Här kan ni kolla mera vad jag har skrivit i Inets tråd och vad jag har fått för svar.
#13983658

Min fråga är. Hur ställer ni er till det här? Även om nu kortet inte krachar i när man minar med den så tycker jag att den borde gå betydligt svalare under dem här omständigheterna. Jag har öppet fönster och en stor fläkt som blåser på korten. Det är en helt öppen rigg. Alltså inget chassi. Rums temperaturen under just den där screenshoten är 20 grader.

Här är även en bild på hur det ser ut.

http://i.imgur.com/tqOKaU8.jpg

Hejsan.

Sorry för sent svar, jag har varit ute på äventyr.
Så klart är det tråkigt att du fått ett sådant exemplar, men precis som vid tillverkning av CPUer så finns det svalare samt varmare kretsar för grafikkorten. I ditt fall ser det ut som att du haft riktig otur - dessvärre gäller inte någon garanti för detta kort då det fungerar även om det går varmt.

Vill du kan du PMa mig lite uppgifter gällande serie-nummer, inköpsdatum, kvitto och sådant så ska jag se om jag inte kan lösa det i alla fall.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

Har du uppdaterat BIOS eller ej? Just när BF3 lanserades så dök det upp några liknande ärende, även från andra tillverkare men att det fungerar bättre efter BIOS flash.

Skrivet av jambawe:

Hej!
Har nu prövat att flasha BIOS efter instruktioner på er hemsida. Använde mig utav EasyBoost men den lät mig enbart flasha BIOS F13, och efter 10 minuter i full belastning (via OCCT) på ena kortet, så kraschar datorn. Är det meningen att jag ska kunna flasha BIOS med högre nummer?

Har följande kort: GV-N560OC-1GI

Kör senaste BIOS men har fortfarande problem med att datorn fryser och stänger av sig. Har inte detta problem med ett annat kort jag prövat med (Gammalt 8800 GTS som tål 100% belastning i över en timme)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Inets säger att dem får 61 grader i furmark över en hel helg. Vilket är helt omöjligt.
Här kan ni kolla mera vad jag har skrivit i Inets tråd och vad jag har fått för svar.
#13983658

Nej det är fullt rimligt att inet får dom tempsen... Dom testar med Furmark, både AMD och Nvidia (amd sedan 5000 serien & nvidia sedan 500 serien) har lagt in spärrar i kortet så att inte kortet ska belastas fullt ut därför får också inet LÅGA temps, kortet är inte max belastat, tom swec har ju skippat furmark för temp & energiförbruknings tester just pga denna begränsning av AMD och nvidia.
http://www.geeks3d.com/20090925/ati-cypress-radeon-hd-5870-ca...
http://www.geeks3d.com/20101109/nvidia-geforce-gtx-580-the-an...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan.

Sorry för sent svar, jag har varit ute på äventyr.
Så klart är det tråkigt att du fått ett sådant exemplar, men precis som vid tillverkning av CPUer så finns det svalare samt varmare kretsar för grafikkorten. I ditt fall ser det ut som att du haft riktig otur - dessvärre gäller inte någon garanti för detta kort då det fungerar även om det går varmt.

Vill du kan du PMa mig lite uppgifter gällande serie-nummer, inköpsdatum, kvitto och sådant så ska jag se om jag inte kan lösa det i alla fall.

Okej. Jag orkar faktiskt inte kämpa mera. Det enda jag har och säga är att den kommer upp i dem temperaturen med öppet fönster OCH en stående stor fläkt. Jag har inte provat stänga fönstret och stänga av den stora fläkten. Hur som helst så har jag skickat Pm till dig. Hoppas det finns något att göra åt saken.

Skrivet av Lehto:

Nej det är fullt rimligt att inet får dom tempsen... Dom testar med Furmark, både AMD och Nvidia (amd sedan 5000 serien & nvidia sedan 500 serien) har lagt in spärrar i kortet så att inte kortet ska belastas fullt ut därför får också inet LÅGA temps, kortet är inte max belastat, tom swec har ju skippat furmark för temp & energiförbruknings tester just pga denna begränsning av AMD och nvidia.
http://www.geeks3d.com/20090925/ati-cypress-radeon-hd-5870-ca...
http://www.geeks3d.com/20101109/nvidia-geforce-gtx-580-the-an...

Kan mycket väl stämma i så fall. En så seriös företag som Inet på står sig vara borde veta det i så fall.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Kan mycket väl stämma i så fall. En så seriös företag som Inet på står sig vara borde veta det i så fall.

Förmodligen anser dom väll att det "räcker"...
Om jag var i din sits så skulle jag kört kortet ensamt, stängt fönstret, tagit bort bordsfläkten och se vad det blir för temp då, förmodligen lär det sticka mot/över 100*C det är min gissning iaf. Vilket också bör betyda att den clockar ner sig skulle jag tro, gör det de så skulle jag kontaktat Inet igen och be dom köra något annat test än furmark.
Tycker inte häller det verkar vettigt med 75-80*C i en sådan där öppen konfiguration och galen luftgenomströmning, testat montera om kylaren/pastan? Fast de kanske man inte vill göra med risk för garantin.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Jag har köpt mig ett Gigabyte R9 280X 3GB OC och det lider av ett fruktansvärt så kallat "coil whine". Varje gång jag startar ett spel eller gör något som belastar gpun så börjar det låta som en svärm myggor. Min fråga är då, är det något som går på garantin? Har bara haft kortet i 2.5 veckor men nu börjar det bli väldigt irriterande!

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Förmodligen anser dom väll att det "räcker"...
Om jag var i din sits så skulle jag kört kortet ensamt, stängt fönstret, tagit bort bordsfläkten och se vad det blir för temp då, förmodligen lär det sticka mot/över 100*C det är min gissning iaf. Vilket också bör betyda att den clockar ner sig skulle jag tro, gör det de så skulle jag kontaktat Inet igen och be dom köra något annat test än furmark.
Tycker inte häller det verkar vettigt med 75-80*C i en sådan där öppen konfiguration och galen luftgenomströmning, testat montera om kylaren/pastan? Fast de kanske man inte vill göra med risk för garantin.

Aa har faktiskt planerat att göra det nu i veckan om jag inte får någon god besked från Gigabyte. Ska prova alla mina andra gigabyte 7950 också. Får vi se skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte! Finns de några planer på att släppa en BIOS till ert GV-R797OC-3GD där voltage inte är låst? gäller inte rev 1.0 där den ska vara upplåst som jag har fattat det, Eller ligger detta låset som en krets på kortet? Hade gärna velat se vad man kan göra med kortet Då det finns grym potential.

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av jambawe:

Kör senaste BIOS men har fortfarande problem med att datorn fryser och stänger av sig. Har inte detta problem med ett annat kort jag prövat med (Gammalt 8800 GTS som tål 100% belastning i över en timme)

Hej Jambawe,

kan du sammanställa frågor, problem och vad du testat och skicka i PM till mig så ska jag skicka detta till VGA teamet för att se om de har någon lösning (Skriv helst på engelska):).

Skrivet av stefffe:

Tjenare,

Jag har köpt mig ett Gigabyte R9 280X 3GB OC och det lider av ett fruktansvärt så kallat "coil whine". Varje gång jag startar ett spel eller gör något som belastar gpun så börjar det låta som en svärm myggor. Min fråga är då, är det något som går på garantin? Har bara haft kortet i 2.5 veckor men nu börjar det bli väldigt irriterande!

Hej Stefffe,

kontakta din återförsäljare i detta ärendet om du anser att det är fel på kortet.
Det är upp till återförsäljaren att ta ställning till detta då "coil whine" inte täcks av garantin.

Skrivet av Nzt:

Aa har faktiskt planerat att göra det nu i veckan om jag inte får någon god besked från Gigabyte. Ska prova alla mina andra gigabyte 7950 också. Får vi se skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej nzt,

du har redan kontakt med Rasmus som undersöker detta så jag låter honom sköta detta

Skrivet av heeet:

Hej Gigabyte! Finns de några planer på att släppa en BIOS till ert GV-R797OC-3GD där voltage inte är låst? gäller inte rev 1.0 där den ska vara upplåst som jag har fattat det, Eller ligger detta låset som en krets på kortet? Hade gärna velat se vad man kan göra med kortet Då det finns grym potential.

Hej Heeet,

roligt att du gillar produkten!

Jag har kontaktat VGA teamet för att se om det finns något sätta att låsa upp kortet.
Vilken revision har du?

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Heeet,

roligt att du gillar produkten!

Jag har kontaktat VGA teamet för att se om det finns något sätta att låsa upp kortet.
Vilken revision har du?

Hej och tack för ett snabbt svar. Det är rev 2.1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av jambawe:

Kör senaste BIOS men har fortfarande problem med att datorn fryser och stänger av sig. Har inte detta problem med ett annat kort jag prövat med (Gammalt 8800 GTS som tål 100% belastning i över en timme)

Hej Jambawe

VGA teamet ber om ditt serie nummer så de kan skicka korrekt BIOS till dig.

Skrivet av heeet:

Hej och tack för ett snabbt svar. Det är rev 2.1

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Heeet,

tyvärr stöder inte AMD API kontroll av volten.
Om/När AMD stöder detta kommer vår mjukvara även att göra det.

Kontakta AMD och se om det finns något att göra.

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Tjena Gigabyte,
Jag har beställt ett r9 280x från CDON.. de finns inte på lager och dom har i sin tur beställt från er.. Vet ni när nästa leverans beräknas skickas och hur många kort det är i den?

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Heeet,

tyvärr stöder inte AMD API kontroll av volten.
Om/När AMD stöder detta kommer vår mjukvara även att göra det.

Kontakta AMD och se om det finns något att göra.

Okej, tack för svar! tråkigt att det fungerade fint med REV 1.0 men inte senare :/

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes